Permalänk

HDMI vs. HDMI vs. HDMI ???

Hur kan jag se på mina HDMI-kablar vilken "nivå" dessa ligger på? Hur vet jag om de klarar 4K och HDR vilket är kravet jag har idag. Har liksom flera kablar som bara ligger i lådor...och vissa är inte märkta, några står det "high speed" på, men det har väl kommit nya sen dess? På vissa står bara en version, typ 2.1 och lite andra bokstavskombinationer.

Vad är vad?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av spacedebree:

Hur kan jag se på mina HDMI-kablar vilken "nivå" dessa ligger på? Hur vet jag om de klarar 4K och HDR vilket är kravet jag har idag. Har liksom flera kablar som bara ligger i lådor...och vissa är inte märkta, några står det "high speed" på, men det har väl kommit nya sen dess? På vissa står bara en version, typ 2.1 och lite andra bokstavskombinationer.

Vad är vad?

Är de inte märkta gissar du lika bra som nån annan, kablar har däremot inga versionsnummer utan namn och certifierade kablar av den klassning som behövs för att klara av allt som hdmi 2.1 kan innebära är idag märkta med en qr kod

så du kan verifiera att det är en certifierad kabel och ingen kinakabel. Det finns dessutom i praktiken inga o-aktiva kablar i snabbaste klassen om de är längre än väldigt korta, ska de fungera mer än ett fåtal meter är det fiberoptik som gäller, det brukar kallas AOC
https://www.hdmi.org/resource/index

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av spacedebree:

Hur kan jag se på mina HDMI-kablar vilken "nivå" dessa ligger på? Hur vet jag om de klarar 4K och HDR vilket är kravet jag har idag.

Genom att testa dig fram. Hade samma situation med 18 kablar liggandes i lite olika längder. Eftersom jag har mätutrustningen kollade jag vilka som klarade 18 Gbps och 13 av dem kunde. Alla var korta, samt en Supra-kabel på 8 meter avsedd för projektor. De kablar jag hade sedan förr på 3, 4 och 5 meter orkade inte 18 Gbps.

Permalänk

Okej, så jag behöver Ultra High Speed för 4K och HDR? I så fall är ju ingen kabel aktuell.

Man kanske skulle ha en kabelauktion... Men i samma veva men säljer en av alla (hdmi, ljud, usb mm) så lär jag väl behöva dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Okej, så jag behöver Ultra High Speed för 4K och HDR? I så fall är ju ingen kabel aktuell.

Man kanske skulle ha en kabelauktion... Men i samma veva men säljer en av alla (hdmi, ljud, usb mm) så lär jag väl behöva dem.

Om du provar en kabel och du får hdr i 4k så klarar den det annars får du ingen bild alls.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Okej, så jag behöver Ultra High Speed för 4K och HDR? I så fall är ju ingen kabel aktuell.

Man kanske skulle ha en kabelauktion... Men i samma veva men säljer en av alla (hdmi, ljud, usb mm) så lär jag väl behöva dem.

Beror på vad du ska koppla in. Från 2160p 60Hz 10bit kan kräva mer än 18Gbps.
Men vanlig film som är 2160p 24Hz 10bit går bra.

Permalänk

Ok, men annars är "High speed" förlegat - är det så du menar? Vill enbart ha kablar som klarar allt, ska inte behöva tänka på kabelversion osv. Något bra ställe där jag köper Ultra High Speed kablar till "rätt pris" och ändå får bra saker? Klurar lite nu på vad jag har mellan min Xbox One X (nej inte den nyaste) och övriga prylar till TVn. Apple 4K TV exvis. Borde väl vara Ultra där med eller - för att vara säker?

Men Ultra-kablarna ska vara märkta på själva kabeln med QR kod?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av spacedebree:

Ok, men annars är "High speed" förlegat - är det så du menar? Vill enbart ha kablar som klarar allt, ska inte behöva tänka på kabelversion osv. Något bra ställe där jag köper Ultra High Speed kablar till "rätt pris" och ändå får bra saker? Klurar lite nu på vad jag har mellan min Xbox One X (nej inte den nyaste) och övriga prylar till TVn. Apple 4K TV exvis. Borde väl vara Ultra där med eller - för att vara säker?

Men Ultra-kablarna ska vara märkta på själva kabeln med QR kod?

Ska du ha nått som klarar "allt" bör du skaffa hdmi AOC kablage det är det enda som klarar 48 Gbit om det blir mer än nån meter i längd.
Ska vara en fungerande billig kabel
https://www.direktronik.se/direktronik/bild--ljud/multimediaa...
Supra brukar också vara ett bra val
http://www.jenving.se/products/view/hdmi-hdmi-aoc-optical-100...
https://www.hifi-punkten.se/produkter/visa/bild/kablar-6/hdmi...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av spacedebree:

Ok, men annars är "High speed" förlegat - är det så du menar? Vill enbart ha kablar som klarar allt, ska inte behöva tänka på kabelversion osv. Något bra ställe där jag köper Ultra High Speed kablar till "rätt pris" och ändå får bra saker? Klurar lite nu på vad jag har mellan min Xbox One X (nej inte den nyaste) och övriga prylar till TVn. Apple 4K TV exvis. Borde väl vara Ultra där med eller - för att vara säker?

Men Ultra-kablarna ska vara märkta på själva kabeln med QR kod?

Du behöver inte tänka på kabelversioner eftersom det inte finns kabelversioner. Endast certifieringar för vilka bandbredder och funktioner de klarar. Premium High Speed är certifierad till 18 Gbps (men kan ju vara mycket mer i praktiken) och Ultra High Speed är kabeln certad till 48 Gbps.

Till funktionerna är det egentligen bara två saker till. Ethernet-kopplingen som används för ARC/eARC samt att kabeln är byggd för minskad interferens mot Wifi/Bluetooth etc.

QR-koderna sitter på förpackningen, inte på kabeln. Tanken är att du som konsument ska kunna skanna dem i butik.