Permalänk
Medlem

Uppgradera M.2 WiFi kort

Hej
Jag ska uppgradera WiFi kortet på min Lenovo L13 som är Intel 9560 (WiFi 5) till Intel AX200 (WiFi 6) båda är 2230 form faktor men 9560 kortet är E-Key medans AX200 kortet är A/E key om det kan vara det som får det att inte fungera.
Jag stoppade in kortet och det står okänd enhet, jag laddar ner och installerar drivrutinen från Intel och ingenting händer står fortfarande okänd enhet.
Jag formaterar och installerar om windows och kommer bara till välj trådlös nätverk sidan i installation och där finns ingenting, jag stoppar tillbaks det gamla kortet och då kommer alla trådlösa nätverk upp. Så tydligen verkar den här kortet inte fungera i datorn överhuvudtaget.
Jag har 2st såna här AX200 kort och båda är nya så dom är inte trasiga.
Har gjort liknande uppgraderingar med samma AX200 kort förut och har inte varit problem men nu tar det stopp.
Några idéer?

Permalänk
Medlem

Förr så låste Lenovo/IBM så man inte kunde köra andra kort en de som datorn såldes med eller fanns med i nån grön lista.

Vet inte hur det är idag dock.

Permalänk
Medlem

@elixyr: Tack för svar det där kan stämma, har sett att säljare säljer olika kort för HP, Lenovo osv har kontaktat en säljare som säljer en likadan AX200 kort med Lenovo partnummer (till det dubbla priset givetvis) så får vi se vad han säger.

Permalänk
Medlem

@elixy liten uppföljning bara. Kontaktade lite Lenovo säljare och dom svarade att min dator bara accepterar WiFi kort med Intel CNVi
teknologi som tydligen ska gå ut på att kortet skickar över uppgifter till processorn istället för att göra jobbet själv och därmed låser datorn till endast intel kort och samtidigt blir korten billigare.
https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...
Som tur är finns det ett Intel WiFi 6 CNVi kort som heter AX201 så köpte den och det funkar numera fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rob9099:

@elixy liten uppföljning bara. Kontaktade lite Lenovo säljare och dom svarade att min dator bara accepterar WiFi kort med Intel CNVi
teknologi som tydligen ska gå ut på att kortet skickar över uppgifter till processorn istället för att göra jobbet själv och därmed låser datorn till endast intel kort och samtidigt blir korten billigare.
https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...
Som tur är finns det ett Intel WiFi 6 CNVi kort som heter AX201 så köpte den och det funkar numera fint.

Ah bra att veta för framtida bravader!