Permalänk
Medlem

Noctua NH-C14S - defekt?

Hej!

Skulle precis installera en nyinköpt Noctua NH-C14S kylare och upptäckte det här:

Kan det vara vätska från en av de 6 heatpipes som har läckt ut? Har haft flertal Noctua kylare tidigare men aldrig sett någon liknande missfärgning på dessa.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hej!

Skulle precis installera en nyinköpt Noctua NH-C14S kylare och upptäckte det här:

https://i.imgur.com/8LGtqe7.jpg

Kan det vara vätska från en av de 6 heatpipes som har läckt ut? Har haft flertal Noctua kylare tidigare men aldrig sett någon liknande missfärgning på dessa.

Kontakta noctua, det där ser inte bra ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kontakta noctua, det där ser inte bra ut

Japp, har packat ner kylaren och redan skickat en RMA request. Men eftersom det är söndag tänkte jag även dubbelkolla här och se om det kan vara vätska från heatpipes som kan orsaka sådan skada.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Bra att kolla med tillverkaren. I mina ögon så ser det ut att vara värmeutveckling vid tillverkning och förmodligen inte någon fara. Som sagt, bra att stämma av med Noctua.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Bra att kolla med tillverkaren. I mina ögon så ser det ut att vara värmeutveckling vid tillverkning och förmodligen inte någon fara. Som sagt, bra att stämma av med Noctua.

Det var min första tanke också, men jag kikade på diverse bilder av denna modell på nätet samt kollade lite noggrannare på min monterade NH-L12 kylare men hittar inga liknande, om än mindre, märken utan ytorna är helt silveraktiga utan några missfärgningar. Men ja, får se vad Noctua säger om detta!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Skönt om du kunde dela dig svaret från Noctua. Många är nog nyfikna.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Japp, har packat ner kylaren och redan skickat en RMA request. Men eftersom det är söndag tänkte jag även dubbelkolla här och se om det kan vara vätska från heatpipes som kan orsaka sådan skada.

Noctua brukar vara rätt aktiva på Twitter annars så kan vara värt att se om du får svar där även fast det är helg.
https://twitter.com/Noctua_at

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Japp, har packat ner kylaren och redan skickat en RMA request. Men eftersom det är söndag tänkte jag även dubbelkolla här och se om det kan vara vätska från heatpipes som kan orsaka sådan skada.

Inuti heatpipes är det ofta bara vanligt vatten, men med med lite vacuum (undertryck). Så om de läcker så läcker det in luft, inte ut vätska.

Men det där ser ut som att den blivit blöt och torkat utan att ha blivit torkad eller något sånt. Kanske stå ute i regn och soltorka eller så brukar kunna ge liknande mönster. Jag gissar att det inte är någon fara mer än utseendet.

Permalänk
Medlem

Skulle även kunna vara flux som används vid lödning och just detta ex missade tvätten efteråt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Skönt om du kunde dela dig svaret från Noctua. Många är nog nyfikna.

Absolut, återkommer

Skrivet av Shiftypants:

Noctua brukar vara rätt aktiva på Twitter annars så kan vara värt att se om du får svar där även fast det är helg.
https://twitter.com/Noctua_at

En bra idé! Har inte fått något svar ännu på mailen, får nog testa med Twitter om det inte kommer något snart

Skrivet av medbor:

Inuti heatpipes är det ofta bara vanligt vatten, men med med lite vacuum (undertryck). Så om de läcker så läcker det in luft, inte ut vätska.

Men det där ser ut som att den blivit blöt och torkat utan att ha blivit torkad eller något sånt. Kanske stå ute i regn och soltorka eller så brukar kunna ge liknande mönster. Jag gissar att det inte är någon fara mer än utseendet.

Aha, antog att det var någon annan vätska än vatten. Ja, så kan det vara. Eller flux som @grizzly666 nedan nämnde!

Skrivet av grizzly666:

Skulle även kunna vara flux som används vid lödning och just detta ex missade tvätten efteråt.

Ja det ser lite ut som flux residue om man jämför med denna bild:

Antar att man behöver något speciellt medel/verktyg för att få bort det?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Icte:

Antar att man behöver något speciellt medel/verktyg för att få bort det?

Inte direkt, vanlig sprit är det man brukar nyttja.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Ser ut som att den missar pläteringen av ytskikten så den har den råa lödda metallytan utan något fint blankt lager. Över det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Antar att man behöver något speciellt medel/verktyg för att få bort det?

Om du är nyketrist så ja.
Annars näe, en flaska 58 årig whiskey går fint (för dricka den går inte, så nåt ska den väl va bra till), annars så är tex isopropanol lite billigare :=)

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!