Permalänk
Medlem

Fast på "Välj tangentbordslayout"

Hej,

  • Vad är problemet?

  • När inträffar problemet?

Jag har kört lite GTA Online till och från de senaste veckorna. Det har vart ovanligt instabilt nu, jämfört med vad jag minns att det var förr (ett par år sedan). Fick nu ofta krascher som slutade med ett litet meddelande om "ERR_GFX_D3D_INIT" eller så låste sig allt och datorn bara startade om. Mycket egendomligt men jag ignorerade det bara och startade upp på nytt.

Nu denna kväll hände det igen, datorn startade om men den här gången kommer jag bara till en skärm där det står "Välj tangentbordslayout". Förstår ingenting?!

Har inte ändrat på något eller valt något nytt.

Ser ut så här, fast på svenska:
https://www.thewindowsclub.com/wp-content/uploads/2017/01/cho...

Jag har naturligtvis startat om datorn 15 gånger utan att det blir någon skillnad.

  • Har du någon aning om vad som orsakar problemet?

Nej, inte annat än att det måste var någon bugg i GTA som inte fanns förr, eftersom det uppenbarligen kan krascha så ofta och så illa. Men hur det skulle kunna påverka windows sätt att starta förstår jag inte.

Några förslag på åtgärder för att få Windows att starta som vanligt? Vad kan jag ens göra?

Det är alltså Windows 10, 64 bit. Grafikkortet är GTX 1060 med drivrutiner som är några år gamla, men har alltid fungerat problemfritt tidigare och därav har jag inte uppgraderat/daterat. GTA kördes från steam och alla steam-spel ligger på en separat SSD.

Windows-installationen är inte jättegammal, had en SSD som pajade totalt för något år sedan och fick då göra nyinstallation.
Jag kan ju direkt säga att jag tänker inte göra någon ominstallation för att ett spel kraschat... detta måste lösas på något vettigt vis.

Jag har ingen aning om Windows har smyginstallerat några nya uppdateringar den senaste tiden, inget jag har sett.
Men jag antar att det är möjligt att det har kommit in någon uppdatering som skapat inkompatibilitet, som först märktes efter omstart(?)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du testat att välja svensk layout (eller engelsk om du nu föredrar det) och se vad som händer efter det?

Om det är problem att navigera så bör windows-tangenten + mellanslag växla mellan de tangentbordslayouter som finns på datorn.

Du kan ju även testa att boota via en USB-sticka och köra en "sfc /scannow" för att laga eventuella trasiga Windows-filer.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Ja, jag kan välja en layout och kommer då in i nån slags återställningsmeny, som jag inte alls bett om att få fram. Kommer inte vidare till normal start därifrån heller.

Menar du att lägga Windows 10 på en usb-sticka? Vet inte riktigt hur det ser ut då men antar då att jag går in i någon form av återställningskonsol, kommandotolk eller vad det kan heta. Visste inte att sfc fortfarande fanns kvar.

Sen är jag så gammaldags så jag brukar använda dvd-skivor för installationer...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Ja, jag kan välja en layout och kommer då in i nån slags återställningsmeny, som jag inte alls bett om att få fram. Kommer inte vidare till normal start därifrån heller.

Menar du att lägga Windows 10 på en usb-sticka? Vet inte riktigt hur det ser ut då men antar då att jag går in i någon form av återställningskonsol, kommandotolk eller vad det kan heta. Visste inte att sfc fortfarande fanns kvar.

Sen är jag så gammaldags så jag brukar använda dvd-skivor för installationer...

Okay. Låter definitivt som att något är korrupt, tyvärr. Yes, via USB-sticka eller med optiskt medium om du föredrar det.

Guide hur du gör finner du här: https://www.wintips.org/how-to-run-sfc-offline-system-file-ch...

Jag lider med dig, jag vet hur *@*"¤%*%@#¤*"%¤ det kan vara att ha att göra med datorer och Windows-fel. Jag önskar dig lycka till och hoppas att det inte är något allvarligt fel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Det gav ingenting..

Lyckades få igång systemåterställning genom samma kommandotolk, men det gav inget heller.

Verkar ju som att detta felsökningsläge har högre prioritet i startordningen än windows 10. Om man på något sätt kunde flytta upp Windows 10 borde det ju starta istället.

Tillägg: Lyckades ta bort det översta alternativet, som låg över "windows 10", men det gjorde ingen skillnad alls.

Visa signatur