Spel på samma skärm

Permalänk
Medlem

Spel på samma skärm

Tjena,

Letar efter lite tips om smartast lösning för att kunna köra spel från olika källor (pc, ps5, switch) på en och samma dataskärm. Bildmässigt så är det inga problem, tänker mig kanske en hdmi switch av något slag.

Utmaningen är ljudet, har inte riktigt hittat en bra lösning för att kunna ha ljudet från olika källor. Någon här som har några bra tips på lösning?

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Triplec: Personligen kör jag med ett capturekort för att få in ljud/bild på datorn.
Det finns säkert andra sätt men jag tyckte det var smidigast så

Huruvida man kan koppla en hdmi-switch innan capturekortet vet jag ej, men efter går bra iaf

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag kör med förstärkare med flera ingångar. Visserligen bara två digitala i dagsläget. Gammal förstärkare.

Skulle nog med tanke på pris välja en skärm med antalet ingångar och sedan ljud ut till förstärkaren med tanke på latancy. Alt sätta separata kablar till förstärkaren. Så du får byta på skärm och förstärkare.

Det kan nämligen bli väldigt dyrt samt omöjligt om du ska skicka hdmi till förstärkaren och vidare för din PC och PS5.

Vilken typ av skärm pratar vi om?

Edit:

Du skulle kunna köra en extern ljudmixer/ljudkort. Det kan inte jag men det finns nissar hör som kan både det ena och det andra i den vägen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@moderator Kan du ändra om titten på tråden, sedan radera detta inlägg.
Borde vara något i still med. "Spela samma skärm, hur löser man ljudet"

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag kommer inom kort byta till denna skärm:

https://www.inet.se/produkt/2216723/acer-27-nitro-vg270up-qhd...

Där tänker jag mig att PC kopplas in via displayport, PS4/PS5 i HDMI 2.0 och min Switch på HDMI 1.4.

Men frågan är fortfarande hur jag smidigast gör med ljudet, hittills har jag kunnat ansluta en 3,5 mm sladd (Hane/Hane) mellan kontrollen till en av ljudingångarna på frontpanelen och angett den som linje in samtidigt som jag ändrat i ljudinställningar om att lyssna på just den ingången.

Måste finnas en bättre lösning tänker jag, eller?

Permalänk

Fyll alla portarna, sätt högtalare i ljudutgången, klart?
Skärmen spelar upp ljud från aktiv ingång.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@orig_rejser: Kommer det här göra att jag fortfarande kan höra ljudet ifrån min PC samtidigt som jag spelar spelar på PS4/Switch?

Jag tänker mig att man kanske borde kunna koppla sladd från skärm till datorn och se till att den fungerar som en till line in.

Permalänk
Medlem

Ljudet ska alltså kunna komma från en konsol samtidigt som jag fortfarande ska kunna höra min PC genom mitt headset.

Sorry om jag är lite dålig på att förklara hur jag vill att det ska fungera.

Permalänk
Medlem