Coilwhine med 20W Power Adapter från Apple, normalt?

Permalänk
Medlem

Coilwhine med 20W Power Adapter från Apple, normalt?

Hej,

fick precis hem Magsafe-laddare och Power Adapter från Apple för att ladda min nya iPhone 12 Pro Max. Men den tjuter så mycket att det inte går att ha i laddaren när telefonen inte laddar... Är det normalt? Borde jag gå tillbaka med Magsafe? Eller Power Adaptern?

Laddade upp en video där man kan höra på eländet:

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tjuter nätadaptern utan MagSafe-kabel inkopplad? Tjuter den med vanlig Lightning-kabel med och/eller utan belastning? Låter hursomhelst inte normalt men frågan är väl om det är kabeln eller nätadaptern felet ligger i…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Låter verkligen som att något är fel, skulle definitivt gå tillbaka och höra vad butiken säger. Aldrig hört detta på en telefonladdare förut.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Tjuter nätadaptern utan MagSafe-kabel inkopplad? Tjuter den med vanlig Lightning-kabel med och/eller utan belastning? Låter hursomhelst inte normalt men frågan är väl om det är kabeln eller nätadaptern felet ligger i…

Den tjuter när den är inkopplad UTAN belastning, dvs när strömmen inte har någonstans att ta vägen. Är telefonen fulladdad tjuter den också, men inte när den faktiskt laddar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du lämnat in adaptern än? Låter som sagt som att något är riktigt felaktigt med din enhet. Vart är den köpt?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har du lämnat in adaptern än? Låter som sagt som att något är riktigt felaktigt med din enhet. Vart är den köpt?

Det var den här jag köpte: https://fyndiq.se/produkt/apple-iphone-11-12-usb-c-stromadapt...

Betalade bara 159kr för det vilket verkade vara ett bra pris... Tänkte att det är ändå en Apple-produkt så borde inte finnas bättre/sämre. Har inte orkat ta tag i returandet än.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Det var den här jag köpte: https://fyndiq.se/produkt/apple-iphone-11-12-usb-c-stromadapt...

Betalade bara 159kr för det vilket verkade vara ett bra pris... Tänkte att det är ändå en Apple-produkt så borde inte finnas bättre/sämre. Har inte orkat ta tag i returandet än.

Står ju att det ska vara en Apple produkt, får man ju anta att det stämmer.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Den tjuter när den är inkopplad UTAN belastning, dvs när strömmen inte har någonstans att ta vägen. Är telefonen fulladdad tjuter den också, men inte när den faktiskt laddar.

Jag har laddare till andra prylar, eller mer exakt en batteriladdare till en elscooter som gör likadant. Ganska säker på att det i det fallet är "by design", dvs, det ska vara så. I just detta fallet är jag mer tveksam då det inte känns typiskt Apple att tillåta detta pga irritation då man ofta laddar vid sängen osv.

Har en 18W adapter här bredvid mig och den är helt tyst.

Skulle se till att få den utbytt även om det säkert inte är så att den kommer fatta eld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Betalade bara 159kr för det vilket verkade vara ett bra pris... Tänkte att det är ändå en Apple-produkt så borde inte finnas bättre/sämre. Har inte orkat ta tag i returandet än.

Om det är en äkta Apple-produkt, så bör du kunna få den utbytt/kontrollerad på Apple Store i Täby?

Har dock svårt att se Fyndiq och "originaltillbehör" i samma mening. Skulle aldrig förvänta mig något annat än bättre piratkopior därifrån.

Vad heter din laddare? Det borde vara MHJE3ZM/A då det är 20W-versionen, men Fyndiq-länken anger ett annat namn (18W-versionen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Om det är en äkta Apple-produkt, så bör du kunna få den utbytt/kontrollerad på Apple Store i Täby?

Har dock svårt att se Fyndiq och "originaltillbehör" i samma mening. Skulle aldrig förvänta mig något annat än bättre piratkopior därifrån.

Vad heter din laddare? Det borde vara MHJE3ZM/A då det är 20W-versionen, men Fyndiq-länken anger ett annat namn (18W-versionen).

Så här ser den ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Så här ser den ut.

Ser ut som äkta! (antar att otydligheterna i bilden mest beror på mobilkameran?)

Själv hade jag nog tagit mig till valfri Kjell&Co och bett att få jämföra med deras version:
https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobilladdare/magsaf...

Hur som helst så ska du inte godta en tjutande laddare!

Permalänk
Medlem

Helt klart en fake Kina kopia, Fyndiq säljer massa saker utan kontroll lite som en svensk Wish.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502 X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 114TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB | Herman Miller X Logitech G Embody

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rismik:

Helt klart en fake Kina kopia, Fyndiq säljer massa saker utan kontroll lite som en svensk Wish.

Lite det jag misstänkt hela tiden.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Aha, så det är en kopia trots allt. Tänkte också att Fyndiq kändes shady men eftersom det ändå stod Apple osv trodde jag att det var legit... Får skapa en ticket hos dem och se vad de säger.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Uppdatering - Fick tillbaka pengarna direkt och behövde inte skicka tillbaka adaptern. Vet inte om jag vågar använda den riktigt nu dock. Men skönt att det löste sig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Uppdatering - Fick tillbaka pengarna direkt och behövde inte skicka tillbaka adaptern. Vet inte om jag vågar använda den riktigt nu dock. Men skönt att det löste sig.

Skicka på återvinning då det inte är värt brandrisken att använda den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10