Förlåt mig, men funderar på att rekommendera en OEM...! (10kkr)

Permalänk
Medlem

Förlåt mig, men funderar på att rekommendera en OEM...! (10kkr)

Tjo.

Systerdotterns gamla system (i5-4590, GTX 970, 8 GB RAM och ett slitet Corsair CX-agg) börjar sjunga på sista versen nu när hon försöker spela modernare spel, så hon har börjat spana efter antingen ett nytt system eller vettiga uppgraderingar, och har bett mig om hjälp. Jag anser att ett helt nytt system är att föredra, då komponenterna är så gamla redan och en ny flaskhals inte är många fps bort vid byte av GPU och/eller CPU ändå.

Hennes budget är ~10.000:- (helst mindre om möjligt "så klart") och ska bara inkludera datorn, men även montering och OS (då hon inte kan montera, och jag helt ärligt tröttnat på att montera och installera datorer till diverse släktingar efter 10+ år av monterande. Fy på mig, jag vet.)

Efter att ha spanat runt lite under mellandagsrean så kom jag dock fram till att en OEM(!)-dator jag hittade passar både hennes budget och behov bäst: En HP pavilion TG01-1815no eller för att tala klarspråk; i5-10400F, RTX 2060 Super, och 16 GB RAM, 512 GB SSD, packat och klart inklusive operativsystem för 9490:-

I vanliga fall skulle jag aldrig rekommendera en OEM-dator, men denna känns rätt vettig för priset....?

Eller är jag ute och cyklar? Går det att fixa något bättre/snarlik för samma pris som jag förbisett?

Tacksam för åsikter.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

1. Ett GTX 970 håller än i dag. Dra ner lite på grafiken bara. Medium funkar den kanon i fortfarande.

2. Kanske kan en pigg SSD pigga upp datorn.

3. Självklart ska du hjälpa till att installera och montera ifall det behövs.

4. OEM är billigt och bra. Finns från 100 kronor och uppåt.

5. Be henne spara vidare och sen slår hon till på RTX 3080 eller RTX 4070+ framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Tjo.

Systerdotterns gamla system (i5-4590, GTX 970, 8 GB RAM och ett slitet Corsair CX-agg) börjar sjunga på sista versen nu när hon försöker spela modernare spel, så hon har börjat spana efter antingen ett nytt system eller vettiga uppgraderingar, och har bett mig om hjälp. Jag anser att ett helt nytt system är att föredra, då komponenterna är så gamla redan och en ny flaskhals inte är många fps bort vid byte av GPU och/eller CPU ändå.

Hennes budget är ~10.000:- (helst mindre om möjligt "så klart") och ska bara inkludera datorn, men även montering och OS (då hon inte kan montera, och jag helt ärligt tröttnat på att montera och installera datorer till diverse släktingar efter 10+ år av monterande. Fy på mig, jag vet.)

Efter att ha spanat runt lite under mellandagsrean så kom jag dock fram till att en OEM(!)-dator jag hittade passar både hennes budget och behov bäst: En HP pavilion TG01-1815no eller för att tala klarspråk; i5-10400F, RTX 2060 Super, och 16 GB RAM, 512 GB SSD, packat och klart inklusive operativsystem för 9490:-

I vanliga fall skulle jag aldrig rekommendera en OEM-dator, men denna känns rätt vettig för priset....?

Eller är jag ute och cyklar? Går det att fixa något bättre/snarlik för samma pris som jag förbisett?

Tacksam för åsikter.

Fy, skäms OEM och framförallt HP är riktiga uslingar.
Håll Corona avstånd till dem.
Enda anledningen att köpa OEM är för att få tag på komponenter som inte säljs löst och 10400F säljs kanonbilligt löst och 2060S gömmer sig inte heller direkt....

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Fy, skäms OEM och framförallt HP är riktiga uslingar.
Håll Corona avstånd till dem.
Enda anledningen att köpa OEM är för att få tag på komponenter som inte säljs löst och 10400F säljs kanonbilligt löst och 2060S gömmer sig inte heller direkt....

Fast det där är fortfarande en helt okej dator för pengarna. Just nu finns ingenting i lager, särskilt inte grafikkort så det kan vara det enda alternativet för den som vill ha ny dator innan Februari/Mars. Undrar f.ö vad du har emot HP? Vet att de har bland de nöjdaste kunderna, även om jag kanske inte helt håller med efter att ha haft med deras support att göra.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Fast det där är fortfarande en helt okej dator för pengarna. Just nu finns ingenting i lager, särskilt inte grafikkort så det kan vara det enda alternativet för den som vill ha ny dator innan Februari/Mars. Undrar f.ö vad du har emot HP? Vet att de har bland de nöjdaste kunderna, även om jag kanske inte helt håller med efter att ha haft med deras support att göra.

Tillverkare (moderkort) Baker
Strömförsörjning (Watt) 400W
Det är komponenter som platsar bättre i en laptop.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Fy, skäms OEM och framförallt HP är riktiga uslingar.
Håll Corona avstånd till dem.
Enda anledningen att köpa OEM är för att få tag på komponenter som inte säljs löst och 10400F säljs kanonbilligt löst och 2060S gömmer sig inte heller direkt....

Som titeln antyder är jag ingen fan av OEM heller, men jag känner att jag får åsidosätta mina egna personliga åsikter här då det inte är jag själv som ska köpa dator utan min systerdotter, och hennes ekonomi som ung student är inte den bästa.

Jag vet att både 10400F och RTX 2060S går att hitta löst, problemet är väl snarare att få ihop ett komplett, snarlikt system för samma prislapp. Att lägga till ~2000:- bara för att slippa OEM känns inte rimligt för någon i hennes situation.

Men om någon kan få ihop ett snarlikt system (alternativt lite bättre och lite dyrare) ink. montering så är jag idel öra.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Tillverkare (moderkort) Baker
Strömförsörjning (Watt) 400W
Det är komponenter som platsar bättre i en laptop.

Och? Det är ju inte så att HP säljer en produkt som de vet går sönder, skulle så mot förmodan vara fallet är det dessutom mycket enklare för en som inte är med i svängarna att lösa med HP och deras kundtjänst än att behöva diagnostisera ett egenbygge.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

är väl 3 års garanti på den? komponenterna hänger säkerligen inte med om 3 år ändå, har förövrigt märkesdatorer i släkten med sämre komponenter som är över 10 år gamla som rullar på fint för surfande efter SSD och Ram uppgradering

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv

Folk snackar onödigt mycket skit om OEM här tyvärr. Ibland på reor kan det vara svårt att matcha OEM med egenbyggen. Jag tycker också det låter värt.

Spelar ingen roll om det har 400w nätagg som någon gnäller på, det kommer att klara av att köra datorn utan problem annars hade det givetvis inte ens tillverkats med 400w.

HPn kommer att vara en rejäl uppgradering. OEM är också lättare när det kommer till garanti osv när det gäller felsökning.

Permalänk
Medlem

För det priset är det en bra dator. Det är omöjligt att få tag på grafikkort just nu så att bygga eget för det priset är svårt nu.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Tjo.

Systerdotterns gamla system (i5-4590, GTX 970, 8 GB RAM och ett slitet Corsair CX-agg) börjar sjunga på sista versen nu när hon försöker spela modernare spel, så hon har börjat spana efter antingen ett nytt system eller vettiga uppgraderingar, och har bett mig om hjälp. Jag anser att ett helt nytt system är att föredra, då komponenterna är så gamla redan och en ny flaskhals inte är många fps bort vid byte av GPU och/eller CPU ändå.

Hennes budget är ~10.000:- (helst mindre om möjligt "så klart") och ska bara inkludera datorn, men även montering och OS (då hon inte kan montera, och jag helt ärligt tröttnat på att montera och installera datorer till diverse släktingar efter 10+ år av monterande. Fy på mig, jag vet.)

Efter att ha spanat runt lite under mellandagsrean så kom jag dock fram till att en OEM(!)-dator jag hittade passar både hennes budget och behov bäst: En HP pavilion TG01-1815no eller för att tala klarspråk; i5-10400F, RTX 2060 Super, och 16 GB RAM, 512 GB SSD, packat och klart inklusive operativsystem för 9490:-

I vanliga fall skulle jag aldrig rekommendera en OEM-dator, men denna känns rätt vettig för priset....?

Eller är jag ute och cyklar? Går det att fixa något bättre/snarlik för samma pris som jag förbisett?

Tacksam för åsikter.

Hej!

Kolla denna länk
Använd koden LEGION20

Billigare och bättre.

Mvh John

Permalänk
Medlem
Skrivet av poorlima:

Hej!

Kolla denna länk
Använd koden LEGION20

Billigare och bättre.

Mvh John

Kommer bara till en tom korg. Är det Legion T5 du syftar på? 🙂

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Som titeln antyder är jag ingen fan av OEM heller, men jag känner att jag får åsidosätta mina egna personliga åsikter här då det inte är jag själv som ska köpa dator utan min systerdotter, och hennes ekonomi som ung student är inte den bästa.

Jag vet att både 10400F och RTX 2060S går att hitta löst, problemet är väl snarare att få ihop ett komplett, snarlikt system för samma prislapp. Att lägga till ~2000:- bara för att slippa OEM känns inte rimligt för någon i hennes situation.

Men om någon kan få ihop ett snarlikt system (alternativt lite bättre och lite dyrare) ink. montering så är jag idel öra.

11028:- för allt på webhallen + 699:- bygga + Windows. Så visst blir det lite dyrare men man får större SSD, bättre moderkort, chassi & PSU.

Det går att snåla in som HP gjort på lite och hamna närmre 10k totalt:

9527:- + 699 webhallen bygg + Windows.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Kommer bara till en tom korg. Är det Legion T5 du syftar på? 🙂

Jag la den där legion i kundkorgen och använde rabattkoden. Blir: 8 799,20 kr
Jag kan inte se någonstans om datorn innehåller AIO-kylare eller inte. Gör det inte det kommer det nog bli en högljudd dator om man få tro PC För Alla (Om det nu är samma dator de recenserar).

I vilket fall så tror jag nog att Legion-datorn är ett bättre val än HP's. Fast det är ju pest eller kolera om man väljer HP eller Lenovo OEM-dator

Edit:
Det var inte samma dator som PC för alla recenserade, men konceptet kanske är liknade...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

https://komponentkoll.se/bild/ysQXh.png
11028:- för allt på webhallen + 699:- bygga + Windows. Så visst blir det lite dyrare men man får större SSD, bättre moderkort, chassi & PSU.

Det går att snåla in som HP gjort på lite och hamna närmre 10k totalt:
https://komponentkoll.se/bild/IxFBW.png
9527:- + 699 webhallen bygg + Windows.

Men grafikkortet finns inte i lager och vem vet när? Är extrem brist hos alla återförsäljare

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Men grafikkortet finns inte i lager och vem vet när? Är extrem brist hos alla återförsäljare

Inkommer 20st om 3-4 dagar står det.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Kommer bara till en tom korg. Är det Legion T5 du syftar på? 🙂

Det er kun 2 st kvar fra det jeg kan se når jeg sjekker siden. Fikk også kun en hvit side fra linken.

Med LEGION20 rabatten koster dette pakke: 8799 kr mot 10 990 kr.

Vanskelig å se hvor bra bygget er innefra ettersom det ikke er noe bilder der viser innsiden, men dersom bildene ikke blitt manipulert, så virker kabinettet være stabilt. Fremsiden virker rett åpen (frontens nederdel virker å ikke ha noen filter for damm - kan ikke se mere en hål, tratt, så jeg går ut fra det er rett inn i kabinettet).

GTX 2070 er jo så klart bedre enn det vi sett på tidligere, men så er det spørsmål om det vil være godt nok med gjennomtrekk for kjøling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Kommer bara till en tom korg. Är det Legion T5 du syftar på? 🙂

Japp. Jag kopierade bara in min länk från browsern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

1. Ett GTX 970 håller än i dag. Dra ner lite på grafiken bara. Medium funkar den kanon i fortfarande.

2. Kanske kan en pigg SSD pigga upp datorn.

3. Självklart ska du hjälpa till att installera och montera ifall det behövs.

4. OEM är billigt och bra. Finns från 100 kronor och uppåt.

5. Be henne spara vidare och sen slår hon till på RTX 3080 eller RTX 4070+ framöver.

Känns som att du tar dig en del frihet i dina antaganden, inget illa menat. Skulle påstå att ett GTX 970 är ett gränsfall med sina 3.5 gb vram. Ingen självklarhet alls att hjälpa till att bygga? Särskilt inte under rådande pandemi? OEM som i HP, inte fulnycklar till Windows. Ser inte riktigt varför ett 3080 skulle passa i detta usecase, särskilt inte om budget ligger omkring 10k.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Känns som att du tar dig en del frihet i dina antaganden, inget illa menat. Skulle påstå att ett GTX 970 är ett gränsfall med sina 3.5 gb vram. Ingen självklarhet alls att hjälpa till att bygga? Särskilt inte under rådande pandemi? OEM som i HP, inte fulnycklar till Windows. Ser inte riktigt varför ett 3080 skulle passa i detta usecase, särskilt inte om budget ligger omkring 10k.

Hälften här skulle inte märka någon större skillnad mellan ett 970 och några snäpp högre. Det är inte grafikkortet i sig som är det stora problemet. Det är mer psykologiskt att man vet att det kommit några generationer efteråt. Min systerson sitter på ett 970 och det tickar fortfarande på men klart, han spelar inte Cyberpunk i ultra precis.

Jag skrev att om det finns 10K i dag och man sparar i 1.3 år så borde det finnas deg för att köpa en ny burk som minst innehåller ett 3080 med övriga komponenter som nya dessutom.

I mina ögon känns en liten uppdragering nu inte ekonomiskt försvarbart - men det är väl bra att det finns många olika bud och tankar så brukar det till sist bli en lösning för den som söker den.

Vi alla tar väl oss friheter i våra antaganden? Jag menar bara att vi lätt fastnar på att små tekniska detaljer får vår hjärna att inte tänka klart. Jag är själv likadan inom vissa områden. T ex har jag beställt 2x16GB ram vilket kanske inte är motiverat även om det i vissa situationer är en fördel. Men jag "framtidssäkrar" samt så skilde det bara 350 kronor mot 2x8GB så jag rättfärdigade detta. Finns ju folk som bara ska spela och krämar på med en i9 dessutom...

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla era tips och åsikter, f.a. @Fenrisulvfan som tog sig tid att göra varukorg med komponenter och @poorlima som kom med det i slutändan vinnande tipset: Det blev Legion T5. En färdigbyggd dator med RTX 2070 och R5 3600 för 8799:- tack vare rabatten kändes som en nobrainer. Den kanske inte är den tystaste datorn på marknaden, men mycket mer prestanda än så lär hon inte få i sin budgetklass.

Min systerdotter tackar er för hjälpen nu när hon snart kan spela AC: Valhalla och Cyberpunk 2077 i mer än 20-30 fps i Low Settings.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2H6R1E...

1000kr rabatt med koden MDR1000

Ryzen 7 och rtx2060

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Fy, skäms OEM och framförallt HP är riktiga uslingar.
Håll Corona avstånd till dem.
Enda anledningen att köpa OEM är för att få tag på komponenter som inte säljs löst och 10400F säljs kanonbilligt löst och 2060S gömmer sig inte heller direkt....

Ironiskt nog hade LTT på youtube absolut bäst erfarenheter med just HP med vad du fick för delar vs vad du betalade för + garantier, absolut värst var Dell.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7