Kan inte stänga av datorn, fläktarna fortsätter och går upp i varv.

Permalänk
Medlem

Kan inte stänga av datorn, fläktarna fortsätter och går upp i varv.

Som titeln lyder. När jag stänger av datorn så slockar skärmen och musen osv men datorn fortsätter att vara igång och fläktarna går upp i varv. Det började för 3-4 dagar sedan, har aldrig haft det här problemet förr. Jag stänger av datorn just nu genom on/off switchen på nätagget eller bara drar ur sladden efter att jag försökt den vanliga vägen.

Jag har testat att stänga av "fast startup". Fungerade inte.
Jag har testat "powercfg.exe /hibernate off" i command prompten. Även "shutdown /s /f /t 0". Fungerade inte.
Testat att uppdatera eller rollbacka Intel MEI. Hade inga val där.

Vad kan problemet vara tror ni? Jag ska testa att ta ur cmos-batteriet och sätta tillbaka ikväll och se om det fungerar.
Alla temperaturer på datorn osv är normala.

Visa signatur

"Mitt system är sämre än ditt"

Permalänk
Medlem

Vissa moderkortstillverkare har en finess där de låter fläktarna gå en stund efter man stängt av datorn. Har du kanske kommit åt den inställningen?

Permalänk

Är BIOS-batteriet slut och datorn kör på default settings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Vissa moderkortstillverkare har en finess där de låter fläktarna gå en stund efter man stängt av datorn. Har du kanske kommit åt den inställningen?

Vet inte hur jag skulle råka komma åt om jag har nu har en sån inställning. Allt i datorn är från 2012 förutom grafikkortet och SSDn. Igår gick jag ut en promenad och lät datorn försöka stänga av sig, var ute i 90min kanske och datorn gick fortfarande.

Kan också tillägga att så fort jag slår på strömmen igen till nätaggregatet så går fläktarna igång, men inget annat förutom startknappen som börjar lysa. Jag måste fortfarande starta datorn genom att klicka på knappen.

Visa signatur

"Mitt system är sämre än ditt"