Permalänk
Inaktiv

Hjälp med val av router?

Hej! Jag bestämde mig nyligen för att sluta anlita på support av våran operatör (tre), då de vägrar hjälpa oss med våra dåliga hastigheter. Jag låg uppe på mätningar så höga som 30-40mb/s download och 20-25mb/s upload i bara Juni/July. Sedan där gick det neråt och nu toppar vi ibland in på 15 och 7, men de är väldigt sällan. Oftast ligger vi under 5mb/s i download och lite högre (konstigt nog) i upload, vi köpte en antenn och de gjorde marginella skillnader även fast masten vi uppkopplas till ligger ca 1km, max 1,5km ifrån oss.

Både de vi köpte antennen av och de min research säger är att de flertal effekter vi upplever är hårdvara fel (de är mer saker men vill ej göra texten för lång). Vi har just nu en Huawei B535, och de enda som vår operatör har att erbjuda är Huawei B818, men Huawei har ju inte direkt de bästa routerna. Jag skulle då vilja ha hjälp med val av en bra router för max 1500kr. Jag va lite insatt på antingen TP-Link AX10 eller Netgear Nighthawk R7000. Vad skulle ni rekommendera?

Permalänk

Det är 4G vi snackar om visst ? Det är nog bara att bita i det sura äpplet o börja gilla läget.
En ny bättre router kommer inte ge dig bättre farter.
Antenn hjälper för att få en stabilare signal, men hjälper sällan för farten heller

Levt med det där skitet o Huaweis modem senaste 2 åren.
Som tur fick man fiber till huset i sommras.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

Det är svårt det här med mobilt bredband och dess routrar.

Dock när det gäller 4G routrar är i min erfarenhet att Huawei "is as good as it gets" men att det skiljer väldigt mellan olika modeller inom Huawei. Bästa erfarenheterna har jag av Huawei B525. Jag hjälpte mina föräldrar at byta från ADSL som fungerade uselt till Telias "adresslåsta" 4G abonnemang utan begränsning i datamängd.

Jag satte upp en Raspberry Pi som mäter deras anslutning med speedtest 4 ggr i timmen och den håller rock solid 40/10 Mbps mitt ute i skogen i Norrland.

Det enda jag retar mig på med dessa mobilroutrar är att varje operatör begär sin egen firmware och låser ner inställningar för DNS etc.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Det som eventuellt kan hjälpa är att använda en riktantenn mot en mast som inte är så hårt belastad, men annars är det bara att "gilla läget" med 4G, du delar bandbredd med alla andra som också kör 4G i området.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CaptainRedbeard:

Det är 4G vi snackar om visst ? Det är nog bara att bita i det sura äpplet o börja gilla läget.
En ny bättre router kommer inte ge dig bättre farter.
Antenn hjälper för att få en stabilare signal, men hjälper sällan för farten heller

Levt med det där skitet o Huaweis modem senaste 2 åren.
Som tur fick man fiber till huset i sommras.

Skrivet av ehsnils:

Det som eventuellt kan hjälpa är att använda en riktantenn mot en mast som inte är så hårt belastad, men annars är det bara att "gilla läget" med 4G, du delar bandbredd med alla andra som också kör 4G i området.

Jag vet att de är mest att "gilla läget" men som sagt, så har jag hårdvara fel på routern. De finns mer faktorer som visar på att de är hårdvara fel, men ville inte göra texten för lång då inte de va principen av texten. Jag har stått ut med detta väldigt länge, och har haft Huaweis kassa routrar i snart 3 år och har varit okej med de. Men som sagt, så är de hårdvara fel. De är anledningen till att jag frågar, annars hade jag bara levt med de som jag gjort de senaste 3 åren.

Permalänk

Hårdvara fel men du kan inte berätta vad det är ? Good luck with that..

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Inaktiv

Personligen har jag en tp-link ax10 och är väldigt nöjd med den. Får min exakta hastighet som jag ska ha. Däremot vet jag inte om det kommer hjälpa dig. Det kan även vara din ISP som blåser dig på hastigheten.

Permalänk
Inaktiv

@CaptainRedbeard: Har ingen anledning att diskutera och skapa en onödig diskussion här, och nej jag kan inte svara vad de är som fel. För de är inte jag som har lyckats lista ut att de är hårdvara fel. De är snarare all support jag har talat med, och de jag känner som är mer insatta på routers än vad jag har. De flesta har bara sagt till mig att jag borde köpa en ny router, och inte en Huawei. Mer än så borde inte vara nödvändigt för att rekommendera en bra router...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297871:

@CaptainRedbeard: Har ingen anledning att diskutera och skapa en onödig diskussion här, och nej jag kan inte svara vad de är som fel. För de är inte jag som har lyckats lista ut att de är hårdvara fel. De är snarare all support jag har talat med, och de jag känner som är mer insatta på routers än vad jag har. De flesta har bara sagt till mig att jag borde köpa en ny router, och inte en Huawei. Mer än så borde inte vara nödvändigt för att rekommendera en bra router...

Problemet är ju lite att du verkar ha mobilt bredband. En ny "router" (vilket i folkmun betyder en kombinationsenhet som utöver router agerar accesspunkt och switch) hjälper dig inte. Den kan inte ersätta din huawei-"router" (som utöver tidigare nämnd funktionalitet har inbyggt 4G-modem). Du behöver snarare ett nytt, bättre 4G-modem. Teltonika har ett par som åtminstone ser seriösa ut, men jag har inte själv testat någon.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv

@anon259487: Tack, jag funderade på den då den var både billig och har wifi 6! Google visade mig till Nighthawk R700 för den budget jag hade, men ska definitivt tänka över TP-Link AX10.

De kan de väldigt väl vara, aldrig tänkt på de. Men tyvärr så vet jag inte hur jag skulle kunna bevisa de eller komma på de. Något förslag på vad jag skulle kunna göra för att lista ut om de är så? Och vad borde jag göra om de väl är så? Förmodligen blir väl byta operatör bästa valet då, antar jag? Gillar inte direkt min operatör och har funderat på att ändra när min bindningstid går ut (har just nu tre), har varit lite skeptiskt om det däremot så de har bara blivit att den tanken legat i bakhuvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297871:

@Hartassen: Tack, jag funderade på den då den var både billig och har wifi 6! Google visade mig till Nighthawk R700 för den budget jag hade, men ska definitivt tänka över TP-Link AX10.

De kan de väldigt väl vara, aldrig tänkt på de. Men tyvärr så vet jag inte hur jag skulle kunna bevisa de eller komma på de. Något förslag på vad jag skulle kunna göra för att lista ut om de är så? Och vad borde jag göra om de väl är så? Förmodligen blir väl byta operatör bästa valet då, antar jag? Gillar inte direkt min operatör och har funderat på att ändra när min bindningstid går ut (har just nu tre), har varit lite skeptiskt om det däremot så de har bara blivit att den tanken legat i bakhuvudet.

En ny router kommer troligtvis bara förbättra ditt lokala trådlösa nätverk och inte förbättra signalen från operatörens mast. Vad för hastigheter får du om du kör Ethernet? (Tråd mellan Router och dator) Har du testat byta mellan olika operatörer för att se vilken operatör som ger bäst täckning?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv

@LemonIllusion: Så långt som jag fått reda på är de hårdvara fel på routern, av alla de som jag pratat med på support osv. De har pekat mig mot att de är hårdvara fel, samt den lilla research jag gjort. Men kan inte så mycket om det här med modem, och har väldigt lite kunskap om de. Vet mest att de är en låda som kopplar upp ditt internet till ett bredare internet. Men definitivt något att prata med de som kan mer än vad jag kan.

Permalänk
Inaktiv

@Cenorida: Kör ethernet, och routern är 1m ifrån min dator (i mitt fönster). Jag kollade lite på de med test simkort för ett tag sen, men hittade inget om de. Men är de något värt att ta upp igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297871:

@LemonIllusion: Så långt som jag fått reda på är de hårdvara fel på routern, av alla de som jag pratat med på support osv. De har pekat mig mot att de är hårdvara fel, samt den lilla research jag gjort. Men kan inte så mycket om det här med modem, och har väldigt lite kunskap om de. Vet mest att de är en låda som kopplar upp ditt internet till ett bredare internet. Men definitivt något att prata med de som kan mer än vad jag kan.

Om du temporärt stoppar in SIM-kortet från din router till din mobiltelefon, blir ditt internet bättre? Om svaret är ja så är troligtvis något fel på din router, annars fungerar den förmodligen som den ska

Skrivet av anon297871:

@Cenorida: Kör ethernet, och routern är 1m ifrån min dator (i mitt fönster). Jag kollade lite på de med test simkort för ett tag sen, men hittade inget om de. Men är de något värt att ta upp igen?

Kan absolut vara värt att testa igen. Rekommenderar att köpa billiga kontantkort från Telia, Telenor och Tele2 för att se om de kan erbjuda bättre täckning Exempelvis kontantkort från Telia med 0,5GB kostar 49kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Om du temporärt stoppar in SIM-kortet från din router till din mobiltelefon, blir ditt internet bättre? Om svaret är ja så är troligtvis något fel på din router, annars fungerar den förmodligen som den ska

Kan absolut vara värt att testa igen. Rekommenderar att köpa billiga kontantkort från Telia, Telenor och Tele2 för att se om de kan erbjuda bättre täckning Exempelvis kontantkort från Telia med 0,5GB kostar 49kr.

Kan ej sätta in router sim kortet i mobilen, de får ej plats. Men vet ej om detta är liknande, men har testat innan och testade nyss med min mobildata. Mätningarna med mobildata vinner. De är rätt mycket bättre än med routern... Vissa mätningar va nästan till och med dubbla än routern. Är detta liknande som att testa router simkortet i mobilen, eller var jag bara helt ute och cyklar nu?

De är definitivt någonting jag ska kolla på, beställa och testa! Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297871:

Kan ej sätta in router sim kortet i mobilen, de får ej plats. Men vet ej om detta är liknande, men har testat innan och testade nyss med min mobildata. Mätningarna med mobildata vinner. De är rätt mycket bättre än med routern... Vissa mätningar va nästan till och med dubbla än routern. Är detta liknande som att testa router simkortet i mobilen, eller var jag bara helt ute och cyklar nu?

De är definitivt någonting jag ska kolla på, beställa och testa! Tack

Hur gammalt är SIM-kortet som sitter i routern? Går inte SIM-kortet att göra mindre på något sätt genom att ta bort de yttre delarna? Vilken mobiloperatör har du för din mobiltelefon? Att testa simkortet från routern i mobilen är i princip det samma som att mäta hastigheten direkt från ditt mobilabonnemang i mobilen såvida Tre är operatör i båda fallen. Om operatören skiljer sig åt är det troligare att det är operatören som är anledningen till skillnaden snarare än routern.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av anon297871:

Kan ej sätta in router sim kortet i mobilen, de får ej plats. Men vet ej om detta är liknande, men har testat innan och testade nyss med min mobildata. Mätningarna med mobildata vinner. De är rätt mycket bättre än med routern... Vissa mätningar va nästan till och med dubbla än routern. Är detta liknande som att testa router simkortet i mobilen, eller var jag bara helt ute och cyklar nu?

De är definitivt någonting jag ska kolla på, beställa och testa! Tack

Var som sagt i samma situation som du i 2 år, tills i sommras.
Hade 2 abonnemang, 2 modem (Huawei B525 & B528(?) ). 4G antenn på taket för att få stabilare signal.

Mobilerna har abonnemang från samma operatör. Det var ALLTID bästa farten på mobilerna(S9,Note 8, Note10+).

Böt 2 gånger båda modemen/routers via operatören för att jag trodde det var fel på dem. Hjälpte inte.

Ditt Internet kommer inte bli snabbare av att köpa en ny router! Speciellt inte om du köper en nighthawk eller liknande, eftersom dom inte har någon 4G funktion = kommer inte fungera

Ditt problem är som sagt 4G. Det suger ja vet. Som många andra också redan berättat så delar du internet med alla andra som surfar på 4G, därför varierar farterna KRAFTIGT. Läs igenom ditt kontrakt med operatören, dom brukar oftast garantera farter mellan säg 5-100mb, fast du betalar för 100mb eller mera.

:/

Edit: Som exempel, farterna på 4G modemen varierade mellan 5-72mb download beroende på användar mäng/tid av dygnet.
Mobilerna var alltid över 50mb, upp till 90.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

Har inte B818 bryggat läge? I så fall är det ett bättre val än B525. Extern antenn och egen WiFi/router behövs för bäst upplevelse.

Nu kanske inte Tre tillåter bryggat läge i B818 heller förvisso.

Huawei är inte sämre än alternativa 4G-routrar i samma prisklass.

Vill du ha bättre signal för LTE så är det antenn som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297871:

Kan ej sätta in router sim kortet i mobilen, de får ej plats. Men vet ej om detta är liknande, men har testat innan och testade nyss med min mobildata. Mätningarna med mobildata vinner. De är rätt mycket bättre än med routern... Vissa mätningar va nästan till och med dubbla än routern. Är detta liknande som att testa router simkortet i mobilen, eller var jag bara helt ute och cyklar nu?

De är definitivt någonting jag ska kolla på, beställa och testa! Tack

Hur gick det?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Personligen har jag en tp-link ax10 och är väldigt nöjd med den. Får min exakta hastighet som jag ska ha. Däremot vet jag inte om det kommer hjälpa dig. Det kan även vara din ISP som blåser dig på hastigheten.

Och jag är nöjd med den Cisco 819 som jag använder när jag behöver mobilt bredband!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CaptainRedbeard:

Var som sagt i samma situation som du i 2 år, tills i sommras.
Hade 2 abonnemang, 2 modem (Huawei B525 & B528(?) ). 4G antenn på taket för att få stabilare signal.

Mobilerna har abonnemang från samma operatör. Det var ALLTID bästa farten på mobilerna(S9,Note 8, Note10+).

Böt 2 gånger båda modemen/routers via operatören för att jag trodde det var fel på dem. Hjälpte inte.

Ditt Internet kommer inte bli snabbare av att köpa en ny router! Speciellt inte om du köper en nighthawk eller liknande, eftersom dom inte har någon 4G funktion = kommer inte fungera

Ditt problem är som sagt 4G. Det suger ja vet. Som många andra också redan berättat så delar du internet med alla andra som surfar på 4G, därför varierar farterna KRAFTIGT. Läs igenom ditt kontrakt med operatören, dom brukar oftast garantera farter mellan säg 5-100mb, fast du betalar för 100mb eller mera.

:/

Edit: Som exempel, farterna på 4G modemen varierade mellan 5-72mb download beroende på användar mäng/tid av dygnet.
Mobilerna var alltid över 50mb, upp till 90.

Vi bytte operatör (till Telenor) och han vi pratade med rekommenderade oss också att köpa en ny router. Från hans perspektiv så såg de ut som att de va något skumt med routern, samt så sa han att Huawei ger ej den bästa hastigheten. Efter att ha byttt både router och operatör, så ligger vi nu uppe i 60-70mb/s som högst och 10-20 som lägst. Average ligger vi på 30-40mb/s, vilket jag skulle säg är bättre än Tre's där vi låg uppe i 20mb/s som högst och snitt på 1-10mb/s.

BTW ny routern gav oss faktiskt än extra boost av internethastighet, som höjde Average från 15-20 till 30-40mb/s (gjorde mätningar med båda routers flera dagar i rad). Bara så du vet de

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Hur gick det?

Efter mycket sökande och tittande, så va Telenor bästa val (för oss). Vi gick från Tre till Telenor och skillnaden va massiv. De visar sig bara att Tre inte har bra uppkoppling i mitt område, men självklart försöker kundservice behålla sina kunder. Hastighets skillnaderna va massiva (för mig som bor i ett gammalt område och som aldrig haft super duper internet), och ännu större när vi köpte ny router (TP-Link AX10).

Med tre toppade vi på 20mb/s och låg average på 1-10mb/s. Telenor gick direkt upp till 15-20mb/s i average. Toppade i 50mb/s. Med den nya routern höjdes hastigheterna ännu högre upp till. 30-40mb/s högst, och toppade 60-70mb/s.

Vi köpte den nya routern av att vi blev rekommenderad de av både den killen vi pratade med på Telenor, och en gammal vän som hade ett liknande problem och sa att han köpte en router för runt 1000kr och bytte till Telenor och fick massiv ökning i sin internet hastighet. Köpte då TP-Link Ax10 på Elgiganten.

Så efter allt problem så löste de sig till sist, och tackar så mycket för hjälpen från alla

Permalänk
Medlem

Problemet med 4G är ju att när ni skaffade det för 3 år sen så fanns det X antal personer som hade det.
I dag är kanske användarantalet dubbelt upp. Med 4G så delar alla användare på masten, fler användare mindre fart.

byta operatör kan vara en bra ide ibland, om det går, då dom kanske har färre användare på sin mast och/eller har andra frekvenser.

Kan du inte få något annat internet än just 4g? Fiber, ADSL, kabel-internet? Det är ofta värt att betala för fibergrävning om man har villa då det höjjer värdet på bostaden bra mer än kostnaden för indragning.

Permalänk
Medlem

@anon297871: Fast vad kör du för 4G-router? Huaweis utrustning funkar fint som just modem, just WiFi är dessa aldrig särskilt bra på oavsett märke, men vad bytte du till?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av boibo:

Problemet med 4G är ju att när ni skaffade det för 3 år sen så fanns det X antal personer som hade det.
I dag är kanske användarantalet dubbelt upp. Med 4G så delar alla användare på masten, fler användare mindre fart.

byta operatör kan vara en bra ide ibland, om det går, då dom kanske har färre användare på sin mast och/eller har andra frekvenser.

Kan du inte få något annat internet än just 4g? Fiber, ADSL, kabel-internet? Det är ofta värt att betala för fibergrävning om man har villa då det höjjer värdet på bostaden bra mer än kostnaden för indragning.

Ja de är jag mycket väl medveten om. Men bor i ett hyreslägenhets område (gammalt sådant) så har ingen fiber etc... 4G, Mobilt bredband blir då ända kvarstående valet. Vi hoppas bara på en 5G mast inom sinom tid så.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

@Kian Sonesson: Fast vad kör du för 4G-router? Huaweis utrustning funkar fint som just modem, just WiFi är dessa aldrig särskilt bra på oavsett märke, men vad bytte du till?

Står i ovanstående meddelande, TP-Link AX10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297871:

Står i ovanstående meddelande, TP-Link AX10.

Den har ingen 4G/LTE-funktion, vad kör du för 4G-router/modem? Frågade specifikt om det senare i tidigare inlägg.

Permalänk
Medlem

Var blåögd när 4G lanserades och skaffade en 4G lösning som på pappret var bättre än mitt kabelmodem.
Dels så var det jättedålig täckning och när det dessutom var helg och folk smsade mer eller använde datatrafik så var det helt dött.. inget fungerade.

Fick fiber sen.. som att äta tårta varje dag istället för sand

Därför jag är skeptisk till alla lovord för 5g

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz