Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stan Carley:

Lite åt det hållet men den jag såg hade mycket mer kropp, den här från Wikipedia är mer lik det jag såg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/f8/Uno_motorcycle.jpg

Den säg nästan ännu värre ut och mycket dyrare. Vad händer om stabilisatorn i en sån går sönder? 😂😂

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Jag är en ganska ny onewheelare, köpte den i början av sommaren men det är först nu under semestern jag börjar få kläm på det. Asfalt går bra, och grus efter lite övning, men jag fattar inte hur folk åker på gräs?! Det går ju inte att undvika ojämnheter och så blir det tvärstopp. Måste man ha högre fart eller är det bara en dålig gräsmatta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gubbjekeln:

Jag är en ganska ny onewheelare, köpte den i början av sommaren men det är först nu under semestern jag börjar få kläm på det. Asfalt går bra, och grus efter lite övning, men jag fattar inte hur folk åker på gräs?! Det går ju inte att undvika ojämnheter och så blir det tvärstopp. Måste man ha högre fart eller är det bara en dålig gräsmatta?

Dels kräver det lite fart, dels lite tryck i däcket så den orkar. Men mest handlar det om att stå jämt på brädan och inte lägga för mycket vikt fram. 52/48 är perfekt när man accelererar, annars måste den jobba så hårt att hålla dig uppe.
Öva på en balansbräda hemma eller bara åk mer 😁

Lycka till!

/Sweex

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk

Ser kul och halvt livsfarligt ut! Går de seriöst i 60 km/h?? Som ambulansare kräver jag att ni använder hjälm. Frakturer kan snickras ihop men era huvuden är fulla av skit som inte kan återställas

Permalänk
Skrivet av Sweex:

Dels kräver det lite fart, dels lite tryck i däcket så den orkar. Men mest handlar det om att stå jämt på brädan och inte lägga för mycket vikt fram. 52/48 är perfekt när man accelererar, annars måste den jobba så hårt att hålla dig uppe.
Öva på en balansbräda hemma eller bara åk mer 😁

Ah, ok. Tack. När du säger ”lite tryck”, är det betoning på ”lite”, eller på ”tryck”?

Skrivet av KeepRaffing:

Ser kul och halvt livsfarligt ut! Går de seriöst i 60 km/h?? Som ambulansare kräver jag att ni använder hjälm.

En onewheel går kanske i 30 som mest, men du kanske menar andra typer av enhjulingar som har nämnts i tråden. Men absolut, hjälm varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gubbjekeln:

Ah, ok. Tack. När du säger ”lite tryck”, är det betoning på ”lite”, eller på ”tryck”?

En onewheel går kanske i 30 som mest, men du kanske menar andra typer av enhjulingar som har nämnts i tråden. Men absolut, hjälm varje gång!

Haha, ja det kan tolkas på båda sätten. Tryck i 1,4-1,5 bar så blir det lättare att snurra och den håller sig lite upp ur gräset!

Hjälm alltid och oftast handledsskydd.. Handlen är också svårlagad 😁

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeepRaffing:

Ser kul och halvt livsfarligt ut! Går de seriöst i 60 km/h?? Som ambulansare kräver jag att ni använder hjälm. Frakturer kan snickras ihop men era huvuden är fulla av skit som inte kan återställas

Veteran sherman kan man skrämma upp till en 90. Begod rs hs. Är populär. Den gör väl 70 som max. EUC crash på tuben om man vill se vad som händer i dessa hastigheter. Jag kör med fullt mc skydd med min enhjuling. Knä, armbågar. Mc hjälm, handled ovanpå förstärkta kläder med kevlar. Plus handskar.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

EUC är najs, jag började med Inmotion V5F och planerar inköp av Inmotion V12 till våren
Just nu leker jag med en DIY onewheel (floatwheel), skulle vilja hitta Pint däck med plattare profil än det 10tum mopeddäck som sitter på denna nu.
Måtten på nuvarande är 10x6.00-5.5, och det finns adapters för Pint däck man kan skriva ut i TPU filament, tänkte testa på det men jag hittar ingen återförsäljare av pint däck i sverige/eu när jag googlar :I

Help?

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Skrivet av lap87:

återförsäljare av pint däck

Kul, är det en riktig floatwheel du fick tag på? De såldes ju inte så länge innan de försvann, så det var synd.

Här finns några olika hoosier i lager ser det ut som. https://freemove.fr/en/categorie/accessoires-onewheel-pint/

Jag har köpt batterier och fotplatta därifrån och det funkade bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gubbjekeln:

Kul, är det en riktig floatwheel du fick tag på? De såldes ju inte så länge innan de försvann, så det var synd.

Här finns några olika hoosier i lager ser det ut som. https://freemove.fr/en/categorie/accessoires-onewheel-pint/

Jag har köpt batterier och fotplatta därifrån och det funkade bra.

Ja, det är 2021 versionen med uppdaterade rails, fick tag på den begagnad från en kille i uppsala.
Nu har jag bytt ut batteriet mot ett större 12S2P 21700 Molicell P42A pack, bms bypassed, så den orkar flåsa omkring mina 126kg, med orginal float batteriet så blev det nosedives höger o vänster för den orkade inte.

Floatwheel sägs ska komma tillbaka år 2023 med ny egendesignad motor (som ska utklassa konkurrenterna*), ny kontroller och förhoppningsvis bättre batteri x)

Tackar hjärtligt, det är inte kul att försöka lära sig åka onewheel när man måste försöka balansera på ett väldigt ostabilt däck. Har kontaktat massvis med säljare, tillverkare och distributörer, vet att det finns ett blå-markerat Wanda däck i rätt storlek som ska ha platt profil (nästan som en Vega, med spår)

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Ser kul ut! ...men redan 32 år gammal så är jag för gubbig för att lyckas lägga så stor tonvikt på kul i trion Kul-Pris-Praktisk för att verkligen känna något sug.

Och även om jag inte är en säkerhetsivrare** så vettefan om någon av alla dessa elektrifierade personliga transportmedlen som sett dagens ljus de senaste 10 åren har en suck mot en hederlig cykel. Jag är liksom väldigt betuttad i tanken på att kunna stanna på ett enkelt kontrollerat sätt, gärna snabbt*. En cykel faktiskt erbjuder faktiskt också en krockzon ungefär lika stor som ett halvt cykelhjul.

Givetvis måste jag medge att jag inte vet exakt hur det fungerar i praktiken. Teoretiskt, om man snabbt som attan sätter sig på huk och lutar sig bakåt relativt färdriktningen så borde inte skillnaden mot en cykel vara så stor om det bara finns nog med bromsverkan att tillgå.

*ja, vissa cyklar, t.ex. min, har en ganska lång bromssträcka pga taskiga däck och ingen frambroms.
** fan... efter att ha skrivit detta så inser jag att jag låter jag som en säkerhetsivrare ._.

Tjohej!

Detta är en helt förståelig tanke och något jag delade innan jag själv började prova Onewheel och dens kusiner EUC hjul. Med tanke på att man behövde lite tid på sig att lära sig cyckla också så ser jag dem inte som mycket svårare en så i början, och efter det tycker jag att man har mer kontroll och att de är tok mycker mer praktiska en cyklar (såklart beroende på användingsområden), i många normalbruk lägen. Synd du känner dig för gubbig redan som 32, vilket jag är i skrivande stund Det låter mer som en aktivitets och mentalitet relaterad sak än siffran i sig, och att skaffa en kulpryl som detta som en även kan pendla med till jobbet kanske skulle hjälpa på den fronten. Nu är ju din kommentar ett par år så vem vet, du kanske är ute och åker redan!

Iaf har jag sett många riktiga "gamligar" upp till pensionsålder åka och ha tokkul utan problem så ville bara nämna det så inte du åtminstone inte undviker att prova en någon gång om du får chansen.

Ha det gött!

Permalänk

Vad tror ni om regeringens proposition om nya trafikförsäkringsregler: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2023...

Det verkar som att det kommer krävas försäkring om det går igenom.

Citat:

Alla eldrivna fordon utan tramp- eller vevanordning ska anses som motordrivna fordon vid tillämpningen av trafikskadelagen om de är konstruerade för en hastighet som överstiger 20 kilometer i timmen.

Innan räknades alla självbalanserade elfordon som cyklar, men nu krävs dessutom topphastighet max 20 km/h vad jag kan se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gubbjekeln:

Vad tror ni om regeringens proposition om nya trafikförsäkringsregler: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2023...

Det verkar som att det kommer krävas försäkring om det går igenom.

Innan räknades alla självbalanserade elfordon som cyklar, men nu krävs dessutom topphastighet max 20 km/h vad jag kan se.

Tyskland har la något liknande? Hur har det gått där?

Tyvärr är det skit om Sverige ska ha egna regler. Borde vara samma i hela EU så att tillverkarna kan anpassa sig och sälja lagliga produkter.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Skrivet av Sweex:

Tyskland har la något liknande? Hur har det gått där?

Tyvärr är det skit om Sverige ska ha egna regler. Borde vara samma i hela EU så att tillverkarna kan anpassa sig och sälja lagliga produkter.

I Tyskland får man inte åka onewheel hur som helst, eller jag har åtminstone sett att de anordnar demonstrationer för att tillåta små personliga elfordon. Och i Nederländerna är de förbjudna. Jag tycker man borde applådera allt som inte är en bil.

De här nya reglerna är en anpassning till EU-direktiv. Tyvärr tar man ju inte hänsyn till nischprodukter som onewheel när man ska hyperreglera på det här sättet. En självbalanserande enhjuling blir farligare ju klenare motorn är, och det finns inget tekniskt sätt att begränsa hastigheten utan att riskera omkullkörning. Så det hade ju varit bättre om man haft faktisk hastighetsbegränsning istället för att begränsa topphastigheten.