Samsung offrar egen kärndesign för Exynos-kretsar framöver

Permalänk
Melding Plague

Samsung offrar egen kärndesign för Exynos-kretsar framöver

Samsungs Exynos-kretsar har kritiserats hårt för prestanda och energieffektivitet, något som kan komma att ändras framöver.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finns helt klart utrymme för konkurrens, Qualcomm är ju totalt dominerande vilket aldrig är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Finns helt klart utrymme för konkurrens, Qualcomm är ju totalt dominerande vilket aldrig är bra.

Konkurrens är bra. Men att sälja en produkt med olika prestanda för samma summa i 2 olika länder är inte ok.
Det är som att sälja en Volvo V90 T5 med 140 hästar i Sverige för 900 000kr men i USA får den 435, för samma pris med samma modellnamn och sägs klara av samma sak.

Dock får man ju önska att Samsung löser sin Exynos CPU.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Precis efter att jag tryckte på publicera tittade jag på den här videon av Mrwhosetheboss. Den tar upp hur Samsung kan ta över Huaweis dominerande position med både telefoner, systemkretsar och 5G-modem, och att deras 5 nanometer också blir ett alternativ för de som inte får plats i TSMC:s eftertraktade 5nm-tillverkning. Han har bra poänger här, och om Samsungs kretsar med Radeon-teknik blir lyckade kan de stå inför ett väldigt bra 2021.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@loevet: kan vara värt att förtydliga att A14 har färre kärnor än 875 har, så att vinna (4+4) vs (2+4) är ju inte så imponerande. I singeltrådat har de inte en chans, så att ens säga att de vinner är tveksamt. (Lite som 10900k vs 3900X)

Men om alla utom Apple överger egna kärnor och Nvidia köper ARM, vad är då poängen med Samsung, Qualcomm etc? Alla gör ju nästan exakt samma chip (cpu-mässigt)...

Permalänk
Medlem

Vem fan är Ice Universe?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@medbor: men så har det ju varit tidigare också, att Apples systemkretsar presterar likvärdigt eller bättre trots att de har färre kärnor än Qualcomms varianter. A13 står ju exempelvis tå mot tå med Snapdragon 865 Plus, där den senare släpptes tio månader senare med uppskruvade klockfrekvenser som ligger långt över A13, men den senare är ändå uppe och sniffar på samma nivåer trots det. Om de läckta prestandauppgifterna stämmer ger Cortex-X1 den skjutsen Qualcomm behöver i konkurrensen med A14 redan från start.

Jo men vinsterna för Samsung ligger ju inte primärt i att ha kärnor som skiljer sig från andra, det är många andra delar av en systemkrets de tjänar på. Allt från minnesmoduler till 4G/5G-modem till lagringskretsar är pengar som går rakt ned i fickan på Samsung, medan modeller med Snapdragon säger adjö till en rätt stor peng till Qualcomm. Och när AMD:s Radeon-teknik tar plats i Exynos kan de potentiellt få ett rejält säljargument över Qualcomm, om det är en form av RDNA-teknik kan den sannolikt få ett bra övertag över Adreno-GPU:erna.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Nioreh83: En välkänd teknikprofil på Twitter som läcker specifikationer och telefonmodeller till höger och vänster, och har oftast rätt till punkt och pricka också. Det han skriver bör med andra ord tas på allvar.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Återstår "bara" för Samsung att komma ikapp på tillverkningstekniken, annars blir det väl åtminstone fortsatt sämre batteritid för de europeiska modellerna.

Som om jag var intresserad av Samsungs telefoner, förlåt mig. 😊

Permalänk
Medlem

Efter senaste 2 generationers Exynos kommer jag inte köpa en telefon med den kretsen innan den testats ordentligt.
Förstår ärligt inte att man gör en modell med olika SOC i olika regioner, ge alla regioner samma krets.

Permalänk
Medlem

Förstod först som att de lägger ner Exynos men de ska alltså göra den bättre istället. Detta är bra. Hoppas se dem bli bättre och med AMD grafik bli bäst. Hsr inget problem med att de inte kör Snapdragon om Exynos är lika bra eller bättre. Problemet är att de halkat efter senaste åren och därför är det klart man inte ville ha sämre hårdvara.

2022 ska bli intressant när AMD grafiken är med.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

@loevet: kan vara värt att förtydliga att A14 har färre kärnor än 875 har, så att vinna (4+4) vs (2+4) är ju inte så imponerande. I singeltrådat har de inte en chans, så att ens säga att de vinner är tveksamt. (Lite som 10900k vs 3900X)

Men om alla utom Apple överger egna kärnor och Nvidia köper ARM, vad är då poängen med Samsung, Qualcomm etc? Alla gör ju nästan exakt samma chip (cpu-mässigt)...

En allt mindre andel av systemkretsar för mobiler/pekplattor utgörs av CPU+GPU. Detta är flera orsaker, men en är gissningsvis att avsaknad av Dennard scaling gör att man inte kan öka transistorbudget för CPU+GPU mer än vad som kompenseras av lägre effekt. Densitetsökningen är långt större än ökningen i energieffektivitet.

För att ta några axplock: mindre än halva A13 kretsen utgörs av CPU+GPU (notera också att Apples "små" kärnor inte är speciellt små!)

Klicka för mer information
Visa mer

Bild på Exynos 9820, även här finns väldigt mycket annat (A55 kärnor är verkligen "små")

Klicka för mer information
Visa mer

En sak alla mobil-systemkretsar lägger allt större budget på är NPUer. Vi borde rimligen få se NPUer krypa in även i PC då bl.a. bildbehandling och videoredigering snabbt hittat väldigt trevliga användningsområden för detta. Stationära PC kan köra GPGPU ett tag, men det fungerar inte lika bra för bärbara enheter då NPUer har betydligt bättre perf/W. Vore ju trist om man får SSH:a in på telefonen för att köra de lite tyngre lyften från sin stationära PC...

Så även om Samsung kör med CPU (och för tillfället kör man även GPU) från Arm läggs ju en ökande andel av transistorbudget på saker utanför dessa två funktioner. Där kan man därför diversifiera kretsarna. Qualcomm har t.ex. sin Octagon DSP i Snapdragon.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En allt mindre andel av systemkretsar för mobiler/pekplattor utgörs av CPU+GPU. Detta är flera orsaker, men en är gissningsvis att avsaknad av Dennard scaling gör att man inte kan öka transistorbudget för CPU+GPU mer än vad som kompenseras av lägre effekt. Densitetsökningen är långt större än ökningen i energieffektivitet.

För att ta några axplock: mindre än halva A13 kretsen utgörs av CPU+GPU (notera också att Apples "små" kärnor inte är speciellt små!)

Bild på Exynos 9820, Arm även här finns väldigt mycket annat

En sak alla mobil-systemkretsar lägger allt större budget på är NPUer. Vi borde rimligen få se NPUer krypa in även i PC då bl.a. bildbehandling och videoredigering snabbt hittat väldigt trevliga användningsområden för detta. Stationära PC kan köra GPGPU ett tag, men det fungerar inte lika bra för bärbara enheter då NPUer har betydligt bättre perf/W. Vore ju trist om man får SSH:a in på telefonen för att köra de lite tyngre lyften från sin stationära PC...

Så även om Samsung kör med CPU (och för tillfället kör man även GPU) från Arm läggs ju en ökande andel av transistorbudget på saker utanför dessa två funktioner. Där kan man därför diversifiera kretsarna. Qualcomm har t.ex. sin Octagon DSP i Snapdragon.

Vad står NPU för? Googlade snabbt och hittade "Network Processing Unit". Handlar det om ML-nätverk? I så fall, vad skiljer dem från nvidias tensorenheter?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DevilsDad:

Vad står NPU för? Googlade snabbt och hittade "Network Processing Unit". Handlar det om ML-nätverk? I så fall, vad skiljer dem från nvidias tensorenheter?

En NPU kan rätt mycket jämföras med Nvidias Tensor-kärnor. Den tekniskt relevanta skillnaden är primärt att NPUer har ett smalare scope och kan därmed optimeras än mer för just sitt specifika fall.

En NPU behöver egentligen bara stödja exakt det TensorFlow, PyTorch och liknande ramverk behöver. Poängen med applikationsspecifikt kisel är att man kan nå väldigt mycket högre effektivitet (flera heltalsfaktorer och ibland även tiopotenser). Uppenbara nackdelen är att de bara fungerar för specifika uppgifter, men då tillgänglig transistorbudget ökar snabbare än effektiviteten per transistor ökar kan man idag ändå inte ha fall där alla transistorer jobbar samtidigt -> fixed-funktionskisel blir allt vettigare för varje krympning.

Förutsätter att även Apples kommande ARM64 baserade Mac:ar ha NPUer och liknande. Om så är fallet lär vi få se i benchmarks av bl.a. videoredigering just hur snabba dessa system är ställd mot om man gör motsvara på GPU, eller än värre på CPU!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Har sagt det tidigare.
Jag går tillbaka till Samsung ekosystem (mobil+klocka+padda) om de antingen släpper Snapdragon med adreno till EU alla flagships eller om exynos faktiskt kan tävla mot ovan i all verklig hantering/prestanda.
Dvs inte bara någon benchmark som är helt irrelevant.

Återstår väl och se hur det blir kommande 2 åren, AMD gpu integrering kan väl eventuellt bli bra.
Förutsatt att det fungerar på mjukvarusidan bra, då många spel helt enkelt presterar bättre med Adreno.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En allt mindre andel av systemkretsar för mobiler/pekplattor utgörs av CPU+GPU. Detta är flera orsaker, men en är gissningsvis att avsaknad av Dennard scaling gör att man inte kan öka transistorbudget för CPU+GPU mer än vad som kompenseras av lägre effekt. Densitetsökningen är långt större än ökningen i energieffektivitet.

För att ta några axplock: mindre än halva A13 kretsen utgörs av CPU+GPU (notera också att Apples "små" kärnor inte är speciellt små!)

Bild på Exynos 9820, även här finns väldigt mycket annat (A55 kärnor är verkligen "små")

En sak alla mobil-systemkretsar lägger allt större budget på är NPUer. Vi borde rimligen få se NPUer krypa in även i PC då bl.a. bildbehandling och videoredigering snabbt hittat väldigt trevliga användningsområden för detta. Stationära PC kan köra GPGPU ett tag, men det fungerar inte lika bra för bärbara enheter då NPUer har betydligt bättre perf/W. Vore ju trist om man får SSH:a in på telefonen för att köra de lite tyngre lyften från sin stationära PC...

Så även om Samsung kör med CPU (och för tillfället kör man även GPU) från Arm läggs ju en ökande andel av transistorbudget på saker utanför dessa två funktioner. Där kan man därför diversifiera kretsarna. Qualcomm har t.ex. sin Octagon DSP i Snapdragon.

Det jag försökte säga var väl att det inte skiljer så mycket mellan Exynos och Snapdragon redan nu, och om de använder exakt samma cpu kisel dessutom så blir det ännu mer svårt att se skillnad tycker jag. Såklart skiljer de vilket modem som sitter i eller lagringskontroller eller DSP eller andra saker, men det känns som att dessa delar inte märks så ofta utan riktade benchmarks...

Ska bli spännande att se vad de kommer göra för att skilja ut sig och marknadsföra sig och sina unika funktioner.

Hade varit roligare om alla gjorde bättre kärnor och inte vara att ARM vet bäst hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Vad står NPU för? Googlade snabbt och hittade "Network Processing Unit". Handlar det om ML-nätverk? I så fall, vad skiljer dem från nvidias tensorenheter?

Neural Processing Unit
https://en.wikichip.org/wiki/neural_processor

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det jag försökte säga var väl att det inte skiljer så mycket mellan Exynos och Snapdragon redan nu, och om de använder exakt samma cpu kisel dessutom så blir det ännu mer svårt att se skillnad tycker jag. Såklart skiljer de vilket modem som sitter i eller lagringskontroller eller DSP eller andra saker, men det känns som att dessa delar inte märks så ofta utan riktade benchmarks...

Ska bli spännande att se vad de kommer göra för att skilja ut sig och marknadsföra sig och sina unika funktioner.

Hade varit roligare om alla gjorde bättre kärnor och inte vara att ARM vet bäst hela tiden

På vilket sätt menar du att det inte skiljer så mycket mellan Exynos och SD nu?

Tar vi Samsungs S20 modeller så är där en enorm skillnad mellan dom 2 olika modellerna, finns ett antal videor där dom jämför både snabbhet och batteri och av resultaten att döma borde det inte vara samma telefon.
Finns även användare som intygat skillnaderna på Swedroid efter att ha testat båda modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

På vilket sätt menar du att det inte skiljer så mycket mellan Exynos och SD nu?

Tar vi Samsungs S20 modeller så är där en enorm skillnad mellan dom 2 olika modellerna, finns ett antal videor där dom jämför både snabbhet och batteri och av resultaten att döma borde det inte vara samma telefon.
Finns även användare som intygat skillnaderna på Swedroid efter att ha testat båda modellerna.

Det som skiljer mest vad jag förstått är ju cpu-delen och dess effektivitet, om den delen skulle bli exakt samma så ser jag inte mycket annan skillnad. Det var det jag skrev ovan

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det som skiljer mest vad jag förstått är ju cpu-delen och dess effektivitet, om den delen skulle bli exakt samma så ser jag inte mycket annan skillnad. Det var det jag skrev ovan

Jo men det är och andra sidan det som gör Exynos så fruktansvärt dålig jämfört med SD, deras egna Moongose presterar betydligt sämre än SD's ARM samtidigt som dom inte är energieffektiva.

Efter min S10 vägrade jag köpa en S20 just pga Exynos och har sagt till mig själv att aldrig köpa en Telefon igen med Exynos, att dom nu väljer att skippa sina egna chip och gå över till ARM gör att jag kan revidera detta och ge den en ny chans om den presterar någorlunda samma, tror även där är många andra som resonerar på samma sätt.

Som användare bryr jag mig inte om ev övriga skillnader på SOC då det är prestanda och batterieffektivitet som är viktigast.
Exynos med AMD grafik, som kommer 2022, kan bli bra iom dom går över till ARM.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: De kör redan rena ARM-kärnor i deras mid-range, så det dröjer nog inte så länge för de att ändra sig på CPU-sidan på high-end.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jo men det är och andra sidan det som gör Exynos så fruktansvärt dålig jämfört med SD, deras egna Moongose presterar betydligt sämre än SD's ARM samtidigt som dom inte är energieffektiva.

Efter min S10 vägrade jag köpa en S20 just pga Exynos och har sagt till mig själv att aldrig köpa en Telefon igen med Exynos, att dom nu väljer att skippa sina egna chip och gå över till ARM gör att jag kan revidera detta och ge den en ny chans om den presterar någorlunda samma, tror även där är många andra som resonerar på samma sätt.

Som användare bryr jag mig inte om ev övriga skillnader på SOC då det är prestanda och batterieffektivitet som är viktigast.
Exynos med AMD grafik, som kommer 2022, kan bli bra iom dom går över till ARM.

Ja det lutar absolut åt att exynos kommer bli bättre och att skillnaden mot snapdragon kommer minska eller försvinna. Det var inte alls det jag frågade om, jag undrade vad vi har för existensberättigande för massa olika tillverkare som skapar väldigt liknande chip med snarlik prestanda. Bättre såklart att saker blir bättre för oss konsumenter, men nästa gen av exynos kanske hade varit bättre än ARMs egna design, det kommer vi aldrig få veta nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@MacAllan: De kör redan rena ARM-kärnor i deras mid-range, så det dröjer nog inte så länge för de att ändra sig på CPU-sidan på high-end.

Jo men deras midrange med ARM kärnor är SD, inga Exynos har ARM kärnor.
Nu blir det ju ett mellanting när dom sätter in ARM kärnor i sina Exynos SOC, även om dom inte når hela vägen så blir det troligen betydligt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja det lutar absolut åt att exynos kommer bli bättre och att skillnaden mot snapdragon kommer minska eller försvinna. Det var inte alls det jag frågade om, jag undrade vad vi har för existensberättigande för massa olika tillverkare som skapar väldigt liknande chip med snarlik prestanda. Bättre såklart att saker blir bättre för oss konsumenter, men nästa gen av exynos kanske hade varit bättre än ARMs egna design, det kommer vi aldrig få veta nu

Konkurrens??
Med ett par tillverkare (Samsung, Qualcomm, Mediatek) som gör liknande SOC i prestanda och kvalitet så kan man ju hoppas på att det blir billigare för oss konsumenter.

Eftersom Samsungs egna kärnor bara halkat längre och längre efter ARM dom senaste generationerna så var det väl inga stora förhoppningar om att dom helt plötsligt skulle bli bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Vem fan är Ice Universe?

En person med mycket insikt i marknaden speciellt Samsung.

Bete dig och visa lite rsspekt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jo men deras midrange med ARM kärnor är SD, inga Exynos har ARM kärnor.
Nu blir det ju ett mellanting när dom sätter in ARM kärnor i sina Exynos SOC, även om dom inte når hela vägen så blir det troligen betydligt bättre.

Exynos 980 kör bara ARM, precis som några tidigare mid-range SoCs. 980 kör 2 st A77 och 6 st A55, så den står sig nog väl mot SD765.

CPU-teamet är nog redan avvecklat sen snart ett år tillbaka, så produkterna för 2021 lär inte köra custom-CPU.

Qualcomm kör inte custom-CPU utan döper bara om ARMs och kallar de semi-custom. Dvs när de inte kör Mongoose på high-end så lär de kunna tävla med Qualcomm även i effektförbrukning.

Permalänk
Medlem

@medbor: Var nästan ett år sedan CPU-teamet avvecklades, Samsung LSI har massor annat att komma med än CPU-design så kommande SoCs lär det inte vara brist på. Även på serversidan börjar custom-CPUs försvinna, men det finns ju annan IP och det är där konkurrens kan ske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

En person med mycket insikt i marknaden speciellt Samsung.

Bete dig och visa lite rsspekt.

Bete mig??? Vad är det med dig? Jag läser en nyhet och källan är en bild på en katt som heter Ice Universe. Jag tyckte det var väldigt komiskt, och att det behövdes en förklaring på vem det är.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

En person med mycket insikt i marknaden speciellt Samsung.

Bete dig och visa lite rsspekt.

Även jag är intresserad av vem "Ice Universe" är?

Av svaret så får man gissa...
Är nog inte en Inuit i celibat på Sydpolen med katt som sällskap.

Får mig att tänka på ordspråket:
"Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar..."

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Nu ska dom bara skrota sitt egna UI, appar och annat krafs så kanske dom kan bli en relevant tillverkare

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb