Retroarch , Ubuntu - Olika upplösningar

Permalänk
Medlem

Retroarch , Ubuntu - Olika upplösningar

Hej

Vet inte vilken kategori jag ska lägga detta. Då det gäller både min htpc,ubuntu och retroarch

Så alltså. Jag har en htpc med Ubuntu 20.04 som jag använder till tv:n med en upplösning på 3840x2160@24hz för att det ska funka bra när jag kollar på film osv. Däremot har jag blivit sugen på att även använda htpc:n till att spela lite hederliga konsolspel så installerade retroarch. Men retroarch verkar bara funka bra med 60hz så jag lär alltså ändra upplösning och hz varje gång jag vill använda retroarch.

Det fanns att man kunde tvinga upplösning i retroarchs config fil så nu när jag startar retroarch får jag 1920x1080@60hz. Men då när jag stänger av retroarch så har ju även min desktop upplösning blivit 1920x1080@60.

Finns det någon smidig lösning på detta för att slippa hålla på och ändra upplösning och hz hela tiden.

/Jens

Edit:

Hittade detta pyton-script som gör det jag vill. Förutom att nu när jag stänger av Retroarch så får jag 30hz istället för 24hz fast jag hade 24hz innan. Annars funkar scriptet i övrigt

https://askubuntu.com/questions/605927/how-do-i-set-screen-re...

Visa signatur

Intel I7 8700K|Corsair H100i V2|Asus Z370-H GAMING|16GB Corsair|ASUS GeForce GTX 1080 Strix|Samsung 960 EVO 256GB|Samsung 840 EVO 500GB|4TB Seagate Barracuda|Fractal Design Define R5|EVGA 750W PSU

Permalänk
Medlem

Hittar inte redigera knappen i nya forumet så fick bli ett till inlägg. Varför göra det svårt för sig med pyton-script . Gjorde bara ett dunder enkelt bash-script med "xrandr -s valfri upplösning -r valfri hz" och sen retroarch och sen "xrandr -s valfri upplösning -r valfri hz" igen. Så funkar det precis som jag vill

Edit: Redigera knappen fanns på mitt nya inlägg dock, hm

Visa signatur

Intel I7 8700K|Corsair H100i V2|Asus Z370-H GAMING|16GB Corsair|ASUS GeForce GTX 1080 Strix|Samsung 960 EVO 256GB|Samsung 840 EVO 500GB|4TB Seagate Barracuda|Fractal Design Define R5|EVGA 750W PSU