Igor's Lab dissekerar Intels grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Igor's Lab dissekerar Intels grafikkort

Den dedikerade grafikkretsen DG1 har letat sig in i OEM-system och Igor Wallossek undersöker nykomlingen medelst skruvmejsel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det ordnar sig nog med tiden. Vi är så vana vid att spel inte är klara vid släpp, att det fattas uppdaterad Bios i moderkort, att det inte finns grafikkort att köpa, att grafikkort är skit vid lansering och mög till drivrutiner och något händer i Sydasien så priser på hårdvara stiger så plånböckerna blöder.

Vi kan hantera att Intel behöva jobba mer med deras grafikkortssatsning.

Tur det inte är en pandemi samtidigt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

När väl Intel kommer ut med ett riktigt grafikkort sägs nu vara under 2022 kommer de vara bortdribblade för längesedan av både AMD och Nvidia. i740 och i752 historien kommer upprepa sig igen. Sedan Larrabee och nu denna DOA produkt.

De tycks aldrig göra något rätt.

Permalänk
Medlem

Har sagt det förut men säger det igen. Har gärna fel men nedan är vad jag tror. I alla fall för konsumenter av den variant som hänger på SweC.

Generation 1 - kommer vara skräp
Generation 2 - kommer ligga lite efter konkurrenterna
Generation 3 - kan bli bra

Permalänk
Medlem

Intel vågar alltså sig på att släppa ett grafikkort utanför fabrik som knappt kan hantera 3D-grafik utan att krascha , icke fungerande bildutgångar och gddr4-minnen vad vi vet. Känns som att Intel har en lång väg kvar, det här är ju riktigt uselt och borde inte ens ha sett dagsljus.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Intel vågar alltså sig på att släppa ett grafikkort utanför fabrik som knappt kan hantera 3D-grafik utan att krascha , icke fungerande bildutgångar och gddr4-minnen vad vi vet. Känns som att Intel har en lång väg kvar, det här är ju riktigt uselt och borde inte ens ha sett dagsljus.

hoppas han fått tag på ett trasigt grafikkort för så här dåligt kort släpper man inte.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hemlighetsmakeriet är väl den datorn inte en produkt som finns på marknaden ännu? "Finessen" att grafikkortet kräver mycket interaktion från moderkort/CPU borde betyda att det mycket väl kan vara datortillverkarens (inte Intels) drivrutiner som inte är färdigutvecklade och redo för släpp.
[Edit:] Läste Igors artikel. Datorn i fråga är en specialversion som delats ut av Intel till mjukvaruutvecklare. Man kan tycka att Intel borde fått snurr på sina egna drivrutiner nu, så jag undrar om de inte med avsikt lagt in blockering för att köra benchmarkprogram...[/Edit]

Jag är betydligt mer nyfiken på tester av kortet när det sitter i datorer som faktiskt köpts i butik.

Permalänk

Att kortet är bestyckat med LPDDR4 säger hur mycket Intel själva tror på sin produkt.

EDIT: Långsammare minne än ett GeForce 9600 GT (medelklasskort) från 2008.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så fort OEM-only kom ut och att det var låst till specifika (gamla) system och processorer blev det för mig tydligt att detta kort inte kommer bli något att ens prata om.

Se detta som en closed pre-alpha.

Det kan finnas saker som de kan lyckas med, men jag känner att Intel har mycket att bevisa nu, och inte bara för deras GPU-division.

Att kontakterna inte ens fungerar låter dock riktigt märkligt, måste nästan vara så att exemplaret han fått inte motsvarar slutprodukten. Annars är det nog få som ens skulle få bild från kortet när de försöker koppla in sin dator. Samma med drivrutinerna, om inte 3D fungerar alls kommer ju hemsidor och annat att krascha, visst kan de ha problem, men de kan ju inte skeppa i volym med denna kvalitet i alla fall.

Kanske bara är tanken att rulla ut dessa system på pappret så som deras första 10nm-produkt (2017!):
https://www.anandtech.com/show/13405/intel-10nm-cannon-lake-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Med tanke på hemlighetsmakeriet är väl den datorn inte en produkt som finns på marknaden ännu? "Finessen" att grafikkortet kräver mycket interaktion från moderkort/CPU borde betyda att det mycket väl kan vara datortillverkarens (inte Intels) drivrutiner som inte är färdigutvecklade och redo för släpp.

Jag är betydligt mer nyfiken på tester av kortet när det sitter i datorer som faktiskt köpts i butik.

Datortillverkaren skall göra en drivrutin till Intels cpu för att Intels grafikkort skall funka?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Har sagt det förut men säger det igen. Har gärna fel men nedan är vad jag tror. I alla fall för konsumenter av den variant som hänger på SweC.

Generation 1 - kommer vara skräp
Generation 2 - kommer ligga lite efter konkurrenterna
Generation 3 - kan bli bra

I så fall är väl detta kortet generation -1, DG2 kanske är gen 0, sen kan vi börja vänta på ’riktiga’ kort (de som ska upp mot x7x prestanda enligt Intel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Med tanke på hemlighetsmakeriet är väl den datorn inte en produkt som finns på marknaden ännu? "Finessen" att grafikkortet kräver mycket interaktion från moderkort/CPU borde betyda att det mycket väl kan vara datortillverkarens (inte Intels) drivrutiner som inte är färdigutvecklade och redo för släpp.

Jag är betydligt mer nyfiken på tester av kortet när det sitter i datorer som faktiskt köpts i butik.

Detta kort har ju använts i den dator det var ämnat för? I en butiksredo modell... förstår inte alls din tanke här

Permalänk
Snusfri

Så ett väldigt tidigt exemplar av ett grafikkort hittar ut och har icke färdiga drivrutiner som gör att det inte fungerar bra, jag är chockad </sarcasm>

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Olle P:

Med tanke på hemlighetsmakeriet är väl den datorn inte en produkt som finns på marknaden ännu? "Finessen" att grafikkortet kräver mycket interaktion från moderkort/CPU borde betyda att det mycket väl kan vara datortillverkarens (inte Intels) drivrutiner som inte är färdigutvecklade och redo för släpp.
[Edit:] Läste Igors artikel. Datorn i fråga är en specialversion som delats ut av Intel till mjukvaruutvecklare. Man kan tycka att Intel borde fått snurr på sina egna drivrutiner nu, så jag undrar om de inte med avsikt lagt in blockering för att köra benchmarkprogram...[/Edit]

Jag är betydligt mer nyfiken på tester av kortet när det sitter i datorer som faktiskt köpts i butik.

Jag tror du har rätt.

Det framstår för mig som extremt förhastat att dra några konkreta slutsatser av detta testet. Intel är nog väl medvetna om hur "dåligt" denna GPU presterar utanför en kontrollerad miljö vilket är exakta anledningen till att de doppar fötterna i OEM-området för att helt enkelt mitigera risk.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Greyguy1948:

Något bättre än GeForce 1030 med andra ord.

Tycker även att denna slutsatsen är klok.

Competition, even at low-end, is always welcome and should you find DG1 is not for you – it will at least force competitors (e.g. AMD, nVidia) to release updated dedicated low-end GPUs for those that need them. At the moment the choices (like the 1030) are relatively expensive for what you are getting and DG1 will certainly improve choices.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Datortillverkaren skall göra en drivrutin till Intels cpu för att Intels grafikkort skall funka?

Datortillverkaren gör egna moderkort. Om trion moderkort-grafikkort-CPU avsiktligt kräver speciella "hemliga handskakningar" för att allt ska fungera så måste moderkortstillverkaren implementera denna rätt.

Skrivet av medbor:

Detta kort har ju använts i den dator det var ämnat för? I en butiksredo modell...

Efter att jag skrev mitt föregående inlägg (nu uppdaterat och korrigerat) läste jag Igors artikel. Det är inte en butiksdator utan en dator från Intel avsedd för mjukvaruutvecklare så att de kan anpassa sina produkter till datorer med grafikkortet. (I likhet med hur Microsoft och Sony skickat ut förproduktionsexemplar av sina spelkonsoler till programutvecklare.)

Eftersom grafikkortet ännu inte släppts officiellt och datorn inte är en konsumentprodukt så misstänker jag att Intel med avsikt lagt in hinder från att köra vanliga benchmarks. (Förklarar dock inte varför det inte heller går att köra de andra spel som Igor testat.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Datortillverkaren gör egna moderkort. Om trion moderkort-grafikkort-CPU avsiktligt kräver speciella "hemliga handskakningar" för att allt ska fungera så måste moderkortstillverkaren implementera denna rätt.

Efter att jag skrev mitt föregående inlägg (nu uppdaterat och korrigerat) läste jag Igors artikel. Det är inte en butiksdator utan en dator från Intel avsedd för mjukvaruutvecklare så att de kan anpassa sina produkter till datorer med grafikkortet. (I likhet med hur Microsoft och Sony skickat ut förproduktionsexemplar av sina spelkonsoler till programutvecklare.)

Eftersom grafikkortet ännu inte släppts officiellt och datorn inte är en konsumentprodukt så misstänker jag att Intel med avsikt lagt in hinder från att köra vanliga benchmarks. (Förklarar dock inte varför det inte heller går att köra de andra spel som Igor testat.)

Vi får se. Något stämmer inte oavsett. Min största invändning är fortfarande angående portarna främst. Verkar väldigt mysko

Permalänk
Inaktiv

Ge mig det billigaste kortet som går att tillverka med många displayports. AMD har inga lågprismodeller kvar och jag vägrar köra nvidias binärblobb eller den dåligt fungerade neuvau-drivaren i linux. Ett sådant tack, intel

Permalänk
Medlem

Lurigt med logaritmiska skalor. Inte bra val för den här typen av jämförelser...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Man kan ju vara rätt säker på att 8 banor PCI-E inte kommer att vara en begränsning i alla fall, oavsett generation 3 eller 4.
Det är ju skönt!

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Alltså to be fair så testar han alltså ett så gott som icke-lanserat grafikkort och finner att drivrutinerna tillgängliga inte får kortet att lira. OEM-datorerna som ska få dessa är inte ens ute vad jag uppfattat?

Detta är ju samma upplevelse du får om du haft ett Radeon 6800 eller RTX 3080 några veckor innan lansering utan tillgång till pressdrivrutinen.

Hade det släppts till marknaden i detta skick så hade det varit en annan sak.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk

Det kanske blir ett väldigt bra kort för mining om det kan prestera så bra och dra så lite el.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Låter som ett trasigt eller ofärdigt kort som testats.

Men visst finns ett behov av kort i de lägre klasserna.
Många enklare tillämpningar där det inte krävs rejäla kort.
Och inte minst till OEM som i en del fall (workstation) vägrar leverera annat än antika Quadro om man inte behöver rejäl prestanda.

Helst bör de vara i lågformat, ha gott om portar och inte kräva extern strömförsörjning. Även stödja alla moderna API:er rätt.
Dedikerat minne av snabbare sort än systemminnet gör ju sitt för prestandan, så dessa kort bör vara ett tydligt steg upp från integrerade.

Men med tanke på integrerade förresten..
Har observerat att maskiner där man kört integrerade och sen monterar t ex 1030 el 1050Ti, känns något mindre pigga i enklare Windows-användning med GF-korten. Oklart vad det beror på, för kör man tester så är de ju snabbare. Något med signalvägar el latenser kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Alltså to be fair så testar han alltså ett så gott som icke-lanserat grafikkort och finner att drivrutinerna tillgängliga inte får kortet att lira. OEM-datorerna som ska få dessa är inte ens ute vad jag uppfattat?

Detta är ju samma upplevelse du får om du haft ett Radeon 6800 eller RTX 3080 några veckor innan lansering utan tillgång till pressdrivrutinen.

Hade det släppts till marknaden i detta skick så hade det varit en annan sak.

Nu hänger jag inte med riktigt. Det är väl ändå en fullt fungerande dator han har fått tag på och inte ett enskilt grafikkort? Så nog borde väl datorn levererats med drivrutiner som får den att fungera? Ungefär som om du en vecka innan xbox lanseras får tag på den i en butik eftersom de börjat sälja den tidigare än vad de ska. Borde då inte din xbox starta upp och fungera? Eller kommer det installeras något på en nedpackad xbox i kartong så den fungerar när du kopplar in den hemma efter en vecka och som inte finns där veckan innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Nu hänger jag inte med riktigt. Det är väl ändå en fullt fungerande dator han har fått tag på och inte ett enskilt grafikkort? Så nog borde väl datorn levererats med drivrutiner som får den att fungera? Ungefär som om du en vecka innan xbox lanseras får tag på den i en butik eftersom de börjat sälja den tidigare än vad de ska. Borde då inte din xbox starta upp och fungera? Eller kommer det installeras något på en nedpackad xbox i kartong så den fungerar när du kopplar in den hemma efter en vecka och som inte finns där veckan innan?

Får du tag på en xbox en vecka innan den lanserats så har du väl ingen vidare rätt att förvänta dig att den fungerar? Nu vet jag inte vilka kanaler han tagit sig igenom för att få tag på datorn, men det finns väl inget som säger att det var en dator från MediaMarkts oskyddade lagerdörr. Speciellt misstänkt också att han refererar till den som en "DG1 SDV (Software Development Vehicle)". Då är det verkligen inte en produkt ens ämnad till att inta vanliga kontorsdatorer. Då är det ju sannolikt en maskin för utvecklare att feltesta sina program mot intel XE grafik.

Men som direkt svar på din fråga: ja, det är fullständigt rimligt och förväntat att kunna be kunden till en dator att ladda ner en drivrutinsuppdatering. Hade hatat mitt 3080 om jag fortsatt köra launch-drivrutinerna till denna dag. Då hade jag inte ens velat ha det gratis det heller.

Intel har årtionden av erfarenhet med fungerande (om än i lågsegmenten) 3D-acceleration på deras GPUer, så det känns minst sagt osannolikt att de inte skulle lyckas få till baseline-stöd för det.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

De små guldcirklarna på baksidan av kretskortet ser ut att vara mätpunkter, och med tanke på den stora mängden så handlar det nog som sagt om ett testexemplar och inte ett färdigt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

De små guldcirklarna på baksidan av kretskortet ser ut att vara mätpunkter, och med tanke på den stora mängden så handlar det nog som sagt om ett testexemplar och inte ett färdigt kort.

Tror inte Intel gör fler revisioner av dessa kort nu, utan vill bara få ut en första batch med dedikerade kort. För DG2 tror jag inte dessa prickar (iaf inte den mängden) kommer vara kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Något bättre än GeForce 1030 med andra ord.

https://www.sisoftware.co.uk/wp-content/uploads/2020/11/intel-dg1-gpu-overall-768x304.png

https://www.sisoftware.co.uk/wp-content/uploads/2020/11/intel-dg1-gpu-perf-vs-cost-768x305.png

Tycker även att denna slutsatsen är klok.

Competition, even at low-end, is always welcome and should you find DG1 is not for you – it will at least force competitors (e.g. AMD, nVidia) to release updated dedicated low-end GPUs for those that need them. At the moment the choices (like the 1030) are relatively expensive for what you are getting and DG1 will certainly improve choices.

Skrivet av cyklonen:

Lurigt med logaritmiska skalor. Inte bra val för den här typen av jämförelser...

TL;DR; Mer än dubbelt så snabbt (ca 2,5x) som GeForce 1030 enligt grafen.

@perost Jag tror majoriteten är "non tented vias", även om några säkert är testpunkter också.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

De små guldcirklarna på baksidan av kretskortet ser ut att vara mätpunkter, och med tanke på den stora mängden så handlar det nog som sagt om ett testexemplar och inte ett färdigt kort.

De punkter som är märkta med TP[siffra] är testpunkter. Jag hittade TP53 som högsta siffra vid en snabb koll, om det finns 53 testpunkter eller om Intel använder något annat nummersystem är oklart.