"Detta är World of WarCraft" - Dagens MP-spel?

Permalänk
Avstängd

"Detta är World of WarCraft" - Dagens MP-spel?

Jag spelade aldrig World of WarCraft när det kom under gymnasietiden men jag känner många som gjorde det och jag tycker att denna video - mycket bra med musikstämningen - visar hur gamla MP-spel gick från att handla om att spela och har roligt med andra till dagens där fokuset tycks ligga mer på att visa upp MTX-köp och sedan hur det genomsyras i vissa remakes/remasters/classics.

Titta gärna på videon med bra hörlurar eller högtalare för att känna den musikaliska stämningen:

Tycker Du att videon ovan - med WoW som exempel - reflekterar hur (Massive) Multiplayer-spel har utvecklats sedan det började slå igenom under tidiga 2000-talet till vad det dessvärre mer eller mindre har blivit idag?

P.S. Lade den i Rollspelskategorin pga. WoW-titeln men jag menar alla (Massive) Multiplayer-spel och inte enbart rollspel.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Moderator
Forumledare

@AplAy: Tja, alltså man har ju inte fel direkt.
Samtidigt ska man ha i åtanke att WoW jobbar emot sig själva, dvs man har varit tvungna att hålla spelet levande i 17(!) år samtidigt som man kontinuerligt fortsätter att dra in pengar.

Att locka ny publik är inte helt enkelt när man som ny känner att man ligger x antal år bakom ”alla” andra.

Det är helt enkelt ett resultat av ekvationen x% som kommer hata det men samtidigt drar in y% som då kanske är fler.

Månadsprenumerationer på spel har visat sig vara fel väg och fungerar inte längre.
Engångssumma för spelet fungerar inte på lång sikt.

Då är det tyvärr microtransaktioner som blir det enklaste

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Entusiast

Jag började spela WoW så smått först i TBC fram till WoD, och efter det av/på vid nya expansioner för att köra raids med gamla polare med jämna mellanrum. Min magkänsla är helt enkelt att det är vi spelare som växt ur WoW mer på nästan 17 års tid än vad det är Blizzard som har "förstört" det p.g.a girighet eller bristande engagemang... Även om det nog är en delkomponent.

Jag slutade inte spela BFA, Shadowlands, Classic och TBC Classic för att folk hade möjligheten att köpa kosmetiska mounts eller köpa leveling boosts. Jag slutade mestadels för att nästan två decenniers gammalt gameplay har sina begränsningar att kunna underhålla mig längre. Det gäller även Old School RuneScape som anses ha förvaltats galant av gemenskapen där och som fortfarande lever och frodas (Till skillnad från RS3...), men även där tröttnade jag mycket fort då jag har upplevt och kan allt om spelet.

Därtill tror jag att oavsett hur pass objektivt bra ett nytt MMORPG skulle visa sig vara idag så har vi en kultur inom gaming av datamining, optimering och ett större informationsflöde än 2004 när WoW släpptes. Rent teoretiskt fanns infrastrukturen där för att sprida information via t.e.x Youtube (2005)/Icy Veins/Wowhead, you name it. Men i praktiken var spelare inte lika vana vid att följa informationsflöden via sociala medier och därmed förstöra magin i vad ett outforskat MMORPG är.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈