Permalänk

Fryser/hänger sig under spel

Hej allihop,

Då var det dags igen. För en tid sedan bad jag om köpråd eftersom jag skulle vilja köpa en ny dator, men det har nog inte undgått någon att det är brist på grafikkort så det har fått läggas på is. Men nu har jag ett problem.. min nuvarande dator har börjat strula och jag börjar få lite panik. Jag har haft den sedan 2014 och det enda som är bytt är grafikkortet.

Som titeln säger så fryser eller hänger det sig när jag spelar, och det har blivit värre senaste veckan. Värre i den meningen att det "fastnar" längre. Igår spelade jag och tittade på en video i Media Player Classic på min andra skärm, och då strulade både spelet och videon, men inte samtidigt. Om jag har Youtube på andra skärmen så är det opåverkat. När jag testade att bara titta på videon lite idag så flöt det på bra. Det går också lite trögt om jag bara ska hoppa runt i mappar osv, men det är inte lika störande. Några saker jag observerat när det hänger sig är:

I spelet:
*FPS droppar till 0
*Ljudet "hänger sig" (det låter som när man stammar, i princip)
*I CPUID HWMonitor så droppar GPU utilization ner till 0%

I Media Player Classic på andra skärmen:
*Ljudet fortsatte, men bilden hängde sig och "snabbspolade" när det hoppade till igen

Kanske är värt att nämna att det fryser även om jag bara spelar, och i alla spel. Jag har postat print screens från CPUID HWMonitor som det ser ut med ett spel igång. Behöver ni mer info så säg till! Är det något där ni tycker ser konstigt ut? Vad kan det vara för fel? Är det GPU:n som håller på att lägga av? Har ni några råd?

Tacksam för all hjälp jag kan få! Som det är nu kan jag knappt spela eftersom det är så störande. Jag får hålla mig till spel där det inte gör lika mycket att det fryser, men det har som sagt blivit värre bara senaste veckan och det är väldigt frustrerande. Jag hade gärna bara köpt en ny dator eftersom jag som sagt redan gick i dom tankarna, men det är ju svårt just nu..

Datorkomponenter:
Operativsystem: Windows 8.1 64-bit OEM
Processor: Intel Core i5 4670K 3.4GHz (Haswell)
Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Moderkort: ASUS Z87-K ATX
Minne: A-Data 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 OC
Hårddisk + SSD: 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB + Samsung SSD EVO Desktop Kit 840-series 250GB
Nätaggregat: FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold, Bulk

Permalänk
Medlem

Redan lite sen svar men jag hittade tråden precis av en slump. Låter lite som RAM minnet kan vara trasig. Har du testat att köra en runda Memtest86+? Finns med på Ubuntu bootsticka till exempel.
Om det är redan uteslutet - Har du koll på vad temperaturen på CPU:n, grafikkortet och kanske moderkortet är när det händer? Om det är grafikkortet, är du säkert att fläkten fortfarande funkar riktigt? Kanske har kylpastan torkat ur och behöver bytas på grafikkortet?

Som sista möjligheten kan du kanske byta ut varje del för sig och testa om det fortfarande händer, bra att ha en till liknande dator med kompatibel CPU och minne till hands isåfall - kompisdator?

Lycka till!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 | Ryzen 5600X | 32 GB DDR4-3600 | Asus Strix X470-I | RTX2080Ti FE

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av MetalMinx:

Hej allihop,

Då var det dags igen. För en tid sedan bad jag om köpråd eftersom jag skulle vilja köpa en ny dator, men det har nog inte undgått någon att det är brist på grafikkort så det har fått läggas på is. Men nu har jag ett problem.. min nuvarande dator har börjat strula och jag börjar få lite panik. Jag har haft den sedan 2014 och det enda som är bytt är grafikkortet.

Som titeln säger så fryser eller hänger det sig när jag spelar, och det har blivit värre senaste veckan. Värre i den meningen att det "fastnar" längre. Igår spelade jag och tittade på en video i Media Player Classic på min andra skärm, och då strulade både spelet och videon, men inte samtidigt. Om jag har Youtube på andra skärmen så är det opåverkat. När jag testade att bara titta på videon lite idag så flöt det på bra. Det går också lite trögt om jag bara ska hoppa runt i mappar osv, men det är inte lika störande. Några saker jag observerat när det hänger sig är:

I spelet:
*FPS droppar till 0
*Ljudet "hänger sig" (det låter som när man stammar, i princip)
*I CPUID HWMonitor så droppar GPU utilization ner till 0%

I Media Player Classic på andra skärmen:
*Ljudet fortsatte, men bilden hängde sig och "snabbspolade" när det hoppade till igen

Kanske är värt att nämna att det fryser även om jag bara spelar, och i alla spel. Jag har postat print screens från CPUID HWMonitor som det ser ut med ett spel igång. Behöver ni mer info så säg till! Är det något där ni tycker ser konstigt ut? Vad kan det vara för fel? Är det GPU:n som håller på att lägga av? Har ni några råd?

Tacksam för all hjälp jag kan få! Som det är nu kan jag knappt spela eftersom det är så störande. Jag får hålla mig till spel där det inte gör lika mycket att det fryser, men det har som sagt blivit värre bara senaste veckan och det är väldigt frustrerande. Jag hade gärna bara köpt en ny dator eftersom jag som sagt redan gick i dom tankarna, men det är ju svårt just nu..

Datorkomponenter:
Operativsystem: Windows 8.1 64-bit OEM
Processor: Intel Core i5 4670K 3.4GHz (Haswell)
Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Moderkort: ASUS Z87-K ATX
Minne: A-Data 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 OC
Hårddisk + SSD: 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB + Samsung SSD EVO Desktop Kit 840-series 250GB
Nätaggregat: FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold, Bulk

Temperaturerna på moderkortet såg inte så trevliga ut om de stämmer. Nu vet jag inte exakt vad de hänvisar till, däremot verkar många rekommendera hwinfo64 i stället för HWMonitor, då det är lite bättre på att visa moderkortets tempsensorer riktigt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

Ursäkta sent svar, men jag har haft fullt upp! Det hela slutade med att jag köpte en ny dator. Det var ändå dags att uppgradera. Jag fick såklart inte tag i det grafikkortet jag ville ha, men det jag tog bör duga fram tills att marknaden stabiliserat sig lite. I nuläget vet jag inte riktigt vad jag ska göra av datorn. Jag hade kunnat tänka mig att sälja den, men jag vet inte om det finns något värde i den eftersom den inte riktigt fungerar som den ska.. Men hur som helst så tänkte jag svara er i alla fall, tack för att ni tog er tid att försöka hjälpa till!

@physicalist
Nej, har inte kört Memtest. Jag postade en länk till screenshots med all info från HWMonitor. Jag själv brukar bara kolla temperaturerna och där var det inget som såg annorlunda ut, inte ens när själva problemet uppstod. Såvitt jag kunde se så verkade fläktarna köra som vanligt. Angående kylpasta till grafikkortet så har jag ingen aning, jag visste inte ens att GPU:s hade kylpasta, hehe.. trodde det bara vara CPU:n.

När det gäller att byta ut delar så är jag inte bekväm med att göra sådant själv. Jag önskar att jag var det, men jag är så rädd för att råka ta sönder något. Sen hade jag i och för sig inga delar att byta med, så det hade inte gått ändå.

@Samsung
Jag la märke till det när datorn fortfarande var väldigt ny, och enligt medlemmar här på Sweclockers så var det mest troligt att det var en sensor som var trasig/felkalibrerad/inaktiv eller liknande så jag släppte det. Datorn fungerade bra i 7 år så jag tänker att det kanske stämmer.