Spelbiblioteket och hårdvaran bakom Amazon Luna dyker upp på webben

Permalänk
Melding Plague

Spelbiblioteket och hårdvaran bakom Amazon Luna dyker upp på webben

Amazons färska speltjänst Luna drivs av "Turing"-grafik, medan Windows ska underlätta för utvecklare som vill hoppa på tåget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Antagligen därför Geforce NOW dissas, utvecklarna för samtal med Google Stadia och Amazon Luna..

Antagligen hugg sexa från stadia och luna, men gissar utvecklarna har is i magen därav inte commitar fullt ut.

Trodde de skulle bli mer efterdyningar i kölvattnet av Microsofts Zenimax förvärv, svårt o tro Google sitter stilla i båten tex.

Permalänk
Medlem

Lite skrämmande med "unlimited play"
Måste betyda att vissa kanaler kommer begränsa speltiden.

Permalänk
Medlem

nån som kan påminna mig varför Stadia och liknande är bra, kommer inte på nått när jag pratar med min brorsa.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Defender: Skulle gissa att det gör det möjligt för vem som helst att spela PC-spel med okej prestanda utan att investera något. De flesta har en dator av något slag, men ofta utan grafikkort om det är en laptop.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Amazon och Luna verkar ha en mycket bättre affärsplan än Google och deras Stadia iallfall, men tror Microsoft med Xcloud samt Gamepass är den bästa utav dessa 3,4 tjänster.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

nån som kan påminna mig varför Stadia och liknande är bra, kommer inte på nått när jag pratar med min brorsa.

För att du kan köra de senaste spelen med max inställningar på en 10 år gammal laptop?
Slipper ladda ner o installera spel
Inget grafikkort som väsnas som en jetmotor

Hur kan man aktivt diskutera detta men inte hitta fördelar?? Självklart finns det nackdelar också, särskilt i början. Men att inte se fördelarna? Ja du...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det var ingen imponerande lista. Nu vet jag inte mycket om många av dem spelen, men antingen har jag spelat dem eller så är de inte på min ganska långa "vill ha" lista.

Spelen som Epic ger bort helt gratis har varit betydligt mer intressanta.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

nån som kan påminna mig varför Stadia och liknande är bra, kommer inte på nått när jag pratar med min brorsa.

Du kan istället för att investera 15 000 i ett mitx-bygge på fem liter köpa en begagnad HP Elitedesk Mini på en liter för dryga tusenlappen. De 14 000 kronor du sparar kan du använda för att prenumerera på någon av dessa speltjänster kommande tio åren. Du kan även ta med alla spel på din ultrabook när du hälsar på familjen bara de har en nog bastant lina.

Om vi säger så här - om tio år, tror du dessa tjänster fungerar bättre eller sämre (gigabit i alla hus som standard etc)? Men om vi ska nå dit måste de första stegen tas redan nu. Det kommer bli kaotiskt, tjänster som skapas och försvinner, ny teknik för komprimering och överföring, diskussioner om vad man egentligen äger etc. Men efterhand kommer företag och konsumenter närma sig en lösning som fungerar för bägge parter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det verkar klockrent att prenumerera på en tjänst som Luna, att få tillgång till både spel och hårdvara för en månadskostnad (som jag hoppas blir vettig). Skulle man tröttna på spelandet är det ju bara att avsluta tjänsten. Passar mig perfekt, desto färre prylar man behöver ha ståendes här hemma desto bättre

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

För att du kan köra de senaste spelen med max inställningar på en 10 år gammal laptop?
Slipper ladda ner o installera spel
Inget grafikkort som väsnas som en jetmotor

Hur kan man aktivt diskutera detta men inte hitta fördelar?? Självklart finns det nackdelar också, särskilt i början. Men att inte se fördelarna? Ja du...

Skrivet av hakro807:

Du kan istället för att investera 15 000 i ett mitx-bygge på fem liter köpa en begagnad HP Elitedesk Mini på en liter för dryga tusenlappen. De 14 000 kronor du sparar kan du använda för att prenumerera på någon av dessa speltjänster kommande tio åren. Du kan även ta med alla spel på din ultrabook när du hälsar på familjen bara de har en nog bastant lina.

Om vi säger så här - om tio år, tror du dessa tjänster fungerar bättre eller sämre (gigabit i alla hus som standard etc)? Men om vi ska nå dit måste de första stegen tas redan nu. Det kommer bli kaotiskt, tjänster som skapas och försvinner, ny teknik för komprimering och överföring, diskussioner om vad man egentligen äger etc. Men efterhand kommer företag och konsumenter närma sig en lösning som fungerar för bägge parter.

Ni glömde nämna att man måste köpa spel för 600kr st också. För alla gillar ju inte dom få spelen som man får gratis.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Defender:

Ni glömde nämna att man måste köpa spel för 600kr st också. För alla gillar ju inte dom få spelen som man får gratis.

Du måste ingenting. Man kan även köpa till spel. Precis som man kan göra det på Playstation Store idag etc. idag. Ingen här säger att det bara är fördelar, men du frågade om det fanns några. Det gör det som sagt. Tänk på att vi på SweClockers är en ytterst liten minoritet. De flesta som spelar köper på sin höjd några enstaka spel om året. De har ingen lust att punga ut 15tkr för en speldator för det. För dem är det betydligt mer fördelaktigt att kunna komplettera sin jobbdator med en prenumeration på något av dessa så är dem igång sen.

Man måste klara av att hålla flera tankar i huvudet samtidigt. Allt är inte bara bra eller bara dåligt. Oftast finns det både fördelar och nackdelar med saker. Klarar man inte av att se det så blir alla diskussioner bara pajkastning direkt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Fast ett problem med Stadia osv är att de enda som känner till det (tack vare obefintlig marknadsföring) är de som redan sitter med en PC eller möjligtvis konsol.

Jag tycker Stadia fungerar över förväntan, men det går liksom inte att motivera när jag jag har en snabb speldator.

De borde köra någon reklamkampanj i butiker osv inför julen. Ge bort Stadia-kontroller tillsammans med den nya Android-TV-chromecasten t.ex!

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Jag tycker det verkar klockrent att prenumerera på en tjänst som Luna, att få tillgång till både spel och hårdvara för en månadskostnad (som jag hoppas blir vettig). Skulle man tröttna på spelandet är det ju bara att avsluta tjänsten. Passar mig perfekt, desto färre prylar man behöver ha ståendes här hemma desto bättre

Är helt med på din linje, det som kanske kan bli lite bökigt är om måste täcka upp sig på olika ställen, men å andra sidan måste man inte ha aktivt konto konstant.
Det jag menar är att det vore gött att ha ALLT på ett och samma ställe.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Du kan istället för att investera 15 000 i ett mitx-bygge på fem liter köpa en begagnad HP Elitedesk Mini på en liter för dryga tusenlappen. De 14 000 kronor du sparar kan du använda för att prenumerera på någon av dessa speltjänster kommande tio åren. Du kan även ta med alla spel på din ultrabook när du hälsar på familjen bara de har en nog bastant lina.

Om vi säger så här - om tio år, tror du dessa tjänster fungerar bättre eller sämre (gigabit i alla hus som standard etc)? Men om vi ska nå dit måste de första stegen tas redan nu. Det kommer bli kaotiskt, tjänster som skapas och försvinner, ny teknik för komprimering och överföring, diskussioner om vad man egentligen äger etc. Men efterhand kommer företag och konsumenter närma sig en lösning som fungerar för bägge parter.

Tänk dock på att de priserna som är idag bara är intropriser för att locka till sig kunder.
När system väl är uppe och har en massiv kundkrets kommer priset att mångdubblas alternativ tidsbegränsas.
Kan vara värt att veta vad man ger sig in på.

Det är heller ingen spåkula som säger mig detta utan bara att att se vad historian har givit oss tidigare.
Man kan också räkna lite på vad hårdvaran kostar och få ut ungefär vad det skulle kosta per timme att spela för att kunna uppskatta vad en sådan här tjänst egentligen måste kosta.
Rimligtvis borde den kosta mycket mer än streamingtjänster då de måste ha mycket emr hårdvara per prenumerant samt kostander för licenser av spel.