Biltemas domkraft slog igen vid däckbyte, Biltema vägrar retur

Permalänk

Biltemas domkraft slog igen vid däckbyte, Biltema vägrar retur

För er som håller på och byter däck vill jag bara dela med mig av egen erfarenhet av biltemas domkraft, så att ni eventuellt kan bespara er detta själv. Denna köpte jag förra vintern: https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/lyftutrus...

Trots att jag lyfte bilen "by-the-book" så slog domkraften igen när jag bytte däck och kunde orsakat väldigt allvarlig personskada. Som tur var slog den igen när jag inte hade fingrarna på fel ställe och det enda som hände var bilen dunsade ner och en plasttröskel fick en spricka, i sammanhanget inte hela världen, det gick att laga. När jag sedan med en detaljerad berättelse reklamerade domkraften så vägrade ersätta både skadan på bilen eller ta tillbaka domkraften. (visst kunde jag anmäla dem till ARN men hade då inte ork eller tid för detta)

Att Biltema säljer en del billiga men mindre bra saker (en del bra också självklart) vet väl de flesta men att de säljer produkter som kan vara direkt livsfarliga visste jag inte innan min empiriska erfarenhet. Det som är farligt tänkte jag, sållar de säkert bort eftersom deras rykte kan bli lidande om något tråkigt inträffar.

Sannolikheten för att något sådant här inträffar är väl ganska låg, det skall tillstås, men personligen har jag dragit slutsatsen att för vissa produkter är det helt enkelt dumt att chansa. T ex domkrafter... (:

Permalänk
Medlem

Men nu ska ju inte en domkraft användas för att hålla bilen uppe - det gör man med en bock. Domkraften ska enbart användas för själva lyftet, men innan arbete ska utföras, eller man ska vara under fordonet, då ska det säkras. När man lägger kraft på ett fälgverktyg kan det bli momentana krafttoppar i riktningar som en domkraft inte är beredd på att hantera.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Vi har den ännu mindre, röda, varianten och har bytt däck flera år med den utan problem. Kan du ha fått ett måndagsexemplar eller har du en väldigt tung bil?

I övrigt rekommenderar jag att alltid har någonting som kan stoppa smällen när bilen är upplyft. När vi byter däck kör vi in ett av de övriga däcken liggandes under bilen efter vi lyft upp den samt kör in någon plankbit eller liknande så det ligger dikt emot. Tanken är att om domkraften släpper så har man en sekund eller två extra innan allt brakar ner på en.

EDIT: Och/eller en bock som ovan säger. Vi har aldrig domkraften som enda punkt att hålla upp bilen när arbete utförs. Vidare drar vi alltid loss bultarna med däcken i backen och skruvar på dem lite lagom, utan massa kraft, när den är upplyft.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Skulle behöva lite mer kontext här känner jag. Vad exakt gjorde du när domkraften vek sig? Om den bara sjönk ihop utan yttre påverkan (t ex om backventilen pajat) så är ju det illa. Jag har haft två av de billigare röda i flera år och aldrig haft några problem men då byter jag däck som ovan beskriver.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Använder man en domkraft när man lyfter bilen använder man en pallbock för att säkra upp innan man börjar arbeta med bilen.. ALLTID, oavsett om domkraften kostar 200 eller 2000..

Permalänk
Medlem

Nu kommer 5 tangentbordskrigare ta sig för pannan:
Finns väl ingen normalt funtad människa som kör pallbock när man byter däck, fanskapet ska inte säcka ihop sådär vare sig det är under lyft eller 2 minuter efteråt.
Släng skiten omdelbums och köp en annan.
Måste brunnit i huvudet på biltemas reklamations avdelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Nu kommer 5 tangentbordskrigare ta sig för pannan:
Finns väl ingen normalt funtad människa som kör pallbock när man byter däck, fanskapet ska inte säcka ihop sådär vare sig det är under lyft eller 2 minuter efteråt.
Släng skiten omdelbums och köp en annan.
Måste brunnit i huvudet på biltemas reklamations avdelning.

Jo, två såna här har jag.

https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/lyftutrus...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av Halogen:

Skulle behöva lite mer kontext här känner jag. Vad exakt gjorde du när domkraften vek sig? Om den bara sjönk ihop utan yttre påverkan (t ex om backventilen pajat) så är ju det illa. Jag har haft två av de billigare röda i flera år och aldrig haft några problem men då byter jag däck som ovan beskriver.

Den vek sig inte utan slog ihop i en smäll när den var upphissad. Den hade varit upphissat några minuter innan den slog igen. Använde inte pallbock utan la ett däck under, dock inte dikt an vilket jag inser var dumt men nog borde väl domkraften hålla ändå? Domkraften ska tåla 2ton och bilen väger 1,9, och hur mycket kraft den blir utsatt när den står mot två hjul vet jag inte men ska vi gissa drygt hälften?

Så helt klart viktigt att ha pallbockar som säkerhetsåtgärd, det bör man inte tumma på.

Permalänk
Medlem

Vem f*n använder pallbockar när de byter däck? Aldrig gjort under alla mina år och har aldrig råkat ut för vad TS skriver om.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

För er som håller på och byter däck vill jag bara dela med mig av egen erfarenhet av biltemas domkraft, så att ni eventuellt kan bespara er detta själv. Denna köpte jag förra vintern: https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/lyftutrus...

Trots att jag lyfte bilen "by-the-book" så slog domkraften igen när jag bytte däck och kunde orsakat väldigt allvarlig personskada. Som tur var slog den igen när jag inte hade fingrarna på fel ställe och det enda som hände var bilen dunsade ner och en plasttröskel fick en spricka, i sammanhanget inte hela världen, det gick att laga. När jag sedan med en detaljerad berättelse reklamerade domkraften så vägrade ersätta både skadan på bilen eller ta tillbaka domkraften. (visst kunde jag anmäla dem till ARN men hade då inte ork eller tid för detta)

Att Biltema säljer en del billiga men mindre bra saker (en del bra också självklart) vet väl de flesta men att de säljer produkter som kan vara direkt livsfarliga visste jag inte innan min empiriska erfarenhet. Det som är farligt tänkte jag, sållar de säkert bort eftersom deras rykte kan bli lidande om något tråkigt inträffar.

Sannolikheten för att något sådant här inträffar är väl ganska låg, det skall tillstås, men personligen har jag dragit slutsatsen att för vissa produkter är det helt enkelt dumt att chansa. T ex domkrafter... (:

Innan domkraften används måste då hydraulsystemet luftas. Gjorde du det? Annars förstår jag att det kan hända.

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Man ska väl inte bara förlita sig på domkraften när man lyfter upp en bil? Behövs väl något mer fast när bilen väl är uppe

Har dock inte bil själv så är inte särskilt påläst. Men jag skulle iaf absolut inte förlita mig på bara domkraften.

Permalänk
Skrivet av griid:

Vem f*n använder pallbockar när de byter däck? Aldrig gjort under alla mina år och har aldrig råkat ut för vad TS skriver om.

Till syvende och sist är det väl en fråga om sannolikheter... Har bytt däck förr och aldrig heller varit med om det. Händer inte särskilt ofta är jag helt övertygad om men om det händer kan det få katastrofala följder. Samtidigt är det u en klen tröst att det var ett "måndagsex" om man har otur och tex krossar handen...

Permalänk
Skrivet av Bosse78:

Innan domkraften används måste då hydraulsystemet luftas. Gjorde du det? Annars förstår jag att det kan hända.

Japp det gjorde jag. Läste faktiskt manualen innan jag satte igång.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån, men står ju ganska tydligt i manualen till den du länkat:

"Efter att fordonet lyfts upp, placera ALLTID minst
2 godkända pallbockar under fordonet innan du börjar
arbeta med fordonet."

Sen kan jag hålla med om att domkraften inte borde bara "slå ihop" om du inte inte ens börjat jobba med bilen. Var "pumpventilen" ordentligt stängd innan du började lyfta bilen?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Som flera skrivit tidigare, uppenbarligen arbetade du inte "by the book", en hydral-läcka eller liknande så slår domkraften ihop snabbt, detta är ovanligt men KAN inträffa.

Så rubriken borde vara "Varning för att arbeta med en bil som står på domkraft"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av griid:

Vem f*n använder pallbockar när de byter däck? Aldrig gjort under alla mina år och har aldrig råkat ut för vad TS skriver om.

Folk som använder skyddsglasögon vid blästring, skyddshandskar vid metallarbete eller munskydd vid slipning.
Sedan finns det ju folk som bara kniper ihop ögonlocken, "Valkar på händerna" och håller andan.

Skrivet av bluetrain:

Till syvende och sist är det väl en fråga om sannolikheter... Har bytt däck förr och aldrig heller varit med om det. Händer inte särskilt ofta är jag helt övertygad om men om det händer kan det få katastrofala följder. Samtidigt är det u en klen tröst att det var ett "måndagsex" om man har otur och tex krossar handen...

Du förlitar dig på en liten o-ring från billigaste leverantören. Inget jag hade chansat mitt liv med.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det är därför jag brukar använda ett par såna här:

Pallbockar

Men det är framförallt för att jag alltid brukar använda domkraften som följer med bilen, och de är ju normalt bara designade för nödbruk (och jag skulle aldrig lita på dem tillräckligt att ens sätta in en tå under).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Undertecknad har på typ samma vis lärt sig den hårda vägen att man ställer bilen på bockar även när man ska göra något så enkelt som att byta ett däck.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Vi har den ännu mindre, röda, varianten och har bytt däck flera år med den utan problem.

?

Samma här, funkar klockrent!

Och som svar till TS!
Bilen skall ALLTID säkras med bock. Detta gäller ALLA domkrafter.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Domkraften ska tåla 2ton och bilen väger 1,9

Där har du problemet, 0 marginal.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Där har du problemet, 0 marginal.

marginalen är större än så.
du kan nog lätt lyfta upp 3 ton med en 2 tons domkraft, det som ger vika först är själva chassit än själva hydrauliken.
som många redan nämnt, pallbockar. en bra ide om du vill behålla livet.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Skrev nu upp pallbockar på inköpslistan, har dumt nog aldrig använt eller tänkt att jag skulle behöva det förrän jag läste den här tråden. Har bytt däcken själv sen jag skaffade bil för ~20 år sen, sista åren med en rejäl domkraft/el-mutterdragare och innan det med bilens medföljande utrustning och det har ju fungerat bra, men turen är förmodligen ändlig... 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Folk som använder skyddsglasögon vid blästring, skyddshandskar vid metallarbete eller munskydd vid slipning.
Sedan finns det ju folk som bara kniper ihop ögonlocken, "Valkar på händerna" och håller andan.
Du förlitar dig på en liten o-ring från billigaste leverantören. Inget jag hade chansat mitt liv med.

Förvisso, men man tycker att en domkraft ska klara det lyftet, för att byta ett hjul. Det inte så att hela bilen lyfts upp från marken. Killgissar på att domkraften tar 2-300 kg för varje hjul? Någon med mer kunskap får gärna yttra sig.
Men det kanske är dags att köpa sig ett par pallbockar. Såg att biltema hade billiga för 2-3 ton.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Där har du problemet, 0 marginal.

Det är väldigt stor marginal skulle jag säga. Hela bilens vikt vilar inte på domkraften.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Har en Kamasa Tools domkraft, köpt -90'ish.
Funkar klockrent, tappar inte trycket ivf. inte nämnbart?

Enda gångerna jag har pallat upp bilarna är för reparationer, byte av däck? Aldrig.

Men det är jag, TS får ta ett eget beslut.

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Som flera skrivit tidigare, uppenbarligen arbetade du inte "by the book", en hydral-läcka eller liknande så slår domkraften ihop snabbt, detta är ovanligt men KAN inträffa.

Så rubriken borde vara "Varning för att arbeta med en bil som står på domkraft"

Som du säger så, visst, jag hade inte pallbockar men stod å andra sidan inte mot backen utan jag hade ett (brett) däck som tog fallet. Samtidigt, hade domkraften slagit upp när jag hissade upp bilen hade inga pallbockar i världen räddat situationen...

Det finns helt klart flera slutsatser man kan dra här. Att inte förlita sig på att lägga ett däck utan faktiskt använda pallbockar som ligger dikt an är väl det viktigaste. Och ska man använda sig av billigare domkrafter är det ännu viktigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

För er som håller på och byter däck vill jag bara dela med mig av egen erfarenhet av biltemas domkraft, så att ni eventuellt kan bespara er detta själv. Denna köpte jag förra vintern: https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/lyftutrus...

Trots att jag lyfte bilen "by-the-book" så slog domkraften igen när jag bytte däck och kunde orsakat väldigt allvarlig personskada. Som tur var slog den igen när jag inte hade fingrarna på fel ställe och det enda som hände var bilen dunsade ner och en plasttröskel fick en spricka, i sammanhanget inte hela världen, det gick att laga. När jag sedan med en detaljerad berättelse reklamerade domkraften så vägrade ersätta både skadan på bilen eller ta tillbaka domkraften. (visst kunde jag anmäla dem till ARN men hade då inte ork eller tid för detta)

Att Biltema säljer en del billiga men mindre bra saker (en del bra också självklart) vet väl de flesta men att de säljer produkter som kan vara direkt livsfarliga visste jag inte innan min empiriska erfarenhet. Det som är farligt tänkte jag, sållar de säkert bort eftersom deras rykte kan bli lidande om något tråkigt inträffar.

Sannolikheten för att något sådant här inträffar är väl ganska låg, det skall tillstås, men personligen har jag dragit slutsatsen att för vissa produkter är det helt enkelt dumt att chansa. T ex domkrafter... (:

Läskig läsning, vad hade Biltema för argument när dom inte ville godkänna en raklamation?

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Skrivet av MauseRR:

Läskig läsning, vad hade Biltema för argument när dom inte ville godkänna en raklamation?

Detta är nästan det mest lustiga. De hade "efter undersökning av domkraften" konstaterat att det inte var något fel på den.
Problemet var bara att de aldrig tog emot domkraften, så de kunde rimligen inte ha undersökt den (om de inte brutit sig in i mitt garage och gjort det i lönndom) så detta var ett rent falsarium från Biltemas sida. Jättemärkligt egentligen att ljuga på det sättet när det är så uppenbart att jag kan bevisa att den varit i min ägo hela tiden. De kanske kör detta som standardsvar när man reklamerar eller så kanske det var någon "praktikant" som svarade. Har aldrig reklamerat ngt hos Biltema innan så vet inte hur det brukar funka...

Permalänk
Medlem

Tänk dig att domkraften kommer falla ner någon gång. Vi vet inte om det är om 1 sekund eller 1 timme eller 10 år. Så du måste under med fälgar eller pallbock.

Det är samma med hårddiskar. De kommer gå sönder. Antingen om 1 sekund eller 1 år eller 10 år. Är det viktig data så måste du spara den på flera olika ställen.

Permalänk
Skrivet av MauseRR:

Läskig läsning, vad hade Biltema för argument när dom inte ville godkänna en raklamation?

troligen att han inte följt anvisningarna om pallbockar i manualen.

domkraften är bara för att hissa upp bilen så du kan ställa ned den på en pallbock istället dvs domkraften ska inte vara belastad alls efter lyftet utan bilen ska helt vila på pallbocken.

inte följt anvisningarna = handhavandefel och ingen garanti.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows