Router för att hosta ett nätverk för 50-100 datorer eller mer

Permalänk

Router för att hosta ett nätverk för 50-100 datorer eller mer

Tjo.
Jag har använt en dator här hemma som router, vilket har fungerat mycket bra.
Det är en DELL optiplex 745 med 4 GB ram och en core2duo E6300 på 1,86 ghz och dubbla 1gbit/s nätverkskort.

Eftersom jag har ytterligare en optiplex 745:a hemma med dubbla 1gbit/s nätverkskort, 4gb ram. Dock så har den en snabbare CPU.
En core2duo E4700 på 2,6 ghz.
Jag skall byta ut CPU:n till en core2duo E6700 när jag vet till 100% att moderkortet stödjer denna CPU. Jag har frågat i en annan tråd här på swec då jag har letat väldigt mycket och fått olika svar om att den fungerar/inte fungerar. Här finns tråden.

Men vad tror ni. Det finns säkert någon som kan mer om detta än jag.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Tjo.
Jag har använt en dator här hemma som router, vilket har fungerat mycket bra.
Det är en DELL optiplex 745 med 4 GB ram och en core2duo E6300 på 1,86 ghz och dubbla 1gbit/s nätverkskort.

Eftersom jag har ytterligare en optiplex 745:a hemma med dubbla 1gbit/s nätverkskort, 4gb ram. Dock så har den en snabbare CPU.
En core2duo E4700 på 2,6 ghz.
Jag skall byta ut CPU:n till en core2duo E6700 när jag vet till 100% att moderkortet stödjer denna CPU. Jag har frågat i en annan tråd här på swec då jag har letat väldigt mycket och fått olika svar om att den fungerar/inte fungerar. Här finns tråden.

Men vad tror ni. Det finns säkert någon som kan mer om detta än jag.

Fysiskt sätt så passar den i sockeln, frågan är om moderkortet stödjer den nyare cpu'n.

Permalänk
Medlem

Som sagt om moderkortet stödjer CPU:n så är det väl bara att köra på, däremot kan jag tycka det är lite väl gamla och strömhungriga grejer du har.

Själv kör jag pFSense på ett Supermicro X9SCI-LN4F med en xeon e3-1220l v2 och 4gm RAM.
Det är ju såklart inte heller supermoderna prylar, men CPU:n stödjer iallafall AES-NI vilket är bra när man vill köra tex. OpenVPN, och jag kan maxa min 300mbps uppkoppling över VPN med den setupen.

Den hårdvaran kan du hitta begagnad för ca 1000kr.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Fysiskt sätt så passar den i sockeln, frågan är om moderkortet stödjer den nyare cpu'n.

Jag har faktiskt 5 st 745 datorer. Jag fick dom via en kompis som jobbar på ett gymnasium med att fixa så att alla datorer fungerar som dom ska.
Dom har/hade ett leasingavtal med Dell.
När avtalet gick ut så ville dell inte ha tillbaka datorerna, utan dom skulle slängas vilket skulle kosta skolan 2 kr/kg.
Så jag fixade bil och hämtade dom. Jag och han som jobbar på gymnasiet och en gemensam vän tog det vi var intresserade av.
Jag har läst att moderkortet stödjer cpu:er med en bus speed på max 1066mhz.
Jag har en med en core2duo E6600 i en av datorerna som står som webbserver och teamspeak 3 server (med en non profit licens). Och det funkar väldigt bra.
Men kan ju leta efter en Core2duo E6700 vilket är den cpu:n jag är osäker på om moderkortet stödjer. Men då är frågan vad den kan kosta eller om det finns något lämpligt pris jag kan erbjuda.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Som sagt om moderkortet stödjer CPU:n så är det väl bara att köra på, däremot kan jag tycka det är lite väl gamla och strömhungriga grejer du har.

Själv kör jag pFSense på ett Supermicro X9SCI-LN4F med en xeon e3-1220l v2 och 4gm RAM.
Det är ju såklart inte heller supermoderna prylar, men CPU:n stödjer iallafall AES-NI vilket är bra när man vill köra tex. OpenVPN, och jag kan maxa min 300mbps uppkoppling över VPN med den setupen.

Den hårdvaran kan du hitta begagnad för ca 1000kr.

Låter intressant. Men jag har aldrig provat pfsense samt att dom 5 identiska datorerna jag har fick jag gratis.
Det är ganska gamla saker men jag har tyvärr inte råd att skaffa "modernare" saker just nu då jag är sjukskriven och saknar inkomst. Så jag får ta det jag har.
I den andra tråden jag länkade till så var det en som nämnde att moderkortet kanske stödjer vissa quad core cpu:er.
Men jag undrar om ipfire använder alla kärnor vilket jag tror den gör. Om jag inte minns fel så är ipfire byggd på debian (Linux).
Pfsense. Är den byggd på Linux med?

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Låter intressant. Men jag har aldrig provat pfsense samt att dom 5 identiska datorerna jag har fick jag gratis.
Det är ganska gamla saker men jag har tyvärr inte råd att skaffa "modernare" saker just nu då jag är sjukskriven och saknar inkomst. Så jag får ta det jag har.
I den andra tråden jag länkade till så var det en som nämnde att moderkortet kanske stödjer vissa quad core cpu:er.
Men jag undrar om ipfire använder alla kärnor vilket jag tror den gör. Om jag inte minns fel så är ipfire byggd på debian (Linux).
Pfsense. Är den byggd på Linux med?

Nej, Pfsense är byggt på FreeBSD.

Behöver du verkligen byta CPUn eller är det mest en kul grej?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Nej, Pfsense är byggt på FreeBSD.

Behöver du verkligen byta CPUn eller är det mest en kul grej?

Till en börja så är det väl en liten kul grej. Men tanken att den skall försöka stå pall för 100 pers lan nån gång kanske.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz