Permalänk
Medlem

Ny dator 3080 FE - SFFPC

Hej, har satt ihop en datamaskin!

Har lyckats få in en beställning på en 3080 FE och tänkte sikta på en zen 3 CPU motsvarande 3700X om det går att få tag på inom rimlig tid (kanske ett 5700?).

Är osäker på minnen, fanns inte på qvl listan för moderkortet så valde mellan dessa och 3200 MHz som fanns. Är osäker på om man behöver 32 GB också men tänkte att det är bättre att ha för mycket än för lite. Minnena måste vara lågprofil för att passa under kylaren (Noctua L12-ghost, 43 mm ram clearence).

Jag kör på två st 3440x1440 60Hz skärmar och kommer att spela/jobba(cad etc.) på ena skärmen med övrigt (chrome, excel etc.) på skärm nr 2.

Känns min setup rimlig eller finns det bättre SSD eller minnen?

Chassit, kylare och nätagg är redan beställda och levererade.

Permalänk
Medlem

@Rixard: Med 32GB så är inte 3600MHz så prisvärt som det är vid 16GB jämfört med 3200MHz.
690->719:- jämfört med 1395-> 1590:-.
För Zen 3 kommer det troligen handla om helt andra hastigheter på RAM, jag har sett nånstans för några månader sedan att 4133-4333MHz kommer vara sötpunkten, men det vet vi nog bäst om 2 veckor.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

@Rixard: Med 32GB så är inte 3600MHz så prisvärt som det är vid 16GB jämfört med 3200MHz.
690->719:- jämfört med 1395-> 1590:-.
För Zen 3 kommer det troligen handla om helt andra hastigheter på RAM, jag har sett nånstans för några månader sedan att 4133-4333MHz kommer vara sötpunkten, men det vet vi nog bäst om 2 veckor.

Tack, då avvaktar jag med att beställa RAM!

Permalänk
Medlem

Har du undersökt hur 3080 FE presterar i ett sandwich chassi som Ghost S1? Känns spontant som det kan bli väldigt varmt/högljutt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nygards:

Har du undersökt hur 3080 FE presterar i ett sandwich chassi som Ghost S1? Känns spontant som det kan bli väldigt varmt/högljutt.

Vi har fått lite resultat, runt 75 grader maxtemp undervoltat med en fläkt. Så det kommer att fungera bra. 82 grader utan någon extrafläkt och utan undervolt. Jag kommer ha 2 fläktar i tophat och en under PSUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixard:

Vi har fått lite resultat, runt 75 grader maxtemp undervoltat med en fläkt. Så det kommer att fungera bra. 82 grader utan någon extrafläkt och utan undervolt. Jag kommer ha 2 fläktar i tophat och en under PSUn.

Intressant! Då kommer du nog ha ännu bättre temps med tophat. Läste någonstans att luften som blåser igenom grafikkortet på FE modellen inte är speciellt mycket varmare heller så troligtvis kommer det inte spela någon roll för baksidan av nätagget.

Annars tycker jag det ser riktigt bra ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nygards:

Intressant! Då kommer du nog ha ännu bättre temps med tophat. Läste någonstans att luften som blåser igenom grafikkortet på FE modellen inte är speciellt mycket varmare heller så troligtvis kommer det inte spela någon roll för baksidan av nätagget.

Annars tycker jag det ser riktigt bra ut!

Vi får se 😁 tror det kommer bli kanon!