Permalänk
Medlem

Kraken X61 kyler dåligt

Tjena!
Kör en 4690k överklockad till 4.5 Ghz och låga volt, men märker att min Kraken x61 verkar kyla dåligt. CPUn kommer upp i över 90 grader i prime95 med fläktar och pump på fullt ös, samtidigt som vätsketemperaturen aldrig går över 42. Har kletat om kylpastan och testat olika orienteringar på radiatorn. Har även tagit av paneler och dylikt men problemet kvarstår. Kan något tänkas vara trasigt?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

I värsta fall kan det vara kylpastan under den interna värmespridaren som blivit dålig.

Samtidigt har jag ingen referens på vad som är en normal temp m 4.5GHz i Prime95. Använder inte det testet AVX i någon mån nuförtiden? Då kanske siffrorna är helt rimliga.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Som Teddis säger så är antingen kontakten mellan block och cpu dålig eller att din cpu är "ihålig", vilket jag personligen aldrig hört eller sett hända förr. Prova rotera blocket tex (om det går på din setup). Vid 95 grader på cpu skall radiator bli rätt så varm om det är brukbar kontakt. Slangarna skall kännas sådär härligt "kletiga" och varma.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

@Lucpel:

Det vore trevligt med en bild på hur det är monterat.
Det skulle i sådant fall vara mycket enkelt för användare här på forumet att utesluta att du monterat CPU-blocket som ett "luft-fång".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

@Lucpel:

Det vore trevligt med en bild på hur det är monterat.
Det skulle i sådant fall vara mycket enkelt för användare här på forumet att utesluta att du monterat CPU-blocket som ett "luft-fång".

Aa nej det är den inte. För tillfället är radiatorn frontmonterad med toppen över blocket och slangar nere. Det här verkar vara ett ganska nytt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

I värsta fall kan det vara kylpastan under den interna värmespridaren som blivit dålig.

Samtidigt har jag ingen referens på vad som är en normal temp m 4.5GHz i Prime95. Använder inte det testet AVX i någon mån nuförtiden? Då kanske siffrorna är helt rimliga.

Vet ej. Däremot kör jag med endast en mild övervolt, drygt 0.05V om jag inte minns fel

Permalänk
Medlem

Jobbat som RMA ansvarig på stor datorhandlare tidigare.
Jag kommer aldrig skaffa sluten vattenkylning då vattnet dunstar inom 3 år generellt sett.
När köpte du den och kan du försöka skaka runt den lite för att se om den har någon vätska kvar?

Även om den säger att vätsketemperaturen inte går över 42grader, så kan det vara att vätskan har dunstat.

Permalänk
Medlem

Problemet är combon prime95 och i5 4690k, Haswell har problem med prime, de går alltid väldigt varmt då. Testa något annat stresstest och se om det går bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Problemet är combon prime95 och i5 4690k, Haswell har problem med prime, de går alltid väldigt varmt då. Testa något annat stresstest och se om det går bättre.

Den toppar 65 i Aida64. Även i IntelBurn test på maximum går den inte över 85. Kanske helt enkelt är som du säger. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Jobbat som RMA ansvarig på stor datorhandlare tidigare.
Jag kommer aldrig skaffa sluten vattenkylning då vattnet dunstar inom 3 år generellt sett.

Kanske stämde back in the days, men AiO's är generellt sett väldigt slutna.
De flesta kommer med generös 5+ års garanti, så det är förmodligen inte felet med TS kylare..

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfeNn:

Kanske stämde back in the days, men AiO's är generellt sett väldigt slutna.
De flesta kommer med generös 5+ års garanti, så det är förmodligen inte felet med TS kylare..

Med tanke på vad som skrivits ovan så tror jag inte det är så i detta fall heller.
Däremot så är jag tveksam till att det inte är så med AIO längre, då det inte gäller huruvida de är slutna eller inte, utan det är slangarna som torkar ut/får sprickor och då släpper ut vattenånga i väldigt små mängder tills allt vatten dunstat.
Kan vara så att de fixat plasten men även slang för egenbyggd vattenkylning blir dåligt (här kan man däremot köpa lite mer kvalitéslang), skillnaden är bara att egenbyggt går att fylla på vätskan vartefter det försvunnit.