Solasta: Crown of the Magister

Permalänk
Medlem

Solasta: Crown of the Magister

Hej,

Tänkte det skulle vara roligt med en tråd om detta spel.

Är det någon som har provat och vill dela med er vad ni tyckte/tycker om det.

https://store.steampowered.com/app/1096530/Solasta_Crown_of_t...

För er som inte vet, så används D&D SRD5.1 ruleset, inget Baldur's Gate 3 men fortfarande ett D&D spel:)

Permalänk
Medlem

Jag hittade din tråd, och praktiserade lite necromancy.
Köpte och spelade spelet i grund och botten för att leka runt med D&D5.1
Det är ett vettigt och genomarbetat system. Om det är vettigt att göra datorspel baserat på idén att folk vill emulera tabletop så här är jag mera tveksam till, men det finns bevisligen en marknad. Diskussionstrådarna kring spelet handlar mest om regelnörderi, optimala builds och liknande snarare än om spelet som sådant. Och vad fasen, det var ju därför jag köpte det själv.

Men som datorspel betraktat är det ganska torftigt. Den smak och färg som man har vid skapandet av karaktärerna får ju inte liv och uttryck i spelet, storyn är cliché, miljöerna har inget sammanhang .. platt och fantasilöst. Spelade bättre party-based cRPGer för trettio år sedan.

Men som sandlåda för att testa regelverk och partybuilds fungerar det nog rätt bra. Om man kommer in med regelverket som huvudintresse. Personligen hade jag nog fått ut lika mycket eller mer av att läsa bakgrundsmaterialet.

Full disclosure: Jag spelade tabletop D&D när jag var ung, och förstår på sätt och vis lockelsen i att försöka flytta över upplevelsen på solospelande. Men det har egentligen aldrig funkat något vidare. Hela idén med att ha komplementära klasser är ju för att alla runt bordet skall vara viktiga och ha något att bidra med även om man inte är olika i hur kreativa eller utåtriktade man är. Men i sin ensamhet framför datorskärmen finns ju ingen interaktion mellan människor, och det är omöjligt att ge en spelare frihet att skapa karaktärer och sedan få dessa att komma till uttryck och interagera på datorn, de minnesvärda exemplen i spelhistorien är ju alltid ”färdigbakade” vars personlighet då kan ge sig till känna scriptat under spelets gång. Och Solasta har inget av det.

Permalänk
Medlem

Körde igenom spelet på ca 50 timmar. Väldigt kul och påminner mycket om gamla Neverwinter Nights/Baldurs Gate. Några quests är lite halv-hastigt skriva medans andra delar är bland de roligaste RPG-upplevelserna jag haft på mången år.
Ännu inte provat några spelar-gjorda kampanjer.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo