Permalänk
Medlem

Bitcoin nybörjare

Tjena!

Gick igenom mailen och hitta gammal info om bitcoin jag skaffa 2014, hade noll koll då och ville bara testa.
Kom in idag på mitt konto på blockchain och nu har det ökat en del, tänkte ha kvar det där som investering.

Men nu är den stora frågan, jag har haft dom på blockchain sen 2014 så känns ju rätt safe att ha dom där egentligen, men har läst en del om att de är säkrare att ha de via hårdvara offline, ex ledger nano s?

Vill man köpa mer så kräver blockchain id handlingar, och de är väl inga konstigheter?
Vart kan man köpa med tex PayPal eller swish?

Sen är de ju så att detta med bitcoin diskuteras ju en del i EU och säkert andra länder, men de är väl inget som dom kan påverka direkt förutom att vi måste skatta på de vi tjänar?

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Avstängd

@stayhard: Electrum är en bra plånbok du kan ha på en usb sticka te.x

https://electrum.org/#home

Att ha dom på en online plånbok innebär en större risk om sidan te.x går ner för då är dina bitcoins borta.

Sälj dom annars om du vill börja tjäna stora cash te.x via localbitcoins.com och välj "sell bitcoins" (just nu)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

@stayhard: Electrum är en bra plånbok du kan ha på en usb sticka te.x

https://electrum.org/#home

Att ha dom på en online plånbok innebär en större risk om sidan te.x går ner för då är dina bitcoins borta.

Sälj dom annars om du vill börja tjäna stora cash te.x via localbitcoins.com och välj "sell bitcoins" (just nu)

Tack för tipset!

Låter ju smidigt att ha de på usb men så mycket man läst om långtids lagring på usb så är de väl inte jättesäkert?

Självklart kör man backup på ytterligare ett minne men ändå?

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stayhard:

Tack för tipset!

Låter ju smidigt att ha de på usb men så mycket man läst om långtids lagring på usb så är de väl inte jättesäkert?

Självklart kör man backup på ytterligare ett minne men ändå?

Hur skulle det kunna vara osäkert om du krypterar usb minnet? Hur kan en online plånbok anses som säkrare eftersom jag antar du valde online plånboken då du trodde på USB minnet var sämre? En site kan gå ner när som helst och ägarna till sidan har då dina bitcoins i sina egna händer dvs dom kan stjäla dina bitcoins när dom vill. Finns flera eller mängder med exempel på liknade scenario då siter gått "ner" pga av diverse påhittade anledningar för att just SNO användarnas bitcoins, alla användare står då utan en ända bitcoin.

Kan detta ske med ett usb minne?

Vem som än sagt att USB minne skulle vara osäkert eller mindre säkert ljög eller lurade dig.

Skrivet av stayhard:

Självklart kör man backup på ytterligare ett minne men ändå?

Du har svarat på din egen fråga . Du kan köra det på 3st olika usb minnen eller 10 om du har extremt mkt pengar och är nojig, se till att säkra upp usb minnena bara. Du avgör hur säker du vill vara, ingen annan med ett usb minne. Jag rekomenderar dig att ha en egen plånbok om du är rädd om dina bitcoins.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Hur skulle det kunna vara osäkert om du krypterar usb minnet? Hur kan en online plånbok anses som säkrare eftersom jag antar du valde online plånboken då du trodde på USB minnet var sämre? En site kan gå ner när som helst och ägarna till sidan har då dina bitcoins i sina egna händer dvs dom kan stjäla dina bitcoins när dom vill. Finns flera eller mängder med exempel på liknade scenario då siter gått "ner" pga av diverse påhittade anledningar för att just SNO användarnas bitcoins, alla användare står då utan en ända bitcoin.

Kan detta ske med ett usb minne?

Vem som än sagt att USB minne skulle vara osäkert eller mindre säkert ljög eller lurade dig.

Du har svarat på din egen fråga . Du kan köra det på 3st olika usb minnen eller 10 om du har extremt mkt pengar och är nojig, se till att säkra upp usb minnena bara. Du avgör hur säker du vill vara, ingen annan med ett usb minne. Jag rekomenderar dig att ha en egen plånbok om du är rädd om dina bitcoins.

Du missförstod mig, jag tänkte mer på hållbarheten på usb minnen. Säkerheten är inget problem, men man vill ju inte att ett minne går sönder. Jag förvarar aldrig viktiga saker på usb minne en längre tid pga risken, men de är väl bara en risk när man gör många skrivningar?

Jag valde inte online bara för jag trodde usb var osäkert, jag visste inte att de fanns 2014 när jag skaffade bitcoins och hade noll koll

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Avstängd

@stayhard: Ja. Missförstod isåfall, sorry.

Precis, används det inte mer än nödvändigt är det safe. Spara det på en extern hårddisk om det oroar dig då det är ett altenativ, allt beror ju på hur du prioriterar och hur värda bitcoinsen är för dig. Nåväl, sd-kort är värst då dom är byte sized - Eller är dom säkrast kanske, jag vet inte riktigt, mot brute-force är dom säkrast iaf då dom går sönder lättast. Beror på hur man ser det.

Permalänk
Medlem

Du får göra backups av dina backups om du vill vara säker

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

@stayhard: Electrum är en bra plånbok du kan ha på en usb sticka te.x

https://electrum.org/#home

Att ha dom på en online plånbok innebär en större risk om sidan te.x går ner för då är dina bitcoins borta.

Sälj dom annars om du vill börja tjäna stora cash te.x via localbitcoins.com och välj "sell bitcoins" (just nu)

Nu har jag installerat Electrum på datorn och kikat lite, men hur gör jag för att ha plånboken offline på ett USB minne? Har du lust att förklara hur jag går tillväga eller länka en guide?

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem

Tänk på att om du sparar plånboken på ett USB-minne är den bara offline tills dess att du pluggar in den i en online maskin, eller en maskin som går online till och från för den delen. Förmodligen är det ingen större skillnad för dig att ha den på datorns hårddisk vs ett externt minne, säkerhets-mässigt dvs. Beroende på hur stor besparing du har så kan du vara relativt trygg med den setup du har nu med Electron, men är det en större mängd så skulle jag rekommendera att du investerar i hårdvara typ ledger som du nämnde.

Vidare att en web-baserad plånbok skulle vara mindre säker är väl inte alltid helt sant heller. Blockchain(.info) tex hanterar bara krypterad data server-side, medan allt "hemligt" sker lokalt i din webläsare/app, och du kan alltid återhämta nycklarna om du sparat ditt seed. Hur som, det är väldigt murky water allt det där. I kort handlar det bara om vem som har tillgång till dina nycklar, och med en ledger kan du vara väldigt säker på att det bara är du, medan med native-applikationer eller web-baserade plånböcker så dels förlitar du dig på mjukvaran/utvecklarna, dels förlitar du dig på att ditt eget system inte bryts in i.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Skrivet av stayhard:

Tjena!

Gick igenom mailen och hitta gammal info om bitcoin jag skaffa 2014, hade noll koll då och ville bara testa.
Kom in idag på mitt konto på blockchain och nu har det ökat en del, tänkte ha kvar det där som investering.

Men nu är den stora frågan, jag har haft dom på blockchain sen 2014 så känns ju rätt safe att ha dom där egentligen, men har läst en del om att de är säkrare att ha de via hårdvara offline, ex ledger nano s?

Har du haft dina bitcoins sedan 2014 så kanske jag inte skulle kalla dig för "nybörjare".

Jag har däremot gått den omvända vägen, dvs först skaffat mig både ett par hårdvaruplånböcker. En Trezor One och en Ledger Nano S. Däremot har jag inte kommit till skott och köpt någon kryptovaluta ännu. Tycker det verkar extremt suspekt att skicka fotokopior på både körkort och pass och dessutom logga in via BankID till en websida som kräver dessa uppgifter för att man ska "få köpa" kryptovaluta. Det är väl just detta som både polis, banker och myndigheter varnar för i denna tidsålder.

Men åter till din fråga. Flytta över dina coins från Blockchain till din Ledgerplånbok. Det skulle jag gjort. Misstänker att för de som vill "hacka" att det är lättare att hacka sig in på Blockchain och lägga beslag på dina coins än att hacka din Ledgerplåska.

Visa signatur
Permalänk

Om du inte har rört dina BTC sedan 2014 och din/dina adresser startar med 1 och beroende på hur dom lagras på Blockchain.info finns det en möjlighet att du har mer än bara BTC p.g.a. de hard-forks som har skett sedan 2014.

I bästa fall, om du har 1 BTC t.ex, betyder det att du även har 1 BCH och 1 BTG. BCH och BTG är mindre värda än BTC, men om du inte planerar att spara dessa kanske det är aktuellt att sälja dessa för en extra slant. Många glömmer detta och förlorar dessa mynt.

edit: Det viktiga i detta fallet är att du sparar dina nuvarande privata nycklar då det är dessa som behövs för att komma åt samma mynt i BCH och BTG-kedjan. Dina BTC däremot kan du flytta till en hårdvaru-plånbok som flera rekommenderar här i tråden utan att det påverkar något.

Notering om privata nycklar
Visa signatur

OS: Debian och Windows i VM med GPU-passthrough
HW: 5800X, Radeon 6700 XT & 460, 4x TridentZ 8GB, ~5TB SSD, PRIME-B450-P

Permalänk
Medlem
Skrivet av elektronikfreak:

Tycker det verkar extremt suspekt att skicka fotokopior på både körkort och pass och dessutom logga in via BankID till en websida som kräver dessa uppgifter för att man ska "få köpa" kryptovaluta. Det är väl just detta som både polis, banker och myndigheter varnar för i denna tidsålder.

"Know Your Customer" gäller över så gott som hela världen när det handlar om konverteringar av valuta. Man behöver absolut inte gilla det men det är så dagens finanssystem fungerar. Vill du handla bitcoin på ett anonymt sätt så finns localbitcoins och bisq t.ex. Skulle du nån gång vilja konvertera bitcoins som du köpt på sådant sätt så kan det bli krångligare eftersom många on/off-ramps vill se "proof of purchase" och i vissa fall kunna se hur din kryptovaluta rört sig.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Skrivet av Teval:

"Know Your Customer" gäller över så gott som hela världen när det handlar om konverteringar av valuta. Man behöver absolut inte gilla det men det är så dagens finanssystem fungerar. Vill du handla bitcoin på ett anonymt sätt så finns localbitcoins och bisq t.ex. Skulle du nån gång vilja konvertera bitcoins som du köpt på sådant sätt så kan det bli krångligare eftersom många on/off-ramps vill se "proof of purchase" och i vissa fall kunna se hur din kryptovaluta rört sig.

Många "on off ramps", vad menar du med de? menar du att om jag skulle växla in BTC via coinbase eller liknande, så skulle de kräva någon form av verifikat från stället jag köpt? Eller ännu mer vansinne, kräva att de skall kunna följa flera trading-plattformar/adresser osv för att se hur man handlat på olika exchange?

Permalänk
Medlem
Skrivet av opiusjackson:

Många "on off ramps", vad menar du med de? menar du att om jag skulle växla in BTC via coinbase eller liknande, så skulle de kräva någon form av verifikat från stället jag köpt? Eller ännu mer vansinne, kräva att de skall kunna följa flera trading-plattformar/adresser osv för att se hur man handlat på olika exchange?

Ja, tyvärr. Finns flera exempel på att Coinbase och andra reglerade exchanges blockerar transaktioner och helt enkelt blockar användare helt. Ska du sedan föra över pengar från Coinbase till ditt konto på en Svensk bank så är dom skyldiga att säkerställa att de pengarna inte tvättats/använts i kriminella sammanhang, då kan dom kräva dig på transaktionshistorik och att du styrker hur du köpt din crypto. Nu har ju de flesta svenska banker helt blockerat företag som Coinbase dock.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Skrivet av Teval:

Ja, tyvärr. Finns flera exempel på att Coinbase och andra reglerade exchanges blockerar transaktioner och helt enkelt blockar användare helt. Ska du sedan föra över pengar från Coinbase till ditt konto på en Svensk bank så är dom skyldiga att säkerställa att de pengarna inte tvättats/använts i kriminella sammanhang, då kan dom kräva dig på transaktionshistorik och att du styrker hur du köpt din crypto. Nu har ju de flesta svenska banker helt blockerat företag som Coinbase dock.

Vad finns för alternativ att få ut fiat i så fall? Måste vara mer än hälften av alla som handlat som kommer få det svårt att redogöra för hur de handlat flera år bakåt i tiden, i synnerhet kring 2017 när alla möjliga olika låne och mining-plattformar bara gick upp i rök, men där någon kanske från början, mot förmodan lyckats ligga lite på plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av opiusjackson:

Vad finns för alternativ att få ut fiat i så fall? Måste vara mer än hälften av alla som handlat som kommer få det svårt att redogöra för hur de handlat flera år bakåt i tiden, i synnerhet kring 2017 när alla möjliga olika låne och mining-plattformar bara gick upp i rök, men där någon kanske från början, mot förmodan lyckats ligga lite på plus.

Finns fortfarande rätt många olika sätt att spendera bitcoin, personligen är det inte så intressant i dagsläget och hoppas väl att friktionen mellan dagens banksystem och bitcoin blir mindre med åren. Men ta ut till PayPal/Revolut/localbitcoins eller spendera krypto genom ett Visa-kort finns ju såklart som alternativ om din bank inte vill godkänna en överföring.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED