Hållbar printerscanner för sporadiskt bruk

Permalänk
Medlem

Hållbar printerscanner för sporadiskt bruk

Hej,

Jag skulle behöva en ny printer och scanner, gärna kombinerad. Kvaliteten på vare sig printningen eller scanningen behöver inte vara bra, sålänge den funkar fast den skulle stå oanvänd i ett halvår med jämna mellanrum. Printning och scanning behövs mycket sällan, men när det behövs så är det bra att ha hemma (speciellt nu när jag jobbar hemifrån).

Vi har haft någon gammal billig HP printerscanner som för övrigt har fungerat bra men under en lång tid fick man typ köpa nya färgpatroner (den var bläck) varje gång man skulle printa något eftersom dom hade "torkat". Och nu börjar printningen sluta fungera överlag.

Så, vad kan ni rekommendera? Färg är ett plus, men inte nödvändigt.

Om detta är i fel forum så kan någon moderator flytta tråden till rätt ställe.

Permalänk
Medlem

Du behöver en laserskrivare! Eftersom dessa använder pulvertoner istället för flytande bläck så kan de stå länge. Brother brukar vara det märket som hyllas av alla online, jag har funderat ett tag på att köpa en själv. Ett exempel med svartvit printer, scanner, och trådlöst nätverk som verkar prisvärd:

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/skrivare-scanner...

Permalänk
Hjälpsam

Det är ganska ont om skrivare med Covid logistik så det är inte like mycket att välja på som tidigare.

Skulle föreslå att du tittar på en svartvit multifunktion laserskrivare, tex en HP M130 eller liknande maskin.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Du behöver en laserskrivare! Eftersom dessa använder pulvertoner istället för flytande bläck så kan de stå länge. Brother brukar vara det märket som hyllas av alla online, jag har funderat ett tag på att köpa en själv. Ett exempel med svartvit printer, scanner, och trådlöst nätverk som verkar prisvärd:

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/skrivare-scanner...

Brother är det märke exakt alla inom serviceyrket copy/print ratar.
Har jobbat inom yrket i över 20 år.
Brother är skit, dåligt och extremt värdelös kvalitet.
Och det spelar egentligen inte någon roll om den är billig eller dyr.
Vet inte hur många Brother jag har dömt ut bara för det helt enkelt inte går att laga för rimliga summor.
Konstiga fel och mjukvarofel utan någon logik är vanligt, sedan mekaniska defekter för kvaliteten är totalt värdelös.

Skulle inte ens ge rådet till min värsta fiende att köpa Brother.
Visst, den kan fungera (om du har tur) något år, sedan går skiten sönder.

Jag skulle rekommenderar en HP lite över det billigaste segmentet.
Eller så är Kyocera riktigt bra maskiner, åter lite över det allra billigaste segmentet.

Jag rekommenderar att INTE köpa skrivarna i det allra billigaste segmentet inom laserskrivare oavsett märke.
Detta då tillverkaren har fått sänka kvaliteten/tjockleken så extremt mycket på delarna i värmestationen att risken är stor den går sönder.
Ska skrivaren stå still i flera månader finns det stora risker att fixeringsvalsen kommer bli oval då godset är så extremt tunt, den ligger med stort tryck mot en pressvals. Kommer du upp lite i pris är tjockleken på fixeringsvalsen högre och tål därför stillaståendet mycket bättre.
Sedan är även tonern ofta riktigt överprissatta på dessa billiga skrivarna för att kompensera för det allt för låga priset på själva skrivaren.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Brother är det märke exakt alla inom serviceyrket copy/print ratar.
Har jobbat inom yrket i över 20 år.
Brother är skit, dåligt och extremt värdelös kvalitet.
Och det spelar egentligen inte någon roll om den är billig eller dyr.
Vet inte hur många Brother jag har dömt ut bara för det helt enkelt inte går att laga för rimliga summor.
Konstiga fel och mjukvarofel utan någon logik är vanligt, sedan mekaniska defekter för kvaliteten är totalt värdelös.

Skulle inte ens ge rådet till min värsta fiende att köpa Brother.
Visst, den kan fungera (om du har tur) något år, sedan går skiten sönder.

Jag skulle rekommenderar en HP lite över det billigaste segmentet.
Eller så är Kyocera riktigt bra maskiner, åter lite över det allra billigaste segmentet.

Jag rekommenderar att INTE köpa skrivarna i det allra billigaste segmentet inom laserskrivare oavsett märke.
Detta då tillverkaren har fått sänka kvaliteten/tjockleken så extremt mycket på delarna i värmestationen att risken är stor den går sönder.
Sedan är även tonern ofta riktigt överprissatta på dessa billiga skrivarna för att kompensera för det allt för låga priset på själva skrivaren.

Nu säger jag inte på något sätt att du har fel i dina erfarenheter, men jag kan inte hitta någonting som styrker det du säger angående Brother? Denna artikel från pcworld (visserligen från 2011) sätter snarare Brother absolut högst när det gäller pålitlighet, medan HP ligger i botten: https://www.pcworld.com/article/244555/printer_reliability_an.... Detta gäller såklart produkter i konsumentklassen, vilket kanske inte är samma som du jobbat med i ditt yrke?

Pris på toner är något man får jämföra mellan olika produkter, men TS verkar ju vilka skriva ut så sällan att originalkassetten inte kommer bytas så ofta ändå.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Knashatt:

Brother är det märke exakt alla inom serviceyrket copy/print ratar.
Har jobbat inom yrket i över 20 år.
Brother är skit, dåligt och extremt värdelös kvalitet.
Och det spelar egentligen inte någon roll om den är billig eller dyr.
Vet inte hur många Brother jag har dömt ut bara för det helt enkelt inte går att laga för rimliga summor.
Konstiga fel och mjukvarofel utan någon logik är vanligt, sedan mekaniska defekter för kvaliteten är totalt värdelös.

Skulle inte ens ge rådet till min värsta fiende att köpa Brother.
Visst, den kan fungera (om du har tur) något år, sedan går skiten sönder.

Jag skulle rekommenderar en HP lite över det billigaste segmentet.
Eller så är Kyocera riktigt bra maskiner, åter lite över det allra billigaste segmentet.

Jag rekommenderar att INTE köpa skrivarna i det allra billigaste segmentet inom laserskrivare oavsett märke.
Detta då tillverkaren har fått sänka kvaliteten/tjockleken så extremt mycket på delarna i värmestationen att risken är stor den går sönder.
Ska skrivaren stå still i flera månader finns det stora risker att fixeringsvalsen kommer bli oval då godset är så extremt tunt, den ligger med stort tryck mot en pressvals. Kommer du upp lite i pris är tjockleken på fixeringsvalsen högre och tål därför stillaståendet mycket bättre.
Sedan är även tonern ofta riktigt överprissatta på dessa billiga skrivarna för att kompensera för det allt för låga priset på själva skrivaren.

Istället för att basha, kan du inte komma med något konkret exempel som faktiskt går att beställa?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Brother är det märke exakt alla inom serviceyrket copy/print ratar.
Har jobbat inom yrket i över 20 år.
Brother är skit, dåligt och extremt värdelös kvalitet.
Och det spelar egentligen inte någon roll om den är billig eller dyr.
Vet inte hur många Brother jag har dömt ut bara för det helt enkelt inte går att laga för rimliga summor.
Konstiga fel och mjukvarofel utan någon logik är vanligt, sedan mekaniska defekter för kvaliteten är totalt värdelös.

Skulle inte ens ge rådet till min värsta fiende att köpa Brother.
Visst, den kan fungera (om du har tur) något år, sedan går skiten sönder.

Jag skulle rekommenderar en HP lite över det billigaste segmentet.
Eller så är Kyocera riktigt bra maskiner, åter lite över det allra billigaste segmentet.

Jag rekommenderar att INTE köpa skrivarna i det allra billigaste segmentet inom laserskrivare oavsett märke.
Detta då tillverkaren har fått sänka kvaliteten/tjockleken så extremt mycket på delarna i värmestationen att risken är stor den går sönder.
Ska skrivaren stå still i flera månader finns det stora risker att fixeringsvalsen kommer bli oval då godset är så extremt tunt, den ligger med stort tryck mot en pressvals. Kommer du upp lite i pris är tjockleken på fixeringsvalsen högre och tål därför stillaståendet mycket bättre.
Sedan är även tonern ofta riktigt överprissatta på dessa billiga skrivarna för att kompensera för det allt för låga priset på själva skrivaren.

Jag tycker att du överdriver.

Jag har haft en Brother-skrivare i ungefär 10 år, som jag använt lite sporadiskt. Tror att jag förbrukat 2-3 tonerkasetter under hela dess livslängd (så kanske 2000 sidor utskrivna totalt). Det var den billigaste trådlösa laserskrivaren jag kunde hitta då. Kostade ca. 1000 kr och kan dessutom skriva ut dubbelsidigt.

Jag har under dessa år inte bytt någon fixeringsvals och utskriftskvaliteten är lika bra som när skrivaren var ny.

Att köpa en dyr skrivare för att skriva ut eller kopiera några sidor nån gång då och då är enligt mig bortkastade pengar. Lite som att köpa en proffsborrmaskin för att hänga upp en hylla eller några tavla ett par gånger per år.

Skrivet av Frazeur:

Hej,

Jag skulle behöva en ny printer och scanner, gärna kombinerad. Kvaliteten på vare sig printningen eller scanningen behöver inte vara bra, sålänge den funkar fast den skulle stå oanvänd i ett halvår med jämna mellanrum. Printning och scanning behövs mycket sällan, men när det behövs så är det bra att ha hemma (speciellt nu när jag jobbar hemifrån).

Vi har haft någon gammal billig HP printerscanner som för övrigt har fungerat bra men under en lång tid fick man typ köpa nya färgpatroner (den var bläck) varje gång man skulle printa något eftersom dom hade "torkat". Och nu börjar printningen sluta fungera överlag.

Så, vad kan ni rekommendera? Färg är ett plus, men inte nödvändigt.

Om detta är i fel forum så kan någon moderator flytta tråden till rätt ställe.

Det här verkar vara ungefär samma skrivare som jag har fast med kopieringsfunktion: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/skrivare-scanner...

Den hade jag köpt om min nuvarande gick sönder, eftersom det vore trevligt med kopieringsfunktionen.

I och för sig inte i lager, men kommer in till den 9:e juni, och den kanske finns hos någon annan butik.

Blev något fel med citeringen...
Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Du behöver en laserskrivare! Eftersom dessa använder pulvertoner istället för flytande bläck så kan de stå länge. Brother brukar vara det märket som hyllas av alla online, jag har funderat ett tag på att köpa en själv. Ett exempel med svartvit printer, scanner, och trådlöst nätverk som verkar prisvärd:

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/skrivare-scanner...

Såg att jag råkade föreslå samma skrivare, great minds think alike

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Nu säger jag inte på något sätt att du har fel i dina erfarenheter, men jag kan inte hitta någonting som styrker det du säger angående Brother? Denna artikel från pcworld (visserligen från 2011) sätter snarare Brother absolut högst när det gäller pålitlighet, medan HP ligger i botten: https://www.pcworld.com/article/244555/printer_reliability_an.... Detta gäller såklart produkter i konsumentklassen, vilket kanske inte är samma som du jobbat med i ditt yrke?

Pris på toner är något man får jämföra mellan olika produkter, men TS verkar ju vilka skriva ut så sällan att originalkassetten inte kommer bytas så ofta ändå.

Det är mestadels inom konsumentmarknaden Brother finns, dom är inte direkt stora inom företagssegmentet av flera orsaker.
HP i det lägsta segmentet är riktigt uruselt, det är därför jag avråder just att köpa dessa. Många av deras billigaste produkter är inte tillverkade av HP utan av (bl.a Brother...) andra tillverkare, det enda som är HP är loggan och GUI:et.

Så att HP får bottenbetyg om vi pratar det billigaste segmentet är inget som förvånar mig, även där har jag egen erfarenhet. Och speciellt om vi pratar om mjukvaran och segt GUI då det inte ens är en HP utan något annat med HP:s mjukvara som övre lager.
Dock så går dom faktiskt att laga istället för att bara slänga den och köpa ny som tex med Brother.

Men går du upp i pris på HP så får du oftast en riktig kvalitetsmaskin där tonerkasseten kan hålla mellan 10.000-20.000 utskrifter. En privatperson har ofta möjligheten att aldrig någonsin byte toner en enda gång på 10-tals år...

Jag kan även rekommendera Samsung och Epson som har riktigt bra produkter, men åter skulle jag nog skippa det allra billigaste segmentet.

Skrivet av Iskra:

Jag tycker att du överdriver.

Jag har haft en Brother-skrivare i ungefär 10 år, som jag använt lite sporadiskt. Tror att jag förbrukat 2-3 tonerkasetter under hela dess livslängd (så kanske 2000 sidor utskrivna totalt). Det var den billigaste trådlösa laserskrivaren jag kunde hitta då. Kostade ca. 1000 kr och kan dessutom skriva ut dubbelsidigt.

Jag har under dessa år inte bytt någon fixeringsvals och utskriftskvaliteten är lika bra som när skrivaren var ny.

Att majoriteten av alla (inklusive du) självklart inte har problem med sina Brother-skrivare gör den inte bättre.
Jag säger inte att Brother-skrivare inte går att köpa eller inte fungerar, jag säger att är det någon skrivare som håller dålig kvalitet är det Brother. Det är en slit och släng produkt.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Jag köpte en ny härom året och upptäckte en funktion jag hade på den förra, som jag saknade...

Dubbelsidig-scanningsfunktion.

Sen letade jag aktivt efter dubbelsidig utskrift, färg ratade jag då jag kan skriva ut på jobbet om behovet skulle uppstå (ytterst sällan), samt att det ska vara laser givetvis. Plus Wifi. Det råkade bli en Brother, och den har inte upprört mig ännu.

Edit: Den förra var en Samsung, och var mycket bättre. Tyvärr kan jag meddela att scanner-glaset inte klarar att något tungt landar på scanner-locket...

Kom på märket på den förra.
Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem

Beroende på krav är det smidigare att sköta scanning med en smartphone och t ex microsoft lens.
Är själv på jakt efter en färglaser och har valt bort de med scanner av ovan anledning.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Brother är det märke exakt alla inom serviceyrket copy/print ratar.
Har jobbat inom yrket i över 20 år.
Brother är skit, dåligt och extremt värdelös kvalitet.
Och det spelar egentligen inte någon roll om den är billig eller dyr.
Vet inte hur många Brother jag har dömt ut bara för det helt enkelt inte går att laga för rimliga summor.
Konstiga fel och mjukvarofel utan någon logik är vanligt, sedan mekaniska defekter för kvaliteten är totalt värdelös.

Skulle inte ens ge rådet till min värsta fiende att köpa Brother.
Visst, den kan fungera (om du har tur) något år, sedan går skiten sönder.

Jag skulle rekommenderar en HP lite över det billigaste segmentet.
Eller så är Kyocera riktigt bra maskiner, åter lite över det allra billigaste segmentet.

Jag rekommenderar att INTE köpa skrivarna i det allra billigaste segmentet inom laserskrivare oavsett märke.
Detta då tillverkaren har fått sänka kvaliteten/tjockleken så extremt mycket på delarna i värmestationen att risken är stor den går sönder.
Ska skrivaren stå still i flera månader finns det stora risker att fixeringsvalsen kommer bli oval då godset är så extremt tunt, den ligger med stort tryck mot en pressvals. Kommer du upp lite i pris är tjockleken på fixeringsvalsen högre och tål därför stillaståendet mycket bättre.
Sedan är även tonern ofta riktigt överprissatta på dessa billiga skrivarna för att kompensera för det allt för låga priset på själva skrivaren.

Tja, vi hade två Samsung förut och båda självförstörde, två olika modeller. De två Brother har det inte hänt med än och den ena har gått hyfsat mycket för att inte stå på ett rent kontor. Även dessa är två olika modeller, den ena svartvit och den andra färg. Ingen av dessa är av allra enklaste modell dock. Däremot så blev det en DOA på den ena, då skannern blev blind efter typ en skanning. Jag misstänker att kabeln helt enkelt inte satt fast från fabrik e dyl.

HP övertog väl Samsungs skrivarverksamhet, så... Jag har haft två HP också, men det är ganska länge sedan (den ena var parallellport) och de gick förvisso inte sönder, men var enklare och användes inte lika mycket som ovanstående.

Permalänk
Medlem

Vad du än köper, Kolla så att skrivaren har stöd så man kan skriva ut direkt med iPhone och Android. Det är en ganska bra funktion att ha.

Permalänk
Hedersmedlem

Har en HP LaserJet 100 Color MFP M175nw inköpt 2012. För ca 3 mån bytte jag färgpatronerna för första gången, och då har skrivaren klagat på lite toner i ca 2 år. Skriver ut lite sporadiskt. Den bara rullar på. Detta är min tredje HP. Den första som jag köpte typ 1999 hade väldigt dålig kvalitet och strulade en del, så den byttes till en ny typ 2004. Nr två fick mina föräldrar ärva när jag ville ha färgutskrift, och den rullar fortfarande. Alla dessa har varit billigare varianter, så jag vet inte om jag håller med om bashen av HP.

Så länge man väljer en laserskrivare av de större märkena så tror jag det är ganska lugnt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Att majoriteten av alla (inklusive du) självklart inte har problem med sina Brother-skrivare gör den inte bättre.
Jag säger inte att Brother-skrivare inte går att köpa eller inte fungerar, jag säger att är det någon skrivare som håller dålig kvalitet är det Brother. Det är en slit och släng produkt.

Det säger jag inte emot. Men han sökte ju efter något för sporadiskt bruk. Och skriver han ut så pass sällan att färgpatronerna torkar ut så kommer en billig Brother antagligen att hålla i tio år för honom också. Min personliga erfarenhet är att HP och Samsung har haft sämre kvalitet och dyrare förbrukningsvaror på sina low-end skrivare, men det är ju 10+ år sedan jag ägt någon av dessa så det kanske har förändrats.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Iskra:

Det säger jag inte emot. Men han sökte ju efter något för sporadiskt bruk. Och skriver han ut så pass sällan att färgpatronerna torkar ut så kommer en billig Brother antagligen att hålla i tio år för honom också. Min personliga erfarenhet är att HP och Samsung har haft sämre kvalitet och dyrare förbrukningsvaror på sina low-end skrivare, men det är ju 10+ år sedan jag ägt någon av dessa så det kanske har förändrats.

Det är ju strunt samma om det är dyrare förbrukningsvaror med det förbrukningsmönstret också.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag kör en Canon MF635cx på mitt hemmakontor, motsvaras idag av MF643cx. En mycket trevlig skrivare med full automatisk duplex-kopiering. Om min skrivare går sönder kommer jag att skaffa en likadan till...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Jäklar, jag trodde att jag hade skrivit ett svar tidigare idag men jag glömde tydligen att trycka iväg det.

Men lika så bra, eftersom ämnet tydligen har engagerat många fler än jag väntade mig. Tack för svaren, allihop. Nu har jag lite mera att gå efter.