Xbox Series X eller PS5 med abonnemangstjänst som viktigast kriterie

Permalänk

Xbox Series X eller PS5 med abonnemangstjänst som viktigast kriterie

Hej,
Har sneglat en del på Xbox mot PS5 och tror denna generationen blir generation då digitala lösningarna tar över tack vare Sonys och Microsofts abonnemangstjänster.

Pris:
Ser ut som att Xbox Game Pass kostar 99kr och Playstation Plus kostar ca 60kr nuvarande generation. Jag förmodar att de priserna hålls kvar. Sonys priser kommer garanterat hållas kvar och ska de ändra priserna måste de låta marknaden veta 60 dagar innan.

Spel:
Sony:
Playstation har länge varit exclusiveskungarna och har haft en mycket starkare portfölj med spel enligt väldigt många och mig själv inkluderat. Detta inlägget fokuserar dock på abonnemangstjänsten och där ser det svagare ut på Sonys sida. De verkar inte alls gått i ens nästan lika hårt när det kommer till digitalt fokus som Microsoft gjort.

Microsoft:
Microsoft har garanterat att alla spel tillverkade av ett microsoftbolag kommer släppas på dag 1. Efter senaste köpet av ZeniMax som äger Bethesda blir det en väldigt attraktiv line up och då har även EA play har blivit tillagt i game pass.
Jag skulle inte tro att Microsoft väljer att göra Bethesdas spel exlusiva till Xbox utan nog kan komma att nöja sig med att stärka sin prenumerationstjänst mycket starkare än konkurrentens.

Slutsats:
Slutsats blir väl egentligen att Microsoft har det trevligare erbjudandet för plånboken och det som kommer få folk att köpa ett Playstation 5 nu är de som absolut vill spela deras exclusives.
Samtidigt finns ju Game Pass till datorn också vilket nog kommer hindra många från att köpa sig ett Xbox bara för att kunna spela vid TV:n när det ändå finns andra lösningar för sådant.

Personligen har jag begränsat med tid och har en tendens att endast köpa spel som jag vet bombsäkert att jag kommer spela och tycka om vilket tidigare gjort att jag hoppat över många fantastiska spel då jag inte velat chansa och köpa dem och kanske slösa bort 600kr. Med en abonnemangstjänst så kan man för en relativt billig peng få tillgång till ett stort bibliotek och efter köpet av ZeniMax så måste min röst ändå gå till Xbox som det ser ut i dagsläget.

Vad tycker du om abonnemangstjänsterna och hur planerar du att spela kommande generation?

Vill även poängtera att jag möjligvis har en del fel i det jag skrivit då jag i vissa fall fått ta information från andra källor än Microsoft och Sony själva.

Permalänk
Medlem

Jag känner tvärtom, ett spel jag köpt kan jag spela hur länge jag vill.
Spenderade bra länge i Elders scrolls spelen (ej online), månadskostnad för det hade säkert gått om kostnaden för spelen.
Speciellt om man bara spelar ibland.

Jag spelar dock enbart via PC.
Gillar inte idén att man måste betala för att spela multiplayer (mer än kostnad för spelet), kan ha viss förståelse för MMO-spel.
Men när tex World of Warcraft tjänar många miljon belopp per månad, då tycker jag de kan börja ge lite tillbaka till spelarna (i form av sänkning av pris) eller använda pengarna för att ge nya spel tid och undvika "crunching".

Känns som jag hamnade utanför din discussion nu...

Permalänk
Medlem

Gamepass o att MS erbjuder All Access till Series X är en väldigt stor anledning jag hoppar på det först. Väldigt billig ’entry point’ på 370 kr jämfört med PS5 på 6000kr + spel för 800 kr styck.

PSnow är ganska värdelöst jämfört med Gamepass, visst det har många titlar men kollar man igenom vad som finns är det mycket dynga o bloat ware enligt mig. Finns några få bra spel. Men Gamepass har väldigt stabila spel som hela tiden läggs till som Doom Eternal o Forza 7 nyligen. Även spel som Wasteland 3, Crusader Kings 3 o Flight Sim på pc Gamepass.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Skrivet av Bonovox85:

Gamepass o att MS erbjuder All Access till Series X är en väldigt stor anledning jag hoppar på det först. Väldigt billig ’entry point’ på 370 kr jämfört med PS5 på 6000kr + spel för 800 kr styck.

PSnow är ganska värdelöst jämfört med Gamepass, visst det har många titlar men kollar man igenom vad som finns är det mycket dynga o bloat ware enligt mig. Finns några få bra spel. Men Gamepass har väldigt stabila spel som hela tiden läggs till som Doom Eternal o Forza 7 nyligen. Även spel som Wasteland 3, Crusader Kings 3 o Flight Sim på pc Gamepass.

Jo, jag känner likadant. Ska bli intressant att se om Microsoft kan ta över stafettpinnen i år. Verkar inte riktigt som det ännu men majoriteten har nog inte suttit sig ner och jämfört båda helt opartiskt.

Permalänk
Medlem

Köper jag en konsoll denna generation så är det fortfarande Playstation som gäller för mig. Dom har enligt mig dom absolut bästa exklusiva spelen. Resten kan jag ändå spela på min pc. Så en Xbox är totalt meningslös.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Jag är ganska övertygad om att vi kommer gå mer och mer mot abonnemangstjänster - Tror Microsoft kommer vinna enormt mycket denna generation på All Access-konceptet. Vi får också komma ihåg att detta är ett sätt att trycka ut konsoler i mindre köpstarka marknader, där 5000+ för en konsol är en helt annan utgift än vad det är i många andra länder. Även att tidigt i en generations livscykel kunna binda upp personer som vanligtvis kanske inte köper en konsol förrän de är markant prissänkta bör ge en stor boost.
När man erbjuder folk en ny konsol "gratis" (observera "") för en månadskostnad och får det att framstå som ett Netflix-abonnemang (När det egentligen är som vilket avbetalning som helst, om än med (just nu) bra villkor) så har man vunnit mycket.

Jag tror definitivt spelen är på väg samma som musik och film är i nuläget - renodlade köp fysiskt och digitalt kommer att finnas kvar för "entusiaster" med vissa fördelar, men den stora massan kommer att konsumera även spel via löpande abonnemang eller liknande.

Personligen har jag både ett XSX med All Access och en PS5 beställt, så det ska bli intressant att få uppleva båda världarna av det. Troligtvis kommer jag att köpa extremt få spel på Xboxen och köra uteslutande Game Pass där, och ha PS5an till exclusives eller andra spel jag känner att jag vill köpa och ha kvar.

Permalänk
Skrivet av PhaCe:

Jag är ganska övertygad om att vi kommer gå mer och mer mot abonnemangstjänster - Tror Microsoft kommer vinna enormt mycket denna generation på All Access-konceptet. Vi får också komma ihåg att detta är ett sätt att trycka ut konsoler i mindre köpstarka marknader, där 5000+ för en konsol är en helt annan utgift än vad det är i många andra länder. Även att tidigt i en generations livscykel kunna binda upp personer som vanligtvis kanske inte köper en konsol förrän de är markant prissänkta bör ge en stor boost.
När man erbjuder folk en ny konsol "gratis" (observera "") för en månadskostnad och får det att framstå som ett Netflix-abonnemang (När det egentligen är som vilket avbetalning som helst, om än med (just nu) bra villkor) så har man vunnit mycket.

Jag tror definitivt spelen är på väg samma som musik och film är i nuläget - renodlade köp fysiskt och digitalt kommer att finnas kvar för "entusiaster" med vissa fördelar, men den stora massan kommer att konsumera även spel via löpande abonnemang eller liknande.

Personligen har jag både ett XSX med All Access och en PS5 beställt, så det ska bli intressant att få uppleva båda världarna av det. Troligtvis kommer jag att köpa extremt få spel på Xboxen och köra uteslutande Game Pass där, och ha PS5an till exclusives eller andra spel jag känner att jag vill köpa och ha kvar.

Jag håller helt med dig och ser Microsofts steg som ett steg i helt rätt riktning. Jag får inte ihop hur de kan lyckas tjäna bra på sin affärsmodell men kan Netflix tjäna så pass bra som de gör så är det såklart inte några större problem för Microsoft heller.
Jag har bokat ett Series X nu och bestämt att jag inte ska köpa andra spel utan helt köra på All Access. Ska bli spännande att se hur all access tas emot av marknaden.