Inkorrekt drive-info i Windows? Skummaste mest o-googligaste problemet jag varit med om

Permalänk
Medlem

Inkorrekt drive-info i Windows? Skummaste mest o-googligaste problemet jag varit med om

Någon som varit med om något liknande som nedan?

Fig 1 min Samsung 840 EVO ser ut så här i device manager. Hmm!?

Jag har två stripe-arrays. Ena består av två WD Red-hårddiskar och andra av tre SSD:er (840+860+860)
I Task Manager så tycker den att Disk 3 är en WD Red, vilket är fel. Kapaciteten samt att den tillhör E: (ssd-arrayen) berättar för mig att detta är en av SSDerna.

Värt att poängtera att alla mina diskytor fungerar som de ska, för det mesta. Hade ett frys nyss som gjorde att jag behövde starta om, efter det började jag rota runt och upptäckte det här.

Jag lutar åt två alternativ. Bytte nyligen chassi och drog om alla SATA-kablar. Frågan är om den är tjinkig på att de kanske inte är kopplade till samma portar som förut. Inte jättekul att flytta runt kablarna så tänker gör det bara om misstanken känns vettig på något skumt sätt.

Alt 2 är att min installation av Samsung Magician härom veckan ställde till med något. Avinstallerade men allt ser lika fel ut. Dock uppdaterade den firmware på båda 860-ssder. Fast inget nytt fanns för 840 EVO'n så det borde inte ha hänt något.

Halp!? Jag försöker googla't men får inte fram något vettigt.

**uppdatering**
Gjorde en hail mary och valde att avinstallera enheten.

Efter omstart så dyker den även upp här som en WD Red-disk :S Går man o kollar hardware ID så ser man vilken av de tre som sticker ut...

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Någon som varit med om något liknande som nedan?

Fig 1 min Samsung 840 EVO ser ut så här i device manager. Hmm!?
https://i.imgur.com/n2RsR8C.jpg

Jag har två stripe-arrays. Ena består av två WD Red-hårddiskar och andra av tre SSD:er (840+860+860)
I Task Manager så tycker den att Disk 3 är en WD Red, vilket är fel. Kapaciteten samt att den tillhör E: (ssd-arrayen) berättar för mig att detta är en av SSDerna.
https://i.imgur.com/6qjh3kv.jpg

Värt att poängtera att alla mina diskytor fungerar som de ska, för det mesta. Hade ett frys nyss som gjorde att jag behövde starta om, efter det började jag rota runt och upptäckte det här.

Jag lutar åt två alternativ. Bytte nyligen chassi och drog om alla SATA-kablar. Frågan är om den är tjinkig på att de kanske inte är kopplade till samma portar som förut. Inte jättekul att flytta runt kablarna så tänker gör det bara om misstanken känns vettig på något skumt sätt.

Alt 2 är att min installation av Samsung Magician härom veckan ställde till med något. Avinstallerade men allt ser lika fel ut. Dock uppdaterade den firmware på båda 860-ssder. Fast inget nytt fanns för 840 EVO'n så det borde inte ha hänt något.

Halp!? Jag försöker googla't men får inte fram något vettigt.

**uppdatering**
Gjorde en hail mary och valde att avinstallera enheten.
https://i.imgur.com/Bi5GNDk.jpg

Efter omstart så dyker den även upp här som en WD Red-disk :S Går man o kollar hardware ID så ser man vilken av de tre som sticker ut...

Svårt att veta om det är enheten i sig som är defekt på något vis och svarar konstigt (rimligen inte att den är en WD Red, men kanske något som kollrar bort Windows så pass att det visar info för en annan enhet), att det är något knas med kablaget, eller om datorn typ har trasigt RAM eller liknande.

Men om det nu uppstod efter att du dragit om kablaget, så testa med en annan SATA-kabel först kanske (om denna typ tagit stryk på något vis)?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Svårt att veta om det är enheten i sig som är defekt på något vis och svarar konstigt (rimligen inte att den är en WD Red, men kanske något som kollrar bort Windows så pass att det visar info för en annan enhet), att det är något knas med kablaget, eller om datorn typ har trasigt RAM eller liknande.

Men om det nu uppstod efter att du dragit om kablaget, så testa med en annan SATA-kabel först kanske (om denna typ tagit stryk på något vis)?

Jo tack för att du grundar mig i felsökningen. Lyckades lirka mig bakom grafikkortet och byta kabel. Installerade om enheten i hanteraren och rätt namn dök upp Trodde kanske det var ngn drive-lista i Windows som behövde nollställas men så var det inte. Förklarar nog också varför jag hade en frysning i Explorer, om det skedde något slaggs glapp osv.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI