HDMI problem - svart skärm lite då och då?

Permalänk
Medlem

HDMI problem - svart skärm lite då och då?

Hej, låt mig förklara...

Hårdvara:
Benq senseye v2420H - led monitor
ASUS STRIX R9 285 DirectCU II OC 2GD5 - Grafikkort

Först så var skärmen helt svart när jag startade datorn för någon vecka sedan. Jag trodde det var typ grafikkortet som började bli dåligt eftersom det blev normalt efter 1-2 omstarter. Detta var förmodligen HDMI-problem, skärmen var svart för HDMI var urkopplad.

Sen vill jag minnas att jag ibland hade datorn igång och var i ett annat rum när jag hörde "bubbump, bubbump", samma ljud som man hör när man sätter i ett usb stick eller liknande. Ofta när jag kom tillbaka till datorn så var det svart skärm. Jag trodde datorn hade typ kraschat eller liknande. Troligen var det HDMI som kopplades från och till några gånger och när jag kom tillbaka så var HDMI av, därav svart skärm.

För någon dag sedan så drog jag ut och in HDMI-sladden och bild återkom, men bilden försvann ofta efter någon sekund. Efter flera försök kunde jag få en stabil bild som kunde vara igång flera timmar och ibland helt stabil tills jag startade om datorn.

Jag köpte en helt ny HDMI-sladd, men problemet återstod. Sladden är bara 1m lång.

Jag trodde det var problem med grafikkortets kontakt. Tänkte byta kortet till ett gammalt jag hade, men hittade inte det så jag bytte från HDMI till DVI-kontakt med adapter på grafikkortet och vips så fungerade det bättre. Men inte bra nog, den startar med svart skärm fortfarande. När jag drar ut och in sladden på grafikkortet så återkommer bilden oftast efter något försök.

Idag så fick jag ingen stabil bild efter flera försök, så jag drog ut HDMI-kabeln från monitorn istället och efter två försök så fick jag stabil bild.

Slutsats:
Inget fel på kabeln.
Inget speciellt fel på varken grafikkortets kontakter.
Inget speciellt fel på varken monitorns kontakt.
Troligen något internt fel på grafikkortet eller i monitorn för att upprätta en stabil signal för HDMI-bild.

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Känner igen problemet och med komponenternas ålder låter det som ostabil strömtillförsel, dvs problemet ligger hos nätaggregatet(PSU). Dock det är möjligt att det är grafikkortet eller moderkortet.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

@Aizu:
Jag bytte skärm och problemet försvann.

Permalänk
Medlem

Tänkte just tipsa om att dra ut strömmen till din skärm i en stund och sen koppla in igen.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

@Quim: Det gjorde jag men då tog det flera timmar innan jag kunde få igång skärmen igen. Typ nån säkring som löser ut?

Permalänk
Medlem

Om allt är som det ska, så ska ju skärmen funka direkt när den får el...

Men kanske kan vara något sådant eller en kalllödning lr så.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW