Krönika: Jag ser mörka moln på Google Stadias spelhimmel

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Jag ser mörka moln på Google Stadias spelhimmel

I ett september sprängfyllt av tekniknyheter har redaktör Eklöv inte ägnat Googles speltjänst Stadia en tanke på flera veckor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Visste inte ens om att Stadia existerade.

Permalänk
Medlem

Har det någonsin varit något annat än mörka moln där, om man inte lever i Googles fantasivärld där allt är solsken och regnbågar?

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag inte har haft en tanke på Stadia på flera månader.

Nu är jag väl medveten om att jag inte är målgruppen. Men jag spenderar ändå en ganska stor del av tiden på internet på diverse tech och spelbaserade sidor / youtubekanaler / twitch etc. Kan inte komma ihåg den senaste gången jag ens såg en artikel / video som nämnde Stadia.

Känns väl (tyvärr) som att tjänsten är döende. Speciellt nu när det finns så mycket konkurrens på marknaden med bl.a. Xcloud, Ps Now etc.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Moderator
Testpilot

Google har ju en tendens att överge projekt som inte blir framgångsrika direkt.

Som Lövet säger så finns det så mycket potential med ett företag som Google i baken men det verkar inte finnas en plan riktigt och egenutvecklade titlar exklusiva till platformen hade ju varit det som hade kunnit få in skeptiker som mig själv.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Dinoman: nej och det verkar som att Google inte riktigt gjort sin efterforskning för hur spel uppmärksammas för "vanliga" spelplattformar heller. När tjänsten drog igång frågade vi några spelutgivare om vi kunde få recensionskoder för aktuella spel som kunde användas för att testa tjänsten. De meddelade att de inte hade Stadia-koder, och att vi fick kontakta Google om det. Google i sin tur meddelade att de inte tillhandahåller recensionskoder för Stadia.

Vi köpte ett spel här och där, men det är inte rimligt att vi ska kasta ut pengar så fort ett aktuellt spel ska testas, och i och med att det är en strömmande tjänst är det inte heller speltitlar vi kan använda för våra tester av processorer och grafikkort. Om pressen inte belyser hur spelen fungerar på Stadia är det inte särskilt sannolikt att konsumenter väljer att punga ut 599 kr+ för ett nytt spel på Stadia, istället för en spelplattform med lokal hårdvara utan känslighet för nätverksförhållanden. Att de inte introducerat funktionen där folk kan titta på en spelstream på Youtube och bara hoppa in i spelsessionen på Stadia är ju också en missberäkning, det är väl ett exempel på särskiljande egenskap som skulle ge Google ett säljargument mot konkurrensen.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Synd. Jag hoppades mycket på detta. Men jag hade velat ha en tjänst där spelen är gratis till en månadskostnad.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Inaktiv

Trots Stadias försprång misslyckades Google så otroligt hårt med att få fart på tjänsten. Med xCloud, Amazons Luna och Geforce Now, finns det verkligen plats för en fjärde? En som varken tar sin egna tjänst på allvar eller respekterar kunder och spelföretagen?

Var det ren tur att Google lyckades med sökmotorn? Youtube köpte dom, Gmail är inget speciellt, mail som mail och Android köpte de också. Kan man anta att Google bara lever på att köpa upp andras arbete och inte kan ta fram några egna nya produkter och tjänster?

Saknar Google Reader. Fuck Google!

Permalänk
Medlem

Ska börja med att säga att jag ej har provat Stadiga.

Jag gillar idén att strömma spel men jag och säkert många andra hade hoppats på att det skulle vara nån typ av motsvarighet till ett Netflix liknande upplägg.

Att behöva köpa och bygga upp ett nytt bibliotek med spel, skulle hellre lägga en slant i månaden för ett fritt bibliotek, där föll mitt intresse och avvaktar istället och ser hur det utvecklas.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av thompson:

Måste säga att jag inte har haft en tanke på Stadia på flera månader.

Nu är jag väl medveten om att jag inte är målgruppen. Men jag spenderar ändå en ganska stor del av tiden på internet på diverse tech och spelbaserade sidor / youtubekanaler / twitch etc. Kan inte komma ihåg den senaste gången jag ens såg en artikel / video som nämnde Stadia.

Känns väl (tyvärr) som att tjänsten är döende. Speciellt nu när det finns så mycket konkurrens på marknaden med bl.a. Xcloud, Ps Now etc.

Det var lite så jag fick idén till den här krönikan. Jag är en Stadia-användare men med alla nyheter och produktlanseringar den här månaden hade jag inte tänkt på Stadia en enda gång, med undantag för när jag hämtade månadens Pro-spel. Rent redaktionellt har det varit så många stora nyheter under september att vi inte kan motivera att skriva om att Google lägger till gamla spel eller indietitlar på Stadia.

När PS5/XSX/XSS släppts och storspel som Cyberpunk 2077 (och JRPG:s i mitt fall) tror jag inte att jag ska ägna Stadia många fler tankar. Det är synd, för tekniken fungerar faktiskt riktigt bra och med en vettig strategi hade Stadia kunnat bli ett legitimt alternativ för den som inte vill köpa hårdvara för att spela nya spel.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Stadia fungerar utmärkt för mig och spelstreaming är helt klart det sättet som jag kommer att konsumera spel på.

Frågan är bara vilken tjänst som kommer att bli mest framgångsrik.

Permalänk
Avstängd

Har heller inte provat stadia men läste en del om det innan det kom och sen har det varit helt dött så hos mig har det också fallit i glömska helt och hållet. Har inte haft några planer på att skaffa för tillfället.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag köpte faktiskt mitt första Stadiaspel igår. PGA Tour 2K21. Det kommer mesta dels spelas på surfplatta, så då kändes det rätt. Något PRO behövs inte.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av loevet:

@Dinoman: nej och det verkar som att Google inte riktigt gjort sin efterforskning för hur spel uppmärksammas för "vanliga" spelplattformar heller. När tjänsten drog igång frågade vi några spelutgivare om vi kunde få recensionskoder för aktuella spel som kunde användas för att testa tjänsten. De meddelade att de inte hade Stadia-koder, och att vi fick kontakta Google om det. Google i sin tur meddelade att de inte tillhandahåller recensionskoder för Stadia.

Vi köpte ett spel här och där, men det är inte rimligt att vi ska kasta ut pengar så fort ett aktuellt spel ska testas, och i och med att det är en strömmande tjänst är det inte heller speltitlar vi kan använda för våra tester av processorer och grafikkort. Om pressen inte belyser hur spelen fungerar på Stadia är det inte särskilt sannolikt att konsumenter väljer att punga ut 599 kr+ för ett nytt spel på Stadia, istället för en spelplattform med lokal hårdvara utan känslighet för nätverksförhållanden. Att de inte introducerat funktionen där folk kan titta på en spelstream på Youtube och bara hoppa in i spelsessionen på Stadia är ju också en missberäkning, det är väl ett exempel på särskiljande egenskap som skulle ge Google ett säljargument mot konkurrensen.

Så fruktansvärt märkligt. Det kan ju inte finnas ett vettigt PR-team för tjänsten. Det är väl 101 att skicka recensionskoder och få outlets att ge plattformen synbarhet.

Sen att man ska betala fullpris för ett spel som strömmas och inte kan köras på lokal hårdvara är ju också mycket märkligt.

Så många fel helt enkelt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Dinoman:

Så fruktansvärt märkligt. Det kan ju inte finnas ett vettigt PR-team för tjänsten. Det är väl 101 att skicka recensionskoder och få outlets att ge plattformen synbarhet.

Sen att man ska betala fullpris för ett spel som strömmas och inte kan köras på lokal hårdvara är ju också mycket märkligt.

Så många fel helt enkelt.

Det ska sägas att det är så i Sverige, vet inte om det sköts annorlunda utomsocknes, men här verkar det som att Google hanterar det med sin vanliga PR-struktur och inte en egen ansats för Stadia.

I början var det ju många spel som funnits ute på PC/konsoler några månader som var dyrare på Stadia. Som sagt, strategin är högst tveksam, trist att de ska slarva bort en bra teknisk lösning på det.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Visste inte ens om att Stadia existerade.

Det är lugnt. Du har inte missat något med snark stadia. Förlåt Google stadia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Jag köpte faktiskt mitt första Stadiaspel igår. PGA Tour 2K21. Det kommer mesta dels spelas på surfplatta, så då kändes det rätt. Något PRO behövs inte.

hmm hur fungerar det? Golfspel brukar ju kräva timing precis som riktig golf

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv

Snackade med en kille från huvudkontoret och han sa att Google är som 10 000 glada tekniker i lös formation.

Dom bygger den ena fantastiska grejen efter den andra men det där med distribution och support är liksom inte deras pryl. Så lär det förbli så länge grundarna har makten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Stadia fungerar utmärkt för mig och spelstreaming är helt klart det sättet som jag kommer att konsumera spel på.

Frågan är bara vilken tjänst som kommer att bli mest framgångsrik.

Mest framgångsrik blir nog Microsofts eftersom så mycket spel ingår i månads avgiften och det ingår i gamepass ultimate som många redan kör.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan väl säga så att Stadia är ett resultat av att Google här inte satsat tillräckligt på marknadsundersökning, produktpaketering och marknadsföring av produkten.

Google har inte tagit reda på vilken typ av USP som behövs för att trumfa exempelvis steam eller konsolerna, de har inte kommit med tillräckligt attraktiva erbjudanden för kunder och utvecklare för att få över folk till plattformen, och många kunder missförstod produkten vid lansering och blev besvikna när gratis hårdvara för rendering erbjöds men man behövde köpa spelen själv.

Ibland bespottas höga marknadsföringsbudgetar.
Men det kan faktiskt vara ganska vettigt att plöja ner pengar där ändå istället för att lägga allt krut på ingenjörsdelen av jobbet ;).
Annars kan det bli såhär...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Starlink fullt igång om 5-10 år internet finns på 90% på jorden yta, då kanske det kan funka!
Just nu så är den DÖD samma dag den hade premier!

Visa signatur

:P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av The Cleaner Swe:

Starlink fullt igång om 5-10 år internet finns på 90% på jorden yta, då kanske det kan funka!
Just nu så är den DÖD samma dag den hade premier!

Hmm. Jag är lite kluven. Borde öka på latensen en del om trafiken ska upp i rymden och snurra... Eller?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Cleaner Swe:

Starlink fullt igång om 5-10 år internet finns på 90% på jorden yta, då kanske det kan funka!
Just nu så är den DÖD samma dag den hade premier!

Det handlar nog inte om att för få har tillräckligt bra uppkoppling, då skulle antagligen inte dessa företag satsa på tekniken. Dagens konsoler har väl sålt typ 200 miljoner exemplar ihop, och då har nog många köpt fler än en pga det kom pro/x mitt i generationen. Misstänker att fler än 200 miljoner har tillgång till bra internet. Det gäller bara att marknadsföra rätt eller erbjuda rätt priser.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Jag är lite kluven. Borde öka på latensen en del om trafiken ska upp i rymden och snurra... Eller?

Såg att SpaceX bekräftat att de nått strax under 40 ms i latens med Starlink, vilket så klart är märkbart men det står sig samtidigt relativt väl mot Wifi 5, och då över 5 GHz. Wifi 5 över 2,4 GHz är ingen rolig historia. Man skulle inte kunna lira reaktionssnabbhet spel över Starlink, men sub-40 ms är ändå tillräckligt för att långsammare spel ska kunna vara njutbara.

Tjänster som Stadia, Xcloud, Luna med flera kommer också vinna en hel del på radiotekniken i 5G. Det är ju ett gäng år bort innan det verkligen etablerat sig, men det kommer vara grymt för strömmande media. Då ska ju Stadia överleva så länge också 😬

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Är nog svårt med en egen plattform som spel måste porteras till.

Hade det funnits ett skrivbords/desktop GNU/Linux med support för hemanvändare hade arbete kunnat delats mellan tjänster som Stadia och med hemdatorer som folk sitter och spelar på direkt. Både på drivrutiner, APIer, verktyg och som OS att leverera på då. Nu är marknaden för spel på Linux minimal, så där hade det kunnat göras mycket om det faktiskt fanns en desktop-variant med vettig support som hade kunnat säljas som en färdig lösning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loevet:

@Dinoman: nej och det verkar som att Google inte riktigt gjort sin efterforskning för hur spel uppmärksammas för "vanliga" spelplattformar heller.

Är inte det ganska komiskt att komma från just Google? Kunde de Googla på saken?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av AplAy:

Är inte det ganska komiskt att komma från just Google? Kunde de Googla på saken?

Jag testade att googla på ”how to lunch a video game service”, svaren handlar förvisso om hur man startar ett spelföretag, men första punkten i första svaret är:

”Start a video game company by following these 9 steps:
STEP 1: Plan your Business. ..”

Well... 😛

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Snackade med en kille från huvudkontoret och han sa att Google är som 10 000 glada tekniker i lös formation.

Dom bygger den ena fantastiska grejen efter den andra men det där med distribution och support är liksom inte deras pryl. Så lär det förbli så länge grundarna har makten.

Exakt så har jag fått Google beskrivet för mig av folk som jobbar där också. Någon får en idé till nåt projekt, samlar ihop ett gäng personer, får miljoner dollars av ledningen utan några motkrav, sedan tröttnar folk och droppar av och så skiter de bara i projektet.

De projekt som går lite längre, typ Stadia, de krossas av Googles helt obefintliga PR avdelning som på sin höjd gör något halvtaskigt försök på hemmamarknaden USA.

Egentligen struntar Alphabet i allting utom reklamsidan.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

hmm hur fungerar det? Golfspel brukar ju kräva timing precis som riktig golf

Det gick faktiskt riktigt bra. Nätverket jag testade på gav bara ~10mbit/s ner, så jag fick ställa ner upplösningen till 720p, men eftersom jag köra på en surfplatta på 10,5" störde det inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Är inte det ganska komiskt att komma från just Google? Kunde de Googla på saken?