2 gamla SATA 300 HHDs

Permalänk
Medlem

2 gamla SATA 300 HHDs

Hej

Jag kom på att jag har två gamla SATA diskar i mitt system och undrar om dom drar ner prestandan på mitt system?
Redigerar mycket i Lightroom och Ps och det märks mest i Lightroom.

Kanske ska skrota dessa två och sätta i en nyare SATA 6 gb istället...?!

Torbjörn

Visa signatur

ToddeSwe
Model : ASUS Sabertooth 990FX/GEN3 R2.0 Chassis : Corsair 300R : BIOS: Always latest Total Memory : 16GB DIMM DDR3 1333 Processor : AMD FX6300 Socket AM3+

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddeSwe:

Hej

Jag kom på att jag har två gamla SATA diskar i mitt system och undrar om dom drar ner prestandan på mitt system?
Redigerar mycket i Lightroom och Ps och det märks mest i Lightroom.

Kanske ska skrota dessa två och sätta i en nyare SATA 6 gb istället...?!

Torbjörn

Vad gäller hårddiskar så lär inte just SATA-gränssnittet spela så stor roll, det är själva hårddisken som är problemet inte SATA. Ännu mer så om det är en gammal hårddisk (vilket äldre SATA-version förmodligen indikerar).

Dock skulle jag väl misstänka att det som verkligen skulle göra skillnad är att byta HDD mot SSD, men det blir väl en fråga om hur mycket utrymme som behövs och vad det i så fall skulle kosta.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Rekordmedlem

De påverkar inget annat så de drar inte ner nått men de är nog inte heller de snabbaste hhder som finns så om de är värda att byta ut eller inte beror på hur de används, som lagring är de perfekta men som arbetsutrymme är en ny hdd eller en ssd bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du bara sitter och redigerar foton så borde det inte spela någon roll alls för prestandan.

Men tänk på att diskarna är gamla så risken att dom går sönder är högre än en ny disk så ha en backup på det som är viktigt.

Permalänk
Medlem

Som ovan nämnt. Antänds de inte primärt så spelar det ingen roll. men är det gamla så kan backup vara att tänka på.

Antar att det inte är de ända diskarna du har i systemet.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Tack för all input, jag fick liksom för mig att uppstart och importering i Lightroom av mina bilder skulle bli bättre med en som skyfflar 6 gb / sek istället för dessa två gamla med SATA 300 där det mesta av mitt material ligger. Dom är skitgamla och borde nog sjunga på sista versen så kanske bara för den sakens skull är ett byte motiverat. Och jag får 2 enheter med SATA 6 GB / Sek istället för 3 olika enheter där två är gamla och slöa.

Visa signatur

ToddeSwe
Model : ASUS Sabertooth 990FX/GEN3 R2.0 Chassis : Corsair 300R : BIOS: Always latest Total Memory : 16GB DIMM DDR3 1333 Processor : AMD FX6300 Socket AM3+

Permalänk
Medlem

@ToddeSwe: Det är inte 6 GB/s (B = byte), det är 6 Gb/s (b = bit). Så SATA 3 Gb/s klarar ungefär 300 MB/s medan 6 Gb/s klarar ungefär 600 MB/s (8 bit per byte, men SATA har lite overhead).

Detta är dock bara den högsta möjliga bandbredden, de bästa av dagens hårddiskar ligger på runt 200 MB/s så 3 Gb/s är ingen stor flaskhals. Det finns ändå en poäng med 6 Gb/s eftersom hårddiskarna har en liten buffer som klarar högre hastighet, men det är en ganska begränsad fördel.

Om du vill få upp hastigheten i Lightroom så är det som sagt en SSD du bör satsa på, de flesta SATA SSDer maxar SATA 6 Gb/s och har även mycket lägre åtkomsttider jämfört med hårddiskar. Om du har ett modernt moderkort så finns även M.2 PCIe SSDer med mycket högre hastigheter för liknande priser som SATA SSDerna, men om det är till moderkortet i din signatur så är det tyvärr bara SATA som gäller.

Permalänk
Medlem

De snabbaste storsnurrdiskarna (>= 8 TB) ligger runt 250 MB/s i OD så de fyller nätt och jämt en SATA2 (300MB/s, 3Gb/s) i kapacitet - så när det gäller snurrdiskar så har det inte ännu riktigt slagit i taket på en SATA2 (3 Gb/s)-buss medans med flesta SSD bör sitta på SATA3 (6Gb/s)-buss om man har blandande SATA2 (3Gb/s) och SATA3 (6Gb/s)-kanaler på moderkortet

Om diskarna är av SATA2 (3Gb/s) som högst så är de enormt gamla - typ 2010 och tidigare (WD-green, WD caviar ??) och där kommer det att märkas mycket om du köper en dagens 10TB Segate barracuda pro eller en Toshiba P300 på 8 TB och större - det kommer att gå minst dubbla farten på 'allt' - både i söktider och överföringshastigheter i jämförelse med en gammal WD-green från anno 2010.

- Varför jag säger 8 - 10 TB och större beror på att alla disktillverkare kom med helt ny diskchassier-generation med dessa och nästan momentant fick ned AFR från ganska normala 4.5% för konsument-diskar 4 TB och lägre (för WD och Segate - medans HGST låg under 2%) till under 2%, ja tom. under 1.5%, då dessa diskar designades mot data-center, inte mot konsument - vilket gjort att även konsument-sidan har dragit nytta av det med diskar som håller bättre iom. samma chassier och teknik som datacenterdiskarna.

(WD rekommenderar jag för närvarande inte pga. all mess mellan PMR och SMR-diskar blandat under samma modellnamn (du som köpare vet inte vad du får på modellinjerna WD-Blue (desktop-disk) och WD-RED (NAS-disk) - möjligen då att köpa en WD-gold för att få garanterat PMR (det är idag en HGST-disk modell Ultrastar med ny klibba på utsidan) )

Seagate delade i alla fall upp mellan Segate Barracuda och Segate Barracuda PRO när SMR-diskar infördes i denna modellserie-namn (dvs barracuda kan ha båda sorterna beroende på när bytet skedde mot SMR medans barracuda PRO är garanterat PMR/CMR-disk.), kör man på NAS-diskar som Ironwolf och Ironwolf Pro så är det garanterat PMR/CMR-diskar.

Toshiba P300 så har man SMR på 4 och 6 TB medans 8TB och större är alltid PMR/CMR-diskar.

---

Sista disk-köpen för min del har varit Toshiba som lösdisk medans extern lagring på USB har varit Segate-diskar då jag prioriterat volym till lägsta pris och dubbel backup med 2 diskar hellre än dyrare modell i ental och enkel backup och historiskt sett konstaterat att de hållit betydligt bättre än min tidigare användning med WD-Book och WD-element när det gäller extern USB-lagring då jag nu kan räkna till minst 6 WD-enheter med olika issuer över senaste 10 åren (4 st 3.5" (WD-green-diskar i sig men problemen har varit främst på USB/SATA-kontrollern i kabinettet) och 2 stycken WD-element och Passport (pro) 2.5" - där det är värmeproblem, inte bra när man måste ha is-påse på disken för att kunna läsa ut data...

Fick dock en incident med extern Seagate-disk helt nyligen och där var USB/SATA-delen som dog i kabinettet medans disken i sig klarade sig utmärkt - detta av typ 10-12 st köpt då och då sedan när första 8TB-disken kom ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

De snabbaste storsnurrdiskarna (>= 8 TB) ligger runt 250 MB/s i OD så de fyller nätt och jämt en SATA2 (300MB/s, 3Gb/s) i kapacitet - så när det gäller snurrdiskar så har det inte ännu riktigt slagit i taket på en SATA2 (3 Gb/s)-buss medans med flesta SSD bör sitta på SATA3 (6Gb/s)-buss om man har blandande SATA2 (3Gb/s) och SATA3 (6Gb/s)-kanaler på moderkortet

Om diskarna är av SATA2 (3Gb/s) som högst så är de enormt gamla - typ 2010 och tidigare (WD-green, WD caviar ??) och där kommer det att märkas mycket om du köper en dagens 10TB Segate barracuda pro eller en Toshiba P300 på 8 TB och större - det kommer att gå minst dubbla farten på 'allt' - både i söktider och överföringshastigheter i jämförelse med en gammal WD-green från anno 2010.

- Varför jag säger 8 - 10 TB och större beror på att alla disktillverkare kom med helt ny diskchassier-generation med dessa och nästan momentant fick ned AFR från ganska normala 4.5% för konsument-diskar 4 TB och lägre (för WD och Segate - medans HGST låg under 2%) till under 2%, ja tom. under 1.5%, då dessa diskar designades mot data-center, inte mot konsument - vilket gjort att även konsument-sidan har dragit nytta av det med diskar som håller bättre iom. samma chassier och teknik som datacenterdiskarna.

(WD rekommenderar jag för närvarande inte pga. all mess mellan PMR och SMR-diskar blandat under samma modellnamn (du som köpare vet inte vad du får på modellinjerna WD-Blue (desktop-disk) och WD-RED (NAS-disk) - möjligen då att köpa en WD-gold för att få garanterat PMR (det är idag en HGST-disk modell Ultrastar med ny klibba på utsidan) )

Seagate delade i alla fall upp mellan Segate Barracuda och Segate Barracuda PRO när SMR-diskar infördes i denna modellserie-namn (dvs barracuda kan ha båda sorterna beroende på när bytet skedde mot SMR medans barracuda PRO är garanterat PMR/CMR-disk.), kör man på NAS-diskar som Ironwolf och Ironwolf Pro så är det garanterat PMR/CMR-diskar.

Toshiba P300 så har man SMR på 4 och 6 TB medans 8TB och större är alltid PMR/CMR-diskar.

---

Sista disk-köpen för min del har varit Toshiba som lösdisk medans extern lagring på USB har varit Segate-diskar då jag prioriterat volym till lägsta pris och dubbel backup med 2 diskar hellre än dyrare modell i ental och enkel backup och historiskt sett konstaterat att de hållit betydligt bättre än min tidigare användning med WD-Book och WD-element när det gäller extern USB-lagring då jag nu kan räkna till minst 6 WD-enheter med olika issuer över senaste 10 åren (4 st 3.5" (WD-green-diskar i sig men problemen har varit främst på USB/SATA-kontrollern i kabinettet) och 2 stycken WD-element och Passport (pro) 2.5" - där det är värmeproblem, inte bra när man måste ha is-påse på disken för att kunna läsa ut data...

Fick dock en incident med extern Seagate-disk helt nyligen och där var USB/SATA-delen som dog i kabinettet medans disken i sig klarade sig utmärkt - detta av typ 10-12 st köpt då och då sedan när första 8TB-disken kom ut.

Tack för denna lektionen

Hade tittat ut en Seagate Baracuda 2 TB på Netonnet, men nu när du pratar om SMR som jag måste Googla för att få reda på vad det är. Men förstår att det är något bra och något man bör ha. Så jag hittade en:
https://cdon.se/hemelektronik/toshiba-p300-4tb-hard-disk-3-5-...
Som det får bli om mitt moderkort klarar av SMR ...

Visa signatur

ToddeSwe
Model : ASUS Sabertooth 990FX/GEN3 R2.0 Chassis : Corsair 300R : BIOS: Always latest Total Memory : 16GB DIMM DDR3 1333 Processor : AMD FX6300 Socket AM3+

Permalänk
Medlem

@ToddeSwe: SMR är dynga.

Kort sagt.
Det enda som är bra med SMR är att man kan få in mer data på en disk, vilket gör att de blir billigare. Enda saken man kan rekommendera en sådan disk till är att långtidslagra data på den.
Skall du använda den till att kunna skriva och läsa data på disken, t.ex. använda den att arbeta mot i Lightroom som du skriver, så skulle jag hellre tittat på en CMR/PMR disk istället.

Moderkortet klarar av en SMR disk oavsett, då skillnaden är hur data skrivs på disken.
På en SMR disk så skrivs datan omlott vilket gör att den måste skriva om datan på spåret bredvid också ifall det finns något på den, vilket kommer att göra att den måste skriva om datan på spåret bredvid också ifall det finns något på den, vilket kommer att göra att den måste skriva om datan på spåret bredvid också ifall det finns något på den, vilket kommer att göra att den måste skriva om datan på spåret bredvid också ifall det finns något på den.... tills man kommer till sista spåret på disken eller till ett spår utan data.
Det vill säga att disken kan stå och tugga på mycket längre än vad som behövs om man ändrar data mitt på disken.
Medans man på en PMR/CMR disk inte har detta problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddeSwe:

Tack för denna lektionen

Hade tittat ut en Seagate Baracuda 2 TB på Netonnet, men nu när du pratar om SMR som jag måste Googla för att få reda på vad det är. Men förstår att det är något bra och något man bör ha.

du misstokade - SMR-diskar vill du _inte_ ha.

och ja, det är märkvärdigt svårt att hitta just Seagate barracuda PRO av någon orsak men köper du en 10TB expansion på netonnet med art.nummer 1007567 och chuckar den så visade den för min del att den innehöll en Seagate barracuda pro-disk, precis som deras 16TB expansionsdisk innehöll Exos 16X (det är en nas/serverdisk i en klass bättre än tom. Seagate ironwolf)

men som vanligt - köper man externa diskar för att chucka diskarna i dem så vet man inte säkert vad som kan finnas i dem samt garantin försvinner helt om man öppnar dem - det är alltså på egen risk.

---

SMR är det du skall undvika om du tänker att läsa och skriva disken med ny data ofta.

För att vara säker på att inte råka på en SMR-disk av misstag så är det i princip att du måste köpa diskar som är 8TB och större - för Toshiba P300 diskar så skall du undvika att köpa just 4 och 6TB diskar för att de är just SMR-diskar - utan köp 8TB och större, för dom är inte SMR utan PMR/CMR och det är PMR/CMR du vill ha.

för Seagate så är det barracuda PRO, (inte barracuda utan 'pro' då den är SMR-disk, den vill du inte ha),

för WD-serien är det förmodligen bara WD-gold du kan köpa om du inte vill riskera en SMR-disk av misstag då både WD-blue och WD-red är skändade med SMR-diskar uppblandat med PMR/CMR-diskar i sitt sortiment och du vet inte vad du får när du köper...

Permalänk
Medlem

Återigen TACK

Ska nog köpa den jag tittade ut först eller en 3TB i samma prisklass...

Visa signatur

ToddeSwe
Model : ASUS Sabertooth 990FX/GEN3 R2.0 Chassis : Corsair 300R : BIOS: Always latest Total Memory : 16GB DIMM DDR3 1333 Processor : AMD FX6300 Socket AM3+

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

för WD-serien är det förmodligen bara WD-gold du kan köpa om du inte vill riskera en SMR-disk av misstag då både WD-blue och WD-red är skändade med SMR-diskar uppblandat med PMR/CMR-diskar i sitt sortiment och du vet inte vad du får när du köper...

Vad gäller Red så har de en tabell med vilka modellnummer som är vad https://www.westerndigital.com/products/internal-drives/wd-re...

Så det är ju inte så att det inte går att veta, men man måste kolla upp vad det är man köper.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Så det menas att en som inte är så insatt skall förstår skillnaden mellan att

WD-RED WD60EFAX är en SMR-disk

och

WD-RED WD80EAFX är en CMR-disk

men för att få en 6TB som är en CMR-disk så måste denne veta att den då heter WD60EFRX

sedan skall dessa också finnas fysiskt att köpa och där verkar det vara högst varierande och om man söker på WD60EFRX i tex. prisjakt och hopp till utpekade webbutiken istället då uppvisar WD60EFAX... och ingen WD60EFRX finns så långt ögat når i den butiken...

(samma kan appliceras på 3TB-diskar)

Är man inte väldigt noga och läser bokstav för bokstav i alla skeende så kan plötsligt ha klickat hem fel disk fast man tror det är rätt..

---

För att klara sig ur den röran kvarstår rekommendationen att inte köpa diskar mindre än 8TB från WD och Toshiba och för Seagate minimum barracuda PRO om diskarna inte är större än 8TB (barracuda utan 'pro' finns med SMR i 8TB-storlek)

med andra ord stordiskarna är man ganska säker på att få CMR men den stora röran finns på små och medium-storleks-diskar, precis i det området som TS frågade om i och med förslag på 3TB-diskar.