Windows 10 och "cast to device" på en Samsung Smart TV

Permalänk

Windows 10 och "cast to device" på en Samsung Smart TV

Hej Swec.

Jag tog i förra veckan steget in i smart-TV världen och införskaffade mig följande Samsung:
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/55-60tum/samsung-ue5...

Inledningvis är jag mycket nöjd med den och dess funktionalitet, men jag har ett problem som jag verkligen inte förstå mig på, och som jag hoppas att genierna här på Swec kan hjälpa mig med.

Det jag vill åstadkomma är att streama från min stationära dator som har windows 10 pro, genom windows media player till TV-apparaten. Jag fick inte det att fungera när jag hade min stationära kopplad via router med ethernetkabel och tvn ansluten till nätverket via wifi. Jag gjorde om lite i nätverket hemma och anslöt TVn till routern via kabel. Routern är telenors 799 Xstream gigabit-router.

Nu fungerar det att streama. En gång. Tills man stänger av media player. Då slutar det att fungera, då hittar jag inte ens TVn i "Cast to Device"-menyn i Windows Media Player. Jag har googlat runt som en dåre, och följt alla knep som dyker upp när man söker på variationer av "Cast to device device not found" och liknande.

  • Jag har gett både tvn och datorn statiska IP i routern och båda maskinerna har uppkoppling

  • Jag har kontrollerat att jag har senaste drivrutinerna

  • Jag har stängt av och satt igång media streaming i windows

  • Startat om TV och dator flertalet gånger

  • TVn syns i routerns interface och jag kan pinga den från min windowsdator.

  • Jag har offrat till alla fyra väderstreck och bett till fiktiva och reella gudar

Och det enda som verkar fungera är att starta om routern helt och hållet. Då funkar det ånyo att streama. En gång, tills windows media player stängs av, och då kan jag inte längre streama tills routern startas om.

Då jag tycker att det är lite väl irriterande att behöva starta om routern varje gång jag vill titta på mina semesterfilmer på TVn, så hade jag gärna velat lösa det här problemet, om möjligt.

Tack på förhand, alla goa swecare

Visa signatur

| Ryzen 5 5600x | MSI B550 Gaming Plus | 64 GB 3600 MHz DDR4 | Gigabyte RTX 3060ti |
Några SSD:er och ett gäng TB spinny bois
Stolt ägare av 19 776 000 fler pixlar på olika skärmar. Alla fungerar så vitt jag vet.

Permalänk
Rekordmedlem

Win media player stödjer väl ingen typ av casting ? Win i sig självt stödjer däremot Miracast.
Men det enklaste om det gäller att spela upp lagrade filer är väl att bara dela ut dem i nätverket och spela upp dem i rätt enhet i stället för att hålla på casta eller strömma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Tack för svar.
Jag vet inte om det är en funktion i WMP eller i Windows självt, men det går absolut att casta till TVn via nätverket. Antingen genom mediaplayer -> högerklick på fil -> cast to device -> välj TVn i contextmenyn, eller högerklicka på fil i utforskaren -> cast to device -> välj TVn. I båda fallen startar ett WMP-fönster och filen startas. Detta fungerar som sagt alldeles utmärkt en gång efter routeromstart, tills dess att media player-fönstret stängs av. Då försvinner TVn från contextmenyn.

Miracast är så vitt jag förstått det en wifi-funktion? Därför uteslutet på min stationära, tyvärr.
Jag har inte fått mappdelning att fungera pålitligt, och ett av problemen är att vissa format (dåligt inspelade hemmavideos ) inte stöds av TVn. När castingen väl fungerar så spelar det ingen roll vilket format filen är i, så länge den går att spela i media player, varför denna metod hade varit att föredra.

Tack ändå, tjing!

Visa signatur

| Ryzen 5 5600x | MSI B550 Gaming Plus | 64 GB 3600 MHz DDR4 | Gigabyte RTX 3060ti |
Några SSD:er och ett gäng TB spinny bois
Stolt ägare av 19 776 000 fler pixlar på olika skärmar. Alla fungerar så vitt jag vet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KentKnutte:

@mrqaffe: Tack för svar.
Jag vet inte om det är en funktion i WMP eller i Windows självt, men det går absolut att casta till TVn via nätverket. Antingen genom mediaplayer -> högerklick på fil -> cast to device -> välj TVn i contextmenyn, eller högerklicka på fil i utforskaren -> cast to device -> välj TVn. I båda fallen startar ett WMP-fönster och filen startas. Detta fungerar som sagt alldeles utmärkt en gång efter routeromstart, tills dess att media player-fönstret stängs av. Då försvinner TVn från contextmenyn.

Miracast är så vitt jag förstått det en wifi-funktion? Därför uteslutet på min stationära, tyvärr.
Jag har inte fått mappdelning att fungera pålitligt, och ett av problemen är att vissa format (dåligt inspelade hemmavideos ) inte stöds av TVn. När castingen väl fungerar så spelar det ingen roll vilket format filen är i, så länge den går att spela i media player, varför denna metod hade varit att föredra.

Tack ändå, tjing!

Har inte sett ett spår av casting i win mediaplayer,

är du säker på att det inte är nått annat program som gör nått ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Jodå, det är en feature som är native i windows/WMP. Jag har ingen kuckelimuckmjukvara jag inte känner till som har med streaming/casting att göra. Det ser ut såhär när det fungerar:

Samma mediaspelare som den till vänster i bild öppnas när jag högerklickar på en fil i utforskaren och väljer "Cast to device"

Och nu ser det ut som om jag faktiskt lyckades lösa mitt problem, om någon skulle drabbas av samma. Det verkar som om mitt fipplande med nätverksinställningar för TV och dator på något vis associerade TVn med fel interna IP-adress när jag försökte casta till den. Jag tog bort allt som hade med TVn att göra i windows och lät den hitta TVn på nytt och nu verkar det faktiskt fungera (peppar peppar).

I bilden nedan står nu korrekt interna IP för TVn, något som var fel innan. Jag antar att det kan ha varit källan till mina problem tidigare

tack ändå för input och ha en bra måndagskväll

Visa signatur

| Ryzen 5 5600x | MSI B550 Gaming Plus | 64 GB 3600 MHz DDR4 | Gigabyte RTX 3060ti |
Några SSD:er och ett gäng TB spinny bois
Stolt ägare av 19 776 000 fler pixlar på olika skärmar. Alla fungerar så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem

Lite smått OT, men höll på lite med samma typ av problematik med en Sony TV. I Slutändan var den enklaste lösningen för mig att låta datorn dela mappar med TVn och låta apparna på TVn ta hand om uppspelningen. Har ingen aning om vad som finns i Samsungs ekosystem, men kan tänka mig att det finns vettiga appar för detta. Kanske kan vara ett smidigare tillvägagångssätt så slipper man även starta filmen via datorn?

Permalänk

@Frispel: Jo, jag var inne på det också, men litar inte fullt ut att diverse hej-kom-och-hjälp-mig-appar på TVns väldigt specifika "appstore" gör det jag vill utan knussel. Vidare så har jag testat detta, och ett problem är att semesterfilmer som inte är av standardformat helt enkelt inte fungerar att spela upp. Castingvarianten fixar allt jag slängt på den hittils. Då jag har dator och TV i samma rum (bor smått) så är det inte ett jätteproblem för mig.

Uppskattar inputen, tjing

Visa signatur

| Ryzen 5 5600x | MSI B550 Gaming Plus | 64 GB 3600 MHz DDR4 | Gigabyte RTX 3060ti |
Några SSD:er och ett gäng TB spinny bois
Stolt ägare av 19 776 000 fler pixlar på olika skärmar. Alla fungerar så vitt jag vet.