Tele2 satsar på Nokia för 5G-utbyggnad

Permalänk
Melding Plague

Tele2 satsar på Nokia för 5G-utbyggnad

Svenska operatörers satsningar fortsätter åsidosätta Huawei, där Tele2 väljer att satsa på Nokia för 5G-teknik i kärnnätet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gött! Trevlig nyhet!
Kina kan dra åt..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Gött! Trevlig nyhet!
Kina kan dra åt..

Kunde inte sagt det bättre själv

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

5G lär vara välkommet på landsbygden. Hoppas verkligen tekniken tål tjocka molntäcke.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir bättre täckning än vad det är nu i Västernorrland och runt om. På jobbet är vi fortfarande tvungen att ha Telia just för att täckningen är så pass mycket bättre. Använder tele 2 privat och det märks hur många döda zoner det finns i deras nät.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

5G lär vara välkommet på landsbygden. Hoppas verkligen tekniken tål tjocka molntäcke.

Det är väl precis där den inte passar sig så väl? Kort räckvidd och nära noll förmåga att gå igenom något hinder alls.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Lilla Nokia, som var min senaste icke touchtelefon back in 2010.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det är väl precis där den inte passar sig så väl? Kort räckvidd och nära noll förmåga att gå igenom något hinder alls.

Du blandar ihop 5G med millimetervågor. 5G använder även andra frekvenser där räckvidden är lång.

Permalänk
Medlem

Ja hellre Finland än Kina. Men tycker det är synd att man väljer bort svenska Ericsson.

Permalänk
Medlem

Bra! Ju mindre beroende vi är av Kina desto bättre.

Då är det hittills Telia och Tele2 som har valt bort Huawei? Förväntar mig att Tre och Telenor också kommer med besked (om de inte redan gjort det) innan veckans slut då auktioneringen av frekvensbanden äger rum nästa vecka.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Bra! Ju mindre beroende vi är av Kina desto bättre.

Då är det hittills Telia och Tele2 som har valt bort Huawei? Förväntar mig att Tre och Telenor också kommer med besked (om de inte redan gjort det) innan veckans slut då auktioneringen av frekvensbanden äger rum nästa vecka.

Tele2 kör dock mycket Huawei som access switchar (Sista switch innan din mediaomvandlare) i Itux/Comhem näten, sen sitter det ju Huawei från andra leverantörer på sina platser därtill. Frågan är ju om det ska avvecklas eller om det kommer sitta kvar? Om det "inte" används i 5g utbyggnaden men fortsätts användas på övriga platser så känns det ju rätt "meh". Har ingen insyn i framtida planering men stöter på befintliga switchar regelbundet och det är ju Huawei som är monterade oftast.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Tele2 kör dock mycket Huawei som access switchar (Sista switch innan din mediaomvandlare) i Itux/Comhem näten, sen sitter det ju Huawei från andra leverantörer på sina platser därtill. Frågan är ju om det ska avvecklas eller om det kommer sitta kvar? Om det "inte" används i 5g utbyggnaden men fortsätts användas på övriga platser så känns det ju rätt "meh". Har ingen insyn i framtida planering men stöter på befintliga switchar regelbundet och det är ju Huawei som är monterade oftast.

Om förbudet inte hävs så har jag för mig att operatörerna hade på sig fram till 2025 att byta ut all nuvarande utrustning från Huawei i de centrala delarna av näten. Vad PTS definition av centrala delar är vet jag inte, men jag antar att de syftar på core-nivån?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Lyckades inte Ericsson muta Tele2? Det är ju annars deras go-to taktik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Bra! Ju mindre beroende vi är av Kina desto bättre.

Då är det hittills Telia och Tele2 som har valt bort Huawei? Förväntar mig att Tre och Telenor också kommer med besked (om de inte redan gjort det) innan veckans slut då auktioneringen av frekvensbanden äger rum nästa vecka.

Gränsen mellan "vi ska vara oberoende" och rädsla för fri konkurrens är hårfin när det pratas om Kina.

Ibland känns säkerhetsrisk mer som en ursäkt för något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Ja hellre Finland än Kina. Men tycker det är synd att man väljer bort svenska Ericsson.

Ericsson kan kanske fortfarande få leverera delar av Radio Access nätet. Det är vanligt att operatörer blandar utrustning från olika leverantörer.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Gränsen mellan "vi ska vara oberoende" och rädsla för fri konkurrens är hårfin när det pratas om Kina.

Ibland känns säkerhetsrisk mer som en ursäkt för något annat.

Detta kanske kan bli väckarklocka för många https://9gag.com/gag/aRXwXw2

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Tele2 kör dock mycket Huawei som access switchar (Sista switch innan din mediaomvandlare) i Itux/Comhem näten, sen sitter det ju Huawei från andra leverantörer på sina platser därtill. Frågan är ju om det ska avvecklas eller om det kommer sitta kvar? Om det "inte" används i 5g utbyggnaden men fortsätts användas på övriga platser så känns det ju rätt "meh". Har ingen insyn i framtida planering men stöter på befintliga switchar regelbundet och det är ju Huawei som är monterade oftast.

5G-trafiken går inte i samma accessnät som slutkund

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Gött! Trevlig nyhet!
Kina kan dra åt..

Sånna här citat blir fort märkliga. Tänker du likadant när det gäller datorkomponenter? Seasonic, ryzen och fractal design tillverkas väl i kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Sånna här citat blir fort märkliga. Tänker du likadant när det gäller datorkomponenter? Seasonic, ryzen och fractal design tillverkas väl i kina

Och din logik är följande(eller? Nä kanske inte är allt svart eller vitt), "Mitt 700kr chassi är tillverkat i Kina, så då är jag OK med att miljoner av muslimer förföljs av CCP.".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Och din logik är följande(eller? Nä kanske inte är allt svart eller vitt), "Mitt 700kr chassi är tillverkat i Kina, så då är jag OK med att miljoner av muslimer förföljs av CCP.".

Var väl något sånt jag ville komma till, även om inte lika specifikt. Men är man emot kina tycker jag personligen att man ska vara det fullt ut. Och inte bara när man läser nyheterna om huawei.

Tillägg: Pengar påverkar ju mer än att någon skriver en kommentar på en nyhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Sånna här citat blir fort märkliga. Tänker du likadant när det gäller datorkomponenter? Seasonic, ryzen och fractal design tillverkas väl i kina

Vad jag vet så är varken AMD, Seasonic eller FD delar av den kinesiska staten. Huawei är. Så din jämförelse blir bara dålig eftersom problemen inte ligger i vad företagens fabriker är lokaliserade eller var produkten är tillverkad utan problemet ligger i vem som äger vad och vad det kan leda till. Dessutom är jag ganska säker på att man inte kan läsa av folks information via t.ex. ett Chassi.. eller ett nätagg för den delen.

Skrivet av Skrotnisse92:

Var väl något sånt jag ville komma till, även om inte lika specifikt. Men är man emot kina tycker jag personligen att man ska vara det fullt ut. Och inte bara när man läser nyheterna om huawei.

Tillägg: Pengar påverkar ju mer än att någon skriver en kommentar på en nyhet.

Även om företagen som du tar upp inte är Kinesiska?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Sånna här citat blir fort märkliga. Tänker du likadant när det gäller datorkomponenter? Seasonic, ryzen och fractal design tillverkas väl i kina

Seasonic tillverkas väl i Taiwan? Och det finns Ryzen-processorer som är tillverkade i Malaysia. Även om jag tycker det är bra att undvika "Made in China" så långt man kan så finns det ju en gräns där det blir omöjligt. Att undvika produkter från kinesiska företag är däremot mycket lättare och något som alla bör göra, och vare sig Seasonic, AMD eller Fractal Design är ju kinesiskt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Sånna här citat blir fort märkliga. Tänker du likadant när det gäller datorkomponenter? Seasonic, ryzen och fractal design tillverkas väl i kina

Du får nog svårt att hitta någon som aldrig köpt en pryl som tillverkats i Kina. Det betyder väl inte att man måste gilla en diktatur, och hoppas att de ska fortsätta breda ut sig i världen? Jag har garanterat massor av saker som tillverkats i Kina, men jag väljer även medvetet bort kinesiska prylar/tjänster, framförallt när företaget är kinesiskt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vad jag vet så är varken AMD, Seasonic eller FD delar av den kinesiska staten. Huawei är. Så din jämförelse blir bara dålig eftersom problemen inte ligger i vad företagens fabriker är lokaliserade eller var produkten är tillverkad utan problemet ligger i vem som äger vad och vad det kan leda till. Dessutom är jag ganska säker på att man inte kan läsa av folks information via t.ex. ett Chassi.. eller ett nätagg för den delen.

Även om företagen som du tar upp inte är Kinesiska?

Du har absolut goda poänger med ditt inlägg, och jag håller med om alla. Men alla företag med kopplingar till kina är stöd till kina, på olika nivåer. Huawei ligger väl på en värre nivå jämfört med tex fractal design som endast har tillverkning på plats. Men båda stödjer kina.

Var drar man gränsen om att tycka att Kina är ett skitland? För att dom övervakar folk, och kan ta det till andra länder? Eller för att man stödjer Kina som land på andra sätt?

Se bara på Ericsson. Lobbat rejält för att huawei ska få verka i sverige, för att slippa konsekvenser från kina. Men Ericsson är ju svenskt, med stor del av verksamheten i sverige. Gör det Ericsson till ett "bra" eller "dåligt företag"?

Skrivet av Ness:

Du får nog svårt att hitta någon som aldrig köpt en pryl som tillverkats i Kina. Det betyder väl inte att man måste gilla en diktatur, och hoppas att de ska fortsätta breda ut sig i världen? Jag har garanterat massor av saker som tillverkats i Kina, men jag väljer även medvetet bort kinesiska prylar/tjänster, framförallt när företaget är kinesiskt.

Absolut! Men det är väl hårt att säga "Fuck kina" när man ändå stödjer det? Inget personligt, jag tycker personligen själv att det är svårt att välja länder och företag när man köper saker som konsument. Det är ju särskilt svårt när man tex köper någon oklar noname adapter från tex kjell-co.

Skrivet av Gender Bender:

Seasonic tillverkas väl i Taiwan? Och det finns Ryzen-processorer som är tillverkade i Malaysia. Även om jag tycker det är bra att undvika "Made in China" så långt man kan så finns det ju en gräns där det blir omöjligt. Att undvika produkter från kinesiska företag är däremot mycket lättare och något som alla bör göra, och vare sig Seasonic, AMD eller Fractal Design är ju kinesiskt.

Du har säkert rätt om seasonic, jag sköt bara till med några gissningar som jag kunde googla på en sekund eller två. Just vid datorkomponenter är det ändå hyfsat rimligt att sortera från kinesiska och andra aktörer, även om det är värre i många fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Bra! Ju mindre beroende vi är av Kina desto bättre.

Då är det hittills Telia och Tele2 som har valt bort Huawei? Förväntar mig att Tre och Telenor också kommer med besked (om de inte redan gjort det) innan veckans slut då auktioneringen av frekvensbanden äger rum nästa vecka.

Telenor har valt Ericsson och Tre har också valt Ericsson om jag inte minns helt fel. Tre har iallafall valt något, läste någon nyhet om det för några veckor sedan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Skulle vara trevligt o slippa alla dessa troll och Kina hatare varje gång när något handlar om Huawei o liknande.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Bra! Håll diktaturer borta ifrån våra nät!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camridge:

Skulle vara trevligt o slippa alla dessa troll och Kina hatare varför gång när något handlar om Huawei o liknande.

Själv köpte jag en Huawei P40 Pro nyligen då jag vill åt en bra kamera telefon & inte blev jag missnöjd.

Så mycket bättre en min Huawei Nexus 6P 32Gb jag hade förrut.

Kan lova dig att många Svenskar ej har koll på vilka ägarna är till många företag är idag.

Volvo är Kinesiskt ägt=Geely.

Volkswagen har använt Saic motors i Kina för tillverkning & snart kommer Jac i Kina tillverka deras prisvärda Elbilar.

Så gott som alla Lithium laddbara batterier tillverkas i Kina.

Svenska Ericsson har den största delen av deras utveckling av nätverksprodukter i Kina & därför dom lobbat för Huawei i Sverige.

Största ägaren är Cevian från Usa i Ericsson.

Kan tänka mig att deras 5G utveckling varit omöjligt annars

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Kan man räkna med 5G 2020 eller 2021 är frågan ifall man vill uppgradera sig till en 5G telefon redan i vår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Absolut! Men det är väl hårt att säga "Fuck kina" när man ändå stödjer det? Inget personligt, jag tycker personligen själv att det är svårt att välja länder och företag när man köper saker som konsument. Det är ju särskilt svårt när man tex köper någon oklar noname adapter från tex kjell-co.

Förstår vad du menar, men jag håller inte riktigt med. Det är en sak att säg exempelvis ogilla ett specifikt företag men ändå fortsätta köpa deras prylar. Fine då hade du haft en poäng. Men när det gäller Kina så är det i princip omöjligt att hitta alternativ ibland. Det är fortfarande viktigt att visa och uttrycka sitt missnöje. Sedan är det i grund och botten upp till Sverige som land och eller EU att sätta ner foten. Japan betalade nyligen massor av företag att flytta tillbaka från Kina, vi borde göra samma sak här. Ett steg i taget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX