Personalbil vid hög lön - extremt fördelaktigt och nästan helt utan nackdelar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Tolkar det snarare som att (någon är dålig på engelska som skrivit texten och) om du har en roll där du behöver bil men avstår från tjänstebil så får man 6K mer i lön + milersättningen för att bekosta att man kör sin privata bil i tjänsten. (rätt vanligt upplägg med fast peng + milersättning i roller där arbetsgivaren kräver att man kör i tjänsten).

Jo så kan det absolut vara, och det känns mer logiskt, men det är ju inte vad som står.

Citat:

Personalbilar brukar falla vid sidan om, det är mer ett "förmånligt" (hint: det är inte förmånligt längre sen nya förmånsvärden o.s.v.) erbjudande till de anställda för att de ska få tillgång till leasingbil utan att behöva leasa/köpa privat och de brukar vara kostnadsneutrala för arbetsgivaren, d.v.s. den anställde får stå för hela kostnaden. Det arbetsgivaren erbjuder är att stå på finansieringen och att den anställda får ta del av deras ramavtal och dess rabatter.

Jo tanken brukar väl vara att det ska vara "kostnadsneutralt" för arbetsgivaren. Jag har också fattat det som att det inte är så förmånligt längre, men samtidigt verkar ju en del fördelar med elbil finnas kvar på tjänstebilarna även om de till stor del försvunnit från privatköparna. Men jag får helt enkelt räkna på det när det blir lite mer konkret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo så kan det absolut vara, och det känns mer logiskt, men det är ju inte vad som står.

Nej, språket var rätt uselt.
Men hade du fått en löneökning med 6.000kr från 1/1 så borde du ha hört något,
knappast något det smyger in på en intranät-sida.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sen har jag inte 50% marginalskatt idag, men 6K till i månaden hade knuffat upp mig dit dock. Vilket kanske talar mer för att jag borde skaffa förmånsbil, och därmed inte hamna över gränsen på statlig skatt.

Det du får betala mer i skatt över gränsen får du ju dock lika mycket extra inbetalt i tjänstepension. Så är inte riktigt så negativt som många skattehatare vill få det att låta som.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Nej, språket var rätt uselt.
Men hade du fått en löneökning med 6.000kr från 1/1 så borde du ha hört något,
knappast något det smyger in på en intranät-sida.

Jo precis. inte minst borde det vara något jag fått höra innan då jag sitter i löneförhandlingsdelegationen i facket.

Skrivet av Kotan:

Det du får betala mer i skatt över gränsen får du ju dock lika mycket extra inbetalt i tjänstepension. Så är inte riktigt så negativt som många skattehatare vill få det att låta som.

Jo jag har inget emot att betala skatt. Jag har svårt att se att jag skulle räknas som någon höginkomsttagare bara, för jag är inte rik på något sätt, vilket jag ju inte gör heller men med den ökningen så hade jag gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ledsen för att väcka en gammal tråd men saker har förändrats en del sedan denna diskussion.

Mitt jobb har gått ut och sagt att de ska erbjuda bilförmån efter att de hade tittat på andra bolag i samma bransch och kommit fram till att nästan alla erbjöd det (svårt att locka "talang" inom IT). Jag har inte fått mer info än så egentligen, men sannolikt får mitt företag bra rabatter då vi hör till en koncern som tillverkar fordon, Toyota, och vi har redan ganska bra rabatter för privatköp och leasing från våra moderbolag (även Lexus) (jag har hört runt 20% men det varierar nog beroende på modell och så).

Men vad jag förstår så ändrades reglerna förra sommaren till att vara mer förmånliga om man kör elbil eller laddhybrid, medan det blev sämre för fossilbilar och vanliga hybrider. Då hade vi en annan regering dock så det kanske kommer att ändras, eller så kanske det redan har ändrats för jag hittar ingen info som är nyare än ett halvår typ.

Så vad tror ni? Är det fördelaktigt att ta en elbil som personalbil generellt? Laddhybrid känns lite dumt att köpa i dagsläget förstås, men billigare inköpspris kanske väger upp. Kollar jag på Toyotas hemsida verkar en RAV4 plugin kosta typ 530K i grundpris och deras elbil i liknande storlek (den enda de har) typ 570K så det är ingen större skillnad egentligen. Jag kan inte ladda hemma dock, men det talar väl än mer emot en laddhybrid för då hade jag ju behövt ladda den mycket oftare än en ren elbil med större batteri, alternativt köra på bensin då men det är ju inte så kul eller bra.

Har räknat en hel del på det. Den stora vinsten du gör med personalbil och just elbil är bensinpriserna.

Just förmånsvärdet är ju mycket bättre just för det är en elbil och eftersom en elbil kan bli flera tusenlappar billigare i månaden kan de löna sig rätt bra.

Tesla MYP skulle kosta mig runt 7500kr netto i månaden med allt men privatleasing ca 14k. Så en hel del pengar o spara där.

Sen kan man tycka 7500kr är galet mycket för en bil men då ska man nog sätta sig ner och räkna vad en 200k bensin/disel bil kostar om man kör ca 3000 mil om året. Vid 4000 mil så var en sketen v50 från 2004 dyrare TCO än en Tesla MYP.

Nästan allt beror på hur mycket du kör och vad bensinpriset ligger på.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.