Orkar Cooler Master Silent Pro M2 720W PSU köra ett RTX 3080?

Permalänk
Medlem

Orkar Cooler Master Silent Pro M2 720W PSU köra ett RTX 3080?

Hej Sweclockers!

Jag beställde ett Asus 3080 TUF via komplett som skulle levereras i november men blev tydligen skickat i fredags. Hade tänkt att komplettera med lite andra nya delar innan november men nu kom det alltså tidigare (stackars mig! /sarkasm). Nu började jag fundera på om mitt gamla nätagg från 2012-2014 snåret Cooler Master Silent Pro M2 720W orkar med kortet eller om det blir panikköp av nytt nätagg i dagarna. Den har 2 st PCI-E 6+2 samt effekt på 720 W som namnet antyder.

Vad tror ni? Behöver jag ett nytt nätaggregat?

Övrigt i lådan: MSI B350 moderkort. AMD 1600X processor. 970 EVO NMVE SSD på 500 gb, 1 "vanlig" HDD samt 2 st SATA SSD vars märke jag ej kommer ihåg. Tror ej jag kommer ha tid/ork till att överklocka gpu eller övriga datordelar.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog helst sett dig uppgradera det nätaggregatet till ett 850W. Hade inte vågat sätta in ett sprillans nytt 3080 i ett så pass gammalt nätaggregat med 720W.

Permalänk
Medlem

@Ecthelion: Alright. Kanske en dum fråga men kan det skada att testa med mitt gamla? Är worst case scenario att den inte bootar eller kan det skada gpun?

Permalänk
Medlem

@KexKjell: Kanske inte är rätt person att svara på detta eftersom jag är en svag själ vad gäller sånt här med att "testa" och se vad som händer, haha.

Jag är rädd över att nätaggregatet är så pass gammalt att den inte kommer klara av att ge nog med ström till ett krävande grafikkort och därmed skada grafikkortets kretsar, ja.

Permalänk
Medlem

Det ska inte hända något om ditt nätagg inte klarar av att driva allt. Det ska slå ifrån och datorn kommer stängas av. Om inte säkerhetsmekanismen fungerar kan nätaggregaten gå sönder och kan då eventuellt ha sönder andra delar.

Jag hade testat med ditt befintliga nätagg. Effekten ska räcka.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless