Fråga om nätverk, vart ska jag koppla in router?

Permalänk

Fråga om nätverk, vart ska jag koppla in router?

Hej,

Jag har kört min router vid ”data” uttaget i väggen och har egentligen inte varit några problem fram till denna vecka då jag har runt 10-20 ms i svarstid via bredbanskollen och kan inte spela några spel för att min ping är för hög.

Idag:

Jag har comhem 300 Mbit/s men såg på bredbandskollen att det uttaget jag använder Max kommer upp i 150 Mbit/s?

Står detta via bredbandskollen:

UPPKOPPLINGSTYP
Upp till 150 Mbit/s kabeltv

LEVERANTÖR
Comhem

MÄTSERVER
Stockholm

Jag såg nu att jag har ett uttag över dörren i hallen som det står bredbansbolaget på. Se bild:

Min fråga är nu vart jag ska koppla in en router för bäst resultat?

-
Permalänk
Medlem

Det är ju 2 olika saker du pratar om här. Den ena är comhem coax som bara funkar med deras router. Den andra är "vanlig" ethernet.

Har du avtal med comhem på 300Mbit så kan du ringa till dem och klaga/fråga varför du bara får hälften och även hög ping. Dock har alla leverantörer en "upp till" gräns så du får kolla upp hur hög lägsta-hastighet du ska ha.

Andra alternativet är att skaffa ett nytt abbonemang via ditt "bredbandsbolaget" uttag. Du kan ju få högre hastighet den vägen, eller eventuellt samma hastighet som idag till lägre pris.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk

@Otur: Jaha okej, så "data" uttaget i väggen är bunden till Comhem men jag borde ju ändå kunna byta router om jag skulle vilja det? och är det så att "Bredbandsbolaget" som nu mera är Telenor "äger" uttaget i väggen över dörren eller är det comhem som skickar signaler till det nu när jag har comhem?

Eller kommer det uttaget inte visa någon signal?

Det konstiga är ju om "kabeltv" uttaget bara kan skicka upp till 150 Mbit/s. Men ska ringa comhem och höra med dom

Permalänk
Medlem

Mitt uttag står det bredbandsbolaget på, men det är kopplat till stadsnätet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Walterwakr:

@Otur: Jaha okej, så "data" uttaget i väggen är bunden till Comhem men jag borde ju ändå kunna byta router om jag skulle vilja det? och är det så att "Bredbandsbolaget" som nu mera är Telenor "äger" uttaget i väggen över dörren eller är det comhem som skickar signaler till det nu när jag har comhem?

Eller kommer det uttaget inte visa någon signal?

Det konstiga är ju om "kabeltv" uttaget bara kan skicka upp till 150 Mbit/s. Men ska ringa comhem och höra med dom

Comhem kräver ett Docsismodem och inte bara en router, modemet ingår med abonnemanget så om det inte fungerar i beställd hastighet så ska du felanmäla till Comhem och endera får de byta ut ditt nuvarande modem eller bygga om nätet elerl så är det tekniskt omöjligt där du bor. Comhems kabeltv-nät kan på många ställen ge Gbit men inte om du har ett gammalt modem men de byter som sagt ut det eller talar om att det inte går.
Efter modemet kan du montera en egen router men fundera på om det är en router eller accesspunkt du behöver för många verkar tro att en router är det man behöver för att få ett bra wifinät men då är det acessp8unkter man söker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Uttaget du använder idag och det som kallas Bredbandsbolaget är två helt olika saker och har ingenting med varandra att göra.

Det är inte samma router till coax. Jag skulle personligen säga upp Comhem och använda nätverksuttaget istället.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Walterwakr:

... då jag har runt 10-20 ms i svarstid via bredbanskollen och kan inte spela några spel för att min ping är för hög.
...

10-20 ms är väl ändå inte ospelbart? Vad brukar du ha?

...Eller är det jag som är gammalmodig och tänker saker som "Med mitt 56k modem så var det 'spelbart' (om än inte njutbart) med uppemot 1000 ms "

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Comhem kräver ett Docsismodem och inte bara en router, modemet ingår med abonnemanget så om det inte fungerar i beställd hastighet så ska du felanmäla till Comhem och endera får de byta ut ditt nuvarande modem eller bygga om nätet elerl så är det tekniskt omöjligt där du bor. Comhems kabeltv-nät kan på många ställen ge Gbit men inte om du har ett gammalt modem men de byter som sagt ut det eller talar om att det inte går.
Efter modemet kan du montera en egen router men fundera på om det är en router eller accesspunkt du behöver för många verkar tro att en router är det man behöver för att få ett bra wifinät men då är det acessp8unkter man söker.

Pratade med comhem och det stämmer, tydligen var det bara ett nätverksfel i området som orsakade hög svarstid.

Skrivet av nu1mlock:

Uttaget du använder idag och det som kallas Bredbandsbolaget är två helt olika saker och har ingenting med varandra att göra.

Fick den informationen av comhem också, tack

Det är inte samma router till coax. Jag skulle personligen säga upp Comhem och använda nätverksuttaget istället.

Kanske gör det efter 1 år när bindningstiden är över.

Permalänk

@anon257891: problemet är att det även är korta avbrott pga det så det spelet jag spelar (valorant) har konstant network problem och jag liksom hoppar runt på hela banan. :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Walterwakr:

@anon257891: problemet är att det även är korta avbrott pga det så det spelet jag spelar (valorant) har konstant network problem och jag liksom hoppar runt på hela banan. :/

Inget hindrar dig att ha 2 abb så du kan prova om dina problem beror på nätet eller inte eftersom du har 2 fysiskt olika anslutningar, när du vet vad som funkar bäst, är prisvärdast så säger du upp det andra abbet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.