Permalänk
Medlem

Söker vägg-TV med USB-C och appstöd

Hej!

Skulle behöva lite hjälp att filtrera till några TV-modeller. Har kollat https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t... och det jag kommit fram till för att begränsa är något i medelklassen.
* Max 46 tum
* Möjlighet att hänga upp på väggen vilket jag troligtvis kommer göra
* Den ska ha lite moderna uttag i sig. Alla dagens apparater lär ha det dock(tänker på HDMI). Men hur ser det ut med USB-C på dagens apparater, finns det eller behöver man det någon gång?
* Det ska vara möjligt att köra de kända apparn som kör folk använder nuförtiden (Netflix, Viaplay, Spotify, Dplay etc). Även om jag inte är säker att jag kommer använda alla dessa så är det bra att det finns möjlighet. Såg att Dplay appen bara finns på Samsung Smart-TV (Tizen) 2017 eller senare

På grund av punkten ovan så känns det som att jag begränsat ner mig till Samsung Smart-TV då den innehåller allt jag vill att den ska kunna erbjuda, men då är frågan vilka modeller skulle ni rekommendera som passar in i mitt behov? Men om det inte finns någon bra Samsung modell och alla här rekommenderar någon LG så kan jag köra på det också då Dplay appen inte är ett måste men bara en fördel. Har ingen prisbudget utan mer punkterna ovan som jag vill ska stämma överens med modellen.

Tack på förhand!

Förtydligade rubriken från "Köpråd ny TV"/Thomas Y
Permalänk
Bildexpert 📺

@mhj: Ändrar din rubrik också eftersom det startars ett par "köpråd ny TV"-trådar varje vecka.

USB-C är inget som det finns ett omedelbart behov av hos en TV. De flesta källor med USB-C som dator, tablets, mobiler etc. kan vid behov få ut en HDMI-signal via sin USB-C-anslutningen eller hantera situationen på annat sätt med casting etc.

Alla TV kan hängas på väggen. Enda undantagen är specialmodeller som kommer med eget golvstativ eller liknande.

Apparnas vara eller icke vara beror på operativsystemet. Går alltid att lösa via HDMI om så är fallet. Och med tiden i takt med att TV:n blir gammal lär man i vilket fall behöva komplettera med extern källa.

Annars, om det är Samsungs OS du lockas av och vägghängning är viktigt, så är Samsungs The Frame ganska lämplig. Då får du anslutningarna i separat box, one connect, vilket underlättar om du vill användaUSB-C-källor och liknande och inte vill fippla på baksidan av TV:n

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@mhj: Ändrar din rubrik också eftersom det startars ett par "köpråd ny TV"-trådar varje vecka.

USB-C är inget som det finns ett omedelbart behov av hos en TV. De flesta källor med USB-C som dator, tablets, mobiler etc. kan vid behov få ut en HDMI-signal via sin USB-C-anslutningen eller hantera situationen på annat sätt med casting etc.

Alla TV kan hängas på väggen. Enda undantagen är specialmodeller som kommer med eget golvstativ eller liknande.

Apparnas vara eller icke vara beror på operativsystemet. Går alltid att lösa via HDMI om så är fallet. Och med tiden i takt med att TV:n blir gammal lär man i vilket fall behöva komplettera med extern källa.

Annars, om det är Samsungs OS du lockas av och vägghängning är viktigt, så är Samsungs The Frame ganska lämplig. Då får du anslutningarna i separat box, one connect, vilket underlättar om du vill användaUSB-C-källor och liknande och inte vill fippla på baksidan av TV:n

Förstår, då behövs inte specifikt Samsung TV. Har ingen speciell jag föredrar egentligen utan vill införskaffa en bra TV för bra pris bara. Har du andra förslag också på modeller du hellre hade köpt?

Permalänk
Bildexpert 📺

@mhj: Guiden är till för precis detta – titta på toppklassen. Är det för dyrt, gå på mellanklassen och acceptera en bra lägstanivå. Undvik budgetklassen ifall du har någon form av krav. Men ta gärna en budgetklassare om du är just kravlös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@mhj: Guiden är till för precis detta – titta på toppklassen. Är det för dyrt, gå på mellanklassen och acceptera en bra lägstanivå. Undvik budgetklassen ifall du har någon form av krav. Men ta gärna en budgetklassare om du är just kravlös.

"The frame" ser riktigt bra ut. Lite tråkigt att jag behöver köpa en TV rätt snart när det är ett tag kvar till Black Friday..

Vet du hur mycket sladdar som behövs på baksidan av "The frame" om man hänger upp den på väggen?

Permalänk
Bildexpert 📺

@mhj: Det kan vara både och med separat ström till panelen eller att allt ligger i one connect-boxen. Man märker det på tyngden på boxen där tung box = strömförsörjning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@mhj: Det kan vara både och med separat ström till panelen eller att allt ligger i one connect-boxen. Man märker det på tyngden på boxen där tung box = strömförsörjning.

Okej bra, fick höra av en vän att "The frame" lyser hela tiden och går inte att stänga av och detta är inte optimalt, så söker ett annat alternativ. Det kan vara LG också och kom på att det vore bra om TVn kan fungera med Sonos högtalare som man kan ha i hörnen vid taket. Vet du något alternativ som skulle passa in på det?

Permalänk
Medlem

Jag hade kollat monitorer också, visst TV-appar kan ju vara smidigt men en Apple-TV eller nVidia Shield slår ju dessa med hästlängder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag hade kollat monitorer också, visst TV-appar kan ju vara smidigt men en Apple-TV eller nVidia Shield slår ju dessa med hästlängder.

Vad är en nVidia Shield?

Permalänk
Medlem

Som en AppleTV men Android, jag tycker betydligt sämre men har man android och är van vid det är det nog likvärdigt.
https://www.nvidia.com/sv-se/shield/

Garanterat fler appa/kanaler än vad som finns i någon Smart-TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Fick höra av en vän att "The frame" lyser hela tiden och går inte att stänga av och detta är inte optimalt, så söker ett annat alternativ.

The Frame går absolut att stänga av som vilken tv som helst.

Du trycker på kontrollens on/off knapp för att växla mellan tv och art mode.
Håller in on/off knappen för att stänga av.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskey89:

The Frame går absolut att stänga av som vilken tv som helst.

Du trycker på kontrollens on/off knapp för att växla mellan tv och art mode.
Håller in on/off knappen för att stänga av.

En kompis nämnde att det fortfarande lyser från TVn fast man stängt av, han har haft en sådan. Är det han som misslyckats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

En kompis nämnde att det fortfarande lyser från TVn fast man stängt av, han har haft en sådan. Är det han som misslyckats?

Panelen ska absolut inte lysa när den är avstängd.
Antingen gjorde han fel eller så var den defekt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Bildexpert 📺

The Frame är byggd för att kunna gå in ett strömsnålt "art mode"-läge för att bli just som en tavla. Man kan prenumerera på konstgallerier etc. Men den går fortfarande och att stänga av och ställa i standby-läge. Handhavandet tryter nog, men jag är inte förvånad då Samsung blivit rejält omständliga senaste åren kring just tydligheten runt handhavandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskey89:

Panelen ska absolut inte lysa när den är avstängd.
Antingen gjorde han fel eller så var den defekt.

Skrivet av Laxpudding:

The Frame är byggd för att kunna gå in ett strömsnålt "art mode"-läge för att bli just som en tavla. Man kan prenumerera på konstgallerier etc. Men den går fortfarande och att stänga av och ställa i standby-läge. Handhavandet tryter nog, men jag är inte förvånad då Samsung blivit rejält omständliga senaste åren kring just tydligheten runt handhavandet.

Okej förstår! Men om vi ska flytta fokus till en annan TV ändå, vilka andra alternativ rekommenderar ni som är max 50 tum, har appstöd och passar till Sonos One högtalare?

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag vet inte om Sonos One kräver något särskilt av TV:n? Vanlig ARC? Det har nästan alla TV idag. Appstöd har alla TV idag. Det är mer en fråga om att matcha vilka appar man kan köra. Där är det nog inte helt lätt att täcka in allt, varav att man kan köra externa lösningar som Apple TV eller Nvidia Shield eller casta via Chromecast.

Återigen – kolla guiden på modeller i toppklassnivå där du vet att de är så bra TV som det kan bli. Är det för dyrt, sikta på mellanklassnivå så håller i alla fall en jämnhög lägstanivå. Budgetklassen fungerar för många som "...bara vill ha en TV..." men är då alltid det sämre alternativet. Då är det ofta sak samma vad man väljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag vet inte om Sonos One kräver något särskilt av TV:n? Vanlig ARC? Det har nästan alla TV idag. Appstöd har alla TV idag. Det är mer en fråga om att matcha vilka appar man kan köra. Där är det nog inte helt lätt att täcka in allt, varav att man kan köra externa lösningar som Apple TV eller Nvidia Shield eller casta via Chromecast.

Återigen – kolla guiden på modeller i toppklassnivå där du vet att de är så bra TV som det kan bli. Är det för dyrt, sikta på mellanklassnivå så håller i alla fall en jämnhög lägstanivå. Budgetklassen fungerar för många som "...bara vill ha en TV..." men är då alltid det sämre alternativet. Då är det ofta sak samma vad man väljer.

Japp såg att Sonos inte går att koppla till TV. Sant, jag kommer köra Chromecast så behöver inte kolla på specifikt appstöd.

Har kollat igenom din guide igen och det svåra är att jag inte kan kolla så mycket i toppklassen pga att det är för stora. Kollar vi på bara under 50 tum så har jag hittat dessa tre alternativ:
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/149440/samsung-4...
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/149480/samsung-4...
https://www.tvexperten.com/tv/48-49-tum/lg-49sm9000pla?utm_so...

Om du/ni hade valt mellan dessa tre att köpa till ert hem, vilken hade ni valt?

Permalänk
Medlem

Jag hade valt LG CX49 om du kan sträcka dig till den prisklassen. Har haft 2 LG oled:ar och de har helt överlägset varit de bästa tv-modellerna som jag sett.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mhj:

Om du/ni hade valt mellan dessa tre att köpa till ert hem, vilken hade ni valt?

Finns det en inbyggd app för den tjänst du vill använda är det alltid bättre bild den vägen, till exempel Netflix.

Samsung TU8 och Q67 är sannolikt väldigt snarlika även om Q-modellen är klassad högre av Samsung. Skulle priserna vara snarlika, prioritera Q-modellen. Samsungs paneler i den här klassen är garanterat VA-paneler, det vill säga hög kontrast men sämre bild i vinkel med lägre kontrast och blekare färger så fort du rör dig åt sidan.

LG SM90 är tekniskt mer kompetent med sådant som 120 Hz-signal och VRR – dock mest viktigt vid spel. Det är LG:s nanocell-paneler så med andra IPS-paneler för som ger lägre kontrast i grunden men behåller färgkvalitet och kontrast i vinkel mycket bättre.

Så ett val mellan IPS eller VA i första hand. Hur du (och medtittare) sitter i förhållande till TV:n kan därför vara det mest avgörande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miljon3:

Jag hade valt LG CX49 om du kan sträcka dig till den prisklassen. Har haft 2 LG oled:ar och de har helt överlägset varit de bästa tv-modellerna som jag sett.

Den är lite för dyr för mig tyvärr.

Skrivet av Laxpudding:

Finns det en inbyggd app för den tjänst du vill använda är det alltid bättre bild den vägen, till exempel Netflix.

Samsung TU8 och Q67 är sannolikt väldigt snarlika även om Q-modellen är klassad högre av Samsung. Skulle priserna vara snarlika, prioritera Q-modellen. Samsungs paneler i den här klassen är garanterat VA-paneler, det vill säga hög kontrast men sämre bild i vinkel med lägre kontrast och blekare färger så fort du rör dig åt sidan.

LG SM90 är tekniskt mer kompetent med sådant som 120 Hz-signal och VRR – dock mest viktigt vid spel. Det är LG:s nanocell-paneler så med andra IPS-paneler för som ger lägre kontrast i grunden men behåller färgkvalitet och kontrast i vinkel mycket bättre.

Så ett val mellan IPS eller VA i första hand. Hur du (och medtittare) sitter i förhållande till TV:n kan därför vara det mest avgörande.

Intressant aspekt du tog upp där. Jag kommer inte köra spel på den utan bara kolla vanlig TV och sen mycket sport via Chromecast. Det kan vara smart att välja någon modell där jag har bra bild när man rör sig åt sidan, då jag planerar att ha TVn i planlösningen nedan

Så därför vore det bra om man ser bra även om man står i köket eller sitter vid köksbordet där och inte bara när man kollar rakt fram. Kan säga att jag kommer ha den på väggen men kommer inte ha någon arm bakom den som gör att man kan dra ut den och vrida den åt olika håll. Men det känns som att alla dagens TV-apparater kan hantera det och man ser bra från alla olika håll? Tror inte jag skulle notera skillnader i TV-apparater som har bättre kontrast när man rör sig åt sidan.

Men med detta sagt kanske Samsung Q67 passar mig bäst?

Edit: Detta https://www.reddit.com/r/gadgets/comments/j2j7rt/samsung_tv_o... och https://www.theregister.com/2020/09/30/samsung_smart_tv_ads/ verkar inte så optimalt dock.. Tråkigt när jag bestämt för att Samsung Q67 passar bra. Kanske måste börja kolla på någon LG igen..

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mhj:

Så därför vore det bra om man ser bra även om man står i köket eller sitter vid köksbordet där och inte bara när man kollar rakt fram. Kan säga att jag kommer ha den på väggen men kommer inte ha någon arm bakom den som gör att man kan dra ut den och vrida den åt olika håll. Men det känns som att alla dagens TV-apparater kan hantera det och man ser bra från alla olika håll? Tror inte jag skulle notera skillnader i TV-apparater som har bättre kontrast när man rör sig åt sidan.

Ifall du hänger en typisk VA-TV:n där det står TV och sitter precis runt "of" i Soffa så kommer en VA-panel av den sort som Samsung kör vara det optimala. I fall du flyttar dig precis till vänster om "S" och höger om "a" i Soffa kommer alla som vet var de ska titta på märka en skillnad i att bilden är förändrad. De flesta är nog på en omedvetet lycklig nivå där och märker inget. Med en IPS är det ingen större skillnad på starka färger.

Ifall du står/sitter runt "köksbord" kommer alla märka att bilden har ändrats ganska tydligt. Betydligt blekare matchtröjor, allting är ljusare i bilden. Kanske mindre viktigt för sport, men för film kan det bli blaskigt. Med en IPS är det förmodligen en viss skillnad, särskilt för film. Men starka färger behålls.

Står du borta vid köksbänken och tittar kommer ansikten på en VA-panel vara gråa och kanske rosa. Bilden går ofta i lite monokromisk karaktär och är väldigt platt. Det finns inget kontrastförhållande kvar i bilden och det som var svart rakt framför TV:n är nu en grå och ofta brun hinna eftersom reflexfiltret också skickar ljus och reflektioner rån fönstret i den riktningen. Bilden är en blek skugga av vad den kunde vara.

IPS på samma plats kommer också ha blekts ut men är mest bara allmänt tråkigare. Plus att reflexfilter skickar ljuset från fönstret i den riktningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du hänger en typisk VA-TV:n där det står TV och sitter precis runt "of" i Soffa så kommer en VA-panel av den sort som Samsung kör vara det optimala. I fall du flyttar dig precis till vänster om "S" och höger om "a" i Soffa kommer alla som vet var de ska titta på märka en skillnad i att bilden är förändrad. De flesta är nog på en omedvetet lycklig nivå där och märker inget. Med en IPS är det ingen större skillnad på starka färger.

Ifall du står/sitter runt "köksbord" kommer alla märka att bilden har ändrats ganska tydligt. Betydligt blekare matchtröjor, allting är ljusare i bilden. Kanske mindre viktigt för sport, men för film kan det bli blaskigt. Med en IPS är det förmodligen en viss skillnad, särskilt för film. Men starka färger behålls.

Står du borta vid köksbänken och tittar kommer ansikten på en VA-panel vara gråa och kanske rosa. Bilden går ofta i lite monokromisk karaktär och är väldigt platt. Det finns inget kontrastförhållande kvar i bilden och det som var svart rakt framför TV:n är nu en grå och ofta brun hinna eftersom reflexfiltret också skickar ljus och reflektioner rån fönstret i den riktningen. Bilden är en blek skugga av vad den kunde vara.

IPS på samma plats kommer också ha blekts ut men är mest bara allmänt tråkigare. Plus att reflexfilter skickar ljuset från fönstret i den riktningen.

Intressant, men då beror det på vad man föredrar. Hade velat välja den som man ser bäst från både soffan och köksbordet men varken VA eller IPS verkar bra på det? Utan det är bra vid olika lägen om jag förstår det rätt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mhj:

Intressant, men då beror det på vad man föredrar. Hade velat välja den som man ser bäst från både soffan och köksbordet men varken VA eller IPS verkar bra på det? Utan det är bra vid olika lägen om jag förstår det rätt.

Du kan välja en VA-panel av bättre kvalitet med filter för högre betrakningsvinkel, Samsung Q90T och Q95T till exempel. Även Sony XH95 ska ha detta. En OLED håller också betraktningsvinklarna bra, mest en skiftning mot turkos vitbalans i vinklar. Även de mer komplexa LG IPS-modellerna likt SM9 och Nano9-modellerna brukar hålla vinklarna bättre än den genomsnittliga VA- eller IPS-modellen.