Byggt en testbänk, alternativa distanser

Permalänk
Medlem

Byggt en testbänk, alternativa distanser

Jag byggde grunden till en testbench igår av ett gammalt chassi som även om den inte är klar då jag inte hann färdigt innan jag skulle börja mecka med några burkar. Hur som haver så funkade den rätt bra även om det fortfarande är mer metall än vad jag vill ha i slutänden.

Nu till min fråga, i den testbänk som de använder på testlabbet här på SC så har dom ju någon typ av fästen istället för distanser som man bara klickar fast moderkortet i. Är det någon som vet om dessa fästen finns att köpa för att ersätta distanserna med?

Sen undrar jag vad ni skulle rekommendera att ha för kylare på testbänken? Den behöver inte alls kyla exeptionellt utan enkel montering och byte mellan AMD och Intel är vad som är viktigt. Vill alltså bara så smidigt som möjligt kunna byta en och samma kylare mellan flera olika moderkort och sockets så snabbt som möjligt.

Här är en bild på hur testbänken ser ut just nu (kör egentligen en RM850, men var en PSU från OEM som krävdes till moderkortet på bilden):

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag byggde grunden till en testbench igår av ett gammalt chassi som även om den inte är klar då jag inte hann färdigt innan jag skulle börja mecka med några burkar. Hur som haver så funkade den rätt bra även om det fortfarande är mer metall än vad jag vill ha i slutänden.

Nu till min fråga, i den testbänk som de använder på testlabbet här på SC så har dom ju någon typ av fästen istället för distanser som man bara klickar fast moderkortet i. Är det någon som vet om dessa fästen finns att köpa för att ersätta distanserna med?

Sen undrar jag vad ni skulle rekommendera att ha för kylare på testbänken? Den behöver inte alls kyla exeptionellt utan enkel montering och byte mellan AMD och Intel är vad som är viktigt. Vill alltså bara så smidigt som möjligt kunna byta en och samma kylare mellan flera olika moderkort och sockets så snabbt som möjligt.

Här är en bild på hur testbänken ser ut just nu (kör egentligen en RM850, men var en PSU från OEM som krävdes till moderkortet på bilden): https://i.imgur.com/yRapprX.jpg

Distanserna vi använder följer med vår testbänk, vilken är en Streacom BC1. Kan rekommendera att du skaffar en sån istället för ett gammalt chassi, så kommer du nog åt lite bättre när du fixar

Här finns den på prisjakt. Verkar dock vara slut just nu men kommer förhoppningsvis in i lager sen.

Angående kylare skulle jag rekommendera Noctua NH-U12S eller U14, deras fästen är väldigt smidiga och går snabbt att slänga av och på. Kostar såklart lite mer men det kan vara värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Distanserna vi använder följer med vår testbänk, vilken är en Streacom BC1. Kan rekommendera att du skaffar en sån istället för ett gammalt chassi, så kommer du nog åt lite bättre när du fixar

Här finns den på prisjakt. Verkar dock vara slut just nu men kommer förhoppningsvis in i lager sen.

Angående kylare skulle jag rekommendera Noctua NH-U12S eller U14, deras fästen är väldigt smidiga och går snabbt att slänga av och på. Kostar såklart lite mer men det kan vara värt det.

Tack!

Får väl kanske bli att investera i en sådan eftersom jag tidivs går igenom ett större antal komponenter under en dag. Visste nu senast att jag skulle behöva använda flertalet olika moderkort, psu'er och grafikkort så jag sparade säkert nån timme bara genom att faktiskt fuskbygga en egen bench

Tack för tipsen angående kylare också, får nog bli en av dom i synnerhet om jag bara biter i det sura äpplet och pungar upp för en bench, såg att Inet skulle få dem i lager den 5e oktober så det var ju inom överskådlig framtid

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist: Får man fråga vad du sysslar med om du går igenom då mycket komponenter?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

@JohanFlodqvist: Får man fråga vad du sysslar med om du går igenom då mycket komponenter?

Jag resturear och fräschar upp lite äldre komponenter från olika gamla system och sätter ihop till dugliga low end gamingburkar. Sätter oftast in delarna i ett nytt chassi och sen in med windows och drivrutiner samt en modest överklockning om möjligt för att sen stresstesta dom. Eftersom det är en hel del gamla OEM burkar med sina särskilda moderkort och psu'er så blir det en hel del skiftande av komponenter fram och tillbaka när man försöker ta reda på vad som faktiskt funkar och inte, eller vad som är problemet. Blir till exmpel lätt kortslutningar av att "normala" distanser kortsluter moderkort eftersom de inte är av standardformfaktor.

Har blivit en perfekt hobby för mig som både älskar att bygga datorer, testa olika delar, överklocka men även jakten på komponenter där jag alltid försöker att köpa komponenterna rätt billigt för att sen fortfarande kunna sälja burkarna till ett rimligt pris till skillnad från den stora merparten på Blocket. Så är väl en perfekt blandning av nytta och nöje som också gör att jag kan lägga lite pengar på "onödig" tech så mitt techintresse är mer eller mindre självförsärjande. Jag har insett med tiden att jag egentligen tycker mer om att pilla med datorer än att faktiskt spela även om jag såklart spelar en del också

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist: Intressant! Låter ungefär som mitt teknikintresse. Tycker om att läsa nyheter och trådar här på SweC, men har själv en 10 år gammal stationär dator som primär dator. Gillar också att skruva och pilla och läsa på vad som funkar ihop, felsöka etc. Kanske får ta tag i denna hobby när ungarna blir något äldre och man får mer tid över. Då kanske man kan få dem att intressera sig också..

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

@JohanFlodqvist: Intressant! Låter ungefär som mitt teknikintresse. Tycker om att läsa nyheter och trådar här på SweC, men har själv en 10 år gammal stationär dator som primär dator. Gillar också att skruva och pilla och läsa på vad som funkar ihop, felsöka etc. Kanske får ta tag i denna hobby när ungarna blir något äldre och man får mer tid över. Då kanske man kan få dem att intressera sig också..

Ja det ycker jag du ska göra! Mitt barn somnar allt som oftast vid 8-tiden så efter det får man lite tid över att pilla

Det började egentligen för mig med att jag läst mycket, kollade på lite videos osv och pillade i min egen dator, men efter ett tag så har man ju pillat på det mesta liksom och då gick jag över och pillade på frugans burk och när den skulle uppdateras så byggde jag ihop en burk av delar från hennes dator samt några jag hittade på marknaden och tyckte det var rätt meditativt att pilla med. Så sen blev jag sugen på att bygga en till och sen blev det en till osv.

Vart efter jah har hållt på ett tag så blir jag också mindre och mindre stressad när något gått sönder eller när något strular eftersom att man då får pilla och felsöka en stund vilket är kul eftersom att man alltid lär sig något. Men det är också lättare nu i och med att det i alla fall inbringat lite pengar i techkassan så nu finns det utrymme för att saker går sönder utan att det påverkar min vardagliga ekonomi i övrigt.

Sen är det ju perfekt för dom som köper av mig eftersom om det blir något problem så är det enkelt för mig att fixa datorn eller helt enkelt byta ut den om något skulle ha gått sönder inom rimlig tid från inköpet. Det kan man ju glömma för det mesta när man handlar på blocket.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.