Permalänk

Power supply surges detected

Hoppas att jag startade tråden i rätt del av forumet.

Jaha, då var det dags att be om råd igen. När jag startade datorn för en stund sedan så hörde jag att den brummade igång i någon sekund, för att sen tystna lite. Detta händer två gånger i snabb följd innan den hoppade igång. Jag kom då till denna skärm:

Jag tryckte på F1, men visste inte riktigt om det var meningen att jag skulle ändra någon inställning eller så, så jag tryckte på exit. Efter det hände samma sak igen. Den brummade igång och la av, och jag kom till skärmen på bilden igen. Återigen så tryckte jag på exit och då startade datorn som den skulle. Allt verkar fungera normalt just nu.

Jag har sökt på det lite, och såg lite olika teorier.
*Någon sa att just ASUS moderkort är känsliga, men det här är första gången det händer mig.
*En annan sa att det kunde vara fel på elnätet.
*Någon pratade om åska, men vi har inte haft någon vad jag hört. Dessutom så drar jag alltid ut strömkabeln när jag inte har datorn på.
*Ett annat alternativ var att det är PSU:n som håller på att lägga av, vilket var min första tanke när jag såg felmeddelandet. Fick nämligen lite flashbacks till när min förra dator helt plötsligt vägrade starta en dag, och min gissning var att PSU:n hade lagt av för datorn var helt död. Vet dock inte med säkerhet att det var så, jag är ingen expert.

Men, hur som helst.. Nu är frågan hur jag ska gå vidare. Ska jag hoppas på att det bara var något tillfälligt och köra på som vanligt? Är det troligt att PSU:n håller på att lägga av? Datorn är köpt 2014 (bytt grafikkort en gång sedan dess), och har fungerat bra hittills. Vad tror ni? Det är lite komiskt om det är så att något håller på att lägga av, för jag har börjat fundera på att köpa en ny dator framöver. Känner att den här börjar halka efter lite. Vill nämligen bl.a. kunna köra FFVII Remake på max när det äntligen kommer till PC.

Permalänk
Medlem

@MetalMinx:

Som jag ser det så finns det två rimliga möjligheter:
a) Moderkortet börjar bli gammalt, dåligt och överkänsligt.
b) Din PSU börjar bli gammal och dålig

En sak du kan titta efter både på moderkortet och i din PSU ( i den mån du kommer åt) är om det är några kondensatorer som börjar bli dåliga. Toppen på dem skall vara platt, buktar toppen utåt är det ett klart tecken på att den har blivit dålig med tiden och är en trolig anledning till dina problem.

Permalänk
Medlem

Troligen din PSU och du bör ta felmeddelandet på stort allvar.

Hela namnet på PSU och vilket grafikkort bör man veta när man köper nytt eller felsöker. Vissa PSU är ökända för att orsaka fel, förstöra andra delar mm. Speciellt med bra grafikkort oavsett hur långt över kraven PSU siffror ligger.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur moderkortet mäter upp att det finns ett problem. Men jag misstänker att glapp och/eller kontaktproblem kan trippa "watchdoggen" på ditt moderkort.
Jag hade dragit ur alla kontaktdon till PSU:n och sedan satt tillbaka. Dels kanske du hittar något som är glapp. Dels får du fräschare kontaktytor, för spänningen i en dator är så låg att inga kontaktytor bränns rena.

Permalänk
Medlem

Jag hade detta problem. Byte av PSU hjälpte.

Permalänk

@Erik_T Tack för tipset! Det är väl såna som jag har ringat in på bilden nedan? Ursäkta den pinsamma mängden damm! Jag blåste rent lite efter att jag tog bilden. Jag kikade på alla på moderkortet, och dom såg ut att vara plana. Det var lite svårt att se in i PSU:n, men såvitt jag kunde se så såg dom också bra ut. Nu när jag startade den igen (efter att ha kopplat ut allt för att kika på kondensatorerna) så startade den normalt.

@panpo98 Enligt min specifikation från Inet så är min PSU en FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold, och mitt grafikkort är ett ASUS Geforce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC 3 OC.

@Dunde Jag kopplade ut allt när jag skulle kolla på kondensatorerna, och den här gången startade den normalt på första försöket. Förhoppningsvis var det bara det som behövdes då.

@Sper Ajdå. Jag hoppas att den håller ett tag till. Så länge den håller tills jag ska byta ut majoriteten av komponenterna så är jag nöjd, hehe.

Permalänk
Medlem

Koppla ur alla USB enheter och se om det blir samma problem vid start. Sen är jag nyfiken på varför du har 4 tangentbord och 2 möss kopplade till en dator?

EDIT: Såg att du redan prövat detta och då startade den normalt. Då kan det vara så att en USB enhet skickar smutsig ström in i mobbot. Har du en eldriven HUB månne? Vanligt fel på sådana....

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

@Joakim Ågren: Haha, jag reagerade också på att det står så, för det stämmer inte! Jag har ett tangentbord, en mus, en Xbox-kontroll, och en minifläkt som går via USB. Jag vet inte ens vad en eldriven HUB är, så jag tror inte det, haha.