Spotify satsar på att göra TV och film baserat på podcast-innehåll

Permalänk
Melding Plague

Spotify satsar på att göra TV och film baserat på podcast-innehåll

Den strömmande musikjätten Spotify uppges göra ett nytt försök med video, där TV-innehåll baserat på podcaster står på agendan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Shout out för The Midnight Gospel.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Kanske de största strömningstjänsterna i framtiden kommer ha ett utbud på allt mellan filmer, musik, poddar, spel, tidningar, smarta hem och abonnemang av prylar. En högre månadsavgift men allt på samma ställe.

Undrar vart strömningen är på väg. Tror mycket kommer hända kommande decennium.

Permalänk
Medlem

Så länge de inte försöker censurera Joe Rogan så får det göra precis vad de vill.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brainlessbob:

Så länge de inte försöker censurera Joe Rogan så får det göra precis vad de vill.

Finns alla avsnitt uppe ännu?

Verkar som att några anställda i USA har mycket att säga till om. Haha.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Spotify kunde ha satsat på musik videos och vunnit mycket där

Permalänk

Bland svenska podcasts så tänker jag direkt på Misslyckade Brott! Fristående 20-minutersavsnitt med klantiga bovar á Jönssonligan (fast där ingen lyckas på slutet) tagna ur verkligheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av brainlessbob:

Så länge de inte försöker censurera Joe Rogan så får det göra precis vad de vill.

Skrivet av frong:

Finns alla avsnitt uppe ännu?

Verkar som att några anställda i USA har mycket att säga till om. Haha.

Tyvärr så saknas en hel del avsnitt fortfarande. Senaste jag hörde så skulle anställda på Spotify i USA gå ut i strejk om de inte fick aktivt klippa/editera JRE innan den publiceras i Spotifys bibliotek.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Tyvärr så saknas en hel del avsnitt fortfarande. Senaste jag hörde så skulle anställda på Spotify i USA gå ut i strejk om de inte fick aktivt klippa/editera JRE innan den publiceras i Spotifys bibliotek.

kul att tusentals rap låtar får vara kvar där man snackar mord, våldtäkter, n ordet och massa annat sjukt men joe rogan , ja där sätter man ner foten.

politik borttaget /Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nocternity:

Bland svenska podcasts så tänker jag direkt på Misslyckade Brott! Fristående 20-minutersavsnitt med klantiga bovar á Jönssonligan (fast där ingen lyckas på slutet) tagna ur verkligheten

Flashback forever får inte glömmas. Om man står ut med Emma Knyckares ticks

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Bra med nyskapande istf att enbart gnälla på att Apple buntar ihop sina befintliga tjänster till ett abbonemang.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Tyvärr så saknas en hel del avsnitt fortfarande. Senaste jag hörde så skulle anställda på Spotify i USA gå ut i strejk om de inte fick aktivt klippa/editera JRE innan den publiceras i Spotifys bibliotek.

Intressant med tanke på låttexterna i tusentals låtar som finns på samma tjänst.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Att slänga sådana summor runt sig känns dock lite väl våghalsigt. Självklart kommer de då att ha några synpunkter på innehållet.

Permalänk
Medlem

tänk om vi kunde få något liknade Spotify fast för film eller serier där allt finns
så att man slipper 40 olika streaming tjänster

Permalänk
Medlem

Någon annan som är riktigt trött på att Spotify konstant visar pop-upp-reklam för betalande prenumeranter?
När man öppnar programmet kommer det en helskärmsvägg med reklam som man måste stänga.

Vad är det egentligen jag betalar för om de svinen ändå kommer pusha spam?
Finns inget i inställningarna för att ta bort skiten heller.

https://imgur.com/a/kragGML

Några exempel, men har givetvis kommit mycket fler. Jag har sagt upp min prenumeration nu i alla fall.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg hur jag råkade hitta Rick and Morty på Spotify för flera år sedan. Gick bara att titta på via telefonen och försvann efter en tid. Men sedan dess har jag bara väntat på att de ska tillkännage en sådan här satsning.

Permalänk
Medlem

Inte intresserad. Spotify = musik. Poddar lyssnar jag aldrig på. Får de för sig att höja avgiften för att täcka satsning på sånt här så säger jag upp skiten.

OT borttaget /Mod
Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tycker dom borde gå all in på ljudböcker. Vore utmärkt att använda en app till musik/podd/ljudbok.

Hur många Videostreaming tjänster orkar användare med? Inte mer än 2-3 åt gången som jag är beredd att betala för i alla fall.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Spotify så trött företag som får en att skämmas för att man är svensk. Riktig dubbelmoral, gnäller på apple för monopol, går själv och köper in exklusiva poddar till sin värdelösa plattform. Censur och moralpanik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izcho:

Spotify så trött företag som får en att skämmas för att man är svensk. Riktig dubbelmoral, gnäller på apple för monopol, går själv och köper in exklusiva poddar till sin värdelösa plattform. Censur och moralpanik.

Värdelös...? Jag saknar då inte tiden innan Spotify.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Värdelös...? Jag saknar då inte tiden innan Spotify.

Förtydligande: Värdelös för poddar. De borde hålla sig till det de gör bra.

Permalänk
Medlem

Se till och gör programhelvetet lite trevligare att använda ... Napster hade möjlighet att chatta om musik med andra direkt i appen ... Spotify är så jädra sjukt tråkigt... Mycket roligare att lyssna på musik tillsammans ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Tyvärr så saknas en hel del avsnitt fortfarande. Senaste jag hörde så skulle anställda på Spotify i USA gå ut i strejk om de inte fick aktivt klippa/editera JRE innan den publiceras i Spotifys bibliotek.

Joe har tydligt sagt att Spotify inte har något att säga till om när det kommer till vad han säger på sin podcast. Han har tydligen rätt att bryta kontraktet med omedelbarverkan i så fall.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aki04:

kul att tusentals rap låtar får vara kvar där man snackar mord, våldtäkter, n ordet och massa annat sjukt men joe rogan , ja där sätter man ner foten.

Det har med reklamintäkter att göra.

Musik har blivit mycket mer accepterat att sjunga/rappa om vad du vill då folk inte alltid lyssnar på texterna utan mer lyssnar till själva musiken.

Ta Rammstein som ett exempel, folk vet inte ens vad deras texter handlar om men de lyssnar på musiken ändå.
Samma sak med annan musik som t ex har en politisk åsikt i texten, många vet inte ens vad låten mening innebär för de lyssnar endast till låtens instrumentella musik och rytmer.

Samtal/podcasts som är 4 timmar långa dock kommer annonsörvärlden motsätta sig om det skadar deras business.

Det de anser vara konspirationsteorier kommer inte gå hem bland deras annonsörer och de kommer att vilja dra sig undan.

Det roliga med ditt inlägg är dock att dessa reklamannonsörer är väldigt konservativa av sig och det tar många år/decennier innan de ändrar på sitt tankesätt gällande musik/underhållning etc.

EDIT: Och vad anställda på spotify säger kommer företaget grovt att skita i då de är ute efter att tjäna pengar.
Om Spotify får välja mellan att lyssna på sina anställda och sänka sitt aktievärde på börsen eller fortsätta tjäna pengar så kommer de anställda bli tillsagda att knipa igen.

politiska delar borttagna /Mod
Permalänk
Medlem

Spotify är grymt på alla sätt och vis men det stör mig väldigt mycket att de inte kan ta fram ett abonnemangsalternativ likt Tidal Hifi med "lossless CD quality". Tycker att de gör grovt strategiskt fel här även om det sannolikt skulle kosta dem en hel massa att göra en sådan satsning.

Jag tror dock att Spotify skulle krossa konkurrensen i längden om de också tog fram ett abonnemangsalternativ likt Tidal Hifi, vore ett sjukt starkt utbud och skulle stärka sin redan starka position. Eller varför inte erbjuda "lossless CD quality" för samma pris som idag, de skulle fullkomligen krossa Tidal och stärka sin position på hela marknaden, det skulle ge ett rejält eko.

Som det är nu så ger de ändå Tidal och vissa andra konkurrenter chansen även om de kämpar i motvind eftersom Spotify har en betydligt större marknadsandel. Samt att uppenbarligen för få människor är beredda att betala en dubbel abonnemangssumma för enbart marginellt bättre ljud (tur för Spotify att det är så).

Enligt min erfarenhet är Tidal Hifi såpass bra numera så att det är egentligen är meningslöst att hålla sig med egna flac bibliotek om man verkligen inte vill hålla på med det (många gillar ju att samla samt äga/ha kontroll på sitt eget material). Åtminstone om man inte ligger på den yttersta kanten av audiofili.

What Audio Quality Does TIDAL HiFi Offer?
https://support.tidal.com/hc/en-us/articles/360002599997-What...-

Permalänk
Medlem

Tycker att Spotify borde fokusera mer på det som är bra med Spotify, nämligen musiken. Själv är jag helt ointresserad av poddar och videos. Erbjud högre ljudkvalité och paketera musiken på ett bättre sätt. Virtuella album där man kan se relaterade bilder och information om vem som har skrivit låtarna, producerat och mixat eller vilka musiker som spelar. För oss som verkligen är intresserade av musiken så känns det tamt och på gränsen till oförskämt att denna typ av information inte finns tillgänglig i streaming tjänster. Förtjänar inte människorna bakom musiken att få sina namn nämnda? En del kanske tycker att det är nördinformation, men tänk att kunna söka på producent eller låtskrivare i Spotify.

Sedan hade jag önskat att Spotify vågade utveckla sina appar lite mer. Har haft Spotify sedan start och ska man vara ärlig så har det inte hänt särskilt mycket på dessa år. Hela hanteringen av spellistor och sökfunktionerna är riktigt usla om ni frågar mig. För att inte tala om deras usla säkerhet. Efter att helt okänd musik började läggas till in mina playlists så tog jag kontakt med Spoitfy som inte alls var intresserade av att hjälpa mig. Jag krävde då ut information med hänvisning till GDPR och fick en sketen excellfil som inte innehöll något annat än mina spellistor, ingen information om inloggningar eller lokalisering. Spotify hävdade att de inte hade någon sådan information. Sure! Är det något Spotify har koll på så är det sina loggar, men GDPR skiter de i fullständigt.

Fortsätter Spotify trycka in mer ointressant skit utöver poddar och videos så kommer jag byta till något annat.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Jag har tagit en vända i tråden och tagit bort inlägg som drar diskussionen utanför samtalsämnet genom onödig politisering.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

De har redan videor, var? Vad för videor? Det är trots allt stora kanaler som nämns. Spotify är min premiära podcastspelare. Jag är kluven till notiser som poppar upp då de både är störande och intressanta. Videomaterial baserade på Gimlets innehåll skulle vara väldigt trevligt att se. Undrar vilket format det skulle visas upp i?