Program för backup?

Permalänk
Medlem

Program för backup?

Inte så jätte hemma på Windows då jag haft mac i flera år. Fins det nått liknande som timemachine(Mac) till Windows? Ett program som automatiskt tar en backup till valfri disk i nätverket eller USB ansluten disk. Hälst inte nått som bara klonar disken eller gör en kopia av den utan nått som även behåller filer man råkar kasta och vill återskapa vid senare tillfälle.
Förslag på program mottages tacksamt.

Permalänk
Medlem

Duplicati - gratis och massor med funktioner (cloud, kryptering osv)
https://www.duplicati.com/

Använder den för att backupa allt till en USBdisk, krypterat. Delta kopierar och versionskontroll.

Permalänk
Medlem

@Taipan:

I Windows 10 finns File History inbyggt som gör det du beskriver. Se under Settings -> Update & Security -> Backup, så slipper du installera ett tredje part.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Windows file history är inte en backup - visst filrevisioner hanteras men det är inte en backup i avseende vad som menas med backup.

Backup är till att man skall kunna återställa alla viktigare filer den dagen SSD/NVMe i laptopen är stendöd en morron och måste byta den till helt ny med ny windowsinstallation, skapa konto etc.

---

Förutom duplicati, kika på duplicacy - till stor del opensource för delarna som gör jobbet men vill man har GUI så får man prenumerera på årsbasis - inga stora summor men ändock - kan provas på en månads tid för att se om man gillar konceptet som sådan. Den kan liksom duplicati köras mot molntjänster om man så vill.

Sedan finns också restic och borg-backup båda deduplicerande och generationshanterande men de är cli-baserade för att köras i powershell för hand som kommando eller använda i script - båda finns numera för win10 också även om det tagit sin tid.

för filträds-synkning finns ett program man inte skall glömma är faktiskt 'rclone' - den är lite som 'rsync' (vida använt i alla linuxbaserade filsynknings-operationer både mellan datorer och mot media/nätverksmoduler och via ssh) men är tänkt att köras mot olika molntjänster - även egna sådana man har satt upp som 'minio' för S3-kompatibel molntjänst lokalt på burken eller sin NAS.

rclone har också egenskapen att den kan montera en molntjänst lagringsstruktur så att det ser ut som en nätverksvolym eller en 'm:' där man kan flytta in och ur filer ungefär som en vanlig disk - dock långsammare - dock när man gör det så öppnar man vägen för en eventuell ransomware då allt som man kan komma åt med file-explorer - är också sådant som en ransomware kommer åt...

både 'rclone' och 'minio' fins i win10-versioner att köras i powershell.

Permalänk
Medlem

Hittade ett som heter Genie timeline. Verkar fungera bra och sjyst gränssnitt. Kostar 35Euro om man ska ha fullvarianten men det kan det ju vara värt. Ska testa en tid o se hur jag gillar den.

Permalänk
Medlem

@dabman: Om man ska ha backup så vill man väl ha fler än en disk.
Har programmet RAID ?

Permalänk
Medlem

Hej

Testa Cobian backup

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqabryn:

@dabman: Om man ska ha backup så vill man väl ha fler än en disk.
Har programmet RAID ?

RAID is sig själv är egentligen ingen backup.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqabryn:

@dabman: Om man ska ha backup så vill man väl ha fler än en disk.
Har programmet RAID ?

?!

Permalänk
Medlem

Programmet verkar funka på ett bra sätt. Vill tex inte att en fil jag råkar kasta på datprn försvinner från bakupen, bara från den senaste versionen.
Har en lacie 2big med spegling som backup disk så där fins ju raidfunktionen. Tar även lite då och då en manuell kopia/spegling av denna på ytterligare än disk för trippel säkerhet

Permalänk
Medlem

Jag har en bat-fil som ser ut såhär:
xcopy C:\Users\Stig\Pictures S:\Network\Bilder /D /S /Y
xcopy C:\Users\Stig\Documents S:\Network\Dokument /D /S /Y
xcopy C:\Users\Stig\Desktop S:\Network\Skrivbord /D /S /Y
xcopy C:\Users\Stig\AppData\Local\Microsoft\Outlook S:\Network\Outlook /D /S /Y

Med den så kopierar jag till en USB disk. Tidigare hade jag en inbyggd disk. Men när det strulade var det jobbigt att flytta backup-disken till annan dator. Jag instämmer med att Cobian är ett trevligt program.