Bedragare på Facebook Marketplace!

Permalänk
Medlem

Bedragare på Facebook Marketplace!

Hej,

Vill varna alla från 2st personer på Facebook Marketplace!

Säljaren heter **** boende på ****** i Västerås och han säljer RTX 2080 kort. Till mig "sålde" han ett Gigabyte RTX 2080 TI och till en annan snubbe som tog kontakt med mig dagen efter "sålde" han ett Asus ROG Strix 2080 TI.
Både annonserna hade väldigt stora likheter som att det var hans ögonsten och han hade kvitto o.dyl.

Kruxet var att när man skulle betala så gick han på social-bidrag så han kunde inte använda Swish så man skulle Swisha han polare ******* boende på ***** i Kolbäck.

Tyvärr blåögd som man är så fick jag en "bra" initial känsla av snubben men efter nån timme så svarade han inte och kortet var borta från Marketplace och han svarar inte längre.

Killen är tidigare dömd i brottsmål men jag har inte undersökt vidare gällande vad men skulle gissa på häleri/bedrageri eller liknande.

Polisanmälan är upprättad så nu får vi se vad som händer....

Raderat personuppgifter
Visa signatur

//Daniel

Permalänk
Medlem

Vad har vi lärt oss då?

Man swishar inte pengar i förskott för varor till okända personer.
Du fick ju den bästa varningen av honom själv, "kan du swisha någon annan så att jag får pengarna?"
Inte bara vill han förskingra skattemedel genom att göra på det sättet, vilket är olagligt.

tråkigt för dig men det blev nog läropengar, och att hänga ut en person är också olagligt, så vet inte riktigt vad du vill uppnå.
Låt polisanmälan ha sin gång, med största sannolikhet så är pengarna borta.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk

Jag såg också nog också samma annons. Priset kändes lite för bra för att vara sant? var det kortet för 4000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomaZ84:

Vad har vi lärt oss då?

Man swishar inte pengar i förskott för varor till okända personer.
Du fick ju den bästa varningen av honom själv, "kan du swisha någon annan så att jag får pengarna?"
Inte bara vill han förskingra skattemedel genom att göra på det sättet, vilket är olagligt.

tråkigt för dig men det blev nog läropengar, och att hänga ut en person är också olagligt, så vet inte riktigt vad du vill uppnå.
Låt polisanmälan ha sin gång, med största sannolikhet så är pengarna borta.

Hur menar du hänga ut, det är ju inget som är påhittat utan det är fakta..... förklara gärna.

Visa signatur

//Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfen:

Hur menar du hänga ut, det är ju inget som är påhittat utan det är fakta..... förklara gärna.

Spelar ingen roll om det stämmer eller inte.
https://lagen.nu/1962:700#K5

Skulle sudda ut deras personuppgifter om jag var du, lider med dig om att bli lurad, men gör dig inte själv en ännu större otjänst.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Smurfen: Som folk påpekat så är det ingen bra idé att posta personuppgifter.
Är det en pågående utredning kan det ställa till rejält för dig.

Jag har raderat detta nu

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag förstår att du är förbannad men du bör nog rikta en del av den här ilskan mot dig själv. Man ska undvika att köpa dyra produkter från säljare man inte har någon koll på. Detta var ju upplagt för att du förr eller senare skulle förlora pengar. Dessutom borde dina varningsklockor börjat ringa när han ville att du skulle skicka pengarna till en annan person och att ni skulle lura staten på pengar. Som Thomaz skriver så bör du fokusera på att dra lärdom innan du förlorar ännu större summor.

Det är för övrigt inte tillåtet att hänga ut personer även om det inte specifikt nämns i Sweclockers forumregler.

Permalänk
Medlem

Det är Sverige i ett nötskal, brottslingarna ska alltid skyddas till varje pris.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Spiffman:

Det är Sverige i ett nötskal, brottslingarna ska alltid skyddas till varje pris.

Va? Ska SweClockers och geeks ta för givet att det en random person på internet skriver är sant?
Man är ju oskyldig tills man är dömd, inte tvärt om

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag förstår ju att diskussionen är dömd att misslyckas så det är ju bara gratulera skurken till ännu en stöld och låta honom köra vidare...

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Smurfen:

Hej,

Vill varna alla från 2st personer på Facebook Marketplace!

Säljaren heter **** boende på ****** i Västerås och han säljer RTX 2080 kort. Till mig "sålde" han ett Gigabyte RTX 2080 TI och till en annan snubbe som tog kontakt med mig dagen efter "sålde" han ett Asus ROG Strix 2080 TI.
Både annonserna hade väldigt stora likheter som att det var hans ögonsten och han hade kvitto o.dyl.

Kruxet var att när man skulle betala så gick han på social-bidrag så han kunde inte använda Swish så man skulle Swisha han polare ******* boende på ***** i Kolbäck.

Tyvärr blåögd som man är så fick jag en "bra" initial känsla av snubben men efter nån timme så svarade han inte och kortet var borta från Marketplace och han svarar inte längre.

Killen är tidigare dömd i brottsmål men jag har inte undersökt vidare gällande vad men skulle gissa på häleri/bedrageri eller liknande.

Polisanmälan är upprättad så nu får vi se vad som händer....

Bara upprätta en polisanmälan, du har swishat någon som tagit emot pengarna och därmed är det spårbart. Kontakta även banken, du kommer troligtvis inte få tillbaka pengarna men det blir något av den. Personen som tagit emot pengarna kan inte hävda att denne vet något och sen spenderat pengarna utan måste ge tillbaka pengarna via banken/sig själv annars blir denne indragen i ett rättsmål

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Bara upprätta en polisanmälan, du har swishat någon som tagit emot pengarna och därmed är det spårbart. Kontakta även banken, du kommer troligtvis inte få tillbaka pengarna men det blir något av den. Personen som tagit emot pengarna kan inte hävda att denne vet något och sen spenderat pengarna utan måste ge tillbaka pengarna via banken/sig själv annars blir denne indragen i ett rättsmål

Han som tog emot pengarna har sagt till den andra som blev drabbade att han givit pengarna till "säljaren" och han hade inget med nåt att göra.... så vi får se vad som händer.

Visa signatur

//Daniel

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Smurfen:

Han som tog emot pengarna har sagt till den andra som blev drabbade att han givit pengarna till "säljaren" och han hade inget med nåt att göra.... så vi får se vad som händer.

Då är hen skyldig dig pengarna och sen så är säljaren skyldig han pengar wohoo

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Fråga: varför kan man inte ha Swish om man har socialbidrag? Den person du swishade till kommer givetvis bli skyldig att betala tillbaka.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Fråga: varför kan man inte ha Swish om man har socialbidrag? Den person du swishade till kommer givetvis bli skyldig att betala tillbaka.

För alla inkomster räknas. Får man in 4000kr för att man har sålt något, ja då får man 4000kr mindre i socialbidrag den månaden. Detta mycket förenklat, i själva verket handlar det om att man komma upp i minimumbeloppet, ju mer pengar man själv får in, ju mindre bidrar kommun med.

Det finns mängder av bedragare i hela världen av främst 2 orsaker.
1: Det är för lätt att komma undan. Det handlar om slappt polisväsende, men även hög integritettänkande vid banker, höga beviskrav etc. Att sänka beviskraven resulterar i att mer oskyldiga döms.
2: Det finns otroligt mycket lättlurade personer. Skulle man bygga upp ett skyddsnät som även täcker den mest lättlurade personen i världen, ja då är det samtidigt inte mycket frihet som vi har kvar.

Jag själv har gjort många megatabbar i mitt liv, de flesta kan nog skriva på detta. Där varningssignaler riktigt har varnat en att något är galet, men likaförbannat har jag gjort tabben.. I detta aktuella fall så switcha till ett annat konto i annans namn så att köparen kan lura av staten bidragspengar, ja om detta inte är en varningssignal vad ska då till?

Många som begår såna hära brott är säkert dumma. Det jag är rädd för är att det är en person som har gett upp och fixa sina skulder. Även om personen döms så finns det inga pengar att hämta, de har den redan gjort slut för länge sedan. Det finns troligen en lång kö på fordringsägare och en som har blivit lurad på pengar står inte först i listan. Så även om pengar kommer in ska andra skulder betalas först.

*edit*
Hoppas det ordnar sig. Du är som sagt inte den första som har gjort en megatabbe, jag själv har gjort det inom andra områden. Och man blir då mer vaksam, vilket inte är bra att vara för suspekt heller. Men minsta möjliga varningsklocka man hör från en köpare eller säljare på internet och man genast ska reagera. En person som säljer för extremt lågt pris för en mycket eftertraktad vara och en massa konstigheter, ja lika bra att skippa denna annons direkt.

Permalänk

Vad hände

Skrivet av Smurfen:

Hej,

Vill varna alla från 2st personer på Facebook Marketplace!

Säljaren heter **** boende på ****** i Västerås och han säljer RTX 2080 kort. Till mig "sålde" han ett Gigabyte RTX 2080 TI och till en annan snubbe som tog kontakt med mig dagen efter "sålde" han ett Asus ROG Strix 2080 TI.
Både annonserna hade väldigt stora likheter som att det var hans ögonsten och han hade kvitto o.dyl.

Kruxet var att när man skulle betala så gick han på social-bidrag så han kunde inte använda Swish så man skulle Swisha han polare ******* boende på ***** i Kolbäck.

Tyvärr blåögd som man är så fick jag en "bra" initial känsla av snubben men efter nån timme så svarade han inte och kortet var borta från Marketplace och han svarar inte längre.

Killen är tidigare dömd i brottsmål men jag har inte undersökt vidare gällande vad men skulle gissa på häleri/bedrageri eller liknande.

Polisanmälan är upprättad så nu får vi se vad som händer....

Hej, vad hände med polisanmälan, fick du tillbaka några pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfen:

Kruxet var att när man skulle betala så gick han på social-bidrag så han kunde inte använda Swish så man skulle Swisha han polare ******* boende på ***** i Kolbäck.

Uppdatera dina flaggor, hur får man tag på ett RTX kort när man går på soc. Gissar på att personen med Swish agerar målvakt.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Det är Sverige i ett nötskal, brottslingarna ska alltid skyddas till varje pris.

Brottsling? Enligt vilka bevis? Vilken domstol har dömt honom?

Oskyldig till motsatsen bevisats, heter det. Inte tvärtom.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomaZ84:

Vad har vi lärt oss då?

Man swishar inte pengar i förskott för varor till okända personer.
Du fick ju den bästa varningen av honom själv, "kan du swisha någon annan så att jag får pengarna?"
Inte bara vill han förskingra skattemedel genom att göra på det sättet, vilket är olagligt.

tråkigt för dig men det blev nog läropengar, och att hänga ut en person är också olagligt, så vet inte riktigt vad du vill uppnå.
Låt polisanmälan ha sin gång, med största sannolikhet så är pengarna borta.

Håller med om att man inte ska Swisha pengar i förskott för varor till okända personer. Dock blir detta ett problem vid distansköp mellan privatpersoner. Det blir ett dilemma då man inte ska betala pengar i förväg, samtidigt som säljaren inte vill skicka iväg varan förrän hen har fått pengarna av köparen.

Jag vet att det är olagligt att hänga ut personer, men samtidigt undrar jag varför man ska skydda en bedragare. Rent känslomässigt skulle jag kunna hänga ut en rad människor som beter sig illa eller har begått allvarliga brott, men eftersom jag är laglydig skulle jag aldrig göra det.

Skrivet av Spiffman:

Det är Sverige i ett nötskal, brottslingarna ska alltid skyddas till varje pris.

Precis så känner jag också, men när jag tänker efter handlar det nog mer om att inte försvåra utredningar. Ämnet tåls dock att diskuteras, även om vi nog inte ska göra det här.

Hoppas också att det löser sig för TS.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk

Just råkat ut för samma. Det finns också en tråd på flashback från just före jul. Känns som att det kan röra sig om samma personer.

Permalänk
Skrivet av Smurfen:

Hej,

Vill varna alla från 2st personer på Facebook Marketplace!

Säljaren heter **** boende på ****** i Västerås och han säljer RTX 2080 kort. Till mig "sålde" han ett Gigabyte RTX 2080 TI och till en annan snubbe som tog kontakt med mig dagen efter "sålde" han ett Asus ROG Strix 2080 TI.
Både annonserna hade väldigt stora likheter som att det var hans ögonsten och han hade kvitto o.dyl.

Kruxet var att när man skulle betala så gick han på social-bidrag så han kunde inte använda Swish så man skulle Swisha han polare ******* boende på ***** i Kolbäck.

Tyvärr blåögd som man är så fick jag en "bra" initial känsla av snubben men efter nån timme så svarade han inte och kortet var borta från Marketplace och han svarar inte längre.

Killen är tidigare dömd i brottsmål men jag har inte undersökt vidare gällande vad men skulle gissa på häleri/bedrageri eller liknande.

Polisanmälan är upprättad så nu får vi se vad som händer....

Liten undran bara; varför köpte du inget kort på Sweclockers marknad?

Bästa marknadsplatsen som finns just nu enligt mig

Permalänk
Medlem

Finna mängder med bedragare som säljer just grafikkort på marketplace. Jag brukar ta bilden dom lagt upp och googla, 9/10ggr finns exakt samma bild i en gammal traderaannons eller liknande.

Sen söka upp personen och ser man att dom förekommer i brottmål så skiter man i det. Skiter iofs i allt via marketplace som inte är en affär mellan fyra ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Liten undran bara; varför köpte du inget kort på Sweclockers marknad?

Bästa marknadsplatsen som finns just nu enligt mig

Där håller jag helt klar med dig. Men inte ens det är säkert. Har själv blivit blåst på en Ps4 för typ 3 år sedan här. Swish stämde, adress stämde, 10 år gammalt konto, bilderna unika med handskriven lapp med namn som stämde med allt ovan. Men grabben hade drogproblem och sket i allt.

Polisanmälan, utredning, åtal, vittnesmål och fällande dom. Jag beviljades skadestånd men som alla förstår så är det inget mer än ett krav hos fogden idag som aldrig kommer leda någonstans.

Poängen är att man kan minimera riskerna men vissa risker får man leva med. Jag brukar tänka att har man gjort det man kan så är det som att köpa en högriskaktie. Den kan över natt kosta lite mycket i nedgång, om man nu gillar sådant.

Ändå, sweclockers är bästa just nu och jag fortsätter som vanligt. Bara man lär sig av sina misstag så har man ju fått något ut ur pengarna

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Precis så känner jag också, men när jag tänker efter handlar det nog mer om att inte försvåra utredningar. Ämnet tåls dock att diskuteras, även om vi nog inte ska göra det här

Det kan påverka utredningar lite men en anledning till Sveriges förtalslagar (som till skillnad från vissa andra länder även innefattar sanning) är att för att privata medborgare ska inte utmäta straff m.m, det jobbet ligger hos staten enbart. Det kan ibland kännas irriterande men det är för att man ska ha ett gemensamt system som alla lever efter och alternativet tyvärr ofta resulterar i "mobs" och att oskyldiga tar skada etc. Inget perfekt system men alternativet är inte bättre, snarare värre.

OnT:
Som regel är ju att betala till en "kompis" inte direkt legit och något som direkt påverkar alla skydd du eventuellt har från en platform som köpare. Det är som när köpare vill ha saker levererat till hela andra adresser mm.
Köpte nyligen en GPU dock något äldre på Tradera utan problem, betalade dock lite extra för köpskyddet då personen var ett konto som inte varit aktivt på ett par år. Som regel borde en lätt checklista undvika de flesta problem.

1. Erbjuder plattformen något skydd? Om så ta det.
2. Kolla eventuella reviews från andra köpare/säljare om samma person.
3. Köp inte utan skydd från någon utan gott renommé.
4. Kolla av marknaden, är priset rimligt. Även låga priser kan vara rimligt men ingen kommer sälja något för hälften av vad de går för.
5. Googla texten i annonsen, ofta är folk lata vid scams.
6. Var beredd att gå från ett köp om inte säljaren/köpare går med på rimliga åtgärder.
7. Om en säljare/köpare vill ändra nummer, adress, omständigheter etc skit i det direkt, det är inte värt det.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Idag fick jag mail från Västerås Tingsrätt att dom har fallit enligt dom B 382-21
Han är idag bosatt på ett hotell i Bulgarien, så jag hyser inga förhoppningar om att få ut några pengar tyvärr...

Visa signatur

//Daniel