MSI Suprim X 3080 ingen bild

Permalänk
Medlem

MSI Suprim X 3080 ingen bild

Fick hem ett MSI Suprim X idag. Har hållit på i 25 år och det här är första gången jag inte ens lyckats få ut en bild ur ett grafikkort.

Testat en 6 sättningar vid det här laget för att försöka försäkra mig om inget glapp någonstans. Kortet är tungt och otympligt men det går till synes i som det ska i mitt fulltower. Testat mitt Asus Z270h hs två pci e platser med stöd stående och utan liggande. Jonglerat med de tre 8-pin strömkontakterna från PSUn. Testat köra med enbart två då den tredje inte behövs egentligen?

Har tyvärr inte kunnat testa kortet i annan burk då det ej får plats men absolut ingen signal via någon av portarna på två monitorer. Kortet lyser på fint och datorn låter som att den bootar upp precis som vanligt får bara ingen bild alls.

Rensat CMOS dels genom att kortsluta pinsen och ta bort batteriet på moderkortet så det borde ha gått igenom. Testat silent och gaming bios på Suprim X.

Frågan är vad man har glömt att testa. Körde ett 1070 innan men näst nyaste drivrutinerna installerade så jag bemödade mig inte om att avinstallera dem. Men jag hade ju minst tagit mig till bios med bild oavsett så det orkar jag nog inte ens testa?

Datorn är den i sig 850W Corsair, Asus Z270H och intel i7700K CPU, 2x8 Corsair 2400 eller 2600 minnen så inte för resurskrävande. Enbart GPU kopplat inga usb enheter.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Har ett exakt likadant kort och det fungerar bra. har även ett klenare agg på 750 watt och det fungerar bra. hade inga som helst problem efter byte.
Jag har alltid en gammal pc speaker liggandes(borde alla ha) för att kunna höra felkoder när dioder inte finns eller fungerar på det sättet. lyssna på "pipen" och googla så får du ofta fram vad det kan vara.

Har du testat alla andra kända metoder, en minnes sticka och minimalt med anslutna enheter. hr själv varit med om att en mus från delcato gjorde en kollegas bild svart, visserligen vid windows men man vet aldrig.

Rensa bios ordentligt, så att du vet att det verkligen är rensat. jag brukar pilla bort batteriet och sedan dra ut ström kabeln bak på nätagget och sedan trycka på power knappen, några gånger och vänta lite.

har du lyckats ta dig till bios eller vad det med ditt 1070 du menade?

bäst vore ju att testa kortet i en annan dator, det är stort men man borde kunna modda in det lite fint tillfälligt kanske. det är ju bara ett test så eventuella hårddisk vaggor som kanske är i vägen kan monteras bort i test datorn.

EDIT: värt att nämna är att vissa mobos har lite olika pip koder så kolla att facit matchar ditt mobo.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Får inga felkoder från bios. 1070t i nu och rullar som vanligt.

Infaller sig ny ork så ska jag se om jag kan få inbyggda att rulla. Frågan är kan man uppdatera bios på msi den vägen om det är något sådant? Ska se om det finns nya bios för z270 men oavsett bios på moderkort borde det väl hittas?

.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Min första tanke är att bios inte är inställt på att boota via pcie först, utan väljer det integrerade. Testat om du får bild där?

Permalänk
Medlem

Kanske testa gå över till "gaming bios" i fall att ditt standard inte funkar an någon anledning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Får inga felkoder från bios. 1070t i nu och rullar som vanligt.

Infaller sig ny ork så ska jag se om jag kan få inbyggda att rulla. Frågan är kan man uppdatera bios på msi den vägen om det är något sådant? Ska se om det finns nya bios för z270 men oavsett bios på moderkort borde det väl hittas?

.

Uppdatera mobot till nyaste bios. innan jag satte i mitt uppdaterade jag till nyaste bios men det kanske mest var för att få 5900x cpun att fungera med mobot.
Du borde få felkod att grafik kortet inte hittas? fast moderna cpuer kanske automatiskt kör på det inbyggda utan att klaga om ett externt inte hittas?
Om du kan köra på inbyggda kan du starta upp på det med det andra inkopplat så borde det dyka upp i enhetshanteraren eller om man kanske kan se det redan i bios?
Hittas det inte alls så skulle jag föreslå att försöka få det att fungera i en annan dator. har du en till kan du alltid byta ut det i din låda tillfälligt eller göra en "bänk" dator för test med andra delarna.

Hur reagerar skärmen? hittar den något fast allt är svart eller säger den no signal?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Uppdatera mobot till nyaste bios. innan jag satte i mitt uppdaterade jag till nyaste bios men det kanske mest var för att få 5900x cpun att fungera med mobot.
Du borde få felkod att grafik kortet inte hittas? fast moderna cpuer kanske automatiskt kör på det inbyggda utan att klaga om ett externt inte hittas?
Om du kan köra på inbyggda kan du starta upp på det med det andra inkopplat så borde det dyka upp i enhetshanteraren eller om man kanske kan se det redan i bios?
Hittas det inte alls så skulle jag föreslå att försöka få det att fungera i en annan dator. har du en till kan du alltid byta ut det i din låda tillfälligt eller göra en "bänk" dator för test med andra delarna.

Hur reagerar skärmen? hittar den något fast allt är svart eller säger den no signal?

Ja processorer behöver man ju uppdatera bios för men brukar aldrig behövas för att kommunicera på basnivå för grafikkort?

Bios på gpu hade kanske vart bra komma åt. Vet inte om det går efter att ha staerötat via onboard gpun?

Skärmen hittar absolut inget. Inte minsta lilla blinkning.

Ska testa lite mer imorgon jaga bios för moderkortet sen blir det att testa 3090 istället. Slippa helvetisk felsökning kan va värt några tusen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Testa slå på CSM i BIOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ja processorer behöver man ju uppdatera bios för men brukar aldrig behövas för att kommunicera på basnivå för grafikkort?

Bios på gpu hade kanske vart bra komma åt. Vet inte om det går efter att ha staerötat via onboard gpun?

Skärmen hittar absolut inget. Inte minsta lilla blinkning.

Ska testa lite mer imorgon jaga bios för moderkortet sen blir det att testa 3090 istället. Slippa helvetisk felsökning kan va värt några tusen.

Kortet har bios switch med alternativ bios. Ganska långsökt att primära bios skulle vara defekt och sekundära funka men kostar inget att testa Det går att flashakortet om du kör med onboard grafikdelen under förutsättning att windows ser kortet men var försiktig med det om du tänker lämna tillbaka kortet. Oklart om garanti gäller då även om det är kanske lätt att komma undan med det. Om du kör med onboard grafik kan du kolla om kortet syns i bios..

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ja processorer behöver man ju uppdatera bios för men brukar aldrig behövas för att kommunicera på basnivå för grafikkort?

Bios på gpu hade kanske vart bra komma åt. Vet inte om det går efter att ha staerötat via onboard gpun?

Skärmen hittar absolut inget. Inte minsta lilla blinkning.

Ska testa lite mer imorgon jaga bios för moderkortet sen blir det att testa 3090 istället. Slippa helvetisk felsökning kan va värt några tusen.

Skadar nog inte att uppdatera iallafall. Har du ett 3090 liggandes? Funkar det så är nog ditt 3080 DOA tråkigt nog.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Skadar nog inte att uppdatera iallafall. Har du ett 3090 liggandes? Funkar det så är nog ditt 3080 DOA tråkigt nog.

Leveransbekräftelse idag så snart har man ett zotac 3090 liggandes. Defekt eller så ogillar det mitt Asus Z270H är det enda jag finner realistiskt så fungerar inte det blir det nog nytt moderkort om man inte lyckas motivera sig punga ut för zen 3... Känns inte som 7700K riktigt är redo för pensionering dock.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Leveransbekräftelse idag så snart har man ett zotac 3090 liggandes. Defekt eller så ogillar det mitt Asus Z270H är det enda jag finner realistiskt så fungerar inte det blir det nog nytt moderkort om man inte lyckas motivera sig punga ut för zen 3... Känns inte som 7700K riktigt är redo för pensionering dock.

Beror på vad du gör med cpun men även moderna spel börjar gillar flera trådar. assassin's creed odyssey och ghost recon breakpoint visade mig det.
min klockade 2500k@ 4.5ghz gick oftast om min 1700@ 3.9ghz i många spel.
I dom spelen så dominerade 1700 min gamla 2500k rätt bra. med 2500k satt jag mer eller mindre fast på 18 fps oavsett grafiska inställningar. även med allt på ultra low i 720p med ett 7970. bytte cpu till 3700x och då åkte 1700 ned i datorn med 7970 kortet och helt plötsligt kunde jag köra de spelen i 1080p med mycket på medium och låg runt 50 fps.

Nu sitter jag säkert ett tag med en 5900x

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Första jag tänker på är moderkortets bios som behöver uppdateras. Men kan du testa 3090 och det fungerar så är nog felet hos MSI-kortet.

Permalänk
Medlem

Sitter kortet helt i PCI slotten?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Jag hade likadant kort och fick ut PCI-E X2 och inets verkstad fick ut X8 på ett moderkort.

Min tråd.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1619091-grafikkort-som...

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Vilken mjukvara använde du för att kolla det? cpu-z? kollar jag i nVidias kontrollpanel säger den pci ex 16 generation 3 på systeminformation så hoppas det är ok.

Jag har fått igång det nu iaf. Jag hade tydligen en dålig 8-pin adapter så det var billigast möjliga fel då Vad ska man förvänta sig av en i7700k i standardfrekvenser och 3dmark tro? Vilka inställningar i nVidias kontrollpanel brukar användas när man jämför scorer?

Apropå hur det sitter det är väldigt tight iom att det är så långt. Har en kylfläns på southbridge eller vad det är på z270t som den ligger kloss mot. Sen har vi sata kontakterna bak på moderkortet också och så kabeldragning jag har bakom nära chassiburarna. Bara en följd av att kortet är så absurt stort att sånt blir en faktor. Men den låser helt och verkar sitta bra.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

6428 i timespy extreme inom normerna för 7700k i 4,8 ghz? optimerat inställningarna för prestanda.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x