Input om köp av vattenkylning innan beställning

Permalänk
Medlem

Input om köp av vattenkylning innan beställning

Hej!

Har haft tankar om att uppgradera från 1080 till 3080. Idag kyler jag CPU med deepcool captain 240EX och GPU luftkyld. "Förberedde" byte genom att byta chassi till Lian li PC-o11D XL. Ni kan se hur det ser ut idag:

Revidering sen bilden: De två 140 i botten är bytta till 3*Arctic P12 PWM PST och radiatorkylarna till 2*BioniX P120 Pressure-optimised 120 mm Gaming Fan with PWM PST.

Tanken var att köpa EVGA 3080 hybrid FTW3 när den kommer om 1-2 månader och montera 240 - radiatorn för den till höger om moderkortet. Jag har dock kommit på andra tankar och slår till med EVGA 3080 hybrid copper (förmonterat vattenkylningsblock).

Nu ska jag köpa in lite vattenkylningsgrejer och har gjort två shoppingvagnar. Söker input på om jag glömt något väsentligt eller andra behändiga tips.

Shoppingvagn 1:

Shoppingvagn 2:
https://www.aquatuning.se/AtsdCartSave/load/key/ea578383116ea...

1 1017425 Black Ice Nemesis radiator GTS 360 - satin white
16 1017531 Bykski B-HTJV2-L16-WH HardTube 16mm compression fitting V2 - White
2 1012935 Alphacool Eiszapfen 16mm HardTube compression fitting 90° rotatable G1/4 - knurled - chrome
1 1017508 Bykski B-FTHTJ-L16-WH HardTube Anti-Off 16mm OD compression fitting - White
1 1017726 Bitspower Absperrhahn 2x IG 1/4 Zoll, black handle - White
1 63306 Alphacool 10mm (3/8") slangnippel G1/4 med O-Ring "FatBoy" - Krom
1 1017875 Bitspower stop plug G1/4 Zoll - White
1 96155 Payment condition: Klarna no invoice inside

Varför tar jag inte allt från Inet? Helt enkelt för att jag vill göra det mesta vitt helt enkelt. Så vita anslutningar och vit radiator i chassits topp. Tanken är att montera GPU radiator till höger om moderkorten och CPU radiator i toppen. Tanken är att montera radiatorn för GPU "bakifrån" så då kan den vara svart eftersom de vita fläktarna monteras inifrån och täcker det mesta av den svarta radiatorn tillsammans med chassit. Att de svarta flänsarna syns genom fläkten blir nog bara bra eftersom det finns svarta detaljer i chassit.

Eventuellt gör jag en bypass på CPU-slingan in i fördelningsblocket till en början. Nu har jag klockat min processor rätt bra ändå och får bra kylning med nuvarande system, men om det visar på viss flaskning (kör 3440*1440 på min PG35VQ så inte så orolig) kanske jag kopplar in en radiator i toppen och ett CPU vattenkylningsblock. Inte bestämt mig än för vad det blir för block då i så fall. Kanske det i länken eller så gör jag en D-lid och kör Ncore V1 eller V1D. Dock köper jag in allt som behövs för ett komplett system så jag har. När Intel 11:e generationen kommer byter jag nog CPU etc. och då blir det ett vattenkylningsblock för den processorn och garanterad inkoppling.

Distributionsblocket kommer med de pluggar som behövs om man inte kopplar in slinga på allt. I övrigt har jag förstått att jag behöver följande anslutningar:
Mellan radiator topp och Distributionsblocket topp - 4x 16mm till G1/4
Mellan radiator sida och Distributionsblocket botten - 4x 16mm till G1/4
Mellan CPU och Distributionsblocket CPU - 4x 16mm till G1/4
Mellan GPU och Distributionsblocket GPU - 2x 16mm till G1/4 i distributionsblocket och 2x 16mm till G1/4 90 grader i GPU.
Uppe i 14 st 16mm till G1/4 samt 2 st 16mm till G1/4 90 grader. Tänker att då jag har ett vertikalt monterat GPU kanske det är lättast att dra en 90 graders anslutning på GPU istället för att böja rör så tajt.
Mellan Dränering och Distributionsblocket botten - 2x 16mm till G1/4, 1x ventil med G1/4 på båda sidor. Sen en plugg och en slangnippel till G1/4 när man vill tappa.

Sen har jag lagt till lite basic verktygskitt för att böja rören och läcktesta med luft. Tänker köra på PETG-rör och räknar kallt med att jag har tålamodet att böja rören så jag inte behöver ha vridbara/böjar ut från radiatorer och block etc.. Är det något jag glömt? Är det något jag valt riktigt fel? Behöver jag mer än 1000 ml vätska?

Mål: Väldigt bra kylning så jag kan överklocka väl utan kylningsproblem. Samt en rätt tyst dator. Därav "överdimensioneringen" med två 360 radiatorer(även om ena är rätt tunn) så jag kan köra lägre varvtal etc.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.

Permalänk
Medlem

Till exempel fanns det två olika anslutningar:
https://www.aquatuning.se/vattenkylning/anslutningar/akrylroe...

https://www.aquatuning.se/vattenkylning/anslutningar/akrylroe...

Är det någon som rekommenderas före den andra?

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.

Permalänk
Medlem

Uppdaterat mina kundkorgar lite inet:

De svarta anslutningar diffar men de är för dränaget i botten från reservoaren.

Samt på Aguatuning:
Kundvagn på aquatuning
Svarta 90 graders till GPU för att det inte fanns vita.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.

Permalänk
Medlem

Kommer nog bli kanonsnyggt

Permalänk

Med tanke på hur hög budget du har så skulle jag slänga in en extra 360-radiator när du ändå har plats för den. 3080 drar stört mycket ström så det är nog inte helt fel att gå lite overkill om du vill hålla det tyst.

Jag skulle även rekommendera Alphacools X-Flow radiatorer av den enkla anledningen att dom är smidigare att tömma. Typ denna. Man slipper hålla på att luta chassit fram och tillbaka lika mycket för att lirka ut det sista vattnet.

Finns dock inte i vitt men det skulle kunna vara en ide för den stående radiatorn. Om du väljer att köra tre radiatorer dvs. Det är där skillnaden är som störst och om du täcker den med fläktar kommer det inte synas.

Försök även att planera dräneringen ordentligt så att det inte blir massa fickor för vattnet att stanna i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Med tanke på hur hög budget du har så skulle jag slänga in en extra 360-radiator när du ändå har plats för den. 3080 drar stört mycket ström så det är nog inte helt fel att gå lite overkill om du vill hålla det tyst.

Jag skulle även rekommendera Alphacools X-Flow radiatorer av den enkla anledningen att dom är smidigare att tömma. Typ denna. Man slipper hålla på att luta chassit fram och tillbaka lika mycket för att lirka ut det sista vattnet.

Finns dock inte i vitt men det skulle kunna vara en ide för den stående radiatorn. Om du väljer att köra tre radiatorer dvs. Det är där skillnaden är som störst och om du täcker den med fläktar kommer det inte synas.

Försök även att planera dräneringen ordentligt så att det inte blir massa fickor för vattnet att stanna i.

Tack för input! Jag har haft tanken att ha ett "konamineringsfritt" inflöde i chassit genom att ha tre fläktar i botten och en i bak på chassi. På så vis försöka få så låg tillflödestemperatur som möjligt genom de två radiatorerna jag har. Men jag kanske tänker fel där och att det är bättre att dra en extra radiator? Jag kan ju avvakta med det och se hur det blir. Inte så svårt att koppla in en till direkt i efterhand idet här chassit.

Toppradiatorn är viktigast att den är vit då den är i chassit, men den i bak blir en annan som är tjockare. Kan snegla på den du länka.

Har planerat in en dränering i botten på reservoaren där det finns en anslutning för det. Det blir även lägsta punkten i systemet egentligen (beroende lite på hur bakre radiatorns utgångar hamnar). Har inte planerat fler dräneringar. Är om man ska sätta en T-koppling i den bakre radiatorn om de utgångarna kommer lägre då (lägre än ingångarna i reservoaren).

Men med en bottenradiator vore det nog helt klart guld med en sådan radiator du länka med en bottennapp på sidan.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.

Permalänk
Avstängd

Du behöver en temperatursensor så du kan styra loopen efter vattentemperaturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Du behöver en temperatursensor så du kan styra loopen efter vattentemperaturen.

Det har jag inte tänkt på. Har inte en sådan header på nuvarande moderkort. Vad jag förstår ska jag kunna styra den från CPU-PWM (kan ställa varvtal konstra last i moderkortet där iaf.). Har tänkt göra så. Däremot när intel 11:th gen kommer i vår så kan jag se till att ta ett moderkort som har sådan header. På samma vis behöver jag en aRGB header.

EDIT:
Hade dock lagt till denna för att sköta a-rgb på chassit/reservoaren och cpu-block:
https://www.inet.se/produkt/6903965/cooler-master-argb-led-co...
Den har en sådan anslutning. Kommer jag kunna använda den för att styra pumpens RPM? Dock lär väll den kräva programvara som inte är igång i bootup?. Eller behöver man en ren fanhub.

Eller är det den här som behövs isåfall:
https://www.corsair.com/eu/en/Categories/Products/Accessories...
Den är dock inte kompatibel med argb/drgb va?

Även om ej optimalt bör jag väll kunna köra utan tempsensor tills dess jag uppgraderar cpu/moderkort etc?

Kanske i sammanhanget ska säga att jag har två PWM headers (PSU) på moderkortet och 3 st sys-headers.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.

Permalänk
Skrivet av azguz:

Tack för input! Jag har haft tanken att ha ett "konamineringsfritt" inflöde i chassit genom att ha tre fläktar i botten och en i bak på chassi. På så vis försöka få så låg tillflödestemperatur som möjligt genom de två radiatorerna jag har. Men jag kanske tänker fel där och att det är bättre att dra en extra radiator? Jag kan ju avvakta med det och se hur det blir. Inte så svårt att koppla in en till direkt i efterhand idet här chassit.

Toppradiatorn är viktigast att den är vit då den är i chassit, men den i bak blir en annan som är tjockare. Kan snegla på den du länka.

Har planerat in en dränering i botten på reservoaren där det finns en anslutning för det. Det blir även lägsta punkten i systemet egentligen (beroende lite på hur bakre radiatorns utgångar hamnar). Har inte planerat fler dräneringar. Är om man ska sätta en T-koppling i den bakre radiatorn om de utgångarna kommer lägre då (lägre än ingångarna i reservoaren).

Men med en bottenradiator vore det nog helt klart guld med en sådan radiator du länka med en bottennapp på sidan.

Du tänker nog helt rätt att det är att föredra att leda ut värmen genom att ha radiatorerna på utsug (om jag förstod dig rätt). Du kommer dock få ett litet undertryck i chassit men det är inte hela världen. Du får bara vara beredd på att det inte kommer vara helt dammfritt. Men det är nog den lösning som kyler bäst.

Som du säger inte heller så svårt att trycka in en extra radiator senare.

Angående temperatursensor för vattnet så kan du lika gärna göra pwm kurvor efter CPU och GPU temp istället. Det blir väl smidigare med vattentemp men det är verkligen inget måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Du tänker nog helt rätt att det är att föredra att leda ut värmen genom att ha radiatorerna på utsug (om jag förstod dig rätt). Du kommer dock få ett litet undertryck i chassit men det är inte hela världen. Du får bara vara beredd på att det inte kommer vara helt dammfritt. Men det är nog den lösning som kyler bäst.

Som du säger inte heller så svårt att trycka in en extra radiator senare.

Angående temperatursensor för vattnet så kan du lika gärna göra pwm kurvor efter CPU och GPU temp istället. Det blir väl smidigare med vattentemp men det är verkligen inget måste.

Tack för input! Jag låter det förbli 2 radiatorer än så länge. Vad jag förstår så är rekommendation en 120 bredd per ansluten enhet. Jag kommer aldrig ha två GPU utan kommer alltid vara en CPU och en GPU dvs 2 enheter. Då skulle en 240 som är 45 mm tjock räcka. Dock klockar jag alltid och kommer så göra. Därför behöver man lite extra, men då kommer jag ha 120 mm på 45 tjock "över" på ena radiatorn samt en hel på 360 mm även om den är 30 mm tjock. Borde räcka gott och väl för min hobbyklockning.
Förhoppningsvis behöver jag inte rampa upp de 6 st radiatorfläktarna jättemycket så att de 4 chassifläktarna kan ha högre varvtal och därför ge lite övertryck eller åtminstone reducera undertrycket.

Jag bygger en loop med en temp i men kopplar inte in den ännu utan kör på PWM. Byter sen när intel 11:th gen kommer och då väljer jag ett moderkort med de anslutningar som behövs.

Apropå temperaturen. Vart mäster man bäst? Vad jag förstår är det GPU som tillför mest värme till systemet i load. Ska man sätta en tempmätaren efter CPU innan radiator eller efter GPU innan radiator? Ibland jobbar ju CPU utan särskild load på GPU.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.

Permalänk
Medlem

För skojs skull kolla jag upp lite moderkort för nuvarande top-gen och här är t ex. ett moderkort som har alla anslutningar:
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1200/PRIME_Z490-A/E1...

Den har anslutning för tempsensor, särskild header för vattenpumpar etc. Den har även argb och rgb. Fanns även särskild för AIO-pump. Gillade att det fanns en OPT_cpu för fans. Skulle man i princip kunna ha två fläktsystem med olika kurvor.

Något liknande moderkort blir det att leta när det är dags för intels nästa generation.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.

Permalänk
Skrivet av azguz:

Tack för input! Jag låter det förbli 2 radiatorer än så länge. Vad jag förstår så är rekommendation en 120 bredd per ansluten enhet. Jag kommer aldrig ha två GPU utan kommer alltid vara en CPU och en GPU dvs 2 enheter. Då skulle en 240 som är 45 mm tjock räcka. Dock klockar jag alltid och kommer så göra. Därför behöver man lite extra, men då kommer jag ha 120 mm på 45 tjock "över" på ena radiatorn samt en hel på 360 mm även om den är 30 mm tjock. Borde räcka gott och väl för min hobbyklockning.
Förhoppningsvis behöver jag inte rampa upp de 6 st radiatorfläktarna jättemycket så att de 4 chassifläktarna kan ha högre varvtal och därför ge lite övertryck eller åtminstone reducera undertrycket.

120mm per cpu/grafikkort var kanske relevant för 10 år sen när komponenter inte var lika strömtörstiga. Ett bättre mått är 120mm per ca 150W TDP. Tänk då att ett 3080 drar lite över 300W i stock och att en modern processor kan dra runt 150W. Lägg på lite överklockning så hamnar du strax under 600W. Då bör du minst ha minst 360mm för att klara av stock eller 480mm med överklockning. Det går nog att komma undan med mindre men då får du även acceptera en högre ljudnivå.

Minns jag rätt så avlägsnas det ungefär 10W för varje grad vattnet är över rumstemperatur per 120mm med en 1000rpm fläkt. Lite grovt räknat.

Ett rimligt mål är att hålla vattnet på ca 15C över rumstemp vid load. Med 6st fläktar på 1000rpm skulle det ge dig ca 900W kylning. Dock blir det alltid lite sämre i ett chassi så någonstans runt 700-800W är nog mer rimligt. Du har en hel del marginaler at gå på men vill du kunna skruva ner fläktarna och överklocka fristigt så hamnar man närmare än vad man tror.

Skrivet av azguz:

Jag bygger en loop med en temp i men kopplar inte in den ännu utan kör på PWM. Byter sen när intel 11:th gen kommer och då väljer jag ett moderkort med de anslutningar som behövs.

Apropå temperaturen. Vart mäster man bäst? Vad jag förstår är det GPU som tillför mest värme till systemet i load. Ska man sätta en tempmätaren efter CPU innan radiator eller efter GPU innan radiator? Ibland jobbar ju CPU utan särskild load på GPU.

När jag körde vattenkylning så använde jag speedfan för PWM-styrningen. Då kan du ha flera kurvor på samma pump/fläkt. Tex kan du ha både en kurva för CPU och en för GPU som styr pumpen. Pumpens hastighet kommer då bestämmas av den kurva med högst värde. Ska den gå på 50% enligt GPU-kurvan men bara 30% enligt CPU-kurvan så kommer den gå på 50%.

Jag tror inte det spelar jättestor roll var du sätter sensorn men det är nog bra om du sätter den efter komponenterna och innan en radiator. Så typ: Pump>GPU>CPU>Sensor>Radiator>Radiator

Permalänk
Medlem

Känns som om jag ändå har lite marginal ändå? Kommer ha en 45 mm radiator på 360 mm (3 fläktar) samt en radiator till på 360 mm men som är 30 mm tjock. Har läst om Speedfan och att det är bra men lite avancerat och det fungera som användaren ställer in det.
Jag visste dock inte att du kunde dubbelställa som du skriver. Jag får nog tillämpa speedfan på nuvarande dator och när jag uppgraderar nästa gång köper jag ett moderkort som har allt för att styra det på önskat vis. Om inte min CPU flaskar 3080 för mycket kanske jag väntar ända till alder lake, men vi får se!

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.

Permalänk
Avstängd

Köper du ett Asus moderkort har du utmärkt fläktstyrningsmjukvara i BIOS/UEFI. Du kan hantera temperaturstyrning och allt där, samt koppla en himla massa fläktar direkt till moderkortet om du grupperar dem, vilket du lär göra med din setup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Köper du ett Asus moderkort har du utmärkt fläktstyrningsmjukvara i BIOS/UEFI. Du kan hantera temperaturstyrning och allt där, samt koppla en himla massa fläktar direkt till moderkortet om du grupperar dem, vilket du lär göra med din setup.

Tror det gäller samtliga märken nuförtiden?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ernesto:

Tror det gäller samtliga märken nuförtiden?

Mycket möjligt, men det finns trådar som antyder motsatsen.

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering:

Jag har fått hem det mesta nu då det var lite leveranstid på vissa varor.

Tyvärr verkar "EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB" vara felkonstruerad i mitt tycke. Den är för "tjock" vilket gör att man inte kan montera fläktar på sidoplatsen bakom mot chassit och sen radiator i bakkant. Efter mycket om och men hittade jag en lösning.

Eftersom jag såg detta redan vid montering av blocket ovan så öppna jag aldrig 45 mm radiatorn. Återsände den till Inet och så har jag beställt "XSPC TX360 ULTRATHIN RADIATOR" från coolerkit. Den är 20,5 mm tjock och då kan jag montera de redan köpta fläktarna (27 mm) på den och montera allt från "baksidan" så att säga. Man kan även göra det med en 30 mm radiator om man köper t ex. noctuas 15 mm fläktar.

Tänkte att det kunde vara bra info..

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.

Permalänk
Medlem

Här kommer jag och väcker liv i en gammal tråd!

Körde systemet på mitt z170+6700k med 1080 på luftkylare. SÅ bara CPU:n var vattenkyld. Det blev inget 3080 för bristen började innan evga släppte sitt 3080 hydro copper. Hållit tätt i 4 år iaf

Jag har i dagarna uppgraderat datorn med lite delvis begagnade grejer. Bytte ut msi z170a gaming pro carbon + 6700k till ett asus rog strix z590-a gaming wifi II + 11900k. Sen fick jag tag på ett 3080 suprim x för 4700 kr därtill! Och ett ekwb block till GPU:n för 800 kr. Sen reade ekwb ut backplatsen för 300 pix på det. Törstig gpu med 3 x 8-pin

11900k är en sämre processor än 10900k egentligen men den kostar rejält mycket mindre. Fick tag på en ny 11900kf för 1700 kr och moderkortet likaså. Fiffiga är att mitt ekwb block för CPU även passar 1200 socket så behöver inte byta något annat

Såhär ser den ut nu med GPU original:

Distributionsplattan är från EKWB och gjord för att passa deras radiatorer och kopplingar. Dock ville jag bygga med vita så det gjorde att jag har fått böja och anpassa rören lite här och där

Finns två pilar i bilden nedan. Den ena är en bypass för GPU slingan (u-böjt rör) tills blocket är på plats. Sista kopplingar ligger på posten som kommer idag. Den andra pilen är på ett rör som ser snett ut. Det är inte snett men ser så ut då kopplingarna sitter offsett i två axlar så röret är omformat så mynningarna är förskjutna.

Den bakre radiatorn är inte passiv utan på dess baksida döljer sig 3 st tunnare noctuafläktar. Flödet är att nedre och bakre radiatorn trycker in luft i burken och övre radiatorn samt bakre fläkten trycker ut luft. Syftet är att skapa övertryck från där det finns dammfilter så att det inte sugs in dam i burken.

Övre radiatorn kyler efter gpu och cpu så även om den har lite varmare luft in från burken så blir det nog bra verkningsgrad. Efter den så går den in i bakre radiatorn som får ambient lufttemperatur till sig. Sen in i distributionsblocket där det går ut i nedre radiatorn som kyler likt bakre med ambient lufttemperatur och sen går det in i gpu, sen cpu igen.

CPU rören ser sneda ut men det är de inte. Är nog min kameravinkel. En sexigare fläkt i bakkant skulle ju behövas och vita fina cablemods till moderkort och gpu Är ett par svarta fittings där och det är för att man tar vad man har

Att välja moderkort var dock inte det lättaste med alla beteckningar. För ett resonemang utifrån asus bara. Förr var asus PRIME top tier men inte längre. Med vattenkylning vill man ju kunna ansluta en tempsensor och inte alla moderkort har den anslutningen. De kort som har är också de dyrare. Lite info som jag snappat upp, rätt eller fel:

Asus har olika namn på korten. ROG STRIX; MAXIMUS; PRIME etc. Sen så är det Zxxx(z-at) som behövs för klockning. Därutöver så avslutas de med en affix. -a, -e etc. Jag trodde först det vara kulören på kortet men så är det kan innebära andra komponenter på korten. Där är -a top tier. Det här kan t ex. röra VRM och stabilare strömförsörjning till CPU.

Trots min rigorösa efterforskning så landa jag dock på ett annat moderkort än vad jag borde beställt nu när jag kör vattenkylning. Rog strix z590-a gaming wifi II har en anslutning för tempsensor. Efter köp så insåg jag att för vattenkylning och överklockning så hade ROG MAXIMUS XIII HERO varit bättre. Dels har den 8+8 ström för CPU och inte 8+4 som rog strix, men den har också fler anslutningar för vattenkylning.
Den har inte bara en anslutning för tempsensor utan mer dedikerat som W_pump+, temsensor vatten in, tempsensor vatten ut, vattenflöde. Med rog strix är det som sagt en temp sensor och vattenpumpen fästs på aio pump.

En fotnot när man klockar 11900k så kan an inte kötta på minnena för då ställs det in på gear 1:2. Man måste se till att det är gear 1:1. Moderkortet speccas till 5333 mhz, men det är gear 2 med 11900k. Det är 2666 i gear 1 så det är bättre att klocka minnena 3200-3700 någonstans istället på gear 1.

Intels egna turboboost skickar upp vcore till 1,45+ så jag klockade om och fick samma mhz fast på betydligt lägre vcore.

Under load i OCC är temperaturen 50 grader på cpu.

Kommer ladda upp en till bild sen när GPU:n är vattenkyld också. Om jag lyckas utan att förstöra kortet ^^

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge!
Jag kör en sån här i min dator: https://shop.aquacomputer.de/product_info.php?products_id=3773&language=en

Fördelen är att du då kan köra valfritt moderkort och ändå styra fläktarna baserat på vattentemperatur. Kombinera med den här så får du senor för flöde och temperatur: https://shop.aquacomputer.de/product_info.php?products_id=3952&language=en
Det svåra blir väl att få in den i din loop på ett snyggt sätt.

Montering av GPU-blocket löser du enkelt! Byggde nyligen min första vattenkylning och skulle säga att det var det minsta problemet

Permalänk
Medlem

Ja, de har även en octa:
https://www.aquatuning.com/en/air-cooling/control-units/con-a...

Fick någon fix ide att jag inte ville ha exra prylar och progrsm uts köra dirket från moderkortet
Men ett bra alternativ för billigare bygge. Då kan man till exempel köra ett z prime kort.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.

Permalänk
Medlem

Det blev såhär till slut. Ja tilloppsröret til lGPU blev inte så fint, men nu får det vara. Rakt vid anslutningarna iaf.

Fick offra 3:e radiatorn i botten. Fick sådant kraftig reducerat flöde med 3 radiatorer och gpu-blocket så att cpu blev för varm. Rätt märkligt ändå då jag har en D5 pump. Så tog bort den och kopplade förbi den i distributionsblocket. Nu har jag ingen digital flödesmätare men sitter ett hjul i blocket. Stod still/snurra nästan. Nu snurrar den betydligt snabbare och cpu:n är låg i temp igen. Detta på typ 50 % varvtal på pumpen med.

Jag tror den 3:e var överflödig ändå.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.

Permalänk
Medlem

Jag hade verkligen gjort en tankevurpa. Att blåsa in luft från radiator in i chassit var ju helt fel. Skapar en ond loop där ambient temp höjs. Vände på sidoläktarna så att det dras ut luft från chassit genom radiatorerna och ut på sidan och i toppen. Sen inflöde i botten och den ensamma i bak. Enda är väll att man får 6 fläktar ut och 4 in så lurigt med att få övertryck i chassit så inte damm sugs in i håligheter. Insugsfläktarna har iaf dammfilter.

Däremot blev temperaturen i systemet betydligt vettigare. ca 50 grader under load på CPU och 40-45 på gpu. Delta 8 grader mellan ambient och vattnet. I tyst läge är det 60-65 grader på cpu bara. Cpu klockar till 5,1. Då pratar vi 40 % varv på pumpen och 20-30% på fläktarna. Så jag skulle kunna köra supertyst med helt ok temperaturer.

Ledstrippen är dock paj på gpu blocket för visar bara vissa färger. Men det gick att köpa för billig peng(4 euro) på EKWB så ska byter det. Även kablaget fanns för 4 euro.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.

Permalänk
Medlem

Av alla prylar så var det bara en ledlist i GPU-blocket som inte fungerade.

Får fixa den där lite sneda tilloppsröret till GPU:n någon vacker dag

En ny kostade inte många kronor
ek-quantum-vector-standout-led-pcb

Och köpte nya kablar i samma order utifall det var något med dem.
ek-quantum-vector-led-wiring-harness

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.

Permalänk
Medlem

Svalare än svalast blev det. Värden under spelande.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.