Permalänk

Val av router för stort hus?

Hej!

Jag har beställt bahnhof (250/100mbit) som bredbandsleverantör, men jag har ingen aning om vad för router jag ska ha. Huset är två plan på totalt 250 kvm. Ska man ha två routrar en till övervåningen och en till undervåningen eller räcker det med en?

Mvh.

Permalänk
Medlem

Hur du skall göra är svårt att säga eftersom det beror på hur pass bra som signalen kommer igenom.
Men egentligen så skall du bara ha en router som sköter DNS, DHCP och internet-koppling, sedan en eller flera accesspunkter (det går att konfigurera konsumentroutrar till att bara agera accesspunkt). Konfigurera dessa på olika radiokanaler som ligger långt från varandra.

Alla accesspunkter kan sedan ha samma WLAN-ID och lösenord, då fungerar det för det mesta när du flyter runt i huset med t.ex. en mobiltelefon.

Fundera också på var du använder nätet mest och var väggar finns. En del väggar som toalettväggar och köksväggar dämpar mer än väggar mellan vanliga rum. Har du t.ex. en övervåning med en stor yta i ena änden och sedan två sovrum så kanske den accesspunkten skall sitta utanför sovrummen.

Men det finns egentligen inget entydigt svar utan att veta hur det ser ut i verkligheten, man får helt enkelt prova sig fram.

Tänk på att en router/accespunkt tycker om att få mycket ventilation, de flesta brukar avlida av överhettning. Inte direkt utan efter en längre tid, oftast när garantin gått ut.

Permalänk
Medlem

Har ett 2 plans hus plus källare och klarar mig med en men huset är ju inte lika stort per plan.
Når även ut till varmgaraget där min mancave är.
Routern jag använder är en Asus Ac 5300 och sitter högt på en hylla i mellanplan.
Tyvärr ser den ut som ett moderskepp men fungerar iaf

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk

Själv blev jag på lurad av en vän Ubiquiti UniFi Accespunkt o en Secure Router. Tog nöjd, det går som en dröm hemma mot min gamla Asus 87U.

Kör just med en lite o en pro antenn o det täcker hela mitt hus o det är mer flyt i wifi än förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissan300zx:

Hej!

Jag har beställt bahnhof (250/100mbit) som bredbandsleverantör, men jag har ingen aning om vad för router jag ska ha. Huset är två plan på totalt 250 kvm. Ska man ha två routrar en till övervåningen och en till undervåningen eller räcker det med en?

Mvh.

Hej!

Två routrar ska du ej ha, det blir inget bra.

Men två eller fler accespunker (AP) behövs nog. Var kommer fiber in? Har du nätverk draget i huset? Träväggar eller betong?

/Sweex

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

I teori så går det bra att ha två routrar men då måste du stänga av DHCP på den ena, annars får du IP-adresseringskonflikter med skumma problem. Det bästa är om du köper en dedikerad router och Access Points för Wifi som du skruver upp på strategiska platser.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

En router vid inkommande anslutning och sedan ett gäng accesspunkter rekommenderas. Kabel/switch till nödvändiga ställen på det.

Hur ser huset/nätverket ut i övrigt? Finns det kabelkanaler att dra i?

Permalänk
Medlem

köp en unifi Dream maskin + en nano hd så klarar du dig länge.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Edgerouter Lite... en switch med poe, dra kablage dit du önskar och sätt upp AP:s.
Gör en site survey så du kan beräkna täckning.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

@Sweex:

Tack för alla svar till alla.

Väggarna är i trä och hela huset är nytt (2017). Stora öppna sociala ytor som kök och vardagsrum.

Vart fibern är draget är jag inte hundra på,möjligen till garaget kanske för där jag har säkringsskåpet och annat. Huset har lankabel uttag i vardagsrum.

Vad är en Access points? Är det som en wifi förstärkare?

Permalänk

@brackemannen: kollade upp den! väldigt mycket pengar för en router fast den ser ju riktigt hightech ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissan300zx:

@Sweex:

Tack för alla svar till alla.

Väggarna är i trä och hela huset är nytt (2017). Stora öppna sociala ytor som kök och vardagsrum.

Vart fibern är draget är jag inte hundra på,möjligen till garaget kanske för där jag har säkringsskåpet och annat. Huset har lankabel uttag i vardagsrum.

Vad är en Access points? Är det som en wifi förstärkare?

Nej inte som en förstärkare. En AP kopplar du in med kabel till routern och så delar den ut wifi.

På hemma-utrustning brukar routern ge wifi också, då köper man en som officiellt stödjer AP så att deras wifi kan samspela bra.

Har du bara nätverksuttag i vardagsrummet? med så stort hus skulle det nog vara bra med i alla fall två accespunkter.

Det finns så kallade mesh system också som är väldigt mycket bättre än gamla wifi-förstärkare men om du har lankabel i väggarna är det 100ggr bättre med AP.

/Sweex

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissan300zx:

@brackemannen: kollade upp den! väldigt mycket pengar för en router fast den ser ju riktigt hightech ut!

Säljs ibland begagnad för bra mkt mindre pengar

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/mesh/net...

Kollade på den och den verkar bra. Har ni hört något om den?

Permalänk
Skrivet av Sweex:

Nej inte som en förstärkare. En AP kopplar du in med kabel till routern och så delar den ut wifi.

På hemma-utrustning brukar routern ge wifi också, då köper man en som officiellt stödjer AP så att deras wifi kan samspela bra.

Har du bara nätverksuttag i vardagsrummet? med så stort hus skulle det nog vara bra med i alla fall två accespunkter.

Det finns så kallade mesh system också som är väldigt mycket bättre än gamla wifi-förstärkare men om du har lankabel i väggarna är det 100ggr bättre med AP.

/Sweex

Har du något tips på ett ap system?

Permalänk
Inaktiv

Här kommer ett Ubiquitialternativ:

Router: Valfri, förslagsvis en Edgerouter X eller bättre
APs: UniFi AP AC Lite eller AP AC LR (Förslagsvis 1 per våning eller fler)

Mitt tips är att börja med att skaffa 1 AP per våning och testa hur det fungerar. Upplever man att det inte räcker för att täcka all yta så kan man i så fall skaffa fler.

En lösning med APs fungerar i princip alltid bättre än ett mesh-system, men nackdelen är att det i vissa fall kan vara jobbigt att dra ethernetkabel till alla platser där man vill ha APs. Men fördelen är att man slipper dra en strömkabel vid varje AP, utan istället kan använde sig av PoE

Om du väljer att gå ubiquitivägen så tycker jag att denna guide är läsvärd:
Lessons Learned from deploying a UniFi network at home.

Permalänk

Nu köpte jag det du rekommenderade(bra reviews). Det blev en Edge router X sfp + två Ubiquiti lite ap:s.

Men hur kopplar jag allt? Jag är noll teknisk och har genom youtube lyckats fixa internet till routern, men det jag inte förstår är hur jag ska göra med apn. Tanken är att jag ska ha en på nedre våningen och den andra på övre.

Innan jag fortsätter så tänkte jag bifoga lite bilder på hur det ser ut hos mig.

Det här är centralen för internet. Sen har jag dessa nätverks uttag i vardagsrummet och allrummet uppe.

Om jag nu kopplar routern till väggen här i vardagsrummet Måste inte ap erna gå genom eth portarna på routern? Då måste jag väl ändå dra kabel upp? Eller måste jag koppla routern inne i centralenheten och där koppla på något sätt?.

Väldigt avancerat det här.

Går det att få hjälp med det på något sätt? Nåt bolag/privatperson som kan koppla ihop allt åt mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissan300zx:

Nu köpte jag det du rekommenderade(bra reviews). Det blev en Edge router X sfp + två Ubiquiti lite ap:s.

Men hur kopplar jag allt? Jag är noll teknisk och har genom youtube lyckats fixa internet till routern, men det jag inte förstår är hur jag ska göra med apn. Tanken är att jag ska ha en på nedre våningen och den andra på övre.

Innan jag fortsätter så tänkte jag bifoga lite bilder på hur det ser ut hos mig.

http://www.bilddump.se/bilder/20201005122408-90.129.216.187.jpeg

Det här är centralen för internet. Sen har jag dessa nätverks uttag i vardagsrummet och allrummet uppe.
http://www.bilddump.se/bilder/20201005122614-90.129.216.187.jpeg

Om jag nu kopplar routern till väggen här i vardagsrummet Måste inte ap erna gå genom eth portarna på routern? Då måste jag väl ändå dra kabel upp? Eller måste jag koppla routern inne i centralenheten och där koppla på något sätt?.

Väldigt avancerat det här.

Går det att få hjälp med det på något sätt? Nåt bolag/privatperson som kan koppla ihop allt åt mig?

Ja, du behöver såklar kabel fram till respektive accesspunkt.
Och om du inte fixar det själv så gör ju de flesta elektriker eller larm/lås-firma som helst det, även om det förmodligen lär kosta en slant.

Permalänk
Medlem

Koppla enligt följande så fungerar det nog ska du se!
Slipper du ha dit en firma.

MC = Media Converter, den vita lådan som du har i mediacentralen som är en Inteno.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Skrivet av r0ad:

https://i.imgur.com/5AABejR.png

Koppla enligt följande så fungerar det nog ska du se!
Slipper du ha dit en firma.

MC = Media Converter, den vita lådan som du har i mediacentralen som är en Inteno.

Ni är guld! Ska testa det så fort jag kommer hem🙏

Permalänk
Skrivet av r0ad:

https://i.imgur.com/5AABejR.png

Koppla enligt följande så fungerar det nog ska du se!
Slipper du ha dit en firma.

MC = Media Converter, den vita lådan som du har i mediacentralen som är en Inteno.

Om jag kopplar som ovan. Säg att port 1 och 2 är ap punkterna.

Jag har en gateway till robotgräsklipparen som behöver en port kommer jag stoppa den i 3an då?. Hur blir det då i framtiden om man behöver fler portar?. Kan man köpa något som använder en port och skapar 3 nya(som en förlängningssladd med fler uttag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissan300zx:

Om jag kopplar som ovan. Säg att port 1 och 2 är ap punkterna.

Jag har en gateway till robotgräsklipparen som behöver en port kommer jag stoppa den i 3an då?. Hur blir det då i framtiden om man behöver fler portar?. Kan man köpa något som använder en port och skapar 3 nya(som en förlängningssladd med fler uttag)

Ja, det kallas switch.
De hittar du från några hundralappar och uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissan300zx:

Om jag kopplar som ovan. Säg att port 1 och 2 är ap punkterna.

Jag har en gateway till robotgräsklipparen som behöver en port kommer jag stoppa den i 3an då?. Hur blir det då i framtiden om man behöver fler portar?. Kan man köpa något som använder en port och skapar 3 nya(som en förlängningssladd med fler uttag)

Det kallas för Switch Du delar upp en anslutning till X antal extra portar som du sedan kan koppla vidare i. Beroende på krav så får du tag på en väldigt billigt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nissan300zx:

Nu köpte jag det du rekommenderade(bra reviews). Det blev en Edge router X sfp + två Ubiquiti lite ap:s.

Men hur kopplar jag allt? Jag är noll teknisk och har genom youtube lyckats fixa internet till routern, men det jag inte förstår är hur jag ska göra med apn. Tanken är att jag ska ha en på nedre våningen och den andra på övre.

Innan jag fortsätter så tänkte jag bifoga lite bilder på hur det ser ut hos mig.

http://www.bilddump.se/bilder/20201005122408-90.129.216.187.jpeg

Det här är centralen för internet. Sen har jag dessa nätverks uttag i vardagsrummet och allrummet uppe.
http://www.bilddump.se/bilder/20201005122614-90.129.216.187.jpeg

Om jag nu kopplar routern till väggen här i vardagsrummet Måste inte ap erna gå genom eth portarna på routern? Då måste jag väl ändå dra kabel upp? Eller måste jag koppla routern inne i centralenheten och där koppla på något sätt?.

Väldigt avancerat det här.

Går det att få hjälp med det på något sätt? Nåt bolag/privatperson som kan koppla ihop allt åt mig?

Kul att du följde min rekommendation! Nu har du fått lite hjälp i tråden, men får du ändå inte igång det så är det bara att fråga på så ska jag försöka hjälpa dig

Permalänk

Nu är grymma! Jag har fått igång internet. Det var väldigt simpelt med att koppla upp en ap med hjälp av ios appen.

Problemet som jag har nu är att jag inte förstår hur jag parkopplar aperna.

SSID är densamma och när jag installerade AP nr 2 så använda jag samma SSID och lösenord. Är det rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissan300zx:

Nu är grymma! Jag har fått igång internet. Det var väldigt simpelt med att koppla upp en ap med hjälp av ios appen.

Problemet som jag har nu är att jag inte förstår hur jag parkopplar aperna.

SSID är densamma och när jag installerade AP nr 2 så använda jag samma SSID och lösenord. Är det rätt?

Ja du vill använda samma SSID, då kommer dina enheter att hoppa över till nästa AP när signalstyrkan blir för låg hos befintliga. Kommer bli kanon det där.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Skrivet av OC&Burn:

Ja du vill använda samma SSID, då kommer dina enheter att hoppa över till nästa AP när signalstyrkan blir för låg hos befintliga. Kommer bli kanon det där.

Vad bra! En till fråga POE ska inte de lysa? Jag har kopplat in de i aperna, men från routern lyser inte dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissan300zx:

Vad bra! En till fråga POE ska inte de lysa? Jag har kopplat in de i aperna, men från routern lyser inte dessa.
http://www.bilddump.se/bilder/20201007145117-178.174.193.84.jpeg

Du måst nog också aktivere PoE i routerns webgränssnitt, eller CLI om du gillar det bättre.

Permalänk
Inaktiv

@Nissan300zx Kul att du är nöjd! Kör du med PoE-injektorerna som följer med AP'sen så är det helt normalt, då ska inte PoE-lampan på routern lysa. Men vill du slippa injektorerna och koppla AP'sen direkt till routern så ska du göra som @No_Jah säger. Logga in på routerns webgränssnitt eller via CLI och slå på PoE för de portar som AP'sen är inkopplade i.

Permalänk
Skrivet av anon265474:

@Nissan300zx Kul att du är nöjd! Kör du med PoE-injektorerna som följer med AP'sen så är det helt normalt, då ska inte PoE-lampan på routern lysa. Men vill du slippa injektorerna och koppla AP'sen direkt till routern så ska du göra som @No_Jah säger. Logga in på routerns webgränssnitt eller via CLI och slå på PoE för de portar som AP'sen är inkopplade i.

Aha ok. Jag kör med PoE injektorerna som följer med. Super då verkar allt funka😁🙏🙏.

Tack för all hjälp! Jävligt tacksam.

En sista fråga. Varför kommer jag bara upp till 80-90mbit i nedladdning och 95mbit uppladdning.
Jag har 250/100mbit från Bahnhof. Är det fel från deras sida eller är det nån inställning som är fel?