Vilka funktioner är användbara på NAS förutom att lagra filer?

Permalänk

Vilka funktioner är användbara på NAS förutom att lagra filer?

Har en gammal trött NAS från Synology som behöver bytas ut. Det som var bra var att den var billig, strömsnål och tyst. Använder inte många av de inbyggda apparna för det mesta är så långsamt. Tidigare hade jag en stor dator som server men den lät för mycket och drog otroligt mycket ström. Det har ju hänt i alla fall lite på NAS-sidan på senaste åren så jag undrar vilka erfarenheter ni har av användbara funktioner och vilka fabrikat som är bra. Har även funderat på om man kan göra något nytt NAS-bygge kanske baserat på Ryzen 4xxxU NUC och open source och kanske bara USB-diskar?

Permalänk
Medlem

Jag hade en Synology DS212j (eller liknande, minns inte exakt modell) under några år. Den använde jag bara till fillagring. Usch vad jag avskydde deras Disk Station Manager (DSM).... Slött och fult. Eftersom jag uteslutande interagerade med NASen via CLI var det dock hanterbart.

Några år senare byggde jag mig en "server" som jag baserade på ett Supermicro A2SDi-H-TF (el.dyl). Den är egentligen bara en lite upphottad NAS, men chassit (Silverstone DS380), ser servrigt ut! Bygget har 32 GiB ECC RAM, 12 TB lagring, etc. etc. men enkel-tråd-prestandan är alldeles för dålig för att kunna göra mer krävande saker än att hosta lite enklare applikationer.

Jag använder min server/NAS till att:

  • Lagra filer och dela dem på nätverket mha NFS

  • Ta emot backup från hemmets enheter

  • Skicka deltat av backuperna till NASen nämnd i inledningen av inlägget. Den står nu på annan ort.

  • The Lounge

  • Plex

  • Nextcloud

Förutom Plex så orkar den med detta riktigt bra Men Plex har ibland svårt att driva runt Full-HD filmer (för att inte tala om mina drönar-/go-pro-klipp i 4k ...).

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Gillar Synology för deras cloud-sync, den använder jag för dubbelriktad sync av det viktigaste till min one-drive, då har jag alltid tillgång till mina filer överallt utan att behöva tänka på det.

Primära syftet för NAS är ju fillagring, har min för fil-service förstås, men även backup som den replikerar off-site (synology c2). Sen kör jag även någon vm/docker på min, bra ställe för lite sekundära saker som inte behöver prestanda (sekundär dns o.s.v.). En liten nginx (webserver).

Visa signatur

Dator: Mac