Att häva ett köp hos Telia.

Permalänk
Medlem

Att häva ett köp hos Telia.

TLDR:

För att få tag på någon hos Telia som kan vara till hjälp med ångerrätt och att häva köp:

Ring Telias support
När telesvaret ber dig berätta vad du vill ha hjälp med säg "Kundrelationer".

Lång historia:

Min mor var intresserad av en ny mobil och var inne på en Telia-butik. Där rekommenderades hon en Samsung Galaxy A42 5G (en telefon dom verkar försöka sälja mycket av nu). Min mor har tidigare haft en Samsung Galaxy S8 som hon har varit nöjd med och hade förklarat för säljaren att en bra bildskärm är väldigt viktigt för henne och fått till svar att hon inte skulle märka någon skillnad. När hon kommit och ska börja överföra saker till den nya mobilen märker hon att skärmen på den nya telefonen är riktigt dålig och ringer då mig.

Av en slump hade jag blivit uppringd av en säljare från Telia (ett inhyrt företag som bedrev telefonförsäljning åt Telia) som hade lyckats kränga på mig en Samsung Galaxy A42 (fråga mig inte hur det gick till, tror att det var för att den hette 42). Jag hade dock fortsatt kolla och jämföra A42 mot min nuvarande Cat S41, upptäckt att skärmen inte höll min standard och ringt Telia för att göra en ändring till en annan telefon.

Efter att ha pratat om det hela en stund bestämde hon sig för att returnera telefonen då skärmen var riktigt dålig om man jämförde med hennes S8. Nästa dag var hon åter på Teliabutiken men fick då till svar att dom inte kunde godkänna en retur då kartongen var öppnad.

Hemma ringde hon mig igen för att berätta vad som hade hänt och vi kom överens om att hon då skulle gå tillbaka och be dom häva köpet istället eftersom att det enligt Konsumentköplagen är fel på varan då säljaren har upplyst henne om att hon inte skulle märka någon skillnad mellan skärmarna på S8 och A42 (A42 har en mycket sämre skärm än S8). På Teliabutiken vägrar dom fortfarande ta tillbaka telefonen och erbjuder ingen lösning på problemet.

Nu är min mor lite trött på allt det här så jag lovar att hjälpa henne. Jag ringer först Telia support men hänvisas då till butiken och att det bara är dom som kan göra något. Jag ringer då butikens nummer men i telesvaret väljer jag inte att prata med butiken och blir informerad om att jag bör gå till butiken och prata med dom. Jag ringer då butikens nummer och väljer att prata med butiken och får till slut prata med en säljare där. Efter mycket om och men, där han förklarar att dom då kommer ta in mobilen och skicka den till Samsung så att dom får kolla vad det är för fel på telefonen och att vi får stå för kostnaden om det inte är något fel på den och jag förklarar att mobilen inte är defekt utan att säljaren har uppgivit felaktiga uppgifter om telefonen och att varan då enligt konsumentköplagen är felaktig, säger han att jag måste ringa till Kundrelationer. Kundrelationer har inget eget nummer, inget eget knappval i telesvar, kan inte nås via e-mail och har ingen hemsida. Det enda sättet att nå Kundrelationer är genom att ringa support och säga "Kundrelationer" när teleasvar ber en att berätta vad man vill ha hjälp med.

Jag ringer Telia support och säger "kundrelationer" och kommer då ganska omgående fram till en jättetrevlig och hjälpsam person som lovar att ringa min mor för att häva köpet och skicka ut en låda för retur som allt ska packas i, oavsett om kartongerna är öppnade eller inte. Min mor ringer mig senare och bekräftar att hon har blivit uppringd av Kundrelationer och har fått legitimera sig via BankID. Nu väntar vi med spänning på en kartong

/V

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig. Jag har stångats lite själv under mina dar med telefonoperatörer.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

TLDR:

För att få tag på någon hos Telia som kan vara till hjälp med ångerrätt och att häva köp:

Ring Telias support
När telesvaret ber dig berätta vad du vill ha hjälp med säg "Kundrelationer".

Lång historia:

Min mor var intresserad av en ny mobil och var inne på en Telia-butik. Där rekommenderades hon en Samsung Galaxy A42 5G (en telefon dom verkar försöka sälja mycket av nu). Min mor har tidigare haft en Samsung Galaxy S8 som hon har varit nöjd med och hade förklarat för säljaren att en bra bildskärm är väldigt viktigt för henne och fått till svar att hon inte skulle märka någon skillnad. När hon kommit och ska börja överföra saker till den nya mobilen märker hon att skärmen på den nya telefonen är riktigt dålig och ringer då mig.

Av en slump hade jag blivit uppringd av en säljare från Telia (ett inhyrt företag som bedrev telefonförsäljning åt Telia) som hade lyckats kränga på mig en Samsung Galaxy A42 (fråga mig inte hur det gick till, tror att det var för att den hette 42). Jag hade dock fortsatt kolla och jämföra A42 mot min nuvarande Cat S41, upptäckt att skärmen inte höll min standard och ringt Telia för att göra en ändring till en annan telefon.

Efter att ha pratat om det hela en stund bestämde hon sig för att returnera telefonen då skärmen var riktigt dålig om man jämförde med hennes S8. Nästa dag var hon åter på Teliabutiken men fick då till svar att dom inte kunde godkänna en retur då kartongen var öppnad.

Hemma ringde hon mig igen för att berätta vad som hade hänt och vi kom överens om att hon då skulle gå tillbaka och be dom häva köpet istället eftersom att det enligt Konsumentköplagen är fel på varan då säljaren har upplyst henne om att hon inte skulle märka någon skillnad mellan skärmarna på S8 och A42 (A42 har en mycket sämre skärm än S8). På Teliabutiken vägrar dom fortfarande ta tillbaka telefonen och erbjuder ingen lösning på problemet.

Nu är min mor lite trött på allt det här så jag lovar att hjälpa henne. Jag ringer först Telia support men hänvisas då till butiken och att det bara är dom som kan göra något. Jag ringer då butikens nummer men i telesvaret väljer jag inte att prata med butiken och blir informerad om att jag bör gå till butiken och prata med dom. Jag ringer då butikens nummer och väljer att prata med butiken och får till slut prata med en säljare där. Efter mycket om och men, där han förklarar att dom då kommer ta in mobilen och skicka den till Samsung så att dom får kolla vad det är för fel på telefonen och att vi får stå för kostnaden om det inte är något fel på den och jag förklarar att mobilen inte är defekt utan att säljaren har uppgivit felaktiga uppgifter om telefonen och att varan då enligt konsumentköplagen är felaktig, säger han att jag måste ringa till Kundrelationer. Kundrelationer har inget eget nummer, inget eget knappval i telesvar, kan inte nås via e-mail och har ingen hemsida. Det enda sättet att nå Kundrelationer är genom att ringa support och säga "Kundrelationer" när teleasvar ber en att berätta vad man vill ha hjälp med.

Jag ringer Telia support och säger "kundrelationer" och kommer då ganska omgående fram till en jättetrevlig och hjälpsam person som lovar att ringa min mor för att häva köpet och skicka ut en låda för retur som allt ska packas i, oavsett om kartongerna är öppnade eller inte. Min mor ringer mig senare och bekräftar att hon har blivit uppringd av Kundrelationer och har fått legitimera sig via BankID. Nu väntar vi med spänning på en kartong

/V

Hoppas ni fick kartongen som småningom och kunde skicka tillbaka telefonen.

Jag känner till regeln att butiker kan neka till återköp när förpackningen är bruten, men tycker det är ett regelfel. Vid köp av andra produkter är det fullt tillåtet att testa produkten inom rimliga gränser, och ändå ha rätt att lämna tillbaka om man inte är nöjd. Så varför gäller inte detta för mobiltelefoner? åtminstone om de är köpta kontant och inte bundna till något abonnemang.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Hoppas ni fick kartongen som småningom och kunde skicka tillbaka telefonen.

Jag känner till regeln att butiker kan neka till återköp när förpackningen är bruten, men tycker det är ett regelfel. Vid köp av andra produkter är det fullt tillåtet att testa produkten inom rimliga gränser, och ändå ha rätt att lämna tillbaka om man inte är nöjd. Så varför gäller inte detta för mobiltelefoner? åtminstone om de är köpta kontant och inte bundna till något abonnemang.

Vad jag vet är det inte tillåtet att neka om man köpt på nätet, då ska du ha 14 dagars ångerrätt även om du öppnat förpackningen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Jag känner till regeln att butiker kan neka till återköp när förpackningen är bruten, men tycker det är ett regelfel. Vid köp av andra produkter är det fullt tillåtet att testa produkten inom rimliga gränser, och ändå ha rätt att lämna tillbaka om man inte är nöjd. Så varför gäller inte detta för mobiltelefoner? åtminstone om de är köpta kontant och inte bundna till något abonnemang.

Tyvärr är det värre än så. Det finns ingen lag alls om öppet köp när du köper en vara fysiskt i butik, även för förseglade oöppnade varor.

Nu har de flesta butiker "öppet köp" för att vara snälla, men det är inget de måste ha. Butiker har rätt att neka återköp så fort du har betalat för varan, även om du inte ens har lämnat butiken med den oöppnade varan.

När du köper en vara på distans, över telefon eller på nätet, då har man oftast 14 dagars ångerrätt enligt lag och det inkluderar mobiltelefoner. Det är alltid säkrare att köpa varor på nätet än i en fysisk butik om du vill kunna lämna tillbaka varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad jag vet är det inte tillåtet att neka om man köpt på nätet, då ska du ha 14 dagars ångerrätt även om du öppnat förpackningen

Skrivet av Nogh:

Tyvärr är det värre än så. Det finns ingen lag alls om öppet köp när du köper en vara fysiskt i butik, även för förseglade oöppnade varor.

Nu har de flesta butiker "öppet köp" för att vara snälla, men det är inget de måste ha. Butiker har rätt att neka återköp så fort du har betalat för varan, även om du inte ens har lämnat butiken med den oöppnade varan.

När du köper en vara på distans, över telefon eller på nätet, då har man oftast 14 dagars ångerrätt enligt lag och det inkluderar mobiltelefoner. Det är alltid säkrare att köpa varor på nätet än i en fysisk butik om du vill kunna lämna tillbaka varan.

Visste inte att det inte fanns någon lag om öppet köp i butik, just för att de butiker där jag har velat gjort återköp faktiskt har godkänt återköpet. Det är som sagt väldigt snällt av butikerna att erbjuda detta, trots att det inte är lag på det.

14 dagars ångerrätt på distans känner jag till, och tycker det är en bra regel. Visste dock inte att det även inkluderade mobiltelefoner. Då är mitt råd till gemene man att alltid köpa sina produkter på distans för att ha möjligheten att testa produkten och med säkerhet ha rätt att ångra sig.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.