Permalänk
Medlem

Router tappar uppkoppling

Hej!

Har fått ett sjukt irriterande problem med min Asus RT-AC1900U. Det har hänt ett par gånger nu att den inte kan ansluta mot internet/tappar uppkopplingen. Har fiber i huset. Alla gånger det hänt har jag kopplat en sladd melllan fiberkonvertern och min stationära och då fått internetuppkoppling på en gång. Har gjort routern strömlös och återanslutit den utan att fått någon uppkoppling via routern.

Har blivit tvungen att göra routern helt strömlös i någon timme och då har den börjat fungera igen. Har senaste firmware på den.

Sjunger min router på sista versen?

Permalänk
Medlem

@emilson
Kör du Asus egna mjukvara?
Du skulle kunna prova lägga in Merlins mjukvara för att se om det blir någon skillnad.
https://www.asuswrt-merlin.net/

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Känns bara sjukt ologiskt allt. Hade en gammal firmware när det hände första gången, uppdaterade den i hopp om att det skulle hjälpa men det har bara fortsatt.

Om jag testar firmware från merlin, vad händer med alla mina inställningar portvidarebefordran osv raderas allt? Antar det inte finns något sätt jag kan kopiera över nuvarande konfiguration till merlin firmware?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag var tvunget att starta om min Asus någon gång i veckan då den tappade uppkopplingen.

Installerade Merlin för ett halvår sedan och har inte behövt starta om den på grund av problem sedan dess.

Man bör skriva in allt manuellt på nytt när man byter firmware helt.

Permalänk
Medlem

@emilson: Skriv upp dina port-forwards på ett papper eller ta en jävla massa printscreens.

https://github.com/RMerl/asuswrt-merlin.ng/wiki/Installation

If coming from a non-Asuswrt firmware, you will have to do a factory default reset.

While it is generally not necessary to restore to factory defaults, it's not a bad idea, especially if there is a big jump in version number (e.g. from 112 to 178). No need to do the 30/30/30 dance as required by DD-WRT - just do a plain Factory Default reset, or turn the device on while keeping the WPS button pressed. (The procedure can be different from one model to another.)

Alltså en reset är bra att göra!

Permalänk
Medlem

Får kanske bita i det sura äpplet och göra om alla inställningar och testa merlin:-)

Permalänk
Medlem

Trodde jag kommit till bukt med problemet. Ringde Bahnhof som gav mig en publik ip adress. Funkat utan problem i 1 månad tills igår.

Samma skit igen. Har testat två olika Asus routrar och det blir samma sak. Kommer testa merlinen för att se om det hjälper, känner mig rätt maktlös. Uppkopplingen släpper och jag blir tvungen att starta om fiberkonverter och router, då lirar det igen på obestämd tid. När jag kopplar på andra enheter mot routern fungerar det ibland, oftast så läggs uppkopplingen ner och jag blir tvungen på nytt att göra fiberkonverten och routern strömlösa.

Fiberkonverten fungerar som den ska.

Angående merlinen, har en Asus ac-1900U, men när jag kikar här är firmwaren från 2016-07-08. Ska jag verkligen slänga in en firmware som är 4 år gammal?

Behöver inte merlinen-firmware uppdateras regelbundet som asus egna firmware gör?

Permalänk
Medlem

Jag har hittat en tråd om mitt problem, tydligen är det välkänt hos ASUS.
https://forums.whirlpool.net.au/archive/2719867

Det finns en kille som verkar ha hittat lösningen på problemet där han skriver följande:
Can anyone share the firmware/instructions for the continuous DHCP fix for the RT-AC86U?

I had the "ISP's DHCP did not function properly" error pop up very late on Friday night with my RT-AC67U twin pack running in AiMesh mode.
Aussie Broadband – FTTN with a Draytek Vigor130 in bridged mode.
I've been running this setup for a few months without this issue arising. Prior to that I was using an RT-AC86U for around a year without issue (same modem, same ISP).

I changed the 'DHCP query frequency' setting between Aggressive and Normal modes but this was to no avail. With the household demanding internet, I swapped over to a backup Technicolor modem/router.

Later I discovered theASUS firmware DHCP "Continuous Mode" potential fix for "ISP's DHCP did not function properly" thread on SNB Forums.
So I thought I'd give it a go. I updated my router to the latest firmware (I didn't factory reset).
Then I telnetted in and set the new DHCP query frequency value, committed the change, and rebooted.
Success.

My router is still running with 'dhcpc_mode=2' and I can see that 'udhcpc' is running with the parameters as stated in SNB Forums -

/sbin/udhcpc -i eth0 -p /var/run/udhcpc0.pid -s /tmp/udhcpc -t1 -T5 -A0 -O33 -O249
I did pop off a PM on Saturday morning to Jack Cheng, but I've had no response (he has been on Whirlpool since, latest being today).

Däremot förstår jag inte alls vad han menar med följande:
Then I telnetted in and set the new DHCP query frequency value, committed the change, and rebooted.
Success.

Permalänk
Medlem

Alla inställningar kan inte göras via gränssnittet.
Finns en hel del man göra om man ansluter via terminal till routern.
Routern kör nån Linux variant så man kan göra telnet eller ssh till den, logga in och man får en kommando prompter.
Till windows finns putty som är den terminal emulator som jag brukar använda.
För att kunna göra detta måste man slå på det via Administration->System->Service sektionen.

Om jag fattar det rätt så skall Continuous Mode fixa problemet men detta finns inte att välja för en del Asus routrar.
För att fixa detta så gör man telnet till routern och gör:
nvram set dhcpc_mode=2
nvram commit
reboot

Då gör den samma som gränssnittet skulle gjort.
Sen kan man göra ps -w | grep udhcpc för att kolla att det ha bitit.
Det är då man skall se: /sbin/udhcpc -i eth0 -p /var/run/udhcpc0.pid -s /tmp/udhcpc -t1 -T5 -A0 -O33 -O249

Om du titta i SNB forum så finns det förklarat:
https://www.snbforums.com/threads/asus-firmware-dhcp-continuo...

Nu var det ju ett tag sedan jag hade någon ASUS router men man kunde få många konstiga fel om man inte gjorde en fabriksåterställning efter att ha uppgraderat firmware på dem.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W