Att häva ett köp hos Telia.
TLDR:
För att få tag på någon hos Telia som kan vara till hjälp med ångerrätt och att häva köp:
Ring Telias support
När telesvaret ber dig berätta vad du vill ha hjälp med säg "Kundrelationer".
Lång historia:
Min mor var intresserad av en ny mobil och var inne på en Telia-butik. Där rekommenderades hon en Samsung Galaxy A42 5G (en telefon dom verkar försöka sälja mycket av nu). Min mor har tidigare haft en Samsung Galaxy S8 som hon har varit nöjd med och hade förklarat för säljaren att en bra bildskärm är väldigt viktigt för henne och fått till svar att hon inte skulle märka någon skillnad. När hon kommit och ska börja överföra saker till den nya mobilen märker hon att skärmen på den nya telefonen är riktigt dålig och ringer då mig.
Av en slump hade jag blivit uppringd av en säljare från Telia (ett inhyrt företag som bedrev telefonförsäljning åt Telia) som hade lyckats kränga på mig en Samsung Galaxy A42 (fråga mig inte hur det gick till, tror att det var för att den hette 42). Jag hade dock fortsatt kolla och jämföra A42 mot min nuvarande Cat S41, upptäckt att skärmen inte höll min standard och ringt Telia för att göra en ändring till en annan telefon.
Efter att ha pratat om det hela en stund bestämde hon sig för att returnera telefonen då skärmen var riktigt dålig om man jämförde med hennes S8. Nästa dag var hon åter på Teliabutiken men fick då till svar att dom inte kunde godkänna en retur då kartongen var öppnad.
Hemma ringde hon mig igen för att berätta vad som hade hänt och vi kom överens om att hon då skulle gå tillbaka och be dom häva köpet istället eftersom att det enligt Konsumentköplagen är fel på varan då säljaren har upplyst henne om att hon inte skulle märka någon skillnad mellan skärmarna på S8 och A42 (A42 har en mycket sämre skärm än S8). På Teliabutiken vägrar dom fortfarande ta tillbaka telefonen och erbjuder ingen lösning på problemet.
Nu är min mor lite trött på allt det här så jag lovar att hjälpa henne. Jag ringer först Telia support men hänvisas då till butiken och att det bara är dom som kan göra något. Jag ringer då butikens nummer men i telesvaret väljer jag inte att prata med butiken och blir informerad om att jag bör gå till butiken och prata med dom. Jag ringer då butikens nummer och väljer att prata med butiken och får till slut prata med en säljare där. Efter mycket om och men, där han förklarar att dom då kommer ta in mobilen och skicka den till Samsung så att dom får kolla vad det är för fel på telefonen och att vi får stå för kostnaden om det inte är något fel på den och jag förklarar att mobilen inte är defekt utan att säljaren har uppgivit felaktiga uppgifter om telefonen och att varan då enligt konsumentköplagen är felaktig, säger han att jag måste ringa till Kundrelationer. Kundrelationer har inget eget nummer, inget eget knappval i telesvar, kan inte nås via e-mail och har ingen hemsida. Det enda sättet att nå Kundrelationer är genom att ringa support och säga "Kundrelationer" när teleasvar ber en att berätta vad man vill ha hjälp med.
Jag ringer Telia support och säger "kundrelationer" och kommer då ganska omgående fram till en jättetrevlig och hjälpsam person som lovar att ringa min mor för att häva köpet och skicka ut en låda för retur som allt ska packas i, oavsett om kartongerna är öppnade eller inte. Min mor ringer mig senare och bekräftar att hon har blivit uppringd av Kundrelationer och har fått legitimera sig via BankID. Nu väntar vi med spänning på en kartong
/V