Mest prisvärda skärm mellan 5-10k kanske lite mer 30"+

Permalänk
Medlem

Mest prisvärda skärm mellan 5-10k kanske lite mer 30"+

Hej, jag håller på att leta efter en skärm snart som jag ska ha till en ny dator som jag ska bygga men just nu får jag sitta med en sketen laptop tills den är beställd (väntar på nya processorer och grafikkort).

Det jag är ute efter är att testa nytt faktiskt, jag har tidigare suttit med 2 stycken 27" men vill köra på en widescreen den här gången. Så jag har googlat runt lite på olika skärmar man det här träsket förvirrar mig mer än att titta på datorer.

Mina speccs helt enkelt är en skärm som är 30"+ som är IPS med 144+ Hz och kanske Gsync om det är värt? Vilka är de mest prisvärda när det gäller de här specsen?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Esoteric:

Hej, jag håller på att leta efter en skärm snart som jag ska ha till en ny dator som jag ska bygga men just nu får jag sitta med en sketen laptop tills den är beställd (väntar på nya processorer och grafikkort).

Det jag är ute efter är att testa nytt faktiskt, jag har tidigare suttit med 2 stycken 27" men vill köra på en widescreen den här gången. Så jag har googlat runt lite på olika skärmar man det här träsket förvirrar mig mer än att titta på datorer.

Mina speccs helt enkelt är en skärm som är 30"+ som är IPS med 144+ Hz och kanske Gsync om det är värt? Vilka är de mest prisvärda när det gäller de här specsen?

För cirka 10 år sedan hade jag en "gaming-skärm" jag var rätt nöjd med, den var en 16:9 på 27 tum och hade 100/120Hz eller mer. Minns inte så noga nu. Men tyckte den var "för liten" med tiden. La märke till (i ett annat ärende, uppgraderade en av mina TV-apparater) till nyare variant. Alltså att nyare TV funkar väldigt bra som datorskärmar. Samt är jättemycket billigare än dedikerade datorskärmar räknat "tum för tum".

Kopplade alltså in som "test" en Samsung-TV på 55'/4K och den var väldigt trevlig.
Snackar cirka 2014. Numera har jag uppgraderat till en Samsung 75' QLED, och den var i jämförelse med dedikerade datorskärmar räknat tum för tum inte särskilt dyr den heller.

Har inte lagt märke till någon "tearing" på den nya TV:n, och inget flimmer för ögonen heller.
Samsungen (den senaste) kostade mig runt 20.000. För runt 10.000 får du en "mindre" på 55 tum, eller liknande. QLED är fruktansvärt fina skärmar!

(Av någon konstig anledning kan skärmtillverkarna spotta ut prisbilliga TV-apparater som är "jättestora" till lågpris men säljs de som "datorskärmar" så kostar de multiplar mer.)

Tycker du ska testa en modern "jätte-tv" innan du köper en dedikerad datorskärm. Och kolla vad du tycker.

Permalänk
Medlem

@Axel95: funkar den bra i spel eller?funkar g-synck

Permalänk
Medlem

@Hondaxl: g-sync vet jag inte. Har 5700xt men grym för spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@Hondaxl: g-sync vet jag inte. Har 5700xt men grym för spel

Vad spelar du för spel? Jag kommer nog mest spela Dota typ och kanske CoD

Permalänk
Medlem

@Esoteric: BF 3,4,1,5; Anthem, NeedforSpeed, Tomb raider spelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@Esoteric: BF 3,4,1,5; Anthem, NeedforSpeed, Tomb raider spelen

La en beställning på den nu ska bli skönt att testa den

Permalänk
Medlem