Permalänk
Medlem

Dator för spel, budget 20kkr

Hej sitter idag på en äldre dator som är sådär på allt. Eller det är grabben som ska köpa sig en egen ny dator, han har en budget på ca 20kkr.

Min tanke är back in the days pratade det om AMD hade bekymmer med sina cpu:er och därför ville en gamer alltid köra intel. Rätt eller fel? Det han främst spelar idag är Cs och Rainbow 6, inga spel med sjuka krav men då han lix uppgraderar så är det lika bra att den klarar tyngre kommande spel. Då 3070/80 inte finns ett tag så borde det inte funka att köpa allt utom grafikkort och köra med hans 1050 tills de andra finns? Eller har jag missat något?

Han kommer att köra 1440s upplösning med följande skärm:
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/lg-27gl83a-b/1...

Det förslag vi fått från Inet är följande:

https://www.inet.se/datorbygge/b1188164/datorbygge

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av SurPappa:

Det han främst spelar idag är Cs och Rainbow 6, inga spel med sjuka krav men då han lix uppgraderar så är det lika bra att den klarar tyngre kommande spel

Det här är en klassiker. Man överköper svinbra dator åt barnen, men dom sitter kvar i R6 och CS, eftersom kompisarna spelar det. Dom har ju inte uppgraderat, right?

Eftersom R6 och CS går att spela på en Samsung smartfridge är det dumt att uppgradera innan behovet finns, förstår du hur jag tänker?

Eller kan det vara så att du själv vill låna datorn och spela lite FS2020 och CP2077?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Det här är en klassiker. Man överköper svinbra dator åt barnen, men dom sitter kvar i R6 och CS, eftersom kompisarna spelar det. Dom har ju inte uppgraderat, right?

Eftersom R6 och CS går att spela på en Samsung smartfridge är det dumt att uppgradera innan behovet finns, förstår du hur jag tänker?

Eller kan det vara så att du själv vill låna datorn och spela lite FS2020 och CP2077?

Förstår precis hur du tänker och denna gång är det inte "pappa betalar" utan hans egna pengar. Han har alltid suttit på en halvdan dator som uppgraderata "när den måste". Är något i stil med I5 4440, 128g ssd och 1050 graffekort.

Så hans egna tankar är en ordentlig uppgradering och sluta fundera på om den klarar det eller inte.

Som svar på kommentaren längst ner, så är klart man spanar på kommande bf6 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av SurPappa:

Förstår precis hur du tänker och denna gång är det inte "pappa betalar" utan hans egna pengar. Han har alltid suttit på en halvdan dator som uppgraderata "när den måste". Är något i stil med I5 4440, 128g ssd och 1050 graffekort.

Så hans egna tankar är en ordentlig uppgradering och sluta fundera på om den klarar det eller inte.

Som svar på kommentaren längst ner, så är klart man spanar på kommande bf6 😉

QVO disken är lite dyr för vad den ger tycker jag, och sen kan man spara en del på moderkortet (men det är inte extremt dyrt heller)

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på chipset B550. Specielt MSI B550 MAG Tomahawk, B550 är ett nyare chipset och mer förfinat och även billigare. X570 var en väldigt stressad och pushad nyhet när den kom och Har inte riktigt fått så bra betyg. Om du är orolig för framtiden så kom faktiskt B550 precis ut. Den har givetvis stöd för nya generationen av AMD (zen3).

Hade även satsat på snabbare minnen. Ryzen 7 älskar snabba minnen och AMD har gått ut själv med att de rekommenderar 3600mhz minnen.

Annars sitter jag på exakt samma bygge förutom nätagg och chassi. Har kingston A2000 och är supernöjd faktiskt. Hade hellre köpt en till M.2 disk än att köpa samsungdisken som ligger i din kundkorg.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem

Hade personligen nog främst bytt 1TB SSD'n och moderkortet av det du hade. Chassit är ju smaksak, men detta ska ha bra luftflöde:

https://www.inet.se/datorbygge/b1188868/edit

Intel-variant om nu gaming är huvudsyftet där 10600k har en liten edge + lite ytterligare med överklockning.
Nackdelen här är väl att uppgraderingsmöjligheterna är sämre. Du kan ploppa i en 10700k/10900k, men med AMD-varianten har du 3900X+ uppkommande Ryzen Zen3-processorer samt PCIe 4.0 även om skillnaden idag mot 3.0 (x16) inte är stor.

https://www.inet.se/datorbygge/b1188869/edit2

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svar. Försökt läsa testet av Rysen 7 3700xt för att få en bättre uppfattning om hur Rysen står sig och även läst igenom en del av tråden vilka fel folk har haft på sina AMD genom åren.

Om jag inte missuppfattat det så hade nån AMD haft lite bekymmer med barnsjukdommar i bios, skillnaden annars mellan Intel och AMD verkar hugget som stucket.

Såvitt jag vet kommer ingen överklockning eller liknande ske.

Fördelen som AMD har är att de har den absolut senaste PCIe och Intel ligger fortfarande kvar på den gamla 3.0. Är det något som man kommer märka av eller kan det visa sig om 1år eller 2 när spelen och dylikt börja bli mera mogen?