Regeringsförslag om att privatpersoner ska kunna tvingas lagra uppgifter åt polisen

Permalänk
Medlem

Regeringsförslag om att privatpersoner ska kunna tvingas lagra uppgifter åt polisen

Tyckte det var konstigt att denna nyhet aldrig dök upp på Sweclockers förra veckan (kändes relevant för sidan)
Försökte söka i forumet men hittade heller ingen som skrivit om detta.
Hade även väldiga problem veta var jag skulle placera detta så chansar på att det blev rätt del av forumet. (annars får någon mod flytta)

Enligt Dagens Juridik så vill nu regeringen tvinga privatpersoner lagra uppgifter åt polisen.
så här ser ingressen ut

Citat:

Regeringen vill att polis och åklagare ska kunna förelägga enskilda personer att lagra elektroniska uppgifter som behövs i en brottsutredning – i upp till 180 dagar om särskilda skäl föreligger.
Förslaget var ute på remiss redan 2013, och fick i vissa delar skarp kritik, men det var först före jul som regeringen beslutade om en proposition.
Nu ska förslaget beredas i justitieutskottet och lagen föreslås träda i kraft redan i slutet av maj.

för er som vill läsa hela artikeln länkar jag den här

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/forslaget-privatpersoner...

Permalänk
Medlem

Wtf ...

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Korkade idioter. Det kommer bara leda till att folk ser till att inte meddela myndigheter att man har sån information för att slippa riskera att hamna under en sån bestämmelse. Det enda resultatet blir att man går miste om bevismaterial.
Så skulle jag själv göra i en sån situation, hundra procent av fallen, oavsett brott.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Måste man ha backup på informationen också? Händer ju att hårddiskar havererar osv

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så nu ska individer hjälpa utreda åtal som förs mot dom själva? snacka om korruption på extrem nivå. självinkriminering here we go.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Så ni ska individer hjälpa utreda åtal som förs mot dom själva?

Nej.

Från artikeln:
"Ett sådant föreläggande ska dock inte få riktas mot den som kan misstänkas för brottet eller mot någon närstående."

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej.

Från artikeln:
"Ett sådant föreläggande ska dock inte få riktas mot den som kan misstänkas för brottet eller mot någon närstående."

''Vissa remissinstanser invände också mot att förslaget riskerar att åsidosätta principen om förbud mot självinkriminering.''

Så det finns då hål i lagtexten antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

''Vissa remissinstanser invände också mot att förslaget riskerar att åsidosätta principen om förbud mot självinkriminering.''

Så det finns då hål i lagtexten antar jag.

Eller så kom den begränsningen till som ett svar på det. Men förstås kan det finnas situationer där man får tag i bevismaterialet genom att själv begå ett brott eller befinna sig på en brottsplats som delaktig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Citat:

Om någon aktivt skulle radera en uppgift i strid med ett förläggande som riktats mot denna anser regeringen att den bestämmelse i brottsbalken som reglerar ”överträdelse av myndigheters bud” är tillämplig. Det kan då handla om böter alternativt fängelse i upp till ett år.

Låt oss nu säga att en privatperson blir misstänkt för ett brott och tvingas spara sin egen data i upp till 180 dagar.
Om denne då av någon anledning raderar, förlorar, tappar bort eller får datan stulen kan denne bli bötfälld eller få fängelse.
Även om personen är oskyldig så får denne sitt straff pga att datan är borta.
Snacka om att vara skyldig tills motsatsen är bevisad.

Edit:
Om jag nu får leka lite konspiratorisk.
Regeringen kan i princip misstänka och ålägga vem som helt att spara sin data.
Sedan kan denne regering eller någon annan i smyg gå in och radera datan.
Och vipps så kan personen sättas i fängelse.

I praktiken kan alltså vem som helst sättas i fängelse av i princip ingen anledning alls.

Edit2: Missade ett styck som gör mina scenarios omöjliga

Tillägg
Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Hur skulle detta i fungera i praktiken? Vilken typ av data och i vilket fall skulle det kunna gälla?

Någon som vet och kan ge ett exempel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Hur skulle detta i fungera i praktiken? Vilken typ av data och i vilket fall skulle det kunna gälla?

Någon som vet och kan ge ett exempel?

Funderade på samma sak, kom fram till att både sms/meddelande historik och mailhistorik är lättare än annat att praktiskt spara. Jag tänker även om man kanske har någon videoövervakning, men det är ju inte alla som har det.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Nej.

Från artikeln:
"Ett sådant föreläggande ska dock inte få riktas mot den som kan misstänkas för brottet eller mot någon närstående."

Efter som man begår brott om man tar bort datan så borde man ju då ha rätt att ta bort datan då det är bevisning mot en själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathrohas:

Låt oss nu säga att en privatperson blir misstänkt för ett brott och tvingas spara sin egen data i upp till 180 dagar.
Om denne då av någon anledning raderar, förlorar, tappar bort eller får datan stulen kan denne bli bötfälld eller få fängelse.
Även om personen är oskyldig så får denne sitt straff pga att datan är borta.
Snacka om att vara skyldig tills motsatsen är bevisad.

Som jag redan har förklarat så tycker jag förslaget är idiotiskt, men jag vill ändå påpeka att du missuppfattat det hela på några punkter.

Detta ska inte kunna användas mot misstänkta eller deras närstående, som det står i artikeln. Så ditt scenario är inte möjligt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Efter som man begår brott om man tar bort datan så borde man ju då ha rätt att ta bort datan då det är bevisning mot en själv.

Nej, så funkar det inte. Tänk efter lite. Brottet begås ju när datan raderas, och är dessutom inget bevis i sig själv. Beviset för det brottet blir i stället att den data man meddelat myndigheter att man har, och är ålagd att spara, saknas vid kontroll.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Moderator
Moderator

För att kunna besluta om en sådan åtgärd borde den brottsbekämpande myndigheten rimligtvis vara medveten om att uppgiften ifråga finns i datorn/telefonen/etc. Är det inte då lämpligt att de insamlar beviset i samma veva som de blir medvetna om att det finns, istället för att vänta i sex månader med att göra detta?

Det känns mer symptomatiskt på bristande utredningsarbete än ett viktigt hjälpmedel för brottsbekämpning.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Som jag redan har förklarat så tycker jag förslaget är idiotiskt, men jag vill ändå påpeka att du missuppfattat det hela på några punkter.

Detta ska inte kunna användas mot misstänkta eller deras närstående, som det står i artikeln. Så ditt scenario är inte möjligt.

Citat:

Ett sådant föreläggande ska dock inte få riktas mot den som kan misstänkas för brottet eller mot någon närstående

OK den missade jag.
Men vem är det då som kan tvingas lagra? Redan bevisade brottslingar?

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathrohas:

OK den missade jag.
Men vem är det då som kan tvingas lagra? Redan bevisade brottslingar?

Nej, läs vad som står!

Detta handlar om folk med bevismaterial i elektronisk form. Det är väl helt uppenbart att det handlar om vittnen, inte bevisade brottslingar!!!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Mathrohas:

Men vem är det då som kan tvingas lagra? Redan bevisade brottslingar?

Precis vem som helst som har material som är relevant för en utredning förutsatt att de själva inte är misstänkta eller närstående till den misstänkte.

Den som filmar någonting som kanske är brottsligt, den som tar en bild på någonting sådant, den som besöker en sida där kopieringsskyddat material tillhandahålls, den som deltar i en elektronisk konversation där någonting brottsligt diskuteras etc. etc.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Känns som något någon teknofobisk åklagare/utredare yttrat till en politiker under en fika...

Undrar hur stort problem selfhosting är inom den kriminella världen, utom möjligtvis hos hackers/politiker.
Men då det redan sagts att det inte ska vara självinkriminering och enbart privatpersoner borde det bli 0...

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Jag tänkte först skicka det som ett nyhetstips istället för att posta som ett inlägg, men var osäker på om swec redaktionen skulle vara intresserad då nyheten redan var 1 vecka gammal

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur detta ska fungera i praktiken då det ändå är rätt många som inte vet eller förstår sig på hur elektronik de använder fungerar. Hela idén känns väldigt rättsosäker.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, läs vad som står!

Detta handlar om folk med bevismaterial i elektronisk form. Det är väl helt uppenbart att det handlar om vittnen, inte bevisade brottslingar!!!

Jag erkänner att jag skummade igenom första gången, inte läste ordentligt och drog förhastade slutsatser.
Varit lite för mycket nu på eftermiddagen så jag gick på högvarv.

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Så i princip:
Du har en kamera som råkar filma ett brott.
Du meddelar polisen om att brottet har skett.
Polisen kommer nu i 6 månader att kunna kräva att du ser till att informationen inte försvinner.

Eller:
Massor av personer på någon manifestation/demonstration/konsert/fest/etc filmar eller spelar in som vanligt.
Som vanligt så tycker någon myndighet att folksamlingen bryter mot någon lag.
Polisen kan ju enkelt se vilka som befinner sig på platsen och kräver att all information skall lämnas in.
Du begår nu ett brott om du inte ser till att "din" information finns tillgänglig om/när polisen knackar på.

Alla kameror jag har satt upp kör ju rörelsebaserad inspelning som automatiskt raderas efter allt mellan 1-14 dagar.
Så om farbror barbro råkar få nys om att man har en kamera som kanske spelat in någonting intressant så kan det vara bråttom att rädda datan.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se hur det ska gå igenom regeringen, och om det trotts allt gör det, hur satan ska det verkställas.

Permalänk
Medlem

Skapar ev fler brott att lösa, nu blir det lita Hollywood här: "Person A begår ett mord, som filmas av Person B å Person B.sparar filmen på kanske på nån SSD/HD eller ett USB minne, ingen backup gjord. Person A har på något vis sett att Person B råkat filmat mordet å vill ju givetvis ha tag i bevismaterialet till varje pris, kollar upp var Person B jobbar/bor. Sen får Person B oväntat "nattbesök" å blir misshandlad tills han säger var bevis/en finns (Person B har inte ännu kontaktat polisen, har ev tänkt på utpressning av Person A, lita extra skattefria pengar är ju inte helt fel, det finns ju som sagt ingen backup glord ännu). Dock blir Person B mördad av Person A när han fått beviset /en å vips har polisen nu 2 mord att utreda".

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Helt idiotiskt lagförslag? Klart Mikael Dumberg är med i thumbnailen...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮