Switch flaskhals för nedladdningshastighet?

Permalänk

Switch flaskhals för nedladdningshastighet?

Hej allesammans,

Behöver lite hjälp/råd.

Har en fiberkonverter CTS HES-3106 som jag dragit en Schneider nätverkskabel Cat6e från ca 20m till andra änden av huset.
Testat hastighet med Laptop och fick ca 250Mbit ner vilket är det jag betalar för.

Har sen delat denna nätverkskabel genom en Switch till Smart TV och TV Box, gjorde samma test med samma laptop fast nu med en nätverkskabeln kopplad till Switch och fann att ned hastighet ligger runt 65-70Mbit?

Så jag undrar om det är TP-Link Switch eller nätverkskablarna från TP-Link Switch som är flaskhalsen?
Schnieder nätverkskabel och CTS gav ju ca 250Mbit i samma ände, så det kan ju inte vara det.

Hela kopplingsförloppet:
CTS HES-3106
Schnieder nätverkskabel Cat6e
TP - Link SG105
2 x skärmad CAT6e nätverkskabel 1M (Andersson från NetonNet)

Tackar på förhand

MartyMoose

Permalänk
Medlem

Tycker inte att switchen borde felkällan med tanke på dess specifikation. Det är inte så att TVn laddade ner massa uppdateringar medans du testade?

Andersson är ju inget supermärke men tycker du borde få bättre performance än CAT5 sladd..
Har du två enheter som du skulle kunna testa att ladda filer emellan via switchen?

Permalänk
Medlem

Logga in på switchen. Hitta listan av alla portar och kolla att dom inte kör 100mbit bara. Jag använder samma switch i mitt hemma nätverk, och har ingen problem att få ut 1gbit.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

@zeleni: Okay, hur loggar jag in på min Switch? Jag är absolut inte IT kunnig, så har inte den blekaste vart jag äns börjar.

Permalänk

@Zeroastic: Det tänkte jag inte på faktiskt, TV'n var fortfarande kopplad till Switch när jag testade hastigheten.
Vad menar du men två enheter, typ 2 Laptop via Switch?

Permalänk
Medlem

Koppla in laptopen i switchen och följ denna https://www.blacktubi.com/guide/check-ethernet-adapter-speed/ och kolla så att du har Gbit och inte 100-Mbit.

Permalänk
Medlem

@MartyMoose: gs105 är unmanaged ser jag, så glöm det jag sa
Du kan kolla i status på nätkortet på laptopen vad för länk du får.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

Stor tack till er alla som tagit er tid att svara och hjälpa!

Flöljde @naikon länk och fick status på min Switch på 1.0 Gbps med direkt koppling till Laptop från Switch via Andersson patch kabel.
Testa hastigheten med en äldre Cat5e kabel och fick mellan 10-20Mbit högre nedladdningshastighet än min Anderssons Cat6e.

Så kan väl bara konstatera att Anderssons Cat6e kabel inte leverar vad den lovat......så nästa fråga:
Vilken kabel/märke kan man lita på?!