Permalänk
Medlem

Vissa USB saker tappar anslutning

Har under de senaste veckorna fått något märkligt problem då mitt USB tangentbord bara slocknar, tappar anslutning och slutar fungera. I enhetshanteraren så är det som att tangentbordet konstant blir i och ut plockat trots att jag inte rör det (error 45), även device connected/disconnected ljudet spelar ibland. Problemet uppstår oavsett vad jag gör eller vilka program som är igång, ibland tar det bara några minuter från att jag startar och ibland kan jag sitta i timmar utan att något händer, under tiden jag skrev detta hände det tre gånger, för två veckor sedan gick jag måndag-fredag med 5h användning om dagen utan ett enda avbrott. Problemet började strax efter jag installerat en ny router och jag börjat köra på ethernetkabel men trots att jag efter problemet uppstod testade att gå tillbaka till trådlöst så fortsatte problemet.

Enda sättet att få tangentbordet att fungera igen efter det slocknat är att stänga av datorn och sedan starta den igen. Startar jag bara om datorn, antingen genom windows start meny eller reset knappen på chassit så fungerar tangentbordet fortfarande inte när det startar upp igen. Dessutom så får jag antingen 99 eller 9C boot error om jag inte plockar ur tangentbordet ur USB porten innan datorn startar upp igen. Får aldrig något av felen om jag startar om innan tangentbordet slutar funka.

En USB sticka och SD-korts läsare tappade anslutning på exakt samma sätt som tangentbordet men alla andra USB saker jag har är opåverkade, mus, hörlurar, handkontroll etc. Testade dessutom att ha ett annat gammalt Dell tangentbord inkopplat samtidigt som ordinarie slocknat och det fungerade utan problem. Det får mig att misstänka att tangentbordets USB hub eller inbyggda minne kan ha något med problemet att göra.

Jag har sökt efter andra med samma problem men har inte hittat något som ser ut att vara exakt samma problem. Har ändå testat fixar för liknande men inget har funkat. Gör en komplett lista med allt jag testat lite längre ner.

Har testat tangentbordet på andra datorer (ca 8h) och i felsäkert läge (ca 12h) utan problemet uppstått. Har även lämnat datorn på login skärmen (8h x2) och även då hände inget. Det pekar på att tangentbordet inte är problemet dock så sker problemet så pass slumpmässigt att jag inte riktigt kan utesluta att det bara var tur.

Förutom tangentbordet så misstänker jag även moderkortet då andra USB saker påverkats och 99 och 9C koderna verkar spela någon roll i det här.

Allt annat jag testat med: Bytt Kabel till tangentbordet (USB A-C). Testat olika USB portar, både 2.0 och 3.0, både moderkortets fasta och expansion. Kopplade ur expansions USB portar från moderkortet. Ominstallerade och uppdaterade alla möjliga drivrutiner. Tog bort alla överklockningar och satte BIOS till defaults. Såg till så att Boot order var korrekt. Stängde av alla energisparar inställningar. Nollställde tangentbordets inställingar. Körde en DISM scan. Rensa CMOS. Omintstallerade Windows.

Vad tror ni? Är det Tangentbord eller moderkort som är trasigt, är det någon felinställning någonstans, eller något annat?

Specs:
Mus: Logitech G400s
Tangentbord: Coolermaster MK850
Operativsystem: Microsoft Windows 10 64bit
Processor: Intel Core i7 4770K @3.5GHz
Moderkort: MSI Z87-G45
Minne: Kingston HyperX Fury 8GB x2 @1333MHz
Grafikkort: ASUS ROG Strix 1070
Hårddisk: Crucial M500 240GB, Seagate Barracuda 1TB + 2 TB
Nätaggregat: Coolermaster G750M 750W

Permalänk
Vila i frid

Kör du senaste BIOS 1.9 från 2014-07-22 ?

Citat: "Improved USB device compatibility."

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Kör du senaste BIOS 1.9 från 2014-07-22 ?

Citat: "Improved USB device compatibility."

Det gör jag.

Permalänk
Vila i frid

Funkar ett annat tangentbord? Ett nytt snik-felsöknings-tangentbord på kjell.com kostar 100 spänn om du inte hittar något att testa med från återvinningen.

Kolla på moderkortet efter svullna kondingar.

Permalänk
Rekordmedlem

Det har hänt att tangentbord har dragit så mycket ström att usbporten stängt av sig, usb 3 portar har högre strömgräns så prova i en usb3 port och se om det påverkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Funkar ett annat tangentbord? Ett nytt snik-felsöknings-tangentbord på kjell.com kostar 100 spänn om du inte hittar något att testa med från återvinningen.

Kolla på moderkortet efter svullna kondingar.

Testade med ett gammalt Dell tangentbord nyss. Hade det inkopplat samtidigt och använde parallellt med ordinarie tangentbord, hade det dock i front port på chassi istället för bak där jag hade ordinarie så jag ska testa igen med dem i portar bredvid varandra. Det fungerade hur som helst felfritt även när ordinarie sluta fungera och efter omstart när ordinarie fortfarande var dött.

Tittade på moderkortet men såg inget som såg svullet, bränt eller på något annat sätt trasigt ut. Måste dock säga att jag inte har mycket erfarenhet inom moderkort så jag kan ha missat något.

Skrivet av mrqaffe:

Det har hänt att tangentbord har dragit så mycket ström att usbporten stängt av sig, usb 3 portar har högre strömgräns så prova i en usb3 port och se om det påverkar.

Har testat i både 2.0 och 3.0 portar och det verkar inte göra någon skillnad. Tangentbordet, eller i alla fall medföljande kabel är listad som 3.0 på tillverkarens hemsida och jag har dessutom alltid kört den i USB 3.0 portar fram till jag började felsöka. Lade dock märke till att tangentbordet står som 2.0 i USBDviewer. Det där med strömförsörjning är också lite märkligt. I enhetshanteraren kan jag inte se att någon ström dras av någon USB port överhuvudtaget trots att jag har flera saker inkopplade som drar ström. I USBDviewer så kan jag däremot se strömförsörjningen för allt och där står det att tangentbordet endast drar 100mA.

Permalänk
Medlem

Glappkontakt i tangentbordets USB-kontakt eller USB-kabel? Min dotter hade problem med ett USB-headset men kom så småningom fram till att hon knäckt anslutningskontakten då hon råkar bli arg eller något och sparkat till datorn. Var nog också då en minnessticka halvt hoppade ur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Glappkontakt i tangentbordets USB-kontakt eller USB-kabel? Min dotter hade problem med ett USB-headset men kom så småningom fram till att hon knäckt anslutningskontakten då hon råkar bli arg eller något och sparkat till datorn. Var nog också då en minnessticka halvt hoppade ur

Skulle absolut kunna vara tangentbordets USB kontakt som glappar. Minns att jag redan första gången jag satte ihop den tyckte att den kändes plastig och potentiellt sårbar. Förstår dock inte riktigt hur ett glappande tangentbord skulle kunna påverka USB stickor i helt andra portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jönsi:

Skulle absolut kunna vara tangentbordets USB kontakt som glappar. Minns att jag redan första gången jag satte ihop den tyckte att den kändes plastig och potentiellt sårbar. Förstår dock inte riktigt hur ett glappande tangentbord skulle kunna påverka USB stickor i helt andra portar.

Aha, den delen av frågan missade jag. Men sitter frontpanelkontakten till chassit fast ordentligt i moderkortet då?
Nähej, det hade du också testat ser jag nu. Jag får bli bättre på att läsa hela frågan.

Permalänk
Medlem

Gjorde några fler tester utan tangentbordet inkopplat och kan bekräfta till 100% att tangentbordet INTE är orsaken till felet. Hade datorn på ett antal timmar med först bara mus och en USB sticka och lade efter 2-3h till en tom USB hub och lämnade det över natten utan att något hände. På morgonen stoppade jag in en till USB sticka i hubben och problemet var tillbaka inom kort. Verkar som att USB hubbar kan vara orsaken men ska testa med bara USB sticka igen för att försöka säkerställa.

Har Googlat runt lite och det verkar som att det inte är helt ovanligt att hubbar strular och flera av symptomen liknar det som händer mig men orsakerna och fixarna är många och går isär. De flesta säger att det är smuts, energisparar inställningar och eller drivrutiner men jag har kollat dessa flera gånger och hittar inget som ser fel ut.

Min teori om att det är moderkortet som håller på stöds av ett par trådar som säger är fullt möjligt men de påpekar även att det är ganska ovanligt vilket gör mig tveksam. Samtidigt har jag inga andra idéer över vad det skulle kunna vara.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jönsi:

Gjorde några fler tester utan tangentbordet inkopplat och kan bekräfta till 100% att tangentbordet INTE är orsaken till felet. Hade datorn på ett antal timmar med först bara mus och en USB sticka och lade efter 2-3h till en tom USB hub och lämnade det över natten utan att något hände. På morgonen stoppade jag in en till USB sticka i hubben och problemet var tillbaka inom kort. Verkar som att USB hubbar kan vara orsaken men ska testa med bara USB sticka igen för att försöka säkerställa.

Har Googlat runt lite och det verkar som att det inte är helt ovanligt att hubbar strular och flera av symptomen liknar det som händer mig men orsakerna och fixarna är många och går isär. De flesta säger att det är smuts, energisparar inställningar och eller drivrutiner men jag har kollat dessa flera gånger och hittar inget som ser fel ut.

Min teori om att det är moderkortet som håller på stöds av ett par trådar som säger är fullt möjligt men de påpekar även att det är ganska ovanligt vilket gör mig tveksam. Samtidigt har jag inga andra idéer över vad det skulle kunna vara.

Du skulle kunna prova att köra datorn via en livelinux för att kolla om det beror på mjukvara eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är längesedan nu men har varit med om att en USB-port på moderkortet slutade fungera efter att jag fick en stöt av statisk elektricitet (eller möjligen läckström från nätagget) från chassit när jag kopplade in en USB-kontakt. Bodde i lägenhet utan jordade eluttag när detta hände men vet inte om detta var orsaken.

Om moderkortet har trasiga USB kan man köpa ett kontrollerkort.
Kom att tänka på detta när jag såg ett inlägg i en annan tråd.
#18636661

Permalänk
Medlem

Har nu hoppat mellan Linux och Windows sedan i onsdags. Inte en enda gång har något hänt i Linux men det fortsätter att hända i Windows trots mycket mindre tid i Windows så det verkar inte vara hårdvara som är problemet. Igår gjorde jag en till total ominstallation av Windows, nollställde alla inställningar och rensa OS disken men trots att jag bara hunnit installerat några få program/spel* så har det fortsatt hålla på. Ska försöka testa var och ett av dessa för sig men men det är väldigt bökigt och tids krävande eftersom att jag inte kan återskapa problemet när jag vill och det verkar dessutom ske mer sällan nu. Vet inte om det var något jag gjort som fått det att ske mer sällan eller om det bara är slump.

*Chrome, Discord, Geforce Exp., Steam, Spotify, Uplay, R6:s, War Thunder.

Permalänk

Har spillt cola över mitt chassi som förstörde mina frontportar till chassit, har du provat bara front portar till ditt tangentbord? Jag hade 2 USB 2 eller 1 USB 3 kabel, kopplade man in 2 usb 2 kablar i usb3 portar fick jag det beteendet, om jag kopplade in det i rätt port fungerade det. Dubbelkolla din kabeldragning till usb på morderkortet också

Permalänk
Medlem

Gjorde nyss en stor framgång i mitt felsökande och det verkar som att jag kan nu kan återskapa problemet hyfsat enkelt. Stora nedladdningar/intensiv internet användning verkar provocera fram eller till och med vara orsaken till problemet.

Har sett till att köra med så få program installerade som möjligt sedan jag ominstallerade Windows eftersom att Linux experimenten pekade mot att Windows/mjukvara var boven och fick endast problemet två gånger. För ca två veckor sedan avinstallerade jag dessutom alla internet användande program förutom Steam, Spotify och Chrome och problemet hände inte en enda gång efter det fram till minuten efter att jag började ladda ner grejer igen idag. Startade om datorn för att få tangentbordet att funka igen och testade att ladda ner en massa grejer från Steam på måfå och fyra-fem gånger så slutade tangentbordet funka, inte riktigt lika direkt men ändå inom relativt kort tid.

Har inte riktigt lyckats spika om det är fler eller andra faktorer inblandade men jag har haft Chrome igång varje gång det hänt hittills, det verkar bara ske när nedladdningen ligger vid eller över 200Mbit/s och har inte hunnit testa nedladdningar från andra källor än Steam men det känns som att jag är något på spåren.

Om det är internet användningen så skulle det i så fall kunna förklara varför det började precis efter att vi skaffade den nya och snabbare routern, varför att gå tillbaka till trådlöst inte hjälpte, varför frekvensen minskade efter jag ominstallerade Windows då färre grejer har legat och använt internet i bakgrunden och autouppdaterat samt varför det slutade helt efter att jag tog bort nästan alla program.

När jag tänker till tillbaka på när det skett tidigare så ser jag många fler potentiella samband, när det skedde bara minuter efter Windows ominstallationen blev klar höll jag antagligen på med att ladda ner saker på nytt, första gången det skedde var när jag testade hastigheten på nya routern, att det ibland slutade så tvärt kan ha varit eftersom uppdateringarna blev klara och att det ibland hände konstant var för att något försökte uppdatera men alla omstarter avbröt det, det hände aldrig när jag lämna datorn på över natten eftersom jag redan uppdaterat allt på kvällen, etc.

Tycker ändå att det verkar extremt märkligt att internet användning och hur USBn slutar funka ska hänga ihop men jag ser just nu så många samband att det känns som att det måste vara relaterat på något vis.

Kan det här verkligen vara orsaken till problemet eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk

Oftast är ditt internet inkopplat till ditt moderkort, usb portarna sitter i moderkortet, alternativt fronten är kopplat till moderkortet, kan vara moderkortet?

Permalänk
Medlem

Har nu slutligen lyckats spåra felet till DIMM-slots 1 och 2. Så länge de är tomma funkar allt som det ska.

Några sista frågor om någon kan. Utan att skaffa en ny processor eller nytt moderkort, går det att se vilken av dem som är kan vara den felande länken? Kan det vara någon inställning någonstans som är fel? Allt är på default just nu.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jönsi:

Har nu slutligen lyckats spåra felet till DIMM-slots 1 och 2. Så länge de är tomma funkar allt som det ska.

Några sista frågor om någon kan. Utan att skaffa en ny processor eller nytt moderkort, går det att se vilken av dem som är kan vara den felande länken? Kan det vara någon inställning någonstans som är fel? Allt är på default just nu.

Om det är felet så hade jag nog kollat om cpusockeln är ok.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det är felet så hade jag nog kollat om cpusockeln är ok.

Jo det borde nog göras. Har inte tyvärr inte grejer så att jag kan ta bort kylaren just nu men det är definitivt något jag ska fixa.

Permalänk
Medlem

Hallå. Blev nyligen påmind om denna tråd och kom på att det kanske var en bra idé att följa upp och beskriva hur jag löste problemet för framtida folk med samma problem.

Mitt näst-sista inlägg om att det var DIMM 1 och 2 visade sig ganska snabbt vara en förhastad slutsats och helt fel. Strax efter det kollade jag CPU och sockeln men kunde inte hitta något som såg fel ut, inte heller på resten av komponenterna. Eftersom Linux installationen hade funkat perfekt och jag haft den på en av hårddiskarna så prövade jag att göra en ny Windows installation på den HDDn istället för på SSDn som tidigare och passade på att använda en USB image istället för att använda Windows inbyggda verktyg. Efter att ha kört den installationen ett bra tag så kände jag att jag kunde konstatera att allt funkade som det skulle och att det inte var hårdvarufel på något, förutom eventuellt SSDn. Kopplade in SSDn igen och blåste den på allt, formaterade om den ett par gånger extra för säkerhets skull innan jag gjorde en ny, helt tom installation av Windows med stickan. Körde den installationen ett bra tag för att säkerställa att även det fungerade som vanligt.

Efter det fick jag aldrig problemet igen och kunde köra på som jag alltid gjort.

TL;DR Installera om Windows från USB-image eller liknande på en nyformaterad disk verkar lösa problemet